FRITZ!Box 7590 WiFi naar wired verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v42.net
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10 16:25
Op mijn FRITZ!Box 7590 zijn twee WiFi netwerken geconfigureerd: 2,4 en 5 GHz (en geen gast netwerk):
  • Mij NAS is met een ethernet kabel op de FritzBox aangesloten
  • Onze telefoons zijn uiteraard via WiFi aangesloten
Nu hebben we een vreemd probleem waar ik niet uitkom en dat ben ik niet gewend :) :
  • Via net 2.4 GHz WiFi netwerk kunnen we wel verbinding maken met de NAS
  • Via net 5 GHz WiFi netwerk kunnen we geen verbinding maken met de NAS
Internet verbindingen werken zonder problemen via beide WiFi netwerken. Wat is het verschil ???

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet... ;)

Cliënt isolation aan staan? Is er ander gedrag als je er een netwerk van maakt? Waarom 2 netwerken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v42.net
Nee, client isolation staat uit. Twee netwerken omdat deze FRITZ!Box versie niet de optie heeft om er één netwerk over twee banden van te maken. Ik heb dat advies gelezen maar die optie heb ik dus niet.

Ik heb op de FRITZ!Box 7590 even een capture gedaan van het WiFi verkeer, eerst op 2,4 GHz:
  • De telefoon stuurt een SYN
  • De NAS reageert met een SYN ACK
  • De telefoon reageert met een ACK
  • En daarna werkt alles naar behoren
Daarna een capture op 5 GHz:
  • De telefoon stuurt een SYN
  • De NAS reageert met een SYN ACK
  • De telefoon stuurt weer een SYN
  • De NAS reageert weer met een SYN ACK
  • En dat gaat zo "eeuwig" door, dus er wordt geen verbinding opgezet
In beide gevallen zet de telefoon twee TCP verbindingen op naar de NAS, maar dat is op applicatie niveau. Beide verbindingen laten ditzelfde gedrag zien. Dit gaat mijn pet helaas teboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v42.net
Ik ga nog even kijken of ik een verschil zie tussen de SYN en SYN ACK pakketjes op de verschillende WiFi netwerken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v42.net
Vreemd, op 5 GHz zijn het allemaal TCP retransmissions van de originele 4 pakketjes:
  • 2 x TCP SYN van de telefoon naar de NAS, voor de twee aparte TCP verbindingen
  • 2 x TCP SYN ACK van de NAS naar de telefoon, voor de twee aparte TCP verbindingen
  • Daarna onophoudelijk TCP retransmissions van die 4 pakketjes ...
Wel een leuke uitdaging om hier de oorzaak van te vinden :) ... Ik ga ook even een capture aan de wired kant van de FRITZ!Box doen, wellicht levert dat nog iets interessants op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

lier schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:27:
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet... ;)

Cliënt isolation aan staan? Is er ander gedrag als je er een netwerk van maakt? Waarom 2 netwerken?
Omdat er heel veel apparaten problemen hebben als je zowel 2.4 als 5GHz op hetzelfde ssid doet ;) dan willen ze wel eens frequentie hoppen en is ineens je "internet" op dat device rete traag of krijg je gewoonweg geen verbinding met het internet.
heb het even aan duck.ai gevraagd
Troubleshooting 5GHz Connection Issues with NAS on FRITZ!Box 7590

It seems you're experiencing issues with the 5GHz Wi-Fi connection to your NAS, while the 2.4GHz band works fine. Here are some steps you can take to troubleshoot and potentially resolve the issue.
Network Configuration Check

SSID Consistency: Ensure that your 5GHz network SSID (network name) is correctly set up and differs from the 2.4GHz SSID, if necessary. Sometimes, having the same name can cause confusion for devices.

Wi-Fi Channels: Check the channel settings for the 5GHz band. Sometimes, specific channels may have compatibility issues with certain devices. You can experiment with different channels.

Security Settings: Ensure the security protocol (e.g., WPA2) is compatible with your NAS device. If it's set too high (like WPA3), some older devices might struggle to connect.

NAS Configuration

Firmware Update: Make sure your NAS firmware is updated to the latest version to ensure compatibility with newer routers and protocols.

Network Settings on NAS: Check the network settings on your NAS device. Ensure it is configured to connect to the correct Wi-Fi network.

Reboot NAS: Sometimes, a simple reboot of the NAS can help it re-establish connections.

Router Settings

Reboot FRITZ!Box: Restart your router to refresh network settings and connections.

Network Isolation: Check if there is a network isolation setting enabled that might prevent devices on the 5GHz band from communicating with the NAS.

MAC Filtering: Ensure that your router is not set to MAC address filtering, which might block the NAS from connecting.

Interference and Compatibility

Distance and Obstacles: Ensure that the NAS is within a reasonable range of the router with minimal physical obstruction. 5GHz has a shorter range than 2.4GHz.

Device Compatibility: Check if your NAS supports only certain 5GHz channels. Consult the device manual or manufacturer's website.

Interference: Other electronic devices operating in the 5GHz range (like microwaves or cordless phones) can interfere. Try turning them off temporarily to check for improvements.

If the problem persists after trying these solutions, you might consider reaching out to your NAS support for further troubleshooting specific to your model.

[ Voor 75% gewijzigd door Damic op 25-10-2025 16:04 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46

franssie

Save the albatross

Misschien ooit met andere instellingen lopen spelen zoals MTU dat een verschil kan maken? Of is dat niet per wifi netwerk instelbaar?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v42.net
2.4 GHz en 5 GHz hebben elk een eigen SSID, dus het zijn volledig aparte netwerken. Nieuwere FRITZ!Boxen kunnen er één netwerk van maken waarbij de clients door middel van "band steering" naar de beste verbinding worden verwezen. Maar mijn FRITZ!Box heeft dat niet, dus ik heb nog gewoon 2 aparte SSIDs.

Behalve de SSID (en de frequentie kanalen) zijn 2.4 GHz en 5 GHz exact hetzelfde ingesteld. De 5 GHz captures op de FRITZ!Box interfaces AP1 en ath1 (5 GHz) en eth1 (NAS) laten exact hetzelfde probleem zien. Terwijl 2.4 GHz captures op de FRITZ!Box interfaces AP2 en ath0 (5 GHz) en eth1 (NAS) een werkende situatie laten zien.

Ik laat alle verzamelde informatie voor de rest van de dag even bezinken. Wie weet heb ik morgenochtend zo een eureka momentje, dat overkomt me wel vaker. Wordt morgen vervolgd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v42.net
Ik heb trouwens ook al een andere telefoon geprobeerd. Morgen ga ik ook even proberen om verbinding met een ander systeem op het bedrade netwerk te maken ...
Pagina: 1