Opeens groot negatief gasverbruik in Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
Mijn vraag
Op 15 oktober laten mijn energiegrafieken van het Energy-dashboard een groot negatief verbruik zien. Zie onderstaande screenshots. Alsof het volledige verbruik van een jaar op 1 dag is terechtgekomen, zo lijkt het. Ik dacht eerst dat het alleen de P1 meter betrof, maar hetzelfde blijkt te zijn gebeurd met de grafiek van mijn Enphase zonnepanelen, dus ik vermoed dat het toch een nukje van Home Assistant is.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik het weer goed krijg?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik draai Home Assistant Core 2025.10.1 en Frontend 20251001.0 op een Raspberry Pi 5 in een docker container. De P1 wordt via het netwerk uitgelezen met een 'SlimmeLezer'. De zonnepanelen zijn gekoppeld via de normale Enphase-integratie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb in de logfile van Home Assistant gekeken, maar die gaat niet ver genoeg terug. Ik zal deze op wat langer zetten.
  • Ik heb in de verbruiksmeters zelf gekeken, maar gek genoeg zien deze er volkomen normaal uit. Er staat geen extra of negatoef verbruik op 15 oktober. Het probleem lijkt zich dus alleen voor te doen op het energiedashboard.
  • De container is gestart op 10 oktober (na het updaten van het image), dus het wordt niet veroorzaakt door een update van Home Assistant, want het probleem treedt pas op op de 15e.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pE200DhsUufWFhcdK-5pa9wB0A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sPjFrZmGPacoXut2dimPG1tl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f10YKmul0GJ9SOYkanTVvkvCgY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mRhhDcoLRB5MZZCou3A5lKta.png?f=fotoalbum_tile
Ter illustratie nog het gasverbruik van de sensor P1 (dus niet via het energy dashboard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHeZbRj6pyrA4coCWYOUSw-RyrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4rKG7lKdAmh0Bb8KTJrGnaC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PhilipsFan op 24-10-2025 13:02 ]

Beste antwoord (via PhilipsFan op 25-10-2025 18:05)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:46

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alleen een spike negatief is wel raar ja. Durf niet te zeggen waarom.

Maar via Dev tools => Statistics => Adjust sum (icoon naar entity) kan je wel die spike opzoeken en corrigeren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:46

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alleen een spike negatief is wel raar ja. Durf niet te zeggen waarom.

Maar via Dev tools => Statistics => Adjust sum (icoon naar entity) kan je wel die spike opzoeken en corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:21
De teller zal wel per ongeluk naar 0 gereset zijn op dat punt. Moet je even uitzoeken waarom. De stats kun je corrigeren door op die entity naar outliers te zoeken en deze gewoon naar 0 te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
@Septillion @Wilke Dat werkt! Geen idee hoe het is veroorzaakt, maar het is nu wel opgelost. Bedankt beiden!