Deze slang (voor warm en koud water in betonnen fundering)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:36
Kan deze slang in een betonnen fundering ? (Of moet hij in een mantelbuis). Heb gezocht maar kom er niet uit. De pex alu pex kan er wel in maar nu zit die isolatie eromheen...vandaar de twijfel

Gaat alleen gebruikt worden voor warm en koud water aanvoer.

https://alupex-koppelinge...pex-al-pex-meerlagenbuis/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:30
Met isolatie eromheen moet dat geen probleem zijn, hier is flink wat lengte geisoleerde uponor buis in het schuimbeton gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:08
Dat het kan, ja hoor, de isolatie zal druk en beweging opvangen en aan de PEX slang zal niets komen.
Maar wat je resterende isolatie nog zal zijn, van de al heel beperkte waarde van 6mm schuim (die mogelijks ook aangetast wordt door vocht en de alkaliditeit van nat cement), dat is wat anders.
Ik zou deze persoonlijk toch wel extra inpakken zodat deze minstens beschermd is tegen vocht.

Hangt wat af van wat je toepassing net is, maar persoonlijk ben ik fan van PVC rioolbuis (met manchet) te gebruiken als mantelbuis. Als je bochten van 45° gebruikt, en een ruime diameter (90 of 110mm) dan duw je er met gemak meerdere zo'n buizen door, ook achteraf. Je buizen zijn perfect beschermd, ook buiten in natte grond blijven ze droog, en bij latere werken zit je niet zomaar door een PCV buis heen.
Die rode goedkope ribbelbuizen, tsja, door de ribbels krijg je er moeilijk iets door, je prikt er zo doorheen (als ze al waterdicht zijn bij aankomst), je kan ze in veel te nauwe bochten leggen; ik ben er geen fan van. Maar voor een enkele netwerkkabel in de vloer heb ik ze wel toegepast (meteen 2 kabels getrokken).

[ Voor 48% gewijzigd door naftebakje op 24-10-2025 12:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:36
Tis puur voor in een garage/bijgebouw los staand van het huis. (Onverwarmde ruimte overigens)

Ik wilde de buis vastmaken aan het ijzerwerk van de fundering (daaronder zit 10 CM EPS)
daarover heen komt beton

Fundering is op gele zandgrond