Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UDM achter Delta glasvezel: hoe Sagemcom voor TV/telefonie ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twan2016
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-11 08:36
Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik overgestapt van Ziggo kabel naar Delta glasvezel. Ik had verwacht dat ik het modem/router van Delta in bridge kon zetten, omdat Delta een bridge-geschikte modem beloofde.

Uiteindelijk kreeg ik een Nokia XS-010X-R modem (die al in bridge staat) en een Sagemcom router geleverd. Ik zou nu mijn UDM kunnen gebruiken in plaats van de Sagemcom, maar dan werkt telefonie niet (UDM ondersteunt geen telefoon) en mogelijk ook niet de TV-ontvangers.

Mijn vraag: werkt de volgende opstelling?

Glasvezel → Nokia → UDM (met DMZ naar Sagemcom) → Sagemcom → TV ontvanger + telefoon

En mijn eigen netwerk sluit ik dan aan op de UDM.

Ter vergelijking: ik kon het bijna direct werkend krijgen met:

Glasvezel → Nokia → Sagemcom (telefonie) → UDM → TV ontvanger direct op UDM LAN
(Maar dan is er wel kans op NAT-conflicten.)

Hoe zouden jullie dit het beste opzetten zodat internet, TV en telefonie allemaal stabiel werken?

Beste antwoord (via rens-br op 06-11-2025 09:25)

• Twan2016
Update: Na plaatsen managed switch tussen nokia en de routers UDM/Sagemcom is het voor mij opgelost. Internet via VLAN100 naar UDM en ander VLAN's voor TV en telefonie naar Sagemcom. Was voor mij ff induiken hoe Vlan, (un)tagged en VPID werken maar gelukt.
Nog dank voor julie reacties,

Alle reacties

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-11 13:27
je kan op je UDM vlan 300 (uit mijn hoofd) op je Wan aanmaken, daarna zou je internet moeten hebben op je UDM.
maak een IP TV vlan aan, wifi vlan IOT en bedraad en zorg dat die allemaal bij Vlan300 mogen komen en het zou moeten werken.

je hebt dus geen Delta router nodig tussen je fiber converter en je UDM

ben erge benieuwd of het voor je werkt, ik wil dit namelijk ook gaan doen.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Twan2016
Thanks Maubaan,
Echter ik wil ook gebruik maken van de telefoon en UDM heeft geen telefoonaansluiting - Sagemcom wel.

Bovendien denk ik zo het minst hoef in te stellen voor TV en telefoon.
Glasvezel → Nokia → UDM (met DMZ naar Sagemcom) → Sagemcom → TV ontvanger + telefoon
(op mijn UDM heb ik voor eigen netwerk al VLAN voor IoT en Gast)

Wil dit komend weekend proberen vandaar mijn vraag. Als het hier al gezegd wordt dat het niet werkt dan probeer ik iets anders.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een ATA kopen zodat je telefonie kunt gebruiken met je eigen router. Die moet je wel even instellen, maar instellingen geeft Delta hiervoor.

Voor internet hoef je alleen VLAN 300 in te stellen en voor TV helemaal niks.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:17

nelizmastr

Goed wies kapot

maubaan schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:05:
je kan op je UDM vlan 300 (uit mijn hoofd) op je Wan aanmaken, daarna zou je internet moeten hebben op je UDM.
maak een IP TV vlan aan, wifi vlan IOT en bedraad en zorg dat die allemaal bij Vlan300 mogen komen en het zou moeten werken.
VLAN300 is Odido, niet Delta. Exacte VLAN kun je bij je provider opvragen alsook evt. PPPoE gegevens mochten die van toepassing zijn.

IPTV VLAN is alleen nodig bij KPN voor multicast TV ontvangers. Dan moet je ook IGMP proxy op je router hebben en IGMP snooping op de switches als die ertussen zitten.

IOT is volledig optioneel en niet noodzakelijk voor het werkend maken van het geheel :)
Twan2016 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:59:

Glasvezel → Nokia → Sagemcom (telefonie) → UDM → TV ontvanger direct op UDM LAN
(Maar dan is er wel kans op NAT-conflicten.)

Hoe zouden jullie dit het beste opzetten zodat internet, TV en telefonie allemaal stabiel werken?
Delta TV ontvangers zouden zonder problemen in de UDM moeten kunnen en het internet zou met de juiste instellingen ook prima moeten werken. Een vaste telefoonlijn is echter altijd een uitdaging.

Internet is een kwestie van de juiste instellingen opvragen/opzoeken bij Delta en die op je WAN interface van je UDM configureren. Kabel van ONT naar de UDM en klaar. TV kan dan als het goed is ook gewoon via de UDM lopen.

Telefonie kun je wellicht ombouwen naar Unifi Talk met de SIP gegevens van Delta (kun je opvragen). Hier op 't forum zijn meerdere mensen die het werkend hebben gekregen als ik snel zoek op "delta" en "unifi talk".

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Twan2016
bjusterbaarlik schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:08:
Persoonlijk zou ik een ATA kopen zodat je telefonie kunt gebruiken met je eigen router. Die moet je wel even instellen, maar instellingen geeft Delta hiervoor.

Voor internet hoef je alleen VLAN 300 in te stellen en voor TV helemaal niks.
Helaas kan mijn UDM alleen maar 1 VLAN op WAN instellen en dat moet VLAN100 worden bij Delta. De telefoon en TV werkt dus na de UDM niet meer, dus ATA is helaas geen optie.

@nelizmastr Dank voor je reactie. Internet kan inderdaad direct op de Nokia ONT XS-010X-R met in de UDM WAN - VLAN 100 ingesteld. Ook TV lijkt te werken, maar helaas geen vaste telefonie, bliijft uitdaging zoals je schreef,
Unifi Talk vereist ook een Talk telefoon, wilde eerst mijn huidige telefoonopstelling proberen.

Zit nu te denken aan managed switch na ONT en voor udm die danVLAN100 krijgt en op andere swichpoort een ATA en of TV. of de Sagemcom.

Laat het weten als ik de switch binnen heb.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Twan2016 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Zit nu te denken aan managed switch na ONT en voor udm die danVLAN100 krijgt en op andere swichpoort een ATA en of TV. of de Sagemcom.

Laat het weten als ik de switch binnen heb.
Let wel dat je op VLAN100 maar één WAN IP kunt krijgen normaliter, dus je moet dan nog steeds kiezen of je de Sagemcom of de UDM als router kiest. Een switch ertussen is alleen nuttig als je router geen VLAN's ondersteunt, zoals sommige goedkope consumentenwifiroutertjes uit de paar tientjes klasse.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Twan2016 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Helaas kan mijn UDM alleen maar 1 VLAN op WAN instellen en dat moet VLAN100 worden bij Delta. De telefoon en TV werkt dus na de UDM niet meer, dus ATA is helaas geen optie.
Aha, andere optie zou dan nog wel zijn om het telefoonnummer ergens anders onder te brengen. Is waarschijnlijk ook goedkoper en dan kan het wel.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-11 13:27
nelizmastr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

IPTV VLAN is alleen nodig bij KPN voor multicast TV ontvangers. Dan moet je ook IGMP proxy op je router hebben en IGMP snooping op de switches als die ertussen zitten.
Dat vlan is ook alleen om dit in een eigen Vlan te houden.
Bij KPN merk ik dat het te pas en te onpas updates krijgt, ik hou het liever los van de rest van mijn netwerk.
zelfde wat aan te raden is met IOT.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Twan2016
bjusterbaarlik schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Aha, andere optie zou dan nog wel zijn om het telefoonnummer ergens anders onder te brengen. Is waarschijnlijk ook goedkoper en dan kan het wel.
Dankje
die optie hou ik nog even open. Heb me nog niet in verdiept welke provider alleen telefoon aanbied.
nelizmastr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Let wel dat je op VLAN100 maar één WAN IP kunt krijgen normaliter, dus je moet dan nog steeds kiezen of je de Sagemcom of de UDM als router kiest. Een switch ertussen is alleen nuttig als je router geen VLAN's ondersteunt, zoals sommige goedkope consumentenwifiroutertjes uit de paar tientjes klasse.
Ja klopt. Ben nu bezig VLAN100 via switch alleen naar de UDM te krijgen en VLAN101 en 102 alleen naar de Sagemcom. Dit omdat UDM op WAN maar 1 VLAN aankan, wil ik dat WAN IP alleen naar mijn UDM (router) gaat en niet naar Sagemcom (alleen voor telefoon en tv).

Acties:
  • Beste antwoord

• Twan2016
Update: Na plaatsen managed switch tussen nokia en de routers UDM/Sagemcom is het voor mij opgelost. Internet via VLAN100 naar UDM en ander VLAN's voor TV en telefonie naar Sagemcom. Was voor mij ff induiken hoe Vlan, (un)tagged en VPID werken maar gelukt.
Nog dank voor julie reacties,
Pagina: 1