Advies gevraagd: beheer Audio in Sportkantine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeVee72
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:18
Beste mensen,

Wij willen de audio voorzieningen in de kantine van onze sportclub up to date brengen en geschikt maken voor gebruik door meerdere vrijwilligers. Fool-proof, dus makkelijk te bedienen en moeilijk kapot te krijgen, zogezegd.

We hebben het volgende:
- 2 grote speakers in de sportzaal
- plafondspeakers in het kantine gedeelte
- een aantal losse microfoons die gebruikt worden bij aankondigingen van wedstrijden, en bij andere gelegenheden zoals ledenvergaderingen.

Momenteel is e.e.a. verbonden met een groot mengpaneel, en een complete wirwar van kabels die van alle kanten komen. Ooit aangelegd door een vrijwilliger met technische kennis die helaas niet meer onder ons is.
Er zit ook nog een koppeling naar een windows PC, waardoor we spotify kunnen gebruiken voor muziek.

De wens is eigenlijk om alles bij te tijd te maken. Het liefst zouden we het allemaal bedienen vanaf de PC, iets wat heel simpel te gebruiken is, bijvoorbeel klik op het scherm om de aktieve boxen te kiezen, de microfoons in- en uit te schakelen, of de PC feed te kiezen.

vragen die er zijn:
- Wat voor Windows software is daarvoor beschikbaar / aan te raden?
- Is er een mengpaneel nodig of iets anders om de boel bij elkaar te brengen. Zo ja, welke opties hebben we die up to date zijn en goed op de PC aan te sluiten.
- is een aparte audio interface of een kaart die we in het moederbord prikken nodig

Ik heb ongetwijfeld veel nuttige informatie weggelaten, ben geen helemaal geen kenner. Ik zal als ik weer bij de club kom nog even wat foto's maken hoe het eruit ziet.

De PC zelf wordt overigens ook geupgrade want die gaan we ook gebruiken voor livestreaming (Go-Pro icm Elgato Capture cards en dan OBS studio lijkt daarvoor momenteel de keuze te worden). Dus het wordt een goede PC die dan ook wel extra uitbreidings mogelijkheden zal hebben voor geluidbeheer indien nodig.

Bij voorbaat dank voor reacties.
Wim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:31
Met deze informatie is het lastig een antwoord te geven, ik heb hier flink wat aannames gedaan. Uit het feit dat je de vraag hier stelt en niet aan een professioneel bedrijf begrijp ik dat er geen groot budget is?

Ik ken geen door software aangestuurde versterkers, wat ik zou doen is een zonemixer zoals de DAP Compact 9.2 zone mixer als basis gebruiken, met dan bv Zone A de sporthal en zone B de kantine. Regel er een Bluetooth ontvanger bij, zoals deze American Audio Media Operator BT mediaspeler, stuur muziek van telefoon of PC naar deze ontvanger. Of nog goedkoper: steek een USB DAC in een vrij USB slot op je PC, bv Nedis USCR10051BU USB-stick surround geluidskaart voor Windows en sluit deze op een lijn ingang van de zonemixer aan.

Als ik het goed begrijp zijn er nu voor in de sporthal aktieve boxen (dus met ingebouwde versterker), zijn het iets als deze RCF ART 912-A actieve fullrange luidspreker 12 inch die aan dit soort beugels hangen RCF V-BR ART 912 verticale beugel voor 12 inch ART 9 speaker? Naar mijn idee heb je hier boxen nodig die tegen een stootje kunnen, vroeger of later knalt er een bal tegen aan, ik zou daarom een set met stevige ophangbeugels zoeken.

Voor het plafond van de kantine heb je ter vervanging van de huidige speakers een aantal plafond speakers nodig, goedkope zijn DAP DCS-8240-16 40 watt 8 inch plafondluidspreker 16 Ohm, daar heb je een versterker bij nodig, bijvoorbeeld iets als de DAP CA-2150 klasse D versterker 2x 90W @ 8 Ohm stuurt vier van deze speakers aan.

En dan heb je nog kabels nodig, en iemand die snapt hoe je de hele boel aansluit en jullie kan uitleggen hoe een en ander werkt ......

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 25-10-2025 21:17 ]