Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke loet
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-10 13:21
Beste Tweakers,

Mijn pc is gevangen in een boot loop. Ik heb mijn oude cpu vervangen door een nieuwere en sindsdien wilt mijn pc niet meer opstarten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 11 home
- moederbord: Asrock B450m Pro4
- CPU: AMD Ryzen 7 5800xt (nieuw), AMD Ryzen 5 2600 wraith (oud)
- GPU: Asrock AMD Radeon RX 7700 XT challenger 12gb OC
- 16gb ram (heb nog 2x 8 klaarliggen)

Het volgende heb ik geprobeerd:
- oude CPU er terug in voor mogelijke bios update (ook boot loop)
- CMOS reset dmv batterij
- CMOS reset dmv jumper
- 1 ram stick (voor alle sloten geprobeerd)
- uitzetten forceren tijdens boot loop

N.a.v. jullie tips het volgende geprobeerd:
- nogmaals oude CPU erin, lukte om in bios te komen voor update, maar halverwege update sloot pc weer af dus nu geen bruikbare moederbord?
- pinnen, aansluitingen e.d. nagelopen, niks aangetroffen
- 15 min DRAM training

Wie kan me helpen? Ik wil weer heel graag lekker gamen 🥲

[ Voor 15% gewijzigd door Linke loet op 25-10-2025 20:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 01:12
Tot waar boot ie dan? Kan je in de Bios? Krijg je beeld?? Begint Windows te laden?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke loet
Ik kan en zie niks. De pc gaat aan, alle lampen branden en fans draaien. Beeldscherm geeft aan dat er geen signaal/input is en dan sluit die zichzelf weer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:54
Welke BIOS versie zit je? Ik zie dat je minimaal P10.08 moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke loet
Arn0uDz schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:24:
Welke BIOS versie zit je? Ik zie dat je minimaal P10.08 moet hebben.
Dat weet ik niet. Weet je hoe ik daar in deze situatie achter kan komen of hem op die versie kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 01:12
Hoe lang heb je em laten loopen? Aangezien DRAM training nog wel eens wat langer kan duren dan een gewone boot. Voor de zekerheid misschien even 5 minuten zn gang laten gaan. Wel zorgwekkend dat ie het met je oude CPU nu ook niet meer doet. Dan ga ik toch nijgen naar dat er iets met het moederbord is, of de CPU er niet goed inzit. Maar goed voor het zelfde geld is je voeding of videokaart ineens kapot gegaan.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
Linke loet schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:29:
[...]

Dat weet ik niet. Weet je hoe ik daar in deze situatie achter kan komen of hem op die versie kan krijgen?
Ik zou eerst beginnen met het werkend krijgen op je oude CPU. Dat die ook niet meer werkt is wel zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke loet
The Reeferman schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:30:
Hoe lang heb je em laten loopen? Aangezien DRAM training nog wel eens wat langer kan duren dan een gewone boot. Voor de zekerheid misschien even 5 minuten zn gang laten gaan. Wel zorgwekkend dat ie het met je oude CPU nu ook niet meer doet. Dan ga ik toch nijgen naar dat er iets met het moederbord is, of de CPU er niet goed inzit. Maar goed voor het zelfde geld is je voeding of videokaart ineens kapot gegaan.
Heb hem iets van 15min laten lopen, zonder positief resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:09
Ik zou mijn socket pinnetjes eens goed nalopen om te checken of er niks verbogen is en zorg ervoor dat de juiste hoekjes corresponderen met de juiste indicaties op je moederbord. Klinkt alsof je daar iets hebt laten sneuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke loet
__fred__ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:00:
Ik zou mijn socket pinnetjes eens goed nalopen om te checken of er niks verbogen is en zorg ervoor dat de juiste hoekjes corresponderen met de juiste indicaties op je moederbord. Klinkt alsof je daar iets hebt laten sneuvelen.
Niks kunnen vinden, alles deed het ook gewoon prima todat ik de cpu verwisselde. Verder heb ik nergens aangezeten dus dat zou ook gewoon goed moeten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Linke loet schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:29:
Het volgende heb ik geprobeerd:
- oude CPU er terug in voor mogelijke bios update (ook boot loop)
- CMOS reset dmv batterij
- CMOS reset dmv jumper
- 1 ram stick (voor alle sloten geprobeerd)
- uitzetten forceren tijdens boot loop
Test ook zonder SSD's aangesloten om uit te sluiten dat de bootloop daar niet door wordt veroorzaakt.
En probeer ook een volledige CMOS reset op deze manier:

Stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset doen en tijdje zo laten.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
Moederbord of geheugen stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke loet
Arn0uDz schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Ik zou eerst beginnen met het werkend krijgen op je oude CPU. Dat die ook niet meer werkt is wel zorgelijk.
Dit was nog het meest succesvol in mijn geval, met pech. Het lukte met de oude cpu na een paar opstartpogingen om in de bios te komen. Het lukte om instant flash op te starten, maar halverwege de update viel de pc uit. Wat ik begrijp zit er nu dus helemaal geen volledige software meer op het moederbord waardoor het moederbord simpelweg onbruikbaar is geworden. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar is dat mogelijk nog te fixen met het resetten van de bios middels batterij/jumper? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
Er zit geen recovery flash / flashback op deze moederbord lijkt het zo. Ben er bang voor als die mid flash is uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Iets nogmaals doen kan helpen. Het zit hem vaak in de details, daarom zou ik nogmaals dingen proberen en de PC alle tijd gunnen om het zelf op te lossen, zeker als er meerdere reboots zijn.

De computer kan misschien niet meer correct afschakelen als er iets misgaat. Je kan de 230V stekker van de voeding uitnemen en vervolgens de aanknop langdurig indrukken kan helpen om restanten op te schonen. Daarna opnieuw de CMOS reset uitvoeren met de stekker erin.

Je hebt geen voeding aangegeven. Vooral als het een oude voeding is, kan het zijn dat die is overbelast en de spanning te laag wordt. Dat kun je meten met een multimeter. De spanning kun je eenvoudig meten op een Molex stekker. Links en rechts staat spanning (rode kabel) en de middelste 2 pinnen zijn aarde (zwarte kabel). Maak geen kortsluiting. De te meten spanningen zijn 12V en 5V, met een maximale afwijking van 5%.

Het is achteraf, maar wel van belang voor meelezers: nooit een BIOS update doen als een computer niet stabiel is. Test altijd eerst de stabiliteit. Nu het kennelijk is misgegaan kan herprogrammeren van het geheugen van de BIOS soelaas bieden. Daarvoor moet meestal die chip worden losgesoldeerd. Een andere optie is het vervangen van de chip vanaf een donorbord. Je hebt een heel goedkoop bord, dus de kosten kunnen al snel hoger zijn dan de aanschaf van een nieuw bord.

Er zijn op een bord misschien twee stukken geheugen aanwezig, die meestal samen worden geupdate. Dat is de BIOS en de EC. De laatste zorgt ervoor dat onderdelen worden gestart. Het geheugen kan corrupt raken waardoor de computer niet meer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke loet
Dank jullie allemaal voor het meedenken! Helaas gaat vanwege de mislukte update er een nieuw moederbord komen.
Pagina: 1