Eindelijk denk ik het concept tagged/untagged te begrijpen. En volgens mij zou een access point met meerdere SSIDs/VLANs aangesloten moeten worden op een tagged poort van mijn switch. Echter verbreekt de verbinding van mijn telefoon en laptop die via wifi op het default VLAN zijn aangesloten wanneer ik de poort op tagged zet. De devices die op de andere SSIDs/VLANs zitten houden wel gewoon verbinding.
Zet ik de poort op untagged, dan heeft ieder device verbinding en zit in de juiste VLAN. Het lijkt alsof het Omada access point voor de default VLAN geen tag meegeeft. Klopt dit? En is het dan een probleem om de poort waarop het access point op untagged te zetten?
Of kan ik sowieso beter een ander VLAN aanmaken voor mijn eigen devices die overal toegang tot hebben?
Zet ik de poort op untagged, dan heeft ieder device verbinding en zit in de juiste VLAN. Het lijkt alsof het Omada access point voor de default VLAN geen tag meegeeft. Klopt dit? En is het dan een probleem om de poort waarop het access point op untagged te zetten?
Of kan ik sowieso beter een ander VLAN aanmaken voor mijn eigen devices die overal toegang tot hebben?