Nieuwe 55 inch TV, teveel reviews gelezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:13
Hallo,

Ik wil een nieuwe 55 inch televisie gaan kopen binnenkort aangezien mijn Sony van inmiddels 10jr wat rare dingetjes begint te doen nu en dan.

Natuurlijk heb ik wel op het internet even rondgekeken, maar ben daar eerder meer door gaan twijfelen dan dat het me heeft geholpen moet ik zeggen.

Kom zelf op de volgende tv's uit die het zouden kunnen gaan worden. de LG C5 of G5, de Samsung S90F of de S95F en dan nog de Panasonic Z90B. Alternatief nog de Samsung Qled qn90f

55 inch is voor mij wel het uiterste want we hebben een niet al te grote afstand van bank tot tv. En de keus voor 55 inch ipv bijv 50 heeft er vooral mee te maken dat in de 55 inch tv's vaak een heatsink enz zitten waardoor het beeld toch wat beter zou moeten zijn dan de wat kleinere modellen

TCL, Hisense komen vaak wel goed uit de tests ook tegenwoordig, maar weet niet op 1 of andere manier niet echt een goed gevoel bij, kan niet uitleggen waarom.

Ik ga de tv vooral gebruiken voor gewoon tv series / films en veel sport. Daarnaast zal hij overdag ook best vaak als game tv gebruikt gaan worden in combinatie met een ps5

Apps en dergelijke op een tv interesseren me eerlijk gezegd niet zoveel dus daar hoeft de keus niet op gebaseerd te worden.

Het allerbelangrijkste is toch wel voor mij de beeldverwerking. Vooral met sport moet ik me niet gaan irriteren aan een stotterend beeld of dat ik een tennisbal dubbel zie als hij beweegt bijv.

Prijs: 2200 euro is toch wel de max

Zelf even mijn ideetjes over de tv's hierboven:

Sony: Ontbreekt in de lijst, want de Bravia 8 nr2 is toch wel heeeel erg prijzig.. De vorige Bravia 8 zou nog een optie kunnen zijn, maar ja is inmiddels alweer een paar jaar oud en lijkt me dat er wel wat verandert is inmiddels qua beeldschermen enz. Ze zijn ook vaak wat donkerder, maar dat is niet gelijk een probleem voor mij. Kwalitatief altijd tevreden geweest met Sony, maar ook nu lees je vaker toch wel problemen met Sony tv's en zeer prijzig.

LG: verschil C5 en G5 is het verschil in scherm. G5 iets met een dubbele laag enz. Waardoor de G5 wel veel meer kleur heeft.

De twijfel bij LG is dat ik op het internet over wat problemen lees. Inmiddels is een aantal daarvan opgelost of een soort van opgelost zoals problemen in HDR10 en Dolby Vision. Het grootste struikelblok zou zijn Dithering oftewel de diagonale lijnen die LG gebruikt in hun panelen of elektronica ik weet het niet precies.
Sommige mensen zien ze niet, heel veel zien ze wel. Sommige zien ze op 30cm van de tv andere zelfs op 1,5m van de tv. Dit zou voor mij een absolute no go zijn !!!

Ik ben natuurlijk al bij winkels geweest en ik moet zeggen ik zie ze niet, maar dit zijn natuurlijk vooral Demo beelden die getoond worden.

bij de winkels weten ze dan weer niets van dit probleem. Dat vind ik altijd raar dat ze in winkels er nooit iets van weten van deze dingen. Internet staat er vol van dan zou je verwachten dat een verkoper wel een beetje op de hoogte zou zijn of niet en zichzelf daarin wat vediept.. Maar goed

Ik ga nog keer naar winkel waar ze dan de tv op gewoon beeld afstemmen bijv gewoon Ned 1 of een sportwedstrijd en dan nog een keer kijken naar de lijnen, maar goed

Het gebeurt volgens mij vooral bij gewoon SD of HD beeld wat dan omgezet wordt naar 4k beeld en daarbij de kleuren en scherpte van het beeld aangepast moet worden. Het moet ook heel duidelijk te zien zijn bij zwart / donkere scenes en dan brighness hoog. En moet ook vooral te zien zijn bij gaming. Ik weet wel als je de tv in huis hebt en je ziet het dat je nog kan retourneren, maar goed daar gaat het niet om en is dan hele gedoe ook.

Samsung: De S90F gebruikt zelfde paneel als de LG, dus ook hier de Dithering / diagonale lijnen. Alleen de 65 inch heeft de QD Oled beeldscherm

S95F heeft wel in 55inch de QD Oled beeldscherm.

Mijn bedenkingen bij Samsung na lezen veel reviews en reacties: Veel stukke beeldschermen ( geen idee of zo is is niet te checken ) Daarnaast een auto dimming die heel actief moet zijn. Dus na een paar minuten wat kijken veelal donkere scenes of bijv voetbal omdat beeld vaak veel groen detecteert dat het beeld automatisch steeds donkerder wordt. Is dan een beveiliging tegen inbranden zeggen ze. Tja. Dan moet je weer op een knop van bijv afstandsbediening en beeld is weer goed. Irritant.

Wat me nog zorgen maakt is dat ik veel lees dat Samsung qua motion het slechtste van de merken zou zijn die ik hier noem.

Ook nog een punt van zorg de s95F heeft een losse connect box, waar heel veel problemen mee zouden zijn. Veel kapotte aansluitingen na een poos.

Wel de mooiste kleuren met QD Oled !!!

De QLED, lees ik ook weinig problemen mee. Alleen volgens sommige sites zijn de pixels dan weer langzaam waardoor Gamen wat blurry wordt. Dat zou ook een NO Go zijn dan

Panasonic: Komen we ook hier bij het verhaal van LG, zelfde beeldschermen gebruikt. Verder lees ik er weinig problemen mee, maar is natuurlijk ook moeilijker verkrijgbaar in Nederland ( Europa ), dus minder verkocht. Minder verkocht dus denk ik ook minder snel dat je er problemen mee leest

Het verschil met Oled en Qled is ook vaak hoe licht de kamer is en licht rechtstreeks op de tv. Dat speelt niet echt een rol hier want als echt licht op tv schijnt doen we wel een gordijn dicht.

Misschien dat jullie ervaringen hebben met de tv's hierboven. Denk dat mensen die de tv's bezitten vaak een beter beeld van hun tv hebben dan verkopers in de winkel. Of ze eerlijk gaan zeggen wat hun tegenvalt aan hun tv is dan weer een 2e haha.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag

Oh ja dan is er nog verschil in HDMI natuurlijk. Sommige hebben maar 2x een HDMI 2.1 poort, maar ook dat vind ik niet zo heel belangrijk of interessant. Als het niet anders is dan wissel ik soms even de kabel van ene in ander apparaat is het ook zo gefixt

Bedankt alvast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:42
De high end modellen zijn met name interessant wanneer een zo hoog mogelijke HDR impact gewenst is.
Wel de mooiste kleuren met QD Oled !!!
QD-OLED is in de basis superieur aan WOLED echter betekend het niet dat je met QD-OLED altijd mooiere/ meer kleuren zal zien. Dit hangt af van de content en welke kleurenspectrum deze ondersteund, kijk je bijv. veel Blu-rays of content met hoge bitrate en breed kleurengamma dan zal je er meer baat bij hebben.

Ik heb ervaring met alle dikgedrukte merken die in jouw TS voorbijkomen, los van de beeldkwaliteit is imo de algehele gebruikservaring ook belangrijk en deze vind ik bij Sony het beste. Tel hierbij op dat objectief gezien de quality control en technische design (samen met Panasonic) ook bovengemiddeld is. Derhalve zou ik, mede gelet op jouw huidige TV en wensen naar de A95L kijken. Met een QD-OLED paneel, class leading processing en voor TV begrippen nog steeds een deftige SoC. Dit model kan nog goed mee met de actuele high end modellen ondanks het introductiejaar. Het is even door de Sony tax heen bijten, maar verspreid over de gemiddelde levensduur van een TV valt het imo mee.

Als je de meeste bang for the buck high end TV wenst is de LG 55G4 de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:42
Zelf sta ik ook op het punt om mijn 10 jaar oude 50 inch Sony (in dit geval een w829b) te vervangen door een nieuwe tv. Ik ben meer van de oude stempel: pas iets vervangen als het stuk is. Maar 10 jaar is volgens mij een mooie leeftijd en het wordt eens tijd om van 4K te genieten. Destijds heb ik iets van 800-900 euro uitgegeven voor de tv. Jij hebt je budget gesteld op 2000 euro, maar nu met de periode van voor Black Friday kun je denk ik met de helft van dit budget al meerdere mooie deals scoren. Bijvoorbeeld nu via bol select een 55 inch LG C4 voor 899 euro. Of een C5 voor 1044 euro (middels kassakorting en cashback).

Mijn keuze voor LG is overigens gebaseerd op een eerder via tweakers ontvangen advies. Een half jaar geleden hadden we een 65 inch Samsung QD-OLED in huis. Naast afmetingen (we vonden deze echt te groot) kon ik ook niet wennen aan de beeldkwaliteit/-verwerking. Via tweakers werd mij, omdat ik van een Sony af kom, een Sony of LG geadviseerd. Deze zouden qua beeldverwerking dichter in de buurt komen van mijn huidige tv. En daarnaast vind ik dat LG een fijner OS heeft. Maar zoiets is natuurlijk subjectief. Verder zijn er nog wat kleine voordelen van een LG t.o.v. Samsung: niet alleen ondersteuning voor AirPlay, maar ook Chromecast en Apple HomeKit.

Voor mij gaat het dit weekend de eerder genoemde C4 of C5 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Dank alvast voor de reacties

Ik zal inderdaad eens gaan kijken op bol dan qua aanbieding dank voor deze tip.

Nou ja altijd sony gehad ivm beeldverwerking. Niet dat het altijd super is maar na wat dingetjes in menu aanpassen heb ik nooit problemen gehad met voetbal of wat dan ook. A95L waarom heb ik die over het hoofd gezien eigenlijk? Geen idee haha, dank voor de tip daar ga ik zeker nog eens even verder me in verdiepen in die tv.

Qua prijs kom je al snel bij een LG tv uit inderdaad.

Het is natuurlijk wel interessant als LG helft goedkoper is als Sony. Dan kan je ooit nog eens een keer weer een nieuwe tv kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Even aan rondkijken op het internet nog en kwam bij Mediamarkt langs kan iemand me het verschil vertellen tussen:

https://www.mediamarkt.nl...5elbaeu-2025-1887317.html

en volgende tv

https://www.mediamarkt.nl...54laaeu-2025-1880630.html

Als zelfde tv is en dat lijkt me om 1 of andere reden sterk met een prijsverschil van 450 euro dan denk ik dat ik het wel weet en durf ik voor 1144 euro wel een gokje te nemen met die LG Oled denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien het budget, de grootte van de TV... Dan denk ik dat een uitvoering: LG OLED evo G56LS 55" Zwart zeker op de shortlist hoort. Introductiejaar van dit jaar, maar de prijs is in een half jaar tijd ook flink gedaalt intussen. Zelf heb ik deze TV ook en vind het echt een genot om naar te kijken.
rickb23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:13:
Even aan rondkijken op het internet nog en kwam bij Mediamarkt langs kan iemand me het verschil vertellen tussen:

en volgende tv

Als zelfde tv is en dat lijkt me om 1 of andere reden sterk met een prijsverschil van 450 euro dan denk ik dat ik het wel weet en durf ik voor 1144 euro wel een gokje te nemen met die LG Oled denk ik
Beide toestellen is de C5, dat klopt. het prijsverschil komt waarschijnlijk omdat de een een net ander model is dat gemaakt is dan de andere, of wellicht ergens anders gemaakt. Het kan zijn dat je dan ook andere garantievoorwaarden hebt. Check dat dus wel even goed voordat je de goedkopere C5 neemt, als je de C5 wilt. Met jouw budget kun je echter makkelijk voor de G5 gaan, wat het top model is.

Als je voor de G5 gaat, zou ik wel even checken waarom de TV bij Art Electronics zo goedkoop is, al is deze met 3 sterren denk ik ook niet de eerste partij om te overwegen het toestel te kopen. De meerprijs (tov de C5) is het echter wel waard wat mij betreft.

[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
G5 staat ook wel op de shortlist hoor !! Ziet er ook mooi uit in de winkel. Alleen in tests online haalt hij het dan vaak net niet naast de QD Oleds van Sony, Samsung en ook de Panasonic. Maar goed weet ook niet hoeveel waarde je daar altijd aan moet hechten.

Ja het is een typenummer die wel wat anders is dat had ik al gezien bij die c5. Nou ik koop die tv ook zeker zomaar niet haha. Daar informeer ik dan nog wel even na inderdaad.

Maar de 1550 voor de G5 is ook heel aantrekkelijk moet ik bekennen !!! Pfff hahaha

Zal toch een keus moeten maken denk ik anders wordt het niets, Dan moet je weer wachten op volgend jaar voor RGB mini-led wat ook een verbetering moet zijn en dan komt binnenkort Dolby Vision 2 wat helemaal spectaculair moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rickb23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:25:
Maar de 1550 voor de G5 is ook heel aantrekkelijk moet ik bekennen !!! Pfff hahaha
Ja, maar het is de enige in de Pricewatch. Kan maar zo een prijsfout zijn bijvoorbeeld. Ook heeft de winkel "maar" 3 sterren in de Pricewatch. Al is de prijs bij de degelijkere winkels ook niet verkeerd (ook een stuk lager dan ik ervoor betaald heb afgelopen Mei).
Alleen in tests online haalt hij het dan vaak net niet naast de QD Oleds van Sony, Samsung en ook de Panasonic. Maar goed weet ook niet hoeveel waarde je daar altijd aan moet hechten.
Uiteindelijk moet je gaan voor de eigen voorkeur, jij moet er naar kijken. ;) Je moet een TV niet alleen nemen omdat de reviews zeggen dat het een goede TV is.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Ik moet wel zeggen ik ben niet een echte internetkoper haha. Ik woon in het Noorden van het land en de winkels zitten vaak in het Westen. Nou neem ik aan als de tv kuren vertoond binnen 2 jaar dat LG langs komt bij je thuis, want anders moet ik straks de hele tv opsturen naar de internetwinkel in Amsterdam vanuit Groningen bijv daar zit ik niet op te wachten. Daarom koop ik op zich het liefst bij een coolblue, mediamarkt, expert. EP. Maar ja dat zijn vaak niet de goedkoopste. Plattetv is er ook nog.

Bol durf ik ook nog wel te kopen maar ik heb geen idee hoe het werkt als er wat met je tv is. Geen zin om mijn hele tv te laten opsturen. Bij winkel in de buurt komen ze nog wel langs om te kijken, hoewel ze dan ook vaak zeggen is kapot haha. Moet een nieuwe worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CH4OS schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:28:
[...]
Ja, maar het is de enige in de Pricewatch. Kan maar zo een prijsfout zijn bijvoorbeeld. Ook heeft de winkel "maar" 3 sterren in de Pricewatch. Al is de prijs bij de degelijkere winkels ook niet verkeerd (ook een stuk lager dan ik ervoor betaald heb afgelopen Mei).
Er zijn ook meer winkels buiten Pricewatch waar ze ook 1599 en 1699 gaan (met 100 cashback) en de history geeft aan dat hij recent nog net boven de 1600 zat, dat zal een momentopname zijn dat mogelijk richting blackfriday ze allemaal richting die prijs zullen gaan (ze moeten nu namelijk 30 dagen dezelfde prijs houden).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
ooh ja ..... black friday is ook in aantocht helemaal vergeten !!!!! Daar ga ik zeker nog wel even op wachten als mijn tv het nog volhoudt haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
rickb23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:13:

en volgende tv

Wat betreft deze twee tv’s zegt tweakers het volgende:

De verschillen tussen de C54, C55, C56 en C5E zijn:
- De achterkant van de C54 en C55 is zwart, de C56 en C5E is bruin (de 83" is wel zwart)
- Bij de C54, C55 en C56 wordt een AI Magic Remote geleverd (MR25GA) en bij de C5E een numerieke Magic Remote (MR25GB)
- De C5E wordt exclusief door LG zelf verkocht.
- De C54, C55 en C56 worden door verschillende retailers verkocht, waarbij niet elk model bij alle winkels verkrijgbaar is.

Technisch zijn de C54, C55, C56 en C5E verder identiek, het zijn ook allemaal Benelux modellen, behalve waar het specifiek staat aangegeven dat het een buitenlands model is.

Bij bol heb je voor 1144 euro de C56 variant. Weer iets anders dan de twee bij MM. Maar allemaal hebben ze 100 euro cashback.
Wel bijzonder overigens dat tweakers zegt dat de C5E exclusief door tweakers wordt verkocht, terwijl 1 van jouw 2 links juist de de C5E versie is.
Qua service en garantie afhandeling heb ik overigens het meest vertrouwen in een verkoper als bol (geen derde verkoper). En indien je een benelux model hebt, hoef je binnen de twee jaar garantie in ieder geval niet met de tv onder je arm naar de winkel. Er komt dan een monteur aan huis.

De 1144 bij MM kende ik overigens niet. Dit dus de C5E en bij bol voor dezelfde prijs de C56. Zelf zou ik dan voor bol gaan.

Eerder werd er aangegeven dat gezien je gestelde budget je ook makkelijk voor een G5 kunt gaan. Dat klopt. Zelf zou ik anders redeneren en lekker je budget grofweg halveren.
Ik ga er nog even over nadenken: de C4 voor 899 euro of de C56 met cashback voor 1044 euro. Beide bij bol. Nu nog even afvragen of ik de C5 145 euro meer waard vind. 899 euro klinkt ook gevoelsmatig wel lekker. En is voor mijn situatie al een enorm grote verbetering. Gelukkig heb ik nog tot en met morgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Succes met nadenken vannacht mbt de c4 of c5 haha

Dank voor de uitgebreide informatie uitleg over de type nummers!!! Weer wat duidelijker nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rickb23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:08:
ooh ja ..... black friday is ook in aantocht helemaal vergeten !!!!! Daar ga ik zeker nog wel even op wachten als mijn tv het nog volhoudt haha
Ik praat nu wel voor mezelf, maar ik heb een paar maanden met een defecte TV kunnen doen. Moet zeggen, gebruikte de TV toen überhaupt ook niet veel en de TV had het an sich (als ie niet stuk ging) het vast nog wel langer kunnen doen. Al moet ik wel zeggen, met de G5 nu ben ik dan wel weer ook erg blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
rickb23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:53:
Succes met nadenken vannacht mbt de c4 of c5 haha

Dank voor de uitgebreide informatie uitleg over de type nummers!!! Weer wat duidelijker nu
Dank je. :)
Ik zag trouwens net ook de 55 inch G5 voorbij komen voor 1499 bij artandcraft (1599 minus 100 euro cashback). Je hebt dan een beter scherm dan de C4/5. Ook minder last van reflecties. Wat beter geluid. En 5 jaar garantie op het scherm. Of dit 450 euro (tov C5) of 550 euro (tov C4) waard is, vind ik moeilijk om te beoordelen. In de winkel vond ik C5 en G5 er qua beeld allebei mooi uit zien, maar dat zegt vaak niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Nou mijn sony geedt soms rare strepen in het beeld, soms is kleur weg, dus ja geen idee hoelang dat nog goed gaat. Het js afgezien daarvan ook irritant haha.

Om 1 of andere reden denk ik dat het voor eerst een LG gaat worden. Nu nog even welke. Ik zal zeker proberen in winkel gewone tv uitzendingen te kijken met een c5 en g5 naast elkaar. En kijken of verkoper instellingen ook beetje gelijk kan zetten en beeld mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Ch40s

Leuk te horen dat je blij bent met de G5.

Op internet lees ik wel veel problemen met online apps qua geluid. Dat het om de haverklap een miniseconde wegvalt. Vooral Disney app dacht ik maar ook andere. Moet je tv resetten en is het vaak weer even goed en komt dan terug.

Irritant

Maar goed zoals gezegd al die tv's hebbe problemen als je het leest. Vandaag een Bravia 8 nr 2 gezien naast een c5 daar zie je toch wel wat verschil in beeld. Ik weet dat ik hem moet vergelijken met de G5.

Samsung zag er toch ook wel mooi uit de s95f dan. Daar stond de s90f naast met woled scherm ( of c5 scherm geen idee welke die heeft ) zag je ook verschillen in kleur en bepaalde details.

Maar echt dramatische verschillen zijn het ook weer niet

De motion houdt me wat tegen bij Samsung, geen idee of dat dat terecht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
rickb23 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:26:
Ch40s

Leuk te horen dat je blij bent met de G5.

Op internet lees ik wel veel problemen met online apps qua geluid. Dat het om de haverklap een miniseconde wegvalt. Vooral Disney app dacht ik maar ook andere. Moet je tv resetten en is het vaak weer even goed en komt dan terug.

Irritant

Maar goed zoals gezegd al die tv's hebbe problemen als je het leest. Vandaag een Bravia 8 nr 2 gezien naast een c5 daar zie je toch wel wat verschil in beeld. Ik weet dat ik hem moet vergelijken met de G5.

Samsung zag er toch ook wel mooi uit de s95f dan. Daar stond de s90f naast met woled scherm ( of c5 scherm geen idee welke die heeft ) zag je ook verschillen in kleur en bepaalde details.

Maar echt dramatische verschillen zijn het ook weer niet

De motion houdt me wat tegen bij Samsung, geen idee of dat dat terecht is
Je gaat inderdaad wel verschillen zien, maar zie je dit verschil ook als de tv uiteindelijk in je woonkamer staat…
En daarnaast vind ik dat de verschillen in beeldkwaliteit niet opwegen tegen de grote prijsverschillen. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Nee ik vond het sony beeld niet 900 euro beter inderdaad. Samsung zag er net zo mooi uit als de Sony en veel goedkoper. G5 en Samsung niet naast elkaar gezien. Maar was een rondje bij coolblue. Ik wil nog afspraak maken bij expert en vragen of ik gewoon sport tv uitzending kan zien op samsung en Lg mbt tot beeld ( als het geen demo is maar dagelijks tv beeld ) en motion met voetbal tennis / basketbal wat ik heel belangrijk vind. Het belangrijkste ook ivm ps5
Pagina: 1