Grote spleten scheidingsmuur dichten tegen muizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-10 14:14
Sinds we 5 jaar geleden in ons huis zijn komen wonen, hebben we geregeld last van muizen. Bekend probleem (stad in Zuid-Holland, jaren 20 rijtjeswoning met gemetselde fundering met 'tochtbogen') waar we ook voor gewaarschuwd waren door de vorige bewoners. Ze hadden onder het hele blok de vrije ruimte om te bewegen tussen een stuk of 15 woningen met balkenvloeren. De muizen zijn er af en aan en we hadden er een tijdje geen last van toen we onze kruipruimte hebben dichtgegooid met schuimbeton. Maar toch bleven ze komen.

Afgelopen jaar hebben we de toilet verbouwd (uiteinde uitbouw tegen de keuken aan), waarbij ik tot de ontdekking kwam dat we zo in het plafond van de buren kunnen kijken. Er zit ruimte tussen de scheidingswand en het plaatmateriaal van het dak en het vermoeden is dat dit over de gehele uitbouw zo is. De buren hebben nog een balkenvloer met kruipruimte dus de muizen kunnen via hun woning onze woning in komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHO1OnhIFqVZZVHHhnBuuL8YIZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXWWNg7sNwCuLjLoPi9EGaxK.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen tijd zitten ze vooral in de keuken en komen soms brutaal de woonkamer in. De keuken is een aanbouw welke ook grenst aan de aanbouw keuken van de buren. De keuken heeft een voorzetwand van hout en gips waar piepschuim als isolatie tussen de muur zit waarbij we in een hoek veel piepschuim vonden en we het vermoeden hebben dat ze vooral daar naar beneden komen. Momenteel hebben we last van een behoorlijke stank (en ook vaak keutels onder de keuken en in lades), dus we hebben het vermoeden dat er ergens eentje ligt te rotten achter de koelkast. De maatregelen van voedsel opbergen hebben we jaren geleden al gedaan nadat alles was geplunderd en zelfs door de chipszak was heen gevreten toen we terug kwamen van vakantie. Hondenbrokken bergen we 's nachts op, maar overdag proberen ze soms wel te jatten. Vallen onder de keukenkastjes hebben een tijdje geholpen (klemmen en vallen) met pindakaas en hondenbrokjes, maar die laten ze nu links liggen.

We zijn de overlast aardig zat en de enige oplossing die ik zag was vervanging van de keuken (staat op het wensenlijstje). Maar ik bedacht me nu dat ik met het verwijderen van een deel van het plafond ook toegang heb tussen de ruimte tussen de plafondbalken.

De vraag is hoe ik deze ruimte (ik vermoed centimeter of 3/4) ongediertevrij kan afdichten. Mijn eerste ingeving is plaatmateriaal lijmen tegen de bakstenen tussen de balken en afdichten met weringskit. Heeft iemand anders nog ideeen?

Een kat nemen als tip heeft weinig zin vanwege onze hond (die er een paar jaar geleden al eentje in zijn bek had).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:25
Hout kunnen ze doorknabbelen als het echt moet.
Er is speciaal materiaal te koop tegen ongedierte.

Genre staalwol. Of een metalen draad die dikg genoeg is met fijne mazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik lees dat er purschuim is dat tegen ongedierte werkt. Dat lijkt me hier ideaal/snel.

Ik heb er zelf wel echt nul ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Een muizenplaag ontstaat vaak ook doordat de (over)buren voedsel aanbieden aan de muizen.
Zoals iemand die overmatig de tuinvogeltjes voert, of zelf vogels houdt zoals duiven of kanaries.
Zodra er geen voedselaanbod meer is verdwijnen de muizen ook.
Het territorium van een muizenfamilie kan oplopen tot 400 m², dus binnen die cirkel zoeken waar ze het voedsel vandaan halen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:25
Yaksa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:09:
Een muizenplaag ontstaat vaak ook doordat de (over)buren voedsel aanbieden aan de muizen.
Zoals iemand die overmatig de tuinvogeltjes voert, of zelf vogels houdt zoals duiven of kanaries.
Zodra er geen voedselaanbod meer is verdwijnen de muizen ook.
Het territorium van een muizenfamilie kan oplopen tot 400 m², dus binnen die cirkel zoeken waar ze het voedsel vandaan halen.
Vrije ruimte tussen 15 woningen.. En dan nog de tuinen, omliggende ruimte,..

Ideaal eigenlijk voor die beestjes. Zou toch proberen zoveel als mogelijk ze zelf ook buiten te houden.

Voor alle duidelijkheid, preventie en wegnemen van een reden om bij jullie / de buurt leven t is het belangrijkste.
Maar ik zie dat niet 100% goed gaan met zoveel woningen.

[ Voor 11% gewijzigd door sonina op 24-10-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
sonina schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:12:
[...]Vrije ruimte tussen 15 woningen.. En dan nog de tuinen, omliggende ruimte,..
Ideaal eigenlijk voor die beestjes. Zou toch proberen zoveel als mogelijk ze zelf ook buiten te houden.
In woningen van 100 jaar oud is het zowat onmogelijk om alle gaten en kieren te dichten.
En muizen hebben maar een gaatje van 1 cm nodig om binnen te komen...
Dat ze binnen komen heeft te maken met voedselaanbod, veel voedsel, veel muizen.
Normaliter blijven ze buiten en overwinteren in mollengangen of andere holtes onder de grond.
Maar wanneer er te veel zijn (door overaanbod van voedsel) gaan ze andere plekken opzoeken, al helemaal als het voer voor het oprapen ligt, zoals bij overmatig voeren van tuinvogels. Daarom is het bij sommige appartementscomplexen al verboden om vogeltjes te voeren, juist om dit soort toestanden te voorkomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
als die spleet een beetje maatvast is kun je een lat/balk op de maat van die spleet zagen, of eigenlijk net iets groter en die erin meppen. heb ik hier ook gedaan achter de gevelbekleding waar het open was. helemaal dicht nu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
No Hands schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:21:
als die spleet een beetje maatvast is kun je een lat/balk op de maat van die spleet zagen, of eigenlijk net iets groter en die erin meppen. heb ik hier ook gedaan achter de gevelbekleding waar het open was. helemaal dicht nu.
Daar vreten ze in een paar weken doorheen, waar ik werk hadden de muizen zich een doorgang verschaft door dwars door een massieve houten deur heen te vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
Het voedselaanbod wat er nog is volgens ons zijn de hondenbrokken. Hier komen ze soms overdag vanuit de keuken voor de woonkamer in. Dat zou betekenen dat de rest aardig opgedroogd is.

Ik weet de stand van de spleten niet, optie voor mij zou ook nog cellenbeton kunnen zijn en er een stuclaag tegenaan smeren, of iets in de richting van cement. Of iets anders in combinatie met muizengaas.

Ik woon tegen de binnenstad aan, dus veel natuurlijke ruimte is er niet voor die beesten. Probleem is dat er ook teveel mooie ruimtes in de voorzetwand zijn gecreeerd door een vorige bewoner, waardoor ze ook wel prima zitten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Yaksa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Daar vreten ze in een paar weken doorheen, waar ik werk hadden de muizen zich een doorgang verschaft door dwars door een massieve houten deur heen te vreten.
muizen kunnen best door hout knagen ja maar dan moet de moeite wel opwegen tegen de beloning. als er elders makkelijker voedsel te halen is dan gaan ze die moeit niet nemen. Of er daadwerkelijk ergens makkelijker voedsel is dat wetende natuurlijk niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
Op andere topics wat tips over pepermuntolie gelezen en nutella. Ga dat morgen eens proberen omdat ze pindakaas en brokken op de vallen ook negeren.

Muizenstekkers hebben we al jaren, geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De bovenkant van die bakstenen tussenwand purren en dan staalwol erin duwen. Zie hier een rol van 6 meter x 5 cm. Op de foto uit de topicstart zie ik overigens geen buiksmeer of keutels. Dit lijkt dus geen actief deel te zijn.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1