Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd: beheer Audio in Sportkantine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WeeVee72
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-11 20:47
Beste mensen,

Wij willen de audio voorzieningen in de kantine van onze sportclub up to date brengen en geschikt maken voor gebruik door meerdere vrijwilligers. Fool-proof, dus makkelijk te bedienen en moeilijk kapot te krijgen, zogezegd.

We hebben het volgende:
- 2 grote speakers in de sportzaal
- plafondspeakers in het kantine gedeelte
- een aantal losse microfoons die gebruikt worden bij aankondigingen van wedstrijden, en bij andere gelegenheden zoals ledenvergaderingen.

Momenteel is e.e.a. verbonden met een groot mengpaneel, en een complete wirwar van kabels die van alle kanten komen. Ooit aangelegd door een vrijwilliger met technische kennis die helaas niet meer onder ons is.
Er zit ook nog een koppeling naar een windows PC, waardoor we spotify kunnen gebruiken voor muziek.

De wens is eigenlijk om alles bij te tijd te maken. Het liefst zouden we het allemaal bedienen vanaf de PC, iets wat heel simpel te gebruiken is, bijvoorbeel klik op het scherm om de aktieve boxen te kiezen, de microfoons in- en uit te schakelen, of de PC feed te kiezen.

vragen die er zijn:
- Wat voor Windows software is daarvoor beschikbaar / aan te raden?
- Is er een mengpaneel nodig of iets anders om de boel bij elkaar te brengen. Zo ja, welke opties hebben we die up to date zijn en goed op de PC aan te sluiten.
- is een aparte audio interface of een kaart die we in het moederbord prikken nodig

Ik heb ongetwijfeld veel nuttige informatie weggelaten, ben geen helemaal geen kenner. Ik zal als ik weer bij de club kom nog even wat foto's maken hoe het eruit ziet.

De PC zelf wordt overigens ook geupgrade want die gaan we ook gebruiken voor livestreaming (Go-Pro icm Elgato Capture cards en dan OBS studio lijkt daarvoor momenteel de keuze te worden). Dus het wordt een goede PC die dan ook wel extra uitbreidings mogelijkheden zal hebben voor geluidbeheer indien nodig.

Bij voorbaat dank voor reacties.
Wim

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:33
Met deze informatie is het lastig een antwoord te geven, ik heb hier flink wat aannames gedaan. Uit het feit dat je de vraag hier stelt en niet aan een professioneel bedrijf begrijp ik dat er geen groot budget is?

Ik ken geen door software aangestuurde versterkers, wat ik zou doen is een zonemixer zoals de DAP Compact 9.2 zone mixer als basis gebruiken, met dan bv Zone A de sporthal en zone B de kantine. Regel er een Bluetooth ontvanger bij, zoals deze American Audio Media Operator BT mediaspeler, stuur muziek van telefoon of PC naar deze ontvanger. Of nog goedkoper: steek een USB DAC in een vrij USB slot op je PC, bv Nedis USCR10051BU USB-stick surround geluidskaart voor Windows en sluit deze op een lijn ingang van de zonemixer aan.

Als ik het goed begrijp zijn er nu voor in de sporthal aktieve boxen (dus met ingebouwde versterker), zijn het iets als deze RCF ART 912-A actieve fullrange luidspreker 12 inch die aan dit soort beugels hangen RCF V-BR ART 912 verticale beugel voor 12 inch ART 9 speaker? Naar mijn idee heb je hier boxen nodig die tegen een stootje kunnen, vroeger of later knalt er een bal tegen aan, ik zou daarom een set met stevige ophangbeugels zoeken.

Voor het plafond van de kantine heb je ter vervanging van de huidige speakers een aantal plafond speakers nodig, goedkope zijn DAP DCS-8240-16 40 watt 8 inch plafondluidspreker 16 Ohm, daar heb je een versterker bij nodig, bijvoorbeeld iets als de DAP CA-2150 klasse D versterker 2x 90W @ 8 Ohm stuurt vier van deze speakers aan.

En dan heb je nog kabels nodig, en iemand die snapt hoe je de hele boel aansluit en jullie kan uitleggen hoe een en ander werkt ......

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 25-10-2025 21:17 ]

• WeeVee72
Beste @martyw
Dank voor je reactie. Ik besef dat ik je weinig infomatie had gegeven. Foto's van de situatie volgen asap. Als ik ze plaats zal ik je taggen, dan kun je eventueel daar nog op reageren.
Voor nu: Budget gaat in overleg, we zijn best een grote club en willen het toekomstbestendig maken. Dat wil niet zeggen dat we duizenden euro's beschikbaar hebben, maar we gaan ook niet op een paar honderd kijken.
Wim

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-11 15:31
alles via het boekje moet je een uitzend licentie kopen bij Buma a 50K (als ik het nog goed heb)

Maar je kan ook spotify gebruiken, dit heb ik eerder opgezet, zorg dat je alles insteld, ingelogd bent etc en zet daarna een write filter aan op de PC. zo kan iedereen kloten met dat ding wat ze willen maar na een herstart komt het gewoon terug in de staat waar het was.

verder zou ik een goedkoop mengtafeltje kopen met 4 inputs en 1 output, (2x microfoon 1x pc 1x jack input) en out naar je speakers. schuifje open is geluid, schuif dicht is geen geluid. geen gains of wat dan ook er op.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:22

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Omdat we het hier over aankoopadvies hebben, geef ik je topic even een zetje de goede kant op, alwaar het beter tot zijn recht komt.

Vul dan meteen ook even onderstaande format zo duidelijk mogelijk in, zodat we zoveel mogelijk aanknopingspunten hebben om je te helpen.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• WeeVee72
Jorgen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:10:
Omdat we het hier over aankoopadvies hebben, geef ik je topic even een zetje de goede kant op, alwaar het beter tot zijn recht komt.

Vul dan meteen ook even onderstaande format zo duidelijk mogelijk in, zodat we zoveel mogelijk aanknopingspunten hebben om je te helpen.

[...]
Heel erg bedankt @Jorgen. Hieronder heb ik het zo goed mogelijk ingevuld. Denk je dat het zo een beetje duidelijker is?

Ik zoek een?
Oplossing om de volgende zaken te combineren in een gebruiksvriendelijke, eenvoudige oplossing. Bij voorkeur via de PC, maar anders via een centraal apparaat:
- Grote boxen in onze sportzaal (de zaal is gescheiden door een open pad met tafels in het midden. Er is 1 box in aan iedere kant.
- 10 plafondspeakers verspreid over de kantine en het zitdeel in het midden van de zaal.
- 2 microfoons
Deze 3 moeten apart of tegelijk te gebruiken zijn.
Daarbij eventueel een opinie over onze huidige apparatuur, op basis van foto’s die ik bijvoeg.

Wat is je budget?
1000 – 2000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- De grote boxen worden gebruikt bij het inspelen voor de wedstrijden, en bij events
- De plafondspeakers worden gebruikt bij events, gekoppeld aan de microfoons. Ze kunnen geloof ik momenteel ook tegelijk met de grote aan voor muziek.
- De microfoons bij vergaderingen en ook wel avonden voor meezingen/karaoke.
Wat heb je zelf al gevonden?
Niets. Dat wil zeggen, zoveel op internet dat ik geen idee heb waar te beginnen. Misschien is wat we hebben wel goed genoeg, en moeten we het alleen eens een keer loshalen en opnieuw allemaal netjes leggen. Misschien is het beter te vernieuwen .

Welke vragen heb je hier nog over?
Het belangrijkste is de bediening. Dit gebeurt door meerdere vrijwilligers, dus het moet zowel simpel zijn alsook robuust als in niet makkelijk kapot te krijgen of de instellingen te verzetten.
Dus een makkelijker bediening voor “zaalboxen aan/uit”, Plafondspeakers aan/uit, geluid van de TV’s naar boxen aan/uit, microfoon 1 aan/uit, microfoon 2 aan/uit.

• WeeVee72
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_f-HuOGG3xKsRj0ZjtWpAQbhts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54Pz14nm8ltehcPg5k76MRl2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSv6nlSr_HqQlWbEyqtQ4PDnGVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAOCx3xblJiBxOfqvWSzhlr5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXfE4gsxK-glZemusEmE-zF8WjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MBILi4r3zhGXnYPlwiSDvsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPHJrSs9tJFEFCh9ruce3oiYNuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BUBmXWy9NpeAOwpAqeZuVcT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4ob-mmDWmAr64HPoIf1Xuv4sww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auDZRefyTcPsOJYEz5XOQ1pT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU8WDU9bLC5uzX6ca_zmllZIBIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ScPCSsQXZVHRlNbtc2Ublbk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuMAJdXAUYVT_cpOq0uAcuveit0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1v59d2BvsLoFxVJOlv3jntL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSK1Kp_rpQPe-oDmfnrc14_hNmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmB2qVjymfFnAzi7a6dLKXSc.jpg?f=fotoalbum_large

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:24
Ik zou adviseren te zoeken naar een audio(visueel) bedrijf in de regio dat jullie kan helpen met advies, apparatuur keuze en installatie. Dit gaat over wat meer dan een simpele PA met 2 speakers en een microfoon.

In mijn regio is dat bijvoorbeeld BTV Audiovisuals, maar er zullen ongetwijfeld meerderen zijn die dit kunnen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:33
Je hebt nu zo te zienEn tien stuks plafondspeakers van een nog niet geïdentificeerd merk/type. Voor de 10 plafondspeakers zie ik geen versterker, mis je nog een apparaat op de fotos?

Is deze geluidsinstallatie een jaar of vijftien oud? De PC is wat nieuwer, ik schat circa vijf jaar oud.

Klopt het dat de master uitgang van het mengpaneel met de DAP versterker is verbonden? De donkerblauwe draden met blauwe (speakon) stekkers gaan van de versterker naar de grote DAP speakers.

Heel veel moderner wordt het niet als je deze set-up gaat vervangen, met jullie budget ga je niet iets heel veel beters vinden, de enige mogelijke verbetering die ik zie is een streaming apparaat om muziek vanaf een telefoon te streamen. Persoonlijk zou ik eerst de versterker eens goed stofvrij maken, van binnen - haal de stroom er vanaf en schroef de kast open, ga dan met een bus perslucht aan de gang (bv Gembird Spuitbus met perslucht 400ml). Als het mengpaneel niet betrouwbaar meer is kun je het vervangen door de DAP zone mixer die ik boven noem - maar als het nog goed is zou ik het houden. Sluit de PC via een USB DAC zoals ik ook ^^ noem aan op het mengpaneel. Als de speakers niet kraken of anderszins het geluid vervormen zou ik deze nog niet vervangen.

Welke microfoons heb je nu? Maak er eventueel ook fotos van, en ook van de (vermoedelijk) missende versterker voor de plafondspeakers. En van de typenummers op de mixer en versterker, dat zijn nu gokken van mij. En maak nog een foto van hoe alles op het mengpaneel aangesloten is.

[ Voor 55% gewijzigd door martyw op 01-11-2025 00:41 ]

• WeeVee72
@martyw Dankjewel, dat is al heel goed om te weten.

Tot nu toe er niet achter kunnen komen wat de plafondspeakers zijn. Ik moet daarvoor er eentje helemaal uitbouwen (zit aan de bovenkant in een houten mal gebouwd).
De microfoons ga ik eind van de week als ik weer in het clubhuis ben op de foto zetten.
Verder blijken we een sponsor te hebben die in deze techniek zit. Die ga ik ook om advies ter plaatse vragen
Pagina: 1