Amazon: bug in geautomatiseerd DNS-beheer zorgde voor…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Artikel: nieuws: Amazon: bug in geautomatiseerd DNS-beheer zorgde voor kettingreactie ...
Auteur: @YannickSpinner

DynamoDB is een NoSQL database, zoals ook MongoDB en Amazon DocumentDB.
Route53 is de DNS - vernoemd naar poort nummer 53 waar DNS leeft.

Vandaar ook
A second component, the DNS Enactor, which is designed to have minimal dependencies to allow for system recovery in any scenario, enacts DNS plans by applying the required changes in the Amazon Route53 service

[ Voor 25% gewijzigd door djwice op 24-10-2025 21:33 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b12e
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10 23:13
Dit is de tweede keer dat DynamoDB iets wordt genoemd wat het niet is. Maandag werd DynamoDB nog een API-endpoint genoemd:
De storing houdt volgens AWS verband met de api-endpoint DynamoDB
Meerdere diensten, waaronder Signal, zijn onbereikbaar door…//1761064061

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Wellicht laten ze hun interne AI het samenvatten en gaat dat fout?

@YannickSpinner als dat zo is en jullie zoeken een goede bron om AWS kennis aan jullie AI toe te voegen, laat het ff weten in DM.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:31

YannickSpinner

Redacteur
We laten AI niets samenvatten en gebruiken AI alleen voor spel check ;) Er bestaat ook nog zoiets als menselijke fouten. Waar in het artikel refereer ik foutief aan Dynamo? Dan fix ik dat even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Een bug in het DNS-beheersysteem DynamoDB
In de inleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Een bug in het DNS-beheersysteem DynamoDB
In de inleiding

En
Het zou een probleem in de DNS-records van het datacenter US-East-1 geweest zijn.
Is niet "zou" maar er waren.

En
DynamoDB-DNS-beheersysteem
Etc.

Wat er eigenlijk is, Route53 is de dns, deze werk je bij via API calls, dus bijvoorbeeld een IP-adres wijzigen van een DynamoDB of een nieuwe DynamoDB toevoegen of een nieuw IPv6 adres.

Je hebt globale name, die over alle regios heen gaan en namen die naar een specifieke regio wijzen.

Een race conditie kan ontstaan in een systeem dat parallel en niet op volgorde verwerkt.
In dit geval:
1) wijzig IP naar X (nieuw)
2) wijzig IP naar U (meest nieuw)
Als (2) eerst verwerkt is, en daarna - zonder controle op volgorde - (1). Dan is het eind resultaat een verkeerd, oud IP adres van (1) in plaats van het nieuwste van (2).

Op AWS kunnen IP-adressen elke seconde wijzigen, bijvoorbeeld voor DDoS beveiliging, verplaatsen van rekenkracht.

Met de introductie van publieke beschikbaarheid van Kiro en de genoemde wijziging met IPv6 in het bron artikel, is de vraag naar DynamoDB flink gewijzigd en waar dit qua server capaciteit en netwerk etc geen enkel probleem is voor AWS (Amazon Web Services), is het met deze configuratie blijkbaar nooit eerder zo geweest dat de race conditie op trat.

Het is in AWS zeer normaal om parallelle verwerking, event driven te werken. Ik vermoed dat simpelweg een timestamp check of een iterator check (is deze nog actueel) tijdens het schrijven, kan helpen in dit oplossen. Dit wordt door veel ontwerpers die minder ervaring hebben met out-of-order verwerken in ultra snelle omgevingen over het hoofd gezien. Die nemen dan genoegen met een check tijdens het lezen van de huidige waarde.
In de praktijk kan en bij parallelle verwerking na jou lees actie geschreven worden.

Ik heb recent een nieuw database systeem ontworpen op basis van http-headers en file systeem, vandaar dat ik dit in detail herken.

Veel ontwerpers proberen dit op te lossen door dan maar niet parallel, of met een database lock, of zelfs met een lijst te werken, en alleen op volgorde uit te voeren (=wachten). Zonde want het remt de snelheid en recoverability van je systeem en het claimt ook nog eens meer resources.

[ Voor 82% gewijzigd door djwice op 25-10-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:24

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021