Keuken probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:56
De woningbouw heeft een vervelende constructiefout in de nieuwbouw woning zitten die we toegewezen hebben gekregen, waardoor ik maar 100cm heb voor een oven, inductiekookplaat en vaatwasser.

Nu zou ik daar graag inbouw in willen met een werkblad aan 1 stuk.

Wat ik al gevonden heb zijn kasten van 50 breed en apparatuur van Klarstein in die maten bv, maar geen keuken leverancier die beide aanbied. Ik heb namelijk wel hulp nodig bij het plaatsen. (Gaat een beetje lastig in een rolstoel.) Wie weet een keukenleverancier die deze kleine maten ook aanbied?

[ Voor 3% gewijzigd door Pokémom op 24-10-2025 17:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

100cm? Dat is toch prima voor een sociale huurwoning. Kookplaat of fornuis (7.000 wattertje) van 60cm nemen :P

Edit: Oh, er is geninja'd.
Een vaatwasser kan ook ergens anders neergezet worden ;) Doe anders even een plattegrond van je sociale huurwoning toevoegen. Ik zou een vaatwasser ook aan de andere kant moeten plaatsen, maar ik heb daar een extra keukenblok staan, waar m'n combi-oven van 60x60cm op staat. Daar kan ook een vaatwasser staan, alleen moet ik dat de waterleiding en de afvoer vanaf het keukenblok verlengen wat ook geen probleem is ;)

[ Voor 67% gewijzigd door RaZ op 24-10-2025 17:44 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:58
Oh, edit vaatwasser :)
Heb je tekeningen? De gehele keuken is groter dan 100cm.

[ Voor 144% gewijzigd door mitsumark op 24-10-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
RaZ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:40:
100cm? Dat is toch prima voor een sociale huurwoning. Kookplaat of fornuis (7.000 wattertje) van 60cm nemen :P
De vaatwasser moet er ook nog naast……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
mitsumark schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:42:
Heb je daar tekeningen bij?
Wij hebben de oven gewoon onder de kookplaat, dat past zelfs op 60cm, dus ik snap het probleem niet precies.
Nee, het is een wand tussen twee muren.
De woningbouw heeft drie kastjes van 60, 40 en 60 geplaatst. Middelste kastje heeft de wasbak. Dan blijft er nog een meter over voor de vaatwasser, oven en inductie kookplaat.
Op de bouwtekeningen is die ruimte netjes 120 cm voor twee apparaten, maar in de praktijk dus maar een meter. Dus heb ik een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:42:
[...]

De vaatwasser moet er ook nog naast……
Dat past niet ;) Dus die zal je ergens anders neer moeten zetten ;) Maar je hebt je post gewijzigd zag ik, dus ik heb hem ook even gewijzigd ;)

Edit:
Vaatwasser op die plek neerzetten, table-top vrijstaande kookplaat op de vaatwasser, combi-oven ergens anders neerzetten, bijvoorbeeld op een extra keukenblok wat ik zelf ook doe.

[ Voor 23% gewijzigd door RaZ op 24-10-2025 17:48 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kastjes van 60 er uit en 50 terug :?

heb je 2x 10cm ruimte gewonnen.. en dat is samen met je 100cm toch weer 120cm..
maar zonder een tekening / foto blijft t gokken wat er kan / niet kan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Er zijn (inbouw) ovens en vaatwassers van 45 en 50 cm breed, dus kan het wel. Maar ik kan geen leverancier vinden die zowel de kasjes als de werkbladen als de apparatuur aanbied.
(Ergens anders past niet helaas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
SMSfreakie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:46:
kastjes van 60 er uit en 50 terug :?

heb je 2x 10cm ruimte gewonnen.. en dat is samen met je 100cm toch weer 120cm..
maar zonder een tekening / foto blijft t gokken wat er kan / niet kan
Dat is wel slim!!
Ik weet alleen niet of dat van de woningbouw mag. Het zijn hun kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:47:
Er zijn (inbouw) ovens en vaatwassers van 45 en 50 cm breed, dus kan het wel. Maar ik kan geen leverancier vinden die zowel de kasjes als de werkbladen als de apparatuur aanbied.
(Ergens anders past niet helaas.)
Keukenkastje bij een bouwmarkt kopen.
Werkblad bij een bouwmarkt kopen (gratis op maat laten zagen).
(inbouw) meuk kopen en zagen maar ;)

Heb ik in m'n vorige woning ook gedaan :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbGzTEq5VyoRmQYS7y4rBX4BIzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHuVI0uulPTN4TgkjMILlOm7.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukt! Is dit te zien? Die grijze balk ik de plek van de keuken.

[ Voor 29% gewijzigd door Pokémom op 24-10-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
RaZ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Keukenkastje bij een bouwmarkt kopen.
Werkblad bij een bouwmarkt kopen (gratis op maat laten zagen).
(inbouw) meuk kopen en zagen maar ;)

Heb ik in m'n vorige woning ook gedaan :P
Is in een rolstoel een beetje lastig en ik ken verder niemand die zo handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Dat is wel slim!!
Ik weet alleen niet of dat van de woningbouw mag. Het zijn hun kastjes.
als je de kastjes netjes laat demonteren en netjes bewaard, zodat mocht je er uit gaan deze terug geplaatst zouden kunnen worden..
vaak is dat niet zo`n probleem..

of gewoon 20+ jaar blijven wonen.. dan is de keuken toch afgeschreven :+

edit: kan je de vaatwasser niet in de ruimte naast de keuken kwijt? Fysiek gezien dan.. ongeacht of er aansluitingen aanwezig zijn of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door SMSfreakie op 24-10-2025 17:56 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
Je kan ook nog een vrijstaande inductiekookplaat nemen, die kan je zo op een bestaand 60cm kastje zetten. Hetzelfde verhaal voor de oven.

Geen idee hoe lastig dat is qua hoogte gezien de rolstoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
nooberke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:55:
Je kan ook nog een vrijstaande inductiekookplaat nemen, die kan je zo op een bestaand 60cm kastje zetten. Hetzelfde verhaal voor de oven.

Geen idee hoe lastig dat is qua hoogte gezien de rolstoel.
Je hebt ook losse ovens met de platen, maar dat lijkt me niet handig met overkoken van melk bv. :N
Ik heb beperkte sta-functie, dus is het handiger als het in een keer schoon kan zonder dat ik apparaten moet optillen.

https://www.witgoedservic...e-fornuis-aeg-cib56494bw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:43

franssie

Save the albatross

@Pokémom het grijze stuk in de plattegrond zie ik over het hoofd lijkt het.
Heb je wellicht nog een foto? Liefst ook iets waar we het leidingwerk kunnen zien?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
SMSfreakie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

edit: kan je de vaatwasser niet in de ruimte naast de keuken kwijt? Fysiek gezien dan.. ongeacht of er aansluitingen aanwezig zijn of niet?
Daar moeten de wasmachine, droger, wasrek, handbike en de fiets van mijn zoon eigenlijk ook nog. Dus leek me een smalle vaatwasser handiger. (Hok is ook nog een heel gedoe, want wasmachine aansluiting zit nu op de vliering, wat ook niet handig is. Maar daar heb ik met de WMO nog overleg over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:44:
[...]

Nee, het is een wand tussen twee muren.
De woningbouw heeft drie kastjes van 60, 40 en 60 geplaatst. Middelste kastje heeft de wasbak. Dan blijft er nog een meter over voor de vaatwasser, oven en inductie kookplaat.
Op de bouwtekeningen is die ruimte netjes 120 cm voor twee apparaten, maar in de praktijk dus maar een meter. Dus heb ik een probleem.
Ideaal is anders, maar een 45cm hoge oven kan wellicht nog ónder de wasbak, bij mij zou het nog onder de afvoer passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-10 13:56
Heb je al eens met de verhuurder gebeld?
Misschien dat deze een optie heeft om de keuken voor je aan te passen.
Dit zal waarschijnlijk niet gratis zijn, maar dat is een keukenbedrijf ook niet.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
franssie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:01:
@Pokémom het grijze stuk in de plattegrond zie ik over het hoofd lijkt het.
Heb je wellicht nog een foto? Liefst ook iets waar we het leidingwerk kunnen zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUhP5TiYmb8OLH1N6PrAsHgwwmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRwYzQQUO3ItvsA9ybRRCaxq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Sgrovert schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:05:
Heb je al eens met de verhuurder gebeld?
Misschien dat deze een optie heeft om de keuken voor je aan te passen.
Dit zal waarschijnlijk niet gratis zijn, maar dat is een keukenbedrijf ook niet.
Ga ik ook nog doen, samen met de WMO.
Maar ik had liever een back-up plan voor in dat overleg dan aankomen met “geen idee eigenlijk”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
De woningbouw waar ik mee van doen heb heeft een klussenbedrijf. Is het voor het klussenbedrijf te lastig, dan hebben ze andere bedrijven om het werk uit te voeren.
Grote kans dat een van die 2 opties je eigen inbouwapperatuur voor je kan plaatsen.

Mocht het niet kunnen, kan je in elk geval met de woningbouw overleggen wat ze van je aanpassing vinden.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:37:
De woningbouw heeft een vervelende constructiefout in de nieuwbouw woning zitten die we toegewezen hebben gekregen, waardoor ik maar 100cm heb voor een oven, inductiekookplaat en vaatwasser.

Nu zou ik daar graag inbouw in willen met een werkblad aan 1 stuk.

Wat ik al gevonden heb zijn kasten van 50 breed en apparatuur van Klarstein in die maten bv, maar geen keuken leverancier die beide aanbied. Ik heb namelijk wel hulp nodig bij het plaatsen. (Gaat een beetje lastig in een rolstoel.) Wie weet een keukenleverancier die deze kleine maten ook aanbied?
Ikea bijvoorbeeld. Vaatwasser van 45, past in kastje van 50. Die plaatsen het ook voor je en zijn vast goedkoper dan een keukenleverancier. Inductieplaat zie ik wel die kleiner zijn dan 50, maar die hebben dan maar 2 pitten. Vraag is of je dat voldoende vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als ik de verhoudingen goed begrijp en interpreteer heb je in totaal 2m80? Met 3 hoge kasten van 60 en dan nog een reststuk van 100cm?
Een keuken van 100cm bestaat natuurlijk niet... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou een vrijstaande vaatwasser van 60x60cm nemen. Daar een table-top kookplaat op zetten naast je keukenkastje in het grijze gedeelte. Links van de deur naar de opslag een 60x60cm keukenkastje zetten, en daar een combi-oven op, en dan staat die op de tekening in de woonkamer.

Geen gehannes met een nieuw werkblad, geen gehannes met inbouw (wat herstelt moet worden als je weggaat of je inbouwspullen achterlaten waar je niks voor terug gaat krijgen).

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 24-10-2025 18:15 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja, er kan wel het EEA in elk geval.. grote kans dat de verhuurder gewoon een standaardblokje besteld heeft (goedkoper)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Toke_gt schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:13:
[...]

Ikea bijvoorbeeld. Vaatwasser van 45, past in kastje van 50. Die plaatsen het ook voor je en zijn vast goedkoper dan een keukenleverancier. Inductieplaat zie ik wel die kleiner zijn dan 50, maar die hebben dan maar 2 pitten. Vraag is of je dat voldoende vindt.
Ik had ze met 3 pitten gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
mitsumark schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:14:
Als ik de verhoudingen goed begrijp en interpreteer heb je in totaal 2m80? Met 3 hoge kasten van 60 en dan nog een reststuk van 100cm?
Een keuken van 100cm bestaat natuurlijk niet... toch?
Kastjes van 60, 40, 60 plus dus die meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Toke_gt schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:13:
[...]

Plaatsen die dan ook apparatuur van andere leveranciers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Plaatsen die dan ook apparatuur van andere leveranciers?
Dat denk ik niet, maar vaak hebben ze wel apparatuur die in hun kasten past (bijv de vaatwasser van 45 cm en de smalle kookplaat).
Overigens kan de leverancier van je apparatuur het apparaat ook vaak wel installeren. Dus dan eerst je kast neerzetten, vervolgens komen zij installeren. Bij het online zoeken naar apparatuur kun je meteen zien of dat een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ikea plaatst geen keukens, die zet je zelf in elkaar ;)

Maar even kijkend naar wat je eigenlijk wil: werkblad van muur tot muur, en alles onder het nieuwe werkblad moet inbouw worden. Werkblad gaat naar de vuilstort, en de kastjes dan ook. Dan ga je naar een keukenboer en regel je een nieuwe keuken met nieuwe kastjes en inbouw spullen, en die laat je gewoon plaatsen. De keukenkastjes, werkblad met spoelbak zijn ook de kosten niet.

Geen idee wat dat kost, maar zeg dat je voor 5k klaar bent, je kan dan geniet van je eigen keuken zolang je er woont, laten we zeggen 20 jaar. Afschrijving is dan 21 euro per maand voor de keuken zoals je die al in je gedachten had.

Huidige keukenblok moet sowieso van de muur af voor het aanleggen van een extra kraantje en afvoer voor de vaatwasser en laten we een stopcontact bijmaken ook niet vergeten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 24-10-2025 20:44 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Toke_gt schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

Dat denk ik niet, maar vaak hebben ze wel apparatuur die in hun kasten past (bijv de vaatwasser van 45 cm en de smalle kookplaat).
Overigens kan de leverancier van je apparatuur het apparaat ook vaak wel installeren. Dus dan eerst je kast neerzetten, vervolgens komen zij installeren. Bij het online zoeken naar apparatuur kun je meteen zien of dat een optie is.
Die leverancier kan ik dus niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-10 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wel eens met @RaZ eigenlijk

Ik denk dat er wel wat voor te zeggen is om eens een lokale keukenboer te zoeken, die deze problemen gewoon allemaal voor je gaat oplossen. Dat kost wat, maar dat lijkt me hier wel op zijn plaats.

Dingen als ikea en een hoop zelf doen is allemaal leuk, maar zonder handige mensen + rolstoel afhankelijkheid een hoop gedoe. Lekker gaan praten met "lokale Kees" die in de buurt bekend is, die je probleem begrijpt en het voor je gaat oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-10-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
RaZ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:41:

Maar even kijkend naar wat je eigenlijk wil: werkblad van muur tot muur, en alles onder het nieuwe werkblad moet inbouw worden. Werkblad gaat naar de vuilstort, en de kastjes dan ook. Dan ga je naar een keukenboer en regel je een nieuwe keuken met nieuwe kastjes en inbouw spullen, en die laat je gewoon plaatsen. De keukenkastjes, werkblad met spoelbak zijn ook de kosten niet.

Geen idee wat dat kost, maar zeg dat je voor 5k klaar bent, je kan dan geniet van je eigen keuken zolang je er woont, laten we zeggen 20 jaar. Afschrijving is dan 21 euro per maand voor de keuken zoals je die al in je gedachten had.

Huidige keukenblok moet sowieso van de muur af voor het aanleggen van een extra kraantje en afvoer voor de vaatwasser en laten we een stopcontact bijmaken ook niet vergeten ;)
Als ik dat geld had, deed ik het.
Stopcontact zit er stom genoeg al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Die leverancier kan ik dus niet vinden.
Check eens bij Coolblue? Daar zie ik ook meer smalle vaatwassers en je kunt ze voor 25 euro laten aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
RaZ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:41:
Je kunt gebruik maken van een semigekoppelde service die ze voor je monteert. Is weliswaar niet van Ikea, maar werkt met Ikeamaterialen. En dan hoef je dus niet zelf te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pokémom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Als ik dat geld had, deed ik het.
Stopcontact zit er stom genoeg al.
Dan zit er niks anders op dan je eisen bijstellen. Dan geldt eigenlijk m'n post daarvoor. Vraag aan de woningbouw of ze voor je een vaatwasser aansluiting willen maken. Water + afvoer, en kan daar je kookplaat op. Oven zet je in de woonkamer op een keukenkastje van 80-100 euro. De meeste ovens zijn zonder de hendel aan de voorkant 55x55cm, en dat past helemaal perfect op een ikea lack bijzettafeltje van 5~7 euro.

Ik was in de veronderstelling dat je alles nog moest aanschaffen, want de kosten voor vrijstaand en inbouw zijn opzich eigenlijk wel vergelijkbaar ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk - en ik verval in herhaling - dat een foto echt helpt, en ook eentje waarvan te zien is waar de leidingen lopen.
Zonder is het echt lastig inschatten waar een vaatwassertje te plaatsen is (en die 45cm van Ikea is prima)
Ivm koken is het ook wel leuk om te weten waar de afzuiging zit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
RaZ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:05:
[...] Vraag aan de woningbouw of ze voor je een vaatwasser aansluiting willen maken.
@Pokémom Dit is sowieso een beginpunt. Voor de woningbouw een gebruikelijk verzoek, daar hebben ze hun mensen voor die dat netjes bij je in orde komen maken. Vervolgens kijk je of je er een kastje van 100 naast wilt, of een een vrijstaande vaatwasser met een loskastje ernaast. Werkblad (eventueel verlaagd?) erop met uitsparing inductieplaat.
En vervolgens laat je de apparatuur installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
franssie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:10:
Ik denk - en ik verval in herhaling - dat een foto echt helpt, en ook eentje waarvan te zien is waar de leidingen lopen.
Zonder is het echt lastig inschatten waar een vaatwassertje te plaatsen is (en die 45cm van Ikea is prima)
Ivm koken is het ook wel leuk om te weten waar de afzuiging zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuTBuv_qSpUlDCIdeD8DtcpYozs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIkNzPVZo5RsOqqRkm0e39PY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

top, en die vrije breedte is dus 100 cm krap als ik het goed begrijp.
Dan zou een 45 cm vaatwassertje rechts wellicht naast het blok kunnen (ivm afvoer water, aanvoer is altijd wel te klussen)
En dan kom je net 5 cm te kort voor een 60 cm standaardblok voor de kook plaat en ocen, inderdaad een vreemde indeling.

Idealiter zou je met een hoekkast een draai maken de woonkamer in maar dan komt het in de loop en dat is zonder rolstoel al lastig.

EDIT: zijn het een beetje standaard keuken kasten? Dan zou je de vaatwasser links van de kraan kunnen zetten inbouwen en de inbouw planen en deurtjes kunnen opslaan.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 24-10-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
franssie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:56:
top, en die vrije breedte is dus 100 cm krap als ik het goed begrijp.

EDIT: zijn het een beetje standaard keuken kasten? Dan zou je de vaatwasser links van de kraan kunnen zetten inbouwen en de inbouw planen en deurtjes kunnen opslaan.
Dat is geen raar idee, mits dat kan zonder de kast te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pokémom schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Dat is geen raar idee, mits dat kan zonder de kast te beschadigen.
Een 45cm Ikea inbouw vaatwasser is 82cm hoog en 55cm diep. Je werkblad zit op 84cm hoogte. Dat gaat niet passen. Je hebt vanaf het zwarte onderop tot aan de bestekla maar 53cm ruimte in de hoogte, en de diepte van je keukenkastje is maar 50cm vanwege de achterplaat. ;)

Wil je inbouw zal je je keukenkastje moeten slopen en vervangen met kastjes waar het wel in past.

Edit: Volgensmij heb je sowieso al 2 vaatwassers. Voor de 1 zocht je een brugpieper-laptop, voor de andere een eerste auto. 4 handjes en een fles dreft :P

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 25-10-2025 11:35 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pokémom
Klopt, maar vaatwasser 1 is amper thuis rond die tijd door werk. Daarom de auto.
En vaatwasser 2 is ook regelmatig ‘s avonds niet thuis. Op die dagen een vaatwasser hebben is toch echt wel fijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Een oven is er ook wel smaller dan 60cm trouwens...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
SMSfreakie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:21:
Een oven is er ook wel smaller dan 60cm trouwens...
Klopt en een vaatwasser ook wel, maar ik kan ze niet vinden als inbouw met een aanrechtblad erboven. De inbouw vaatwasser hebben ze bij bruynzeel, maar de oven en inductieplaat weer niet.

https://webwinkel.bruynze...ser-45-cm-met-front-45-cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pokémom schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Klopt en een vaatwasser ook wel, maar ik kan ze niet vinden als inbouw met een aanrechtblad erboven. De inbouw vaatwasser hebben ze bij bruynzeel, maar de oven en inductieplaat weer niet.

https://webwinkel.bruynze...ser-45-cm-met-front-45-cm
Inbouw met aanrechtblad/werkblad? Dat bestaat niet :P

Dan zal je een onderkast moeten laten maken van 100cm breedt, 60 cm diep en 84cm hoog (met uitsparing voor de stekkers en het kraantje voor de waterleiding en de afvoer) en daar een werkblad op vast schroeven.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
RaZ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Inbouw met aanrechtblad/werkblad? Dat bestaat niet :P

Dan zal je een onderkast moeten laten maken van 100cm breedt, 60 cm diep en 84cm hoog (met uitsparing voor de stekkers en het kraantje voor de waterleiding en de afvoer) en daar een werkblad op vast schroeven.
Ze verkopen de 45 cm inbouw apparatuur anders wel….

https://www.klarstein.nl/...hparam=45%20INBOUW%20OVEN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja, een kookplaat.

Je hebt 100cm vrije ruimte, dus een inbouw vaatwasser van 45cm breed en een inbouw oven van 45cm breedt kunnen dan in een op maat gemaakte kast daar prima. En dan zou je zelfs een 80cm brede inbouw 5 pits inductieplaat in gemaakt worden ;)

Edit:
Even quick'n'dirty paint-skillz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQtcyL7GcZDSG2IIrcOSDijT4rE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/obfpDJLNldQsql8dhgRhM6Lz.png?f=user_large

Even een kast in de ruimte gezet, links komt de inbouw oven, rechts de inbouw vaatwasser, en daar kan dan een inbouw kookplaat in gemaakt worden.

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 25-10-2025 12:51 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gewoon standaard vaatwasser en oven nemen ipv inbouw?

Los stuk blad (of verlengt blad) kan prima

* SMSfreakie heeft z'n vaatwasser ook niet als inbouw maar gewoon onder los stukje blad nog..
Werkt prima..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zolang de TS maar "inbouw" blijft roepen, en niet door heeft dat daar wel nog een op maat gemaakt kast bij hoort om het in te bouwen.

Kast op maat naast het keukenblok en geen doorlopend werkblad. Of de keuken eruit en een nieuwe terugplaatsen en dan wel een doorlopend werkblad/aanrechtblad.

Inbouw kost gewoon veel meer geld dan een vrijstaande vaatwasser met daar een table-top kookplaat boven op zetten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Het idee van @RaZ is denk ik een goede. Wellicht kan je het voorleggen aan een keukenboer. Die weten vast ook wel welke apparatuur er geschikt is voor de situatie.

Een alternatief is om het bestaande blad helemaal door te trekken of te verlengen, en er een normale vaatwasser onder te plaatsen. Dan heb je bovenop het blad ruimte voor een vrijstaande combi-magnetron (~52cm) en een vrijstaande inductiekookplaat ~60cm).
Samen zijn ze meer dan 100cm, maar als het verlengde werkblad naadloos aansluit dan is dat geen probleem lijkt mij.
je kan natuurlijk ook een smallere kookplaat kiezen als je aan 2 pannen tegelijk genoeg hebt.

Ik zie dat er naast de keuken een diepe kast is. Kan je daar niet wat mee?
Toen ik nog op een flatje woonde had ik ook zo'n kast. Daar heb ik toen de deur uit gehaald en er een koelkast in gezet, met de combimagnetron erboven op.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der antoon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Laat maar

[ Voor 87% gewijzigd door der antoon op 25-10-2025 14:01 . Reden: Mijn voorstel is al genoemd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn sociale huurwoning keukenblok:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Vanaf de cementdekvloer is de hoogte 84cm, en daar ligt het aanrechtblad/werkblad op.
De afstand van de onderkant tot de muur waar die aan vast zit is: 47cm waar aan de voorkant het zwarte gedeelte zit.
De afstand van de muur gemeten vanaf het deurtje is: 56,5cm
De binnenmaat van dat kastje: 50cm diep vanwege de achterplaat in het kastje, en 53cm hoog want er zit een bestekla.

Als ik inbouw wil zal ik het hele keukenblok naar de vuilstort moeten brengen en naar een keukenboer moeten gaan en daar een nieuwe moeten kopen die geschikt is voor inbouw en zal ik daar dan ook m'n inbouw apparatuur moeten aanschaffen om in 1 keer klaar te zijn. En dan heb ik een probleem, want waar laat ik m'n bestek, want die ruimte heb ik moeten opofferen voor inbouw apparatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 25-10-2025 14:01 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sgrovert
Weet je zeker dat je maar 100 cm ruimte hebt?

Als ik de foto bekijk zou het linkse kastje 60 cm breed moeten zijn. Dit lijkt 2 tegels breed. Ook lijken er 4 hele tegels aan de linkerkant vrij te zijn. Dit zou 120, of in de buurt van de 120 cm breed moeten zijn.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sgrovert schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

Als ik de foto bekijk zou het linkse kastje 60 cm breed moeten zijn. Dit lijkt 2 tegels breed. Ook lijken er 4 hele tegels aan de linkerkant vrij te zijn. Dit zou 120, of in de buurt van de 120 cm breed moeten zijn.
Volgens mij heb je gelijk. :Y

Een 60x60cm fornuis (±1.000 euro) en een 60x60 vaatwasser (±400 euro) moet dan prima passen. Gewoon vrijstaand :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
RaZ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Ja, een kookplaat.

Je hebt 100cm vrije ruimte, dus een inbouw vaatwasser van 45cm breed en een inbouw oven van 45cm breedt kunnen dan in een op maat gemaakte kast daar prima. En dan zou je zelfs een 80cm brede inbouw 5 pits inductieplaat in gemaakt worden ;)

Edit:
Even quick'n'dirty paint-skillz
[Afbeelding]

Even een kast in de ruimte gezet, links komt de inbouw oven, rechts de inbouw vaatwasser, en daar kan dan een inbouw kookplaat in gemaakt worden.
Maar ik zoek dus een bedrijf die dat kan en wil doen. Want keukenzaken lijken deze maten niet te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:27
Je zou kunnen kijken bij bovenkastjes, die zijn er wel in 45cm breed (ik heb er 2 langs de afzuigkap links en rechts). Die zijn niet diep genoeg voor de apparatuur maar de achterwand kan eruit en van de zijwanden zie je toch niets want die staan tegen de muur en aanrecht.
Ook zou je kunnen kijken naar een badkamermeubel met 2 frontdeurtjes, die moeten er in 100cm breed zijn. Het bovenblad laat je op maat maken met een inbouwplaat.
In de familie of kennissenkring moet er toch zo'n "handige Harrie" zijn die dit voor elkaar kan krijgen om de smalle apparatuur in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
SMSfreakie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:55:
Gewoon standaard vaatwasser en oven nemen ipv inbouw?

Los stuk blad (of verlengt blad) kan prima

* SMSfreakie heeft z'n vaatwasser ook niet als inbouw maar gewoon onder los stukje blad nog..
Werkt prima..
Dat is (vooral voor de inductie) met schoonmaken een stuk lastiger. Bv als er eens iets overkookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
RaZ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:19:
Zolang de TS maar "inbouw" blijft roepen, en niet door heeft dat daar wel nog een op maat gemaakt kast bij hoort om het in te bouwen.

Kast op maat naast het keukenblok en geen doorlopend werkblad. Of de keuken eruit en een nieuwe terugplaatsen en dan wel een doorlopend werkblad/aanrechtblad.

Inbouw kost gewoon veel meer geld dan een vrijstaande vaatwasser met daar een table-top kookplaat boven op zetten.
Dat heeft TS wel door hoor. ;)
Daar vraagt ze juist naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Sgrovert schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

Linkse kastje lijkt 2 tegels en 1/3 breed. Die oogt 60 cm. Dus zouden de tegels 25 cm breed zijn en de ruimte links dus 100 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
vogelmans schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:06:

In de familie of kennissenkring moet er toch zo'n "handige Harrie" zijn die dit voor elkaar kan krijgen om de smalle apparatuur in te bouwen.
Nee, en dat is precies mijn probleem, dan wist ik het wel. En ikzelf kan het fysiek ook niet meer. Dus zoek ik een keukenboer die me helpen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pokémom schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Dat heeft TS wel door hoor. ;)
Daar vraagt ze juist naar.
Dan moet je een meubelmaker laten langkomen, en zeggen welke apparatuur er in moet, en die maken dat voor je. Of dat aansluit bij wat je nu hebt is de kans groot dat het er niet mooier op wordt omdat er meer diepte nodig is dan de 60cm die je nu hebt, en dat het vervangen van de huidige blok de enige optie is voor de luxe van inbouw.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pokémom schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Linkse kastje lijkt 2 tegels en 1/3 breed. Die oogt 60 cm. Dus zouden de tegels 25 cm breed zijn en de ruimte links dus 100 cm.
Mag ik dan aannemen dat je geen rolmaat hebt en het nog niet nagemeten hebt? Dan zou het kastje van de wasbak maar 50 cm zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
franssie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Mag ik dan aannemen dat je geen rolmaat hebt en het nog niet nagemeten hebt? Dan zou het kastje van de wasbak maar 50 cm zijn?
Klopt, ik kan/mag de woning nog niet in.
Maar moet de WMO wel overtuigen dat ik me hier ga redden.
En ik schat het wasbak kastje inderdaad 40 of 50 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pokémom schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Klopt, ik kan/mag de woning nog niet in.
Maar moet de WMO wel overtuigen dat ik me hier ga redden.
En ik schat het wasbak kastje inderdaad 40 of 50 cm.
Ah lastig. De plattegrond heeft ook net te weinig detail. 1m20 zou top zijn namelijk.
Vreemde aan die plattegrond is bijvoorbeeld de kast die even groot is in m3 als in m2 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Gezien de verhoudingen lijkt het inderdaad het meest logisch, met de aanname dat het linker kastje 60cm is, dat de wasbak kast 50cm is, en de overgebleven ruimte 100-110cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als we voor nu dan inderdaad 100 cm aanhouden (en dat kon dan ook nog wel eens 98 cm zijn) dan zouden twee 45 cm elementen van ikea een start zijn, eentje voor het oventje, eentje voor het vaatwassertje. inbouw inductie blijft dan weinig ruimte voor over, alleen boven het oventje want die dingen steken best uit naar onder.

Alternatief zou een inbouw 60cm kast kunnen zijn mijn inbouwvaatwasser en inbouw oven, blijft er 40 cm over voor maatwerk kastje met een twee pits inductie plaat.

Als ik tussen de regels door lees gaat het nu voornamelijk over de haalbaardheid ? - ik zou hopen dat de woningmij hier ook wil meedenken als in even nameten wat nu echt de maten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Edit en wellicht ook eens een crosspost maken naar het grote keuken topic, daar zitten een aantal tweakers met ervaring met maatwek keukens bouwen, en die prijzen zijn wel hoger dan IKEA maar soit, op een enkel kastje of twee valt dat waarschijnlijk ook wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
franssie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:44:
Edit en wellicht ook eens een crosspost maken naar het grote keuken topic, daar zitten een aantal tweakers met ervaring met maatwek keukens bouwen, en die prijzen zijn wel hoger dan IKEA maar soit, op een enkel kastje of twee valt dat waarschijnlijk ook wel mee.
Waar vind ik die?

Gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
franssie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:37:

Als ik tussen de regels door lees gaat het nu voornamelijk over de haalbaardheid ? - ik zou hopen dat de woningmij hier ook wil meedenken als in even nameten wat nu echt de maten zijn.
Klopt, we hebben al twee woningen niet gekregen door afkeur in haalbaarheid.
En deze woning is zo gaaf, dat ik niet weer afgewezen wil door de wmo ivm haalbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 26-10 07:59
Dan moet je deze gewoon accepteren. Er is altijd een oplossing. Het lijkt me toch gewoon 4 vrije tegels aan de linkerkant dus dat zal 120 cm zijn. Ik denk dat het perspectief van de foto de verwarring veroorzaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYDjLAj54pAXkBpRl48whxKvn8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NqLYFZPqJVJw9hwxyVFJvhod.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door LtApocalypse op 25-10-2025 20:12 . Reden: Kan niet tellen. Het zijn 4 tegels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk ook dat de tegels 30x15 zijn.
Ik zou ook aansturen op accepteren of WMO moet specifieke eisen hebben die ik niet ken.
Gekke vraag wellicht, maar waar komt de koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
LtApocalypse schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:37:
Dan moet je deze gewoon accepteren. Er is altijd een oplossing. Het lijkt me toch gewoon 3 vrije tegels aan de linkerkant dus dat zal 120 cm zijn. Ik denk dat het perspectief van de foto de verwarring veroorzaakt. [Afbeelding]
Ik help je hopen!
Het is uiteindelijk de WMO die een woning wel of niet goed keurt. Of ze hem voor niet al te veel kosten passend voor me kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
franssie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:41:
Ik denk ook dat de tegels 30x15 zijn.
Ik zou ook aansturen op accepteren of WMO moet specifieke eisen hebben die ik niet ken.
Gekke vraag wellicht, maar waar komt de koelkast?
Ik hoop het! De wmo beslist.
Moet een traplift in en de wasmachine van de vliering naar de opslag, maar daar moet dan isolatie en een aansluiting komen. En zo nog een paar kleine dingen, omdat ik deels in een rolstoel zit.

Hier dacht ik de koelkast te zetten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrCUofuaHbl8Cev9o-5F-gn1WXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fP1YKOObnmFFJ1dV63DtIKul.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
Ik zou niet te moeilijk doen, zeker omdat budget beperkt is en een los fornuis kopen en er een vaatwasser naast zetten. Ik ben wel mee eens dat het er op lijkt dat de ruimte 120 breed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
dimi_v schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 01:37:
Ik zou niet te moeilijk doen, zeker omdat budget beperkt is en een los fornuis kopen en er een vaatwasser naast zetten. Ik ben wel mee eens dat het er op lijkt dat de ruimte 120 breed is.
Dat is met schoonmaken zo’n gedoe.
Met bv overkoken van eten ed.
Dat overkomt ons nogal eens.
Ik ga duimen dat het gewoon 120 breed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
Mocht je toch maar 100 cm hebben, wat meerdere mensen zich (incl. ikzelf) niet verwachten dan zou je prima een 50 cm inductiefornuis kunnen plaatsen, zoiets als dit en die kun je denk ik makkelijk schoonmaken (lijkt een kleine verhoging aan de randen te zitten): https://www.keukenloods.nl/vfi5042zwa.html

En anders zijn er vast nog legio andere voorbeelden te vinden. Natuurlijk is een werkblad doortrekken mooier, leuker en handiger, maar ook kostbaarder. Want een los werkblad van 120 naast je huidige voegt m.i. ook weinig toe. Als dan een keer goed overkookt dan kan er ook tussen de 2 werkbladen kookvocht komen, want dat mooi waterdicht afkitten zal best lukken maar of allemaal mooier op wordt...

Succes, ik denk dat iedereen wel voor je duimt dat je een mooie keuken kunt 'krijgen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

LtApocalypse schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:37:
Dan moet je deze gewoon accepteren. Er is altijd een oplossing. Het lijkt me toch gewoon 4 vrije tegels aan de linkerkant dus dat zal 120 cm zijn. Ik denk dat het perspectief van de foto de verwarring veroorzaakt. [Afbeelding]
Dit. En daarbij: de 2 inbouwdozen boven het keukenblad zijn samen tenminste 16cm breed. Als je dat verhoudt tot de tegel kom je ook op 30cm per tegel.
Dus afgaande op de foto, het perspectief verrekend en de inbouwdozen zou ik zeggen dat er helemaal geen probleem is. Er is 120cm ruimte als je het mij vraagt.

Alles kan stuk.

Pagina: 1