Zigbee vs Thread bij nieuwe smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muisrits
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-10 08:45
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik mijn huis aan het verbouwen en ik ben bijna toegekomen aan het bestellen van het schakelmateriaal. Nu wil ik graag mijn lampen (4 stuks) zowel smart als "dom" kunnen schakelen/dimmen. Kan ik op dit moment het best instappen op Thread/Matter of kan ik beter investeren in Zigbee?

Elke lamp wil ik op 2 punten kunnen schakelen met een pulsdrukker. Daarom dacht ik om de ECO-DIM.10 Matter

Voor het aansturen heb ik al een HA green gekocht. Ik moet er nog wel een Zigbee/Thread adapter bij kopen om als border router te gebruiken.

Daarnaast heb ik bijna nog geen andere smart apparaten, alleen nog een IKEA Tretakt.

Graag jullie advies of ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:53
Ik zou proberen om (zoals bij Shelly Gen4) beide te doen. Zigbee is bewezen en Thread is nog volop in ontwikkeling. Zorg dat je de keuze kan maken. Ik ben zelf nog niet overtuigd en blijf nog even op Zigbee, maar probeer wel zoveel mogelijk devices te kopen die beide protocollen aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:39
Waarom kies je niet voor een volledige hardware oplossing, zeker als je toch aan het verbouwen bent? Dan zijn uw schakelaars volledig gescheiden van de verlichting en wordt alles geregeld door een centraal systeem dat via dimmers/relais/dali/dmx/... de verlichting aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muisrits
tlpeter schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:52:
Ik zou proberen om (zoals bij Shelly Gen4) beide te doen. Zigbee is bewezen en Thread is nog volop in ontwikkeling. Zorg dat je de keuze kan maken. Ik ben zelf nog niet overtuigd en blijf nog even op Zigbee, maar probeer wel zoveel mogelijk devices te kopen die beide protocollen aankan.
Helaas heeft Shelly Gen4 geen dimmers. Zijn er wel andere apparaten die dat zouden kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muisrits
Mortis__Rigor schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:54:
Waarom kies je niet voor een volledige hardware oplossing, zeker als je toch aan het verbouwen bent? Dan zijn uw schakelaars volledig gescheiden van de verlichting en wordt alles geregeld door een centraal systeem dat via dimmers/relais/dali/dmx/... de verlichting aanstuurt.
Ik heb me eigenlijk nu een beetje gefocused op HA en Matter/Zigbee. Wat zou dan een goed voorbeeld kunnen zijn. Het moet bijvoorbeeld allemaal GU10 spots kunnen schakelen/dimmer (die lamp is al gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:39
Dat is net het voordeel om voor een hardware oplossing te gaan. Het maakt niet of je daar nu zou kiezen KNX, Loxone, Niko Home Control of iets anders, daar kun je allemaal een standaard relais of dimmer mee aansturen (en zo uw lamp schakelen). Een van de voordelen van dimmers in uw elektriciteitskast te hebben ipv in de lamp zelf is dat je het gezoem niet hoort (zie deze post: https://gathering.tweaker...bookmark/1795831/52317833)
Pagina: 1