Dell Optiplex 3070 blijft herstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10 12:12
In mijn woonkamer heb ik een Dell Optiplex 3070 staan en voor mijn doelstellingen voldoet het volledig.

Echter wat ik ook probeer, de pc wil niet volledig afsluiten. Het vervelende is, dat ik niet weet sinds wanneer het optreedt. Ik heb 2 laptops (werk en prive) en 2 desktops en deze Dell is de enige met een probleem.

Het is geen gevolg van upgraden van W10 naar W11, want dat heb ik al langer geleden gedaan en ik kan me niet herinneren dat het probleem meteen optrad.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen bijzonderheden qua componenten.
OS NameMicrosoft Windows 11 ProVersion10.0.26200 Build 26200
System ManufacturerDell Inc.System ModelOptiPlex 3070
System Typex64-based PCSystem SKU0930
ProcessorIntel(R) Core(TM) i5-9500T CPU @ 2.20GHz, 2208 Mhz, 6 Core(s), 6 Logical Processor(s)BIOS Version/DateDell Inc. 1.34.0, 30/06/2025
SMBIOS Version3.1Embedded Controller Version255.255
Hardware Abstraction LayerVersion = "10.0.26100.1"Installed Physical Memory (RAM)8,00 GB
Total Physical Memory7,81 GBAvailable Physical Memory4,07 GB
Total Virtual Memory8,38 GB
Page File Space576 MB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Scans:
code:
1
2
3
sfc /scannow

DISM /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk ook eens in je BIOS of er iets als "Restart after power failure" ofzo aanstaat.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb zelf een 3090, die begon ook heel raar te doen toen de bios battery gaar was. Nieuwe knoopcel erop en hij werkt weer naar behoren. Bij mij begon het met oranje lichtje bij opstarten en daarna ook niet goed willen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-10 17:20
Probeer eerst de ingebouwde Diagnostics" meermaals de F12-toets drukken bij opstart , je komt dan in bootmenu van Dell, selecteer hier dan Diagnostics"
YouTube: DELL OptiPlex how to Run built-in Hardware Diagnostics

Tevens kun je Dell Diagnostics via Dell SupportAssist proberen
https://www.dell.com/nl-nl/lp/dt/supportassist-for-home-pcs

Dit kun je ook proberen,
"snel afsluiten " Ctrl-toets en dan op afsluiten drukken in het menu .

tevens
Via het Configuratiescherm onder Energiebeheer op de knop "Het gedrag van de aan/uit-knoppen wijzigen. " hier zijn een aantal instellingen die je kunt aanpassen.

Eventueel kun je System > Recovery ( herstel ) gebruiken met behoud van data ( maak altijd voorheen een backup van je systeem mocht er iets fout gaan )

laatste optie is een schone install windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10 12:12
Vandaag nog maar eens ingedoken.... De pc was gisteravond toen ik naar bed ging uitgegaan, maar vanmorgen toch weer aan.
De diagnostics in het bootmenu leverde niets op en wat ik ook probeer, maar die Dell tooling werkt bij mij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbTEbM_Lx2lOCInYPDo5QSIjQq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/by3MjNtDuS6ly7hjN04eGwDs.png?f=user_large
Als ik dan op die link klik kom ik steeds bij dezelfde installer terecht en wat die doet?
Yep, maar niets mag baten.
Juup schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:25:
Kijk ook eens in je BIOS of er iets als "Restart after power failure" ofzo aanstaat.
Dit zou betekenen dat de pc direct na shutdown weer zou herstarten, maar dat doet het niet.
EcoR schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:53:
Ik heb zelf een 3090, die begon ook heel raar te doen toen de bios battery gaar was. Nieuwe knoopcel erop en hij werkt weer naar behoren. Bij mij begon het met oranje lichtje bij opstarten en daarna ook niet goed willen afsluiten.
Dit ga ik zeker doen, als het probleem blijft optreden. Dank voor de tip.

Terwijl ik bezig was met het beantwoorden van jullie opmerkingen, heb ik:
  • eventviewer meldde een onbekende SID, dus die op mijn C-schijf verwijderd.
  • de maximale logfile in de EventViewer vergroot
  • de complete logfile leeggegooid.
Na de eerste keer uitzetten van de pc leek het probleem niet verholpen, de pc herstartte weer... :(

Daarna nog een keer de pc uitgezet, eigenlijk om weer in de BIOS te duiken..... :)

En nu lijkt de pc uit te blijven! _/-\o_

In het verleden ook al in de eventviewer gekeken, maar nooit iets kunnen ontdekken wat het probleem was.
Toevallig vond ik tegen deze suggestie en dat lijkt de oplossing? 🤞🤞🤞

Vind het wel vreemd dat de pc daarom herstart wordt, maar je geen feedback krijgt van dit probleem. |:(

Hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:36
WakeonLan per ongeluk aanstaan?
Pagina: 1