Vloerkoeling/verwarming warmtepomp met 22mm stalen CV buizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
Sinds kort staat er een Nibe S735C-7 R EM bij ons op zolder (moet nog worden aangesloten), waarmee wij officieel over gaan naar een full electric woning. De C variant van de S735 kan ook koelen. Dit hebben wij bewust gekozen om in de zomer er net wat koeler bij te zitten en het op de investering uiteindelijk niet enorm veel scheelde.
Nou hebben wij op dit moment nog een CV ketel waarvan de hoofdleiding 22mm dunwandig staal is welke naar twee vloerverwarming verdelers gaan die parallel verbonden zijn aan de hoofdleiding.
1 op de begane grond en de ander op de 1e verdieping (zolder is onverwarmd). De groepen op de eerste verdieping zijn voorzien van zonekleppen en de kamers staan allemaal rond de 16 a 17 graden ingesteld. Deze gaan niet vaak open omdat de warmte van beneden de bovenverdieping ook al voor een groot deel voorziet in de warmtevraag.
Beide verdiepingen bevatten ongeveer 45m2 aan vloerverwarming en de warmtepomp heeft een max vermogen van net geen 7KW. De 22mm hoofdleiding zijn verwerkt in een gestucte koof die langs de trap naar beneden loopt en de vloerverwarming verdelers zitten hier met een korte aftakking op aangesloten met 22mm buis.
Warmtevraag van de woning is ongeveer 800m3 gas per jaar.

Nu mijn vraag:
Ik zou graag de gestucte koof intact laten en dat zou betekenen dat ik de 22mm stalen buizen ook ga gebruiken voor de warmtepomp. Nou begrijp ik dat de lage delta T van een warmtepomp (+/- 5C) er voor zorgt dat een 22mm buis beperkt is in warmtetransport. Dit zou neerkomen op zo'n 7KW max met een delta T van 5. Nou heeft mijn warmtepomp een max vermogen van net geen 7KW dus leek mij het een minder groot probleem om de 22mm buizen te hergebruiken.

Klopt dit?

Daarnaast is er ook nog sprake van vloerkoeling mogelijkheden. Daar lees ik vaak dat stalen leidingen afgeraden worden ivm condensproblemen. Als het goed is wordt er echter gekoeld met een minimum temperatuur van 18C wat in de meeste gevallen boven de dauwpunt temperatuur zou moeten zijn. Daarnaast is het mogelijk om een dauwpunt sensor aan de warmtepomp te hangen welke bijvoorbeeld nabij de verdeler geplaatst zou kunnen worden om dit te monitoren en dus automatisch de temperatuur te sturen.
Ik vroeg mij echter ook nog af of voor vloerkoeling er misschien wel hogere eisen worden gesteld aan de diameter van de buis?

Lang verhaal kort: zijn 22mm stalen cv leidingen geschikt voor verwarming en koeling van een woning met een warmtepomp van 7KW vermogen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:52
Het korte antwoord is dat dit gewoon zou moeten werken. Met zo'n laag gasverbruik ga je die 7kW waarschijnlijk toch niet nodig hebben dus ik zou me er niet al te veel zorgen om maken. Wel een goed extern magneetfilter plaatsen waar je bij kan.

Qua condens vereist het wel wat extra aandacht. Op warme klamme dagen is 18C ook al koud genoeg voor condens namelijk. Ik heb het thuis afgelopen zomer meegemaakt. Dan moet je dus gewoon bewust de koeling uit laten. Op dat soort dagen wil je sowieso liever een reguliere airco aan om de vochtigheid wat te laten dalen.

Ik ken de nibes verder niet zo goed, maar als je een dauwpunt sensor kan plaatsen zou ik het gewoon doen.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat is de lengte van de leiding? 22 hoeft geen issue te zijn, maar als het een grote afstand is tot de verdelers of met veel haakse bochten, kan dat wel een rol spelen. Zie bijv. https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
Eigenlijk zou je 28mm moeten gebruiken, maar ik zou zelf denk ik ook eerst gewoon proberen.
En blijkt het teveel geluid te geven (dat is waarschijnlijk het eerste waar je tegenaan loopt, die +/- 1,2m3/uur gaat er vast wel doorheen) kun je misschien nog met een beperkte verbouwing 1 van de 2 verdelers een eigen leiding geven vanaf de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
De buis is ongeveer 10 meter lang van boven naar de onderste verdeler. Het hoogteverschil is ongeveer 8m. Het eerste deel van de warmtepomp naar de koof zou makkelijk aangepast kunnen worden naar een dikkere buis. Daarna is het alleen nog een t stuk met aftakking naar de verdeler op de eerste verdieping en 1 90 graden knietje naar de verdeler op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Er gat wel 1200 liter per uur door 22 mm cv buis.
Een dauwpuntsensor, als die er niet al in zit is m.i. essentieel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)