Besparen/verdienen met warmtepomp en slimme thuisbatterij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELfrancobar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-10 16:16
Dag allen.

Er is recent een bedrijf bij ons langs geweest dat aangeeft dat ik met een warmtepomp en thuisbatterij flink kan bezuinigen op mijn energiekosten (sterker nog, doordat de thuisbatterij actief handelt in stroom zou ik er zelfs winst mee kunnen maken). Ik weet niet of ik het bedrijf mag noemen, maar het gaat om thuisbespaard.
Er zijn meer partijen die zeggen dat je met een slimme thuisbatterij tot wel 1800 euro kan verdienen (dit door onbalans op het stroomnetwerk).

Ik heb wat isolatiemaatregelen getroffen (puur ter extra info):
Isolatie vloer (dus in de kruipruimte is tegen de vloer een laag gespoten);
Spouwmuur;
Tripple glas.
(GEEN zonnepanelen)

Mijn verbruik:
2898 kWh per jaar stroom
754m3 gas per jaar.
Kosten: +/- €2000 per jaar

Nou zie ik hier wel wat topics over de thuisbatterij maar dat gaat mij te ver, ik ben slechts een leek qua technologie enzovoort. Wellicht zie ik een topic over het hoofd.

Wat tot dusver vraagtekens oplevert is dat ik mensen zie zeggen: de energiemarkt is onzeker (bijvoorbeeld met betrekking tot salderen).
Gezien salderen eraf gaat, betekent dat dan ook dat de hele vlieger niet op gaat van het verkopen en inkopen van stroom en dat dit rendabel is?

Dus:
Huis redelijk geÏsoleerd, is het zo dat je met een warmtepomp en slimme batterij thuisbatterij echt gaat besparen? Ik vind het namelijk wat te mooi om waar te zijn. Moet ik nog kritisch nadenken of is dit gewoon echt wat het is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je verbruikt amper energie, besparen kan maar zet geen zoden aan de dijk qua euro's. Handelen met accu kan, kijk maar in het Zonneplan Nexus (ook zon handelende accu) topic wat het werkelijk behaalde resultaat is op jaarbasis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:20
Trek je warmtepomp en thuisaccu uit elkaar. Dit heeft niets met elkaar te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:12
Reken het uit. Ik had met 200m3 jaarverbruik een terug verdientijd van 35 jaar+ op een warmtepomp.
Als een accu 1800 per jaar opleverde kocht ik er 3. lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:30
Goed, je gebruikt 3000 kWh, stel je batterij kan heel goedkoop laden, waardoor tarief nog maar 10 % van origineel tarief is... Dan bespaar je zo'n 3 ct per kWh (want de belastingen betaal je alsnog).
3 ct * 3000 kWh = 90 euro per jaar.

Hoeveel gaan de batterijen kosten?
Ik denk dat je inderdaad flinke winst maakt... Voor de verkoper van die batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:05
Ik heb even de website bekeken…. En ik krijg de indruk dat ze zelf helemaal niets doen… mijn indruk is dat ze “advies” verkopen of verdienen aan leads. Dus ik zou sowieso niets via hun doen…

Dat gezegd: handelende accu’s zouden vrij lucratief kunnen zijn, maar het is een zeer snel bewegende markt, en dus moet wat mij betreft met het advies “ resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst”

Zolang je niet echt begrijpt wat er speelt aan mogelijkheden en risico’s zou ik geen stappen zetten.

Warmtepomp en andere maatregelen staan geheel los van een accu.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELfrancobar
Kanoet schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:43:
Trek je warmtepomp en thuisaccu uit elkaar. Dit heeft niets met elkaar te maken
Ik zou daarmee flnk op gas kunnen besparen. Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELfrancobar
Ik krijg als het goed is één dezer dagen mijn besparingspotentieel.

Ik heb even de mail erbij gepakt, hier wat citaten:
- Samen onderzoeken we de mogelijkheid om uw woning te verduurzamen zonder dat u zelf hoeft te investeren. Dit doen wij door u te informeren en te begeleiden bij het opstarten van een persoonlijke verduurzamingsaanvraag bij gemeente en overheidsfondsen.
- Een gemiddeld huishouden bespaart ruim €110 per maand, dat is meer dan €1.300 per jaar. Dit bedrag gaat normaal gesproken rechtstreeks naar de energieleverancier en levert niets op. Wij helpen u om dit bedrag om te zetten in blijvend voordeel: óf als investering in uw woning, óf simpelweg door het te behouden in uw eigen portemonnee.

Nog enkele voordelen op een rij:
Geen investering vooraf nodig – start met verduurzamen zonder spaargeld in te leggen
Direct besparen op energiekosten – vanaf dag één zichtbaar effect
Uniek ‘Betaal als je Bespaart’-concept – financier verduurzaming uit uw eigen besparing
Volledige begeleiding – van advies tot installatie, wij regelen het voor u

Op basis van mijn gevoel: het is te mooi om waar te zijn. Meestal is dit dan ook zo hè ;)
Maar dit is toch niet uit de duim te zuigen? Er moet toch een kern van waarheid in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELfrancobar
jadjong schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:42:
Je verbruikt amper energie, besparen kan maar zet geen zoden aan de dijk qua euro's. Handelen met accu kan, kijk maar in het Zonneplan Nexus (ook zon handelende accu) topic wat het werkelijk behaalde resultaat is op jaarbasis.
Ik had deze een half uur geleden nog voor me, is dit een heel uitgebreid technisch verhaal wat je bedoelt? Want die tekst ging me namelijk boven de pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Je moet even goed het verschil herkennen tussen handelen met de day-ahead prijzen, van bijvoorbeeld je dynamische contract. En het handelen op de onbalansmarkt wat een derde partij gaat doen met jouw accu,

Day-ahead -> de prijs per kwartier is van tevoren bekend.
Onbalans -> op korte termijn verschillen corrigeren van de day-ahead en daadwerkelijke vraag/aanbod.

Dat eerste is economisch niet zo rendabel. Hoe meer accu's er online komen, hoe minder groot de verschillen worden.

Voor dat tweede, dat kan wel opleveren maar je moet echt investeren, want de perioden waarop dit oplevert zijn kort.
Er is een website met statistieken. https://onbalansmarkt.com/resultaten
En de mensen bovenaan hebben flinke installaties die op maximum capaciteit van de aansluiting kunnen werken. Ik bedoel, nr 2 GridGrinner heeft 5x sigenstor a 3k per stuk. (investering van ~25k totaal schat ik) en zonnepanelen.
ELfrancobar schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:16:
Nog enkele voordelen op een rij:
Geen investering vooraf nodig – start met verduurzamen zonder spaargeld in te leggen
Direct besparen op energiekosten – vanaf dag één zichtbaar effect
Uniek ‘Betaal als je Bespaart’-concept – financier verduurzaming uit uw eigen besparing
Volledige begeleiding – van advies tot installatie, wij regelen het voor u
Dit is dus een lening of huur. 🚩

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tip 1: als je het niet snapt, niet doen!
Tip 2: als het te mooi klinkt om waar te zijn… dan is dat het uiteindelijk ook!

Warmtepoml: kijk eens naar je energie rekening, uiteindelijk kun je in de basis met een warmtepomp nooit meer besparen dan wat je nu in euro’s aan gas uitgeeft.

Mbt de thuisbatterij: het handelen daarmee is net als handelen op de beurs: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Het handelen is dus dat je batterij gaat opladen als stroom goedkoop is of er een overschot is, en dan gaat leveren als het duur is. Dit gebeurt op basis van beursprijzen die wisselen met vraag en aanbod. Op dit moment mag je de belasting die je betaalt over de stroom die je zo “teruglevert” weer aftrekken van betaalde belasting op de eerder afgenomen stroom. Netto betaal je dus 0 belasting als je handelt

Dit klinkt leuk maar in 2027 (dat is dus al over ruim een jaar!) gaat die regeling eraf en mag dat wegstrepen niet meer. Daarmee wordt het hele handelen een stuk minder aantrekkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELfrancobar
jeroen3 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:26:
Je moet even goed het verschil herkennen tussen handelen met de day-ahead prijzen, van bijvoorbeeld je dynamische contract. En het handelen op de onbalansmarkt wat een derde partij gaat doen met jouw accu,

Day-ahead -> de prijs per kwartier is van tevoren bekend.
Onbalans -> op korte termijn verschillen corrigeren van de day-ahead en daadwerkelijke vraag/aanbod.

Dat eerste is economisch niet zo rendabel. Hoe meer accu's er online komen, hoe minder groot de verschillen worden.

Voor dat tweede, dat kan wel opleveren maar je moet echt investeren, want de perioden waarop dit oplevert zijn kort.
Er is een website met statistieken. https://onbalansmarkt.com/resultaten
En de mensen bovenaan hebben flinke installaties die op maximum capaciteit van de aansluiting kunnen werken. Ik bedoel, nr 2 GridGrinner heeft 5x sigenstor a 3k per stuk. (investering van ~25k totaal schat ik) en zonnepanelen.

[...]

Dit is dus een lening of huur. 🚩
Kijk, hier snap ik wat van. Ik vermoed dat het handelen om de day-ahead variant gaat. Maar dat weet ik niet zeker.
En het is inderdaad een lening via het warmtefonds. Maar ik kan ook zelf het bedrag in 1x betalen, het hoeft nite perse via de lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELfrancobar
Sander schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:28:
Tip 1: als je het niet snapt, niet doen!
Tip 2: als het te mooi klinkt om waar te zijn… dan is dat het uiteindelijk ook!

Warmtepoml: kijk eens naar je energie rekening, uiteindelijk kun je in de basis met een warmtepomp nooit meer besparen dan wat je nu in euro’s aan gas uitgeeft.

Mbt de thuisbatterij: het handelen daarmee is net als handelen op de beurs: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Het handelen is dus dat je batterij gaat opladen als stroom goedkoop is of er een overschot is, en dan gaat leveren als het duur is. Dit gebeurt op basis van beursprijzen die wisselen met vraag en aanbod. Op dit moment mag je de belasting die je betaalt over de stroom die je zo “teruglevert” weer aftrekken van betaalde belasting op de eerder afgenomen stroom. Netto betaal je dus 0 belasting als je handelt

Dit klinkt leuk maar in 2027 (dat is dus al over ruim een jaar!) gaat die regeling eraf en mag dat wegstrepen niet meer. Daarmee wordt het hele handelen een stuk minder aantrekkelijk!
Dat laatste, dat vermoedde ik dus al. Maar valt dat handelen dan dus daadwerkelijk onder de salderingsregeling?

Tijdelijke conclusie is ondertussen: dit hele aanbod is leuk voor een jaar, maar daarna levert het dus echt niet het beloofde rendement op (ondanks dat je met een warmtepomp alsnog op gas bespaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ELfrancobar schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:41:
[...]

Dat laatste, dat vermoedde ik dus al. Maar valt dat handelen dan dus daadwerkelijk onder de salderingsregeling?

Tijdelijke conclusie is ondertussen: dit hele aanbod is leuk voor een jaar, maar daarna levert het dus echt niet het beloofde rendement op (ondanks dat je met een warmtepomp alsnog op gas bespaart).
Ja dat valt nu onder salderen en straks niet meer. Je batterij leverancier/aanstuurder deelt met jou de “winst” van het oplossen van de onbalans. Dat doe jij door stroom af te nemen of terug te leveren en daar krijg je straks geen energiebelasting meer voor terug.

Met jouw gasverbruik zal een warmtepomp waarschijnlijk geen grote besparing opleveren. Een warmtepomp met installatie etc kost al snel 10k (of meer), met jouw gas verbruik duurt het lang om dat terug te verdienen.

Maar praktisch: heb je wel plek voor een groot vat voor warm douchewater? Een WP neemt zeker in huis meer ruimte in dan een ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:20
ELfrancobar schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Ik zou daarmee flnk op gas kunnen besparen. Of bedoel je wat anders?
Met een warmtepomp bespaar je op gas. En toevallig werkt dat ding op electriciteit, net zoals zoveel andere apparaten in je huis.

Een thuisaccu zonder PV kan je gebruiken om op goedkope momenten stroom te bufferen, ongeacht waar je die voor gaat gebruiken. Die 'winst' valt hard tegen. Handelen op onbalans/uurprijzen valt ook genoeg over te lezen en is vooral effectief met de aflopende salderingsregeling.

Als je de aanschaf van een thuisaccu wilt gaan combineren met de aanschaf van een warmtepomp maak je het jezelf erg moeilijk. Het is dan onmogelijk om aanbiedingen te vergelijken want elke installateur gebruikt weer andere merken.

Hoewel ik helemaal voor duurzame technieken ben zou ik jou niet zomaar aanraden om voor een all-electric warmtepomp te gaan. Je gasverbruik is dermate laag en de installatieprijzen dermate hoog dat het een lange terugverdientijd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELfrancobar
Ik denk dat het voor mij wel duidelijk is gezien de berichten hier: valt allemaal vies tegen. Ik had gehoopt dat iemand hier ongeveer in dezelfde situatie zit en overgestapt is naar een thuisbatterij met warmtepomp en zou zeggen: dit is inderdaad flink besparen.

Ik probeer het nog 1 laatste keer om er definitief van af te zien:
Mijn huis heeft:
- hybride CV ketel;
- tripple glas;
- spouwmuur isolatie;
- vloerisolatie (spul in de kruipruimte tegen de vloer gespoten);
- GEEN zonnepanelen.

Mijn verbruik:
2898 kWh per jaar stroom
754m3 gas per jaar.
Kosten: +/- €2000 per jaar

Aanschaf + plaatsing nieuwe meterkast/warmtepomp/thuisbatterij die handelt: 22.000 euro.
Als ik dit dus aanschaf, begrijp ik van jullie:
Deze combi is niet perse besparend.
Wellicht dan offtopic, hebben jullie dan advies hoe ik verder kan verduurzamen (en wat uiteindelijk ook nog enigszins terug te verdienen is door de besparing?). Want zoals ik het nu zie, is het idee wat ik nu heb dus iets om (nog) niet te doen.

Heel erg bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:10

paQ

Je zult heus wel (direct) gaan besparen, maar hoe lang moet je besparen om die 22k terug te verdienen, en, werkt de boel dan ook nog wel? (Technische levensduur)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zien we thuisbespaard ook in Kassa binnenkort?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ehm… hybride CV ketel? Wasda?

Als je hybride warmtepomp bedoelt dan is stap één kijken waarom je nog zo veel gas over houdt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:30
Hoeveel stroom denk je te verhandelen en tegen welke winst?
Controleer zelf eens de stroomprijzen over de dag heen incl alle belastingen etc, dan zie je dat de winst erg tegenvalt. Dus ja, in naar 2026 zullen er maanden zijn dat je 100 euro winst haalt, maar vanaf 2027 zal het zakken naar enkele euros per maand...
En als je dan nagaat dat er maar x cycli in die batterij zitten, vraag ik me af of je überhaupt de batterij terug verdient. Laat staan als je het belegd of -veel veiliger, maar minder winst - termijnrekening van 10 jaar.

Mocht je toch graag een goede batterij willen zou ik vooral contact opnemen met Ruud bv, als je daar 15k naar overmaakt kan die een batterij leveren met maar liefst 20.000mAh!
Dit is een offgrid exemplaar die zelfs werkt als de stroom uitvalt.
Voor 5k extra krijgt u zelfs een speciale kabel om in geval van nood de mobiel op te kunnen laden. Deze aanbieding loopt slecht zolang de voorraad strekt, dus teken snel!

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 26-10-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELfrancobar
Ronald schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:50:
Ehm… hybride CV ketel? Wasda?

Als je hybride warmtepomp bedoelt dan is stap één kijken waarom je nog zo veel gas over houdt.
Ik hybride ready CV.

MAar het is me duidelijk, ik ga niet met ze in zee. Ik ben niet goed geïnformeerd door ze en daarom ben ik er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Goed besluit!

PS: elke cc is hybride ready ;-)
Is namelijk geen functie van de CV, maar van de warmtepomp.

Pagina: 1