Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:53
Mijn Denon DP-300F 'kraakt' ineens :( Het geluid is het beste te omschrijven als volledig distorted, geen laag, geen hoog, maar een brei van geluid over het middengebied met nog net te volgen welke LP er op ligt, ook is het volume lager dan normaal.

Hij staat aangesloten op een NAD M10v2 (zonder dedicated phono input) en ik gebruik dan ook de ingebouwde RIAA versterker door middel van een schakelaar onder het plateau. Er is niks gewijzigd in de setup en het probleem deed zich ineens voor.

Ik heb platenspeler ook even naar de studeer verplaatst en daar getest op een AUX ingang van de NAD versterker aldaar, maar ook de ingebouwde RIAA voorversterker uitgeschakeld en aangesloten op de uitstekende Phono input van deze versterker. Ook hier hetzelfde verstoorde geluid :(

Het element en de naald (AT97E) hebben nog geen 100 draaiuren, aan de naaldruk en anti skating is niks gewijzigd. Toerenschakeling en start/stop werken ook nog naar behoren.

Wat zou dit kunnen zijn, is het de moeite waard om deze speler nog te laten repareren?
Of kan ik beter gaan kijken naar een betere speler? Zijn er half of volautomaten tot €350 die de moeite waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Is het diamantje er niet toevallig afgebroken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:57
dat is ook mijn eerste verdachte, een nieuwe speler kan altijd nog, (teveel keuze tegenwoordig) Overigens hoort bij een M10 wel een deftige (dus duurdere) speler. (mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Ik heb geen referentie en heb de naald zo goed mogelijk proberen te fotograferen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_Q_iPSB5VJfpBcNYio6Nq6krds=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWEK3Glpn0Y1SxlK8Y7ZN9GY.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 96% gewijzigd door ransbal op 24-10-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:00
De tip lijkt mij beschadigd maar kan ook zijn dat het cantilever niet recht meer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Het is inderdaad de naald. Ik ben er vanmiddag even mee aar de winkel geweest en daar hebben ze dat ook bevestigd. Ze (hifiklubben) hadden hem niet liggen en verwezen met door. Nu kan ik nieuwe naald kopen, maar die zijn €30.

Dat zijn natuurlijk de kosten niet, maar kan ik met een beter element en naald (welke?) meer uit de platenspeler halen? Of kan ik deze speler (met origineel element/naald) beter op marktplaats zetten en geld bijleggen voor mooiere speler?

Al zoekend kom ik uit op Ortofon Red of Blue of een Nagaoka MP-110 als mogelijke upgrade, dat betekent dan €100 - €175 in plaats van €30 voor alleen de AT naald. Is dat een 10 jaar oude DP-300F nog waard :?

Nog een edit: de Audio Technica AT3600LE is met headshell verkrijgbaar voor €62,50 . Ook heel betaalbaar en mogelijk een optie om de speler nog rondje extra te geven alvorens deze vervangen voor een nieuwere of betere speler...

ik weet niet zo goed wat wijsheid is en als oldie best een newbie in de wereld van vinyl :+

[ Voor 45% gewijzigd door ransbal op 25-10-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:42
Dan zou ik een AT-VM95e kopen voor 5 tientjes en die op de bestaande headshell zetten. Dan heb je een veel beter element dan de 3600 en je kunt deze ook nog upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:59
Op MP staat een VM95EN voor 75,- Die is een stuk beter dan wat er nu in zit en die kun je later ook nog upgraden naar een ML naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Dank voor beide suggesties :)
Een avondje lezen en er is een wereld voor me open gegaan qua elementen, naalden, headshells en meer...

Ik heb ook copilot om advies gevraagd gezien de vrij helder en analytisch klinkende set thuis bestaande uit een NAD m10 v2 dus in combinatie met Martin Logan Foundation F1 speakers en muziek hier variërend van metal tot pop. Copilot kwam ook met de VM95EN op zetten naast de Ortofon Red én de Grado Prestige black-3. Deze laatste zou wat 'warmer' klinken dan de VM95EN en ik neig er dan ook naar om die aan te schaffen, maar de VM95EN is misschien ook wel aantrekkelijk om er naast te zetten. De RED valt af. Als er een beter bevalt dan de ander, dan is verkoop ook zo weer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:22
Bij de VM 95 serie zijn alle naaldjes uitwisselbaar, zo kan je een goedkopere versie later altijd upgraden met een betere naald uit dezelfde serie. Je kunt dan beginnen met de AT-VM95E of meteen iets meer investeren natuurlijk, dat is met de 300F nog wel de moeite. Je kunt zelfs het element vaak meenemen naar een nieuwe draaitafel als je dat zou willen.

[ Voor 32% gewijzigd door Roderiktweaker op 25-10-2025 23:02 ]

Pagina: 1