Handoek radiator badkamer op verdeler zonder pomp.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Freddy01
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-11 14:14
Hallo, wij hebben vloer verwarming op de badkamer. Ook hebben we een handdoek radiator hangen. De voeding voor de vloerverwarming en handdoek radiator gaat via een pomploze 2 groeps verdeler met flowmeters die door warmtepomp word gevoed. De groep voor de vloer staat ingesteld op 2 L per minuut en de groep voor de radiator op 1 liter per minuut. Aanvoer temperatuur van CV water ligt rond de 30 graden. Delta T van vloerverwarming is 5 graden. Delta T van radiator is 1 a 2 graden ondanks lage flow. Omdat warmtepomp op retour schakeld wil ik graag retour temperatuur van radiator omlaag hebben. Is het de beste optie om radiator dan toch maar in serie te zetten? (dus zonder verdeiler) Ik kan de retour temperatuur dan regelen dmv van flow hoger te zetten? Of maak ik hier een fout? Ik weet dat radiator net als nu het geval is niet warmer wordt dan mijn aanvoer temperatuur maar dit is voldoende om toch onze handdoeken te drogen.

Op de bagane grond hebben we vloerverwarming. Boven hebben radiatoren maar die worden niet gebruikt. Deze staan altijd dicht.

Alle reacties

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-11 22:14
Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is. Die 1 l/min zal de retour van de warmtepomp toch minimaal beïnvloeden? Dat water mengt met de vloerverwarming van de badkamer en begane grond, wat bij elkaar veel meer zal zijn.

Een optie is de flow door de radiator verder verminderen. Je slaat dan 2 vliegen in 1 klap. Het water zal meer afkoelen en de flow wordt minder (er mengt dus minder water met de rest). Maar als je de flow te klein maakt zal de radiator ook echt minder warm worden, met name de onderste helft, en dan drogen de handdoeken minder.

Als je de radiator zo warm mogelijk wilt houden kan je hem in serie plaatsen met de vloerverwarming, maar dan wel als eerste, anders krijgt die alleen afgekoeld water en wordt die alsnog niet warm.

Wel even kijken of de stromingsweerstand niet te groot wordt, zodat de flow door de vloerverwarming ook te laag wordt.
Freddy01 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:29:
Ik kan de retour temperatuur dan regelen dmv van flow hoger te zetten? Of maak ik hier een fout?
Eh ja, als je de flow hoger zet gaat de retour temperatuur omhoog. Het water heeft dan minder tijd om zijn warmte af te staan. En dat wilde je nou net niet bereiken dacht ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00
Een handdoekradiator geeft op lage temperatuur nauwelijks warmte af, delta-T is amper hoger dan 1 graad te krijgen. Die kan je idd gewoon in serie met de lus van de vloer zetten.