Laptop met ruimte voor 2 NVME drives.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:33

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Ik zoek, niet voor mijzelf, een lichte laptop, 15,6 inch, waar ik twee 2280 NVME drives in kan plaatsen. Ik wil de drive(s) zelf plaatsen, omdat zodra er twee drives inzitten het gelijk een soort desktop replacement systemen worden met dedicated gaming of Quadro kaart, wat te veel kost en fysiek te zwaar is. Maar de pricewatch heeft geen optie om deze configuratie te zoeken. Cloud storage en externe drives zijn in dit geval niet praktisch, dat is al overwogen en afgeschoten. Ook gewenst, USB C met displayport. Ik weet dat 14 inch laptops lichter kunnen zijn, maar 15,6 is praktischer. Qua geheugen, 32GB ram, of 16 GB met optie naar 32GB. Processor: i7/ Ryzen 7, AI extensies niet nodig.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk office gebruik, wat lichte video editing, geen games, veel tegelijk open, ook op reis.

Wat is je budget?
1200, liefst minder (exclusief de extra drive(s))

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
regelmatig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
nee.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Beste antwoord (via Marc H op 25-10-2025 17:00)

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:40
Dit misschien uitvoering: Skikk Green 7 - 15 inch Qwerty US?
15,3", Ryzen AI 7 350, 32GB, twee M.2 2280 slots, type c met display out, 1,4kg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-10 05:59

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik kan in de pricewatch selecteren op gewicht en op 2e opslag type m2. Wat mis je precies?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
thunder7 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:15:
Ik kan in de pricewatch selecteren op gewicht en op 2e opslag type m2. Wat mis je precies?
Het probleem is dat ik dan alleen laptops krijg waar al een tweede drive in geplaatst is. Ik zoek laptops met de mogelijkheid.

Als ik als zoekoptie alleen Solid State Disk (m.2) opgeef krijg ik 31 laptops terug, waarvan er 29 1,9 kilo of (veel) meer wegen en een dedicated graphics card hebben. Nummer dertig is "Wordt verwacht" en alleen nummer 31 komt in de richting van wat ik zoek, maar dat is een Acer en laat ik daar nou net geen fan van zijn ;)

Maar ik kan niet geloven dat dit de enige laptops op de markt zijn waar ik een tweede drive in kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Moeten het echt twee 2280 sloten zijn? Heel veel laptops hebben wel een slot voor een extra (2280) ssd, maar is het primaire slot vaak 2230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:34
Even out of the box, simpelweg de primaire SSD vervangen voor een 4 of 8 TB model?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:18:
Moeten het echt twee 2280 sloten zijn? Heel veel laptops hebben wel een slot voor een extra (2280) ssd, maar is het primaire slot vaak 2230.
Twee keer 2280 zou makkelijker zijn, maar als de primaire drive een afwijkende maat heeft is dat iets wat te overwegen is.
sdk1985 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:26:
Even out of the box, simpelweg de primaire SSD vervangen voor een 4 of 8 TB model?
ook overwogen, maar liever niet. Het idee is dat de belangrijkste data op twee drives wordt opgeslagen, voor het geval dat er één de geest geeft. De laptop zal gebruikt worden in derdewereldlanden op locaties waar internet niet altijd beschikbaar of gebruikt kan worden. Vandaar ook de wens om alle data altijd beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Zulke features zijn echt zakelijke workstation eigenschappen die je terug vind in de Dell Pro Max (2x2280) serie of ThinkPad E14 (1x2242, 1x2280)

Ik heb zelf een oudere Precision 3571, daar kunnen ook twee 2280's in, mogelijk kun je die refurb krijgen binnen je budget?.

[ Voor 31% gewijzigd door jeroen3 op 24-10-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-10 05:59

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:28

ManiacsHouse

Scheisse!

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16AHP10 (83HW002AMH)

Wel 16" maar sodimm dus uitbreidbaar. Kunnen voor zover ik heb kunnen uitvinden 2 drives in. Wel in van 2240 formaat.
https://psref.lenovo.com/...im_5_16AHP10?M=83HW002AMH
Two M.2 slots
• One M.2 2242 PCIe® 4.0 x4 slot
• One M.2 2280 PCIe 4.0 x4 slot

Up to 32GB DDR5-5600 offering

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Marc H schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Twee keer 2280 zou makkelijker zijn, maar als de primaire drive een afwijkende maat heeft is dat iets wat te overwegen is.

[...]

ook overwogen, maar liever niet. Het idee is dat de belangrijkste data op twee drives wordt opgeslagen, voor het geval dat er één de geest geeft. De laptop zal gebruikt worden in derdewereldlanden op locaties waar internet niet altijd beschikbaar of gebruikt kan worden. Vandaar ook de wens om alle data altijd beschikbaar te hebben.
Dan zou ik eerder voor een waterdichte externe SSD gaan. Überhaupt gebruik ik op vakantie mijn (betaalbare) gaming laptop icm een externe SSD en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:12:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16AHP10 (83HW002AMH)

Wel 16" maar sodimm dus uitbreidbaar. Kunnen voor zover ik heb kunnen uitvinden 2 drives in. Wel in van 2240 formaat.
https://psref.lenovo.com/...im_5_16AHP10?M=83HW002AMH

[...]
Dat ziet er goed uit. Ik heb alleen geen ervaring met het merk, maar dat is uit te zoeken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
sdk1985 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Dan zou ik eerder voor een waterdichte externe SSD gaan. Überhaupt gebruik ik op vakantie mijn (betaalbare) gaming laptop icm een externe SSD en dat gaat prima.
Uit de start:
Cloud storage en externe drives zijn in dit geval niet praktisch, dat is al overwogen en afgeschoten.
Ik begrijp dat het goed bedoeld is, maar die optie is al besproken met de uiteindelijke gebruiker, en hij vindt het niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:28

ManiacsHouse

Scheisse!

Marc H schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Dat ziet er goed uit. Ik heb alleen geen ervaring met het merk, maar dat is uit te zoeken. Bedankt voor de tip!
Ik heb deze net zelf besteld :+
In mijn ervaring is Lenovo best prima spul.

[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 24-10-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Marc H schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:33:
[...]

Uit de start:

[...]

Ik begrijp dat het goed bedoeld is, maar die optie is al besproken met de uiteindelijke gebruiker, en hij vindt het niet praktisch.
Ik begrijp dat dit niet je onderzoeksvraag is, dat is welke laptops zo'n extra slot hebben. Maar goed op tweakers kun je ook weleens een xy vraag krijgen :X . Van wie komt dan het idee dat die data beschermd moet worden? Want heel eerlijk, de kans dat op reis de gehele laptop beschadigd raakt dan wel gestolen wordt is groter dan dat een m2 ssd uitvalt. Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren maar het gaat snel richting schijnveiligheid om een extra ssd in je laptop te plaatsen onder de noemer backup. Tegenwoordig zit er geen klepje meer onder de laptop maar moet meestal het toetsenbord eraf en moet je soms zelfs heatsinks verwijderen voor je überhaupt bij het ssd slot kunt komen. Lijkt mij persoonlijk erg omslachtig en totaal niet effectief voor het beoogde doel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miyazono
@sdk1985 SSD slots zijn meestal juist het meest bereikbare bij laptops. Onderkant eraf en je zit meteen bij de SSD en geheugen (als dat niet vast gesoldeerd zit natuurlijk ;)). Toetsenbord en koeler verwijderen om hierbij te komen zie je niet echt bij laptops waarbij de opslag en het geheugen geupgrade kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31

franssie

Save the albatross

Ik heb al heel wat SSD's vervangen in mijn mijn laptops, en inderdaad onderkant los, en wisselen maar.
Zelfde voor geheugen waar dat niet gesoldeerd was.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Miyazono schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:56:
@sdk1985 SSD slots zijn meestal juist het meest bereikbare bij laptops. Onderkant eraf en je zit meteen bij de SSD en geheugen (als dat niet vast gesoldeerd zit natuurlijk ;)). Toetsenbord en koeler verwijderen om hierbij te komen zie je niet echt bij laptops waarbij de opslag en het geheugen geupgrade kan worden.
Als je daar types van kunt noemen dan heeft de ts zijn antwoord :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:42

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sdk1985 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

Als je daar types van kunt noemen dan heeft de ts zijn antwoord :).
Elke laptop waar een niet gesoldeerde ssd in zit is makkelijk te vervangen, ik heb nog nooit een laptop gezien waarbij de hele heatsink of iets verwijderd moest worden om bij de ssd te komen, anders zou er niet eens een m.2 van welke type dan ook in zitten.

Laptop met twee m.2 slots welke variant ook zijn vaak specifieke apparaten voor gaming/zakelijk voornamelijk, elke huis, tuin en keuken laptop met een vervangbare ssd heeft bijna altijd maar 1 slot voor een ssd een extra slot kost geld voor iets waarbij de bedoelde doelgroep amper tot niet gebruik van zal maken dus waarom zouden ze dat er in doen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Ik heb deze net zelf besteld :+
In mijn ervaring is Lenovo best prima spul.
Oops, Lol, ik zie dat ik hier de verkeerde post heb gequote. Ik had hier het berichtje onder die van jou willen quoten:
Miyazono schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:15:
Lenovo is mij zelf welbekend, ik heb zelf een Lenovo laptop in gebruik. Ik heb zelfs ervaring met de Ideapad (5?) En de laptop waar ik een vervanging voor zoek is ook een Lenovo. De Skikk is mij echter minder bekend.
sdk1985 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:43:
[...]
Ik begrijp dat dit niet je onderzoeksvraag is.....
Ik ga hier niet verder op in, ga er maar vanuit dat dit is wat de uiteindelijke gebruiker wil en hij zijn redenen heeft om dat zo te willen hebben. Deze zoektocht is het gevolg van een lang gesprek en ik ken hem al jaren, dus er zijn specifieke redenen waarom die specificaties gewenst zijn.
jeroen3 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:47:
Zulke features zijn echt zakelijke workstation eigenschappen die je terug vind in de Dell Pro Max (2x2280) serie of ThinkPad E14 (1x2242, 1x2280)

Ik heb zelf een oudere Precision 3571, daar kunnen ook twee 2280's in, mogelijk kun je die refurb krijgen binnen je budget?.
Thanks, budget is niet echt het probleem, maar dat soort laptops zijn gewoon te zwaar. Ik heb even naar een 15,6 Pro Max gekeken, en die is 2.1 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Iedereen, bedankt voor de antwoorden. Het heeft mij zeker geholpen.

@ManiacsHouse Ik had ook jouw bericht graag als beste antwoord willen geven, maar ik mocht er maar één kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
Skikk laptops zijn allemaal laptops van TongFang.
TongFang is een laptop maker welke voornamelijk laptops aan bedrijven verkoopt, en die bedrijven verkopen het vervolgens met hier en daar wat aanpassingen onder eigen naam. Zijn hartstikke degelijke laptops. Een van de grotere merken die TongFang laptops gebruikt is XMG, dit zijn voornamelijk de gaming laptops. XMG doet het vaak erg goed in reviews ook :)
Volgensmij gebruikt BTO ook TongFang laptops als ik mij niet vergis.

Je kan altijd wat reviews van andere Skikk laptops bekijken natuurlijk ;)

Ik weet niet of je ooit van Clevo hebt gehoord is een beetje hetzelfde geval, die verkopen ook hun eigen laptops aan bedrijven die het dan weer onder eigen naam verkopen, zoals Origin PC maar ook Dell en Lenovo hebben volgensmij Clevo laptops in hun lineup gehad dacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Miyazono op 25-10-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:01
Het enige merk waarvan ik weet dat ze consequent communiceren over uitbreidingsmogelijkheden, is Lenovo.

Deze 2 zouden in aanmerking komen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2194748;2246694/
https://psref.lenovo.com/...im_5_15ARP10?M=83J3002XMH
https://psref.lenovo.com/...16_Gen_3_AMD?M=21ST0020MH

De Ideapad heeft alleen plaats voor 2*2242 SSD's, de thinkpad 1*2242 en 1*2280.

De Ideapad heeft een knap scherm, maar wel een wat oudere processor, die 10-15% langzamer is en meer stroom gebruikt dan de Thinkpad. Maar gezien je gewicht belangrijk vindt, het scherm en de prijs van de IdeaPad, zou ik die kiezen. En dan evt. de 1e SSD ook vervangen. Er is een variant met 1TB, maar die kost €250,- meer...

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-10-2025 18:00 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
Wil je 2 extra slots? of in totaal 2 slots? Dus 1 al bezet?

Bijna alle Lenovo Ideapad laptops hebben een tweede SSD slot.

[ Voor 3% gewijzigd door Cinemaskoop op 28-10-2025 16:32 ]

Pagina: 1