Deco X60, wat doe ik verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-10 21:43
Mijn vraag
Ik heb zeer zwak internet in alle kamers behalve de woonkamer. De Deco's lijken wifi te tappen van de Deco in de woonkamer ipv van het bekabelde. Wat doe ik verkeerd?

Situatie:
Ik heb een switch in de meterkast geplaatst waarin alle UTP kabels zitten die naar de kamers in deze nieuwbouwwoning gaan. Ik heb op iedere verdieping vervolgens een DECO X60 neergezet en die met een UTP-kabel verbonden die uit de muur komt.
Deco 1 (hoofd) op begane grond: woonkamer
Deco 2 op 1ste verdieping: slaapkamer
Deco 3: zolder

Relevante software en hardware die ik gebruik
DECO X60 (3x)
Netgear GS316PP switch

Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmAzVeLSZOOw0NAaHB3d_gQW4P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Bs8hI8JUKNtT017IRV5Xj5e.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SlippervanTheB op 25-10-2025 22:37)

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:32
Kan gebeuren. Maar zo’n lan tester blijft ideaal:)

Mooi dat het nu werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48
In principe doe je niets verkeerd.
Maar zijn alle kabels goed en werkt de switch naar behoren?

Je kunt het eens testen om de deco in de woonkamer tijdelijk naar de meterkast te verplaatsen en de kabels uit de switch in die deco te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:26
Geef je je Deco's wel genoeg spinazie te eten? Daar worden ze groot en sterk van.

Wat bedoel je met "zwak" internet? Is het bereik niet voldoende, is de snelheid bij goed bereik te langzaam? Werkt er maar 1 Deco? "Zwak" internet is een nogal vage beschrijving van je probleem.

Heb je de kabels zelf getrokken of zelf de keystones of stekkers erop gemaakt? Waarschijnlijk zit dan daar het probleem. Haal een kabeltestertje en controleer of de 8 aders goed aangesloten zijn volgens TIA/EIA 568B (ff googlen). Daarnaast heb je grotere kans op problemen als je CCA (alu ader met koperen coating ipv 100% koper) kabels hebt gebruikt, of stekkers op massieve aders of keystones op gevlochten aders hebt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Google even op ‘deco x60 bedraad aansluiten’. Het lijkt erop dat de twee andere op de hoofd aangesloten moeten worden. Ik begrijp dat alles nu op de switch zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:32

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Modem -> hoofd deco -> switch-> satelliet deco’s. Wat gebeurt er dan?

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07
Staat het wel in ap mode?
Zit alles in die switxh? Ook de hoofd deco?

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2025 14:33 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:35
Haal de UTP uit de Deco en steek de kabel eens in een laptop met een speedtest. Dan weet je of het de switch/kabel is of de Deco zelf..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:18
Ik heb iets vergelijkbaars gehad waarbij 1 van mij Deco’s maar niet via de kabel wilde verbinden. Bleek uiteindelijk niks met de Deco te maken te hebben, maar een gare poort in mijn switch. Ik zou inderdaad eens met een laptop proberen of je op die kabel wel verbinding krijgt met internet. Als je geen vaste pc hebt of je laptop heeft geen UTP poort kan je ook voor twee tientjes een netwerkkabeltester kopen. Zo ben ik erachter gekomen dat niet de kabel, maar de switch het probleem was.

[ Voor 0% gewijzigd door balfnl op 25-10-2025 14:51 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
Om het nog gekker te maken: alle deco's doen het op dit moment niet meer. Ik heb gisteren de hoofddeco op een andere UTP in de woonkamer aangesloten, sindsdien deden de deco's het boven niet meer. Nu heb ik de deco weer terug verhuisd naar zijn oorspronkelijke plek en werkt niets meer.

Ik heb even alle stekkers eruit getrokken van switch tot modem. Kijken of dat wat veranderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
In de switch zitten 6 kabels en bij de drie UTP's van de woning (kamers), brand er geen lampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:08
Ah poeh, ik heb mijn Deco set volgens mij anders aangesloten...
Ik heb de Deco mesh punten verbonden met elkaar, dus 1 UTP kabel van de switch gaat naar Deco ''woonkamer'', vanaf die Deco gaat er een UTP naar 1e verdieping, vanaf de Deco op de 1e verdieping gaat die draadloos door naar de Deco op zolder.

Ik wist niet eens dat het de bedoeling was om alle Deco's op dezelfde switch te zetten, dan ontgaat mij ook de logica van een Mesh systeem?

Hoe ik dit jaren geleden aangesloten heb (en het werkt tot op de dag van vandaag rete snel EN stabiel):
1. sluit je eerste deco aan op de switch
2. open de deco app en volg de stappen
3. koppel je 2e deco mesh (ap) via de app
4. koppel je 3e deco mesh (ap) via de app

dit kan natuurlijk draadloos (eerste deco zou ik wel bekabeld doen, en de rest terwijl je die krengen in je hand hebt en in de buurt van je bekabelde deco staat koppelen via de app). Ik heb t geluk dat ik overal dubbele UTP aansluitingen heb behalve op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Staat het nou in ap of router mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
laurens0619 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:30:
Staat het nou in ap of router mode?
Waar kan ik dit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
Wat opvalt is dat alle utpkabels van de woning zelf in zowel de odido-modem als de switch geen lichtje doen branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
In de app

Maar geen lichtje klinkt niet hoopvol.
Test eens idd met een laptop zoals hierboven gesuggereerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
Ik heb jaren geleden op Ali een lan kabel tester setje gekocht.
Inclusief zo’n tracer. Dat is echt ideaal en voorkomt veel gedoe en ellende.
https://www.google.com/ac...CAgQjQE&nis=8&ch=1&adurl=

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlippervanTheB
Ik schaam me hier bijna voor, maar het probleem was heel simpel. De UTPkabel in de woonkamer zat er niet goed in, waardoor alles stilstond. En ik had alle UTPkabels op de bovenste verdiepingen gedisconnect voor de reset en daarna niet meer teruggedaan waardoor niets meer brandde op de switch. Ik wil jullie allen ontzettend bedanken en loop op deze bijna-Halloweenavond met een hoodie over mijn hoofd en een Paul van Loon-zonnebril op weg van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
* Topic kan gesloten worden * (in schaamte)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
Kan gebeuren. Maar zo’n lan tester blijft ideaal:)

Mooi dat het nu werkt.
Pagina: 1