Elektrische boiler loopt niet leeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-10 13:29
Ik heb een maand geleden een appartement gekocht en hier zit een elektrische warmwaterboiler in (verwarming is via blokverwarming). Het gaat om een Wesen INOX Flat 80. Nu wil ik wat onderhoud plegen aan de boiler (verwarmingselement schoonmaken etc.), het warme water is volgens mij niet helemaal schoon namelijk en hebben de vorige bewoners er helemaal niks aan gedaan. Dus daarom wil ik de boiler laten leeglopen, maar dat lukt me met geen mogelijkheid. Wat ik heb gedaan:
  • Stekker eruit
  • Wateraanvoer dicht
  • Warmwater kranen overal open
  • Aftapkraan open
Er komt helemaal niks uit. Zet ik tegelijkertijd de koudwaterkraan ergens open dan begint er wel wat te lopen, maar dit is volgens mij koud water wat via de warmwater kant van de boiler terug erin stroomt. Ik heb op die manier een paar emmers afgetapt, maar had niet het idee dat de boiler leeg liep. Toen ik de wateraanvoer weer aanzette, heb ik ook geluisterd of de boiler vol liep maar volgens mij was deze de hele tijd gewoon vol.

Wat doe ik hier fout, hoe kan het dat deze boiler niet leeg wil lopen? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Waar zit die aftap kraan?

De warmwater aansluiting wordt vaak middels een binnen in de boiler geplaatst stuk leiding bovenuit de boiler gehaald.
Daar zal dus ook niks uit lopen als er geen koud water in komt.

Via de koudwateraansluiting moet hij wel leeg willen lopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Ronald.42 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:15:
Waar zit die aftap kraan?

De warmwater aansluiting wordt vaak middels een binnen in de boiler geplaatst stuk leiding bovenuit de boiler gehaald.
Daar zal dus ook niks uit lopen als er geen koud water in komt.

Via de koudwateraansluiting moet hij wel leeg willen lopen.
De aftapkraan zit net na de watertoevoerkraan. De aftapkraan is ook niet verstopt, zodra ik de toevoer open komt er gewoon water uit. De warmwateruitvoer zit net als de koudwatertoevoer aan de onderkant van de boiler.

Dus het lijkt wel alsof het water niet eruit wil lopen door het 'vacuum', maar het lijkt me dat dit gewoon opgelost moet worden door alle warmwaterkranen in het appartement open te zetten. Maar dan gebeurt er dus niks, heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Juist maar aan de binnenzijde is die warmwater uitvoer verlengt tot net niet boven in de boiler.
Maar goed dat zal het probleem niet zijn als je aftap tussen de koudwatertoevoer kraan en boiler zit.
Zit er nog ergens een terugslagklep of zou het gewoon een bult meuk zijn die binnen in de boiler het water belet terug te stromen uit de boiler.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:53
Heb je al gezocht naar de handleiding en die doorgelezen? Ik lees namelijk dat er weinig tot geen onderhoud is behalve dan anodes vervangen. (1 x per 2 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

JoepD schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Dus het lijkt wel alsof het water niet eruit wil lopen door het 'vacuum', maar het lijkt me dat dit gewoon opgelost moet worden door alle warmwaterkranen in het appartement open te zetten. Maar dan gebeurt er dus niks, heel vreemd.
Het is het vacuüm waar je last van hebt. Meerdere kranen open helpt daar niet bij. Je moet bij de boiler iets van lucht er in kunnen laten. Dan los je dat vacuüm probleem op.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:07

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Om een Wesen inox flat 80 te legen, moet u eerst de stroom uitschakelen, de watertoevoer afsluiten en de warmwaterkraan openzetten. Sluit vervolgens alle kranen, plaats een emmer onder de boiler en laat het water uit de linkerkant (warm water uitgang) stromen door de koudwaterleiding (inlaatcombinatie) te demonteren, of sluit een tuinslang aan op de inlaatcombinatie om het water naar een afvoer te leiden.

Stappenplan

Schakel de stroom uit: Zet de boiler uit en haal de stekker uit het stopcontact.
Koel het water af: Open de warmwaterkraan om de druk en temperatuur te verlagen. Het warme water zal eruit spoelen, en koud water zal de boiler vullen.
Sluit de watertoevoer af: Draai de hoofdkraan of de stopkraan voor de koudwatertoevoer dicht.
Laat het water eruit stromen:
Zodra er geen heet water meer uit de kraan komt, draai dan ook de warmwaterkraan dicht.
Plaats een emmer of bak onder de boiler om het water op te vangen.
Schroef de linker aansluiting (warmwateruitgang) los. Hierdoor komt er lucht in de boiler en begint het water eruit te stromen.

Aanvullende tips:
Als het water niet goed wegstroomt, kunt u een tuinslang met een {b}Gardena koppeling van 1/2"{/b} op de linker uitgang aansluiten en het water naar een afvoer leiden.
Het is mogelijk dat het water vacuüm blijft hangen bij de {b}inlaatcombinatie{/b} (aansluiting met de {b}drie aansluitingen{/b}).
Zorg ervoor dat u alle kranen die op de boiler zijn aangesloten goed heeft gesloten.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Ronald.42 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:52:
Juist maar aan de binnenzijde is die warmwater uitvoer verlengt tot net niet boven in de boiler.
Maar goed dat zal het probleem niet zijn als je aftap tussen de koudwatertoevoer kraan en boiler zit.
Zit er nog ergens een terugslagklep of zou het gewoon een bult meuk zijn die binnen in de boiler het water belet terug te stromen uit de boiler.
Vroeg me inderdaad ook al af of er zooi in zit, maar dan zou er toch wel een klein beetje uit moeten komen op het begin..
pman63 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:02:
Heb je al gezocht naar de handleiding en die doorgelezen? Ik lees namelijk dat er weinig tot geen onderhoud is behalve dan anodes vervangen. (1 x per 2 jaar)
Ik heb de handleiding gelezen, de Inox modellen hebben geen anodes (RVS boiler). En ook daarvoor moet je eerst de boiler leeg laten lopen.Maar het warme water heeft een onaangenaam geurtje dus ik verwacht toch wel wat troep in de boiler.
remco_k schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Het is het vacuüm waar je last van hebt. Meerdere kranen open helpt daar niet bij. Je moet bij de boiler iets van lucht er in kunnen laten. Dan los je dat vacuüm probleem op.
Maar het openzetten van kranen laat toch juist lucht in de leidingen waardoor het water kan stromen? Ik zou niet weten hoe ik anders nog lucht erin zou kunnen laten.
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:12:
Om een Wesen inox flat 80 te legen, moet u eerst de stroom uitschakelen, de watertoevoer afsluiten en de warmwaterkraan openzetten. Sluit vervolgens alle kranen, plaats een emmer onder de boiler en laat het water uit de linkerkant (warm water uitgang) stromen door de koudwaterleiding (inlaatcombinatie) te demonteren, of sluit een tuinslang aan op de inlaatcombinatie om het water naar een afvoer te leiden.

Stappenplan

Schakel de stroom uit: Zet de boiler uit en haal de stekker uit het stopcontact.
Koel het water af: Open de warmwaterkraan om de druk en temperatuur te verlagen. Het warme water zal eruit spoelen, en koud water zal de boiler vullen.
Sluit de watertoevoer af: Draai de hoofdkraan of de stopkraan voor de koudwatertoevoer dicht.
Laat het water eruit stromen:
Zodra er geen heet water meer uit de kraan komt, draai dan ook de warmwaterkraan dicht.
Plaats een emmer of bak onder de boiler om het water op te vangen.
Schroef de linker aansluiting (warmwateruitgang) los. Hierdoor komt er lucht in de boiler en begint het water eruit te stromen.

Aanvullende tips:
Als het water niet goed wegstroomt, kunt u een tuinslang met een {b}Gardena koppeling van 1/2"{/b} op de linker uitgang aansluiten en het water naar een afvoer leiden.
Het is mogelijk dat het water vacuüm blijft hangen bij de {b}inlaatcombinatie{/b} (aansluiting met de {b}drie aansluitingen{/b}).
Zorg ervoor dat u alle kranen die op de boiler zijn aangesloten goed heeft gesloten.
Als ik de warmwater aansluiting loskoppel dan zou daar sowieso al het water al uitstromen. Maar dit probeer ik te voorkomen, ik wil eigenlijk de leidingen helemaal niet loskoppelen en gewoon het aftapkraantje gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:07

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Okee succes ermee!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
Zit de aftapkraan wel tussen de boiler en de inlaatcombinatie?

Want als de inlaatcombinatie tussen je aftapkraan en de boiler in zit, dan is het de terugstroombeveiliging in de inlaatcombinatie die verhindert dat je je boiler kan aftappen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-10 19:45
JoepD schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:58:
[...]

Maar het openzetten van kranen laat toch juist lucht in de leidingen waardoor het water kan stromen? Ik zou niet weten hoe ik anders nog lucht erin zou kunnen laten.

[...]

Als ik de warmwater aansluiting loskoppel dan zou daar sowieso al het water al uitstromen. Maar dit probeer ik te voorkomen, ik wil eigenlijk de leidingen helemaal niet loskoppelen en gewoon het aftapkraantje gebruiken.
Hoe je leidingen lopen heeft ook invloed of op de boiler wel of niet vacuum blijft staan na het openen van je kranen net als wat voor soort kranen je hebt. (een thermostatische douchekraan zal bijvoorbeeld niks van lucht je leidingen inlaten.)

Om de boiler lucht te kunnen geven zal je de warmwater leiding los moeten koppelen op de boiler. Via die weg geef je dan lucht waardoor de boiler aan het aftapkraantje kan leeglopen. De warm water aansluiting loopt in een boiler door tot aan de bovenkant van de tank, de koudwaterleiding zit onderin de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Glenfiddich schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:27:
Zit de aftapkraan wel tussen de boiler en de inlaatcombinatie?

Want als de inlaatcombinatie tussen je aftapkraan en de boiler in zit, dan is het de terugstroombeveiliging in de inlaatcombinatie die verhindert dat je je boiler kan aftappen.
Dit!
Maak eens een foto van de situatie. Nu is het maar wat speculeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mocht je wel leidingen gaan ontkoppelen van de boiler, eerst de stekker er uit en de warmwater kranen open zetten tot er geen warm water meer uit komt! Niet fijn om heet water over je heen te krijgen als hij wel opeens begint te lopen.
Daarnaast water heeft last van vacuum maar ook zwaartekracht. Als je kraan hoger zit dan de onderkant van de boiler, of de warmwater leiding naar de kraan loopt hoger dan de onderkant van de boiler dan zal er nooit lucht vanaf de kraan naar de boiler kunnen lopen want de leidingen lopen gewoon niet leeg.

Dit is dus alleen op te lossen door de warm water te ontkoppelen en via koudwater af te tappen.
Dit kan door koud water ook te ontkoppelen maar dan heb je geen invloed over hoe snel het gaat of door de inlaatcombinatie open te houden (testen maar net niet helemaal doordraaien) of door een aftapkraan als die er zit.
Als het te snel leeg loopt of je emmer is (bijna) vol. Warm water weer koppelen zodat er weer een vacuum ontstaat boven in de boiler.
Pagina: 1