Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terry A Davis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-10 13:38

Terry A Davis

Other OS 64 Bit

Topicstarter
Gisteren kreeg ik een nieuwe firmware update voor de Tab S11 Ultra. Bij de vorige update moest ik handmatig in developer opties met android debug bridge ADB correcties uitvoeren. Op dit moment is dat nog noodzakelijk om weer opnieuw te doen.

Het gaat om onderstaande commando's als je GPS volledig functioneel wil hebben bij de Samsung Tab S11 (Ultra). Alhoewel het gerucht gaat dat de gewone Tab S11 eigenlijk geen GPS/Glonass/Beido/Galileo heeft, hoort de Tab S11 Ultra dit wel goed in orde te hebben.

De Tab S11 ondersteunt wel degelijk GPS maar door een firmware bug op dit moment moet je Developer Opties inschakelen en de volgende commando's invoeren vanaf bijvoorbeeld een Linux Ubuntu installatie in de Linux Terminal. Je moet dan USB debugging aanzetten bij Developer opties.

code:
1
2
adb shell pm grant com.google.android.gms android.permission.ACCESS_FINE_LOCATION
adb shell pm grant com.google.android.gms android.permission.ACCESS_COARSE_LOCATION

of als 'adb shell' hebt ingevoerd
code:
1
2
pm grant com.google.android.gms android.permission.ACCESS_FINE_LOCATION
pm grant com.google.android.gms android.permission.ACCESS_COARSE_LOCATION

De reden waarom ik nu hier niet ga beschrijven hoe je developer opties inschakelt, en via een terminal kan verbinden ( ADB is gewoon in Ubuntu repository) is omdat mensen niet altijd weten wat ze doen, maar ik kan er wel vanuit gaan dat de meeste hier geen probleem hebben met het oplossen van de GPS functies die lijken te werken, maar echter 2 commando's nodig hebben om ze functioneel te maken.

Hierna start je de tablet op, en dan krijg je met de firmware van Oktober 2025 wel een zeer snelle GPS/Galileo/Glonass/Beidu FIX.

Zonder deze ADB shell commando's kan een applicatie zoals GPS TEST wel bijvoorbeeld 47 satellieten zien, maar geen fix krijgen, en na de commando's en een reboot werkt alles feilloos en kan er een FIX komen op bijvoorbeeld 12 satellieten binnen 3 seconden.

Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terry A Davis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-10 13:38

Terry A Davis

Other OS 64 Bit

Topicstarter
De laatste 2 firmware updates hebben voor de Tab S11 Ultra in iedergeval voor hier de Europese versie deze firmware bug. En na de 2e firmware update die ik hier nu heb in deze maand Oktober 2025 moest ik deze error weer handmatigen oplossen. En het werkt weer. Voor je de tablet terugstuurd omdat GPS niet werkt, probeer dan de voorgestelde software error zelf op te lossen. Het was niet nodig om nogmaals een factory reset te doen. Het probleem is bekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Terry A Davis op 24-10-2025 13:37 ]

Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"