Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baartje
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-10 13:04
Mijn vraag

Beste belastingkenners, mijn tante is overleden en als erfgenaam heb ik haar huis in de verkoop. Nu is de vraag wat handig is: Overdracht in december 2025 of januari 2026.
Overdracht in december betekent geld op mijn rekening en dus vermogensrendementheffing sparen betalen per 01-01-2026.
Met overdracht in januari zou ik dat kunnen uitsparen, maar dan is het huis dus op 1 januari eigendom van mij. Stel, ik verkoop het huis dan op 2 januari, moet ik dan het hoge percentage van ongeveer 6% voor "inkomsten uit overige bezittingen" betalen? Dat lijkt mij persoonlijk wat vreemd...

Wie o wie weet hier meer van? Het lijkt me een situatie die vaker voorkomt, maar ik kan op de site van de belastingdienst en op fora nog geen antwoord vinden...

Dank alvast!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:34
Is het puur een theoretische vraag?

Als je al een koper hebt maar nog geen afspraak dan lijkt het me sterk dat je op deze korte termijn nog een notaris gaat vinden voor een overdracht in 2025......

En als jij de erfgenaam bent dan ben je eigenaar op overlijdensdatum.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baartje
Hallo TweakGP,
Bedankt voor je antwoord.
Nee, is niet puur theoretisch. Maar ik ben dus wel benieuwd naar het theoretische antwoord.
(Overdracht binnen 2 maanden is nog wel te doen, weet ik uit ervaring. En inderdaad, ik ben nu eigenaar van de woning...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46

H-W

Als eigenaar betaal je toch ook belasting in box 3 over jouw deel van de onverdeelde boedel van de erfenis? Dan maakt de overdracht van het huis niet zoveel uit. Of je nu belasting betaalt over de waarde van het huis of over de inkomsten uit verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10 20:26

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Belastingtelefoon hierover bellen. Zij weten vast en zeker of er fiscale regels veranderen in 2026 die gunstig of minder gunstig zullen zijn in een van de scenario's die je schetst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:11
H-W schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:33:
Als eigenaar betaal je toch ook belasting in box 3 over jouw deel van de onverdeelde boedel van de erfenis? Dan maakt de overdracht van het huis niet zoveel uit. Of je nu belasting betaalt over de waarde van het huis of over de inkomsten uit verkoop.
waarom maakt dat niet uit? Dacht dat als je de waarde in een huis hebt naast je eigen woning de tweede woning een fictief rendement heeft over beleggen en wanneer je het op de bank hebt staan over sparen. Bij beleggen stijgt het fictief rendement per 1 januari naar 7.78% en sparen blijft waarschijnlijk 1.44%.

als je het verkoopt voor 1 januari heb je cash op de bank staan en val je in het lage spaartarief voor box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baartje
Exact aljooge, dat is mijn punt! Maar is dat niet vreemd? Als tante in maart overlijdt heb je de tijd om dat jaar te verkopen, in augustus wordt het krap. En dan zou je veel hoger percentage betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:35
Baartje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:40:
Exact aljooge, dat is mijn punt! Maar is dat niet vreemd? Als tante in maart overlijdt heb je de tijd om dat jaar te verkopen, in augustus wordt het krap. En dan zou je veel hoger percentage betalen...
Ik lees dit bij de Belastingdienst: https://www.belastingdien...n%20het%20volgende%20jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 24-10-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baartje
Dank je wel, Toke_gt!
Ja, ik denk dat dit het is. Dan neem ik aan dat bij de aangifte over 2026 de waarde van het huis zoals opgegeven in de aangifte over dit jaar (2025) telt en dit niet per 1 januari wordt aangemerkt als 2e huis. Het staat er helaas niet expliciet. Belastingtelefoon gaf na twee medewerkers gesproken te hebben ook geen uitsluitsel... nogmaals dank voor het meedenken en delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17

MJV

Kijk ook even goed naar eventuele impact op toeslagen en evt kindgebonden budget. Daar zijn bepaalde drempelbedragen voor waardoor je ineens alles mag terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baartje
Ja, bedankt voor de aanvulling MJV 👍
Pagina: 1