UDM achter Delta glasvezel: hoe Sagemcom voor TV/telefonie ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan2016
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-10 13:32
Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik overgestapt van Ziggo kabel naar Delta glasvezel. Ik had verwacht dat ik het modem/router van Delta in bridge kon zetten, omdat Delta een bridge-geschikte modem beloofde.

Uiteindelijk kreeg ik een Nokia XS-010X-R modem (die al in bridge staat) en een Sagemcom router geleverd. Ik zou nu mijn UDM kunnen gebruiken in plaats van de Sagemcom, maar dan werkt telefonie niet (UDM ondersteunt geen telefoon) en mogelijk ook niet de TV-ontvangers.

Mijn vraag: werkt de volgende opstelling?

Glasvezel → Nokia → UDM (met DMZ naar Sagemcom) → Sagemcom → TV ontvanger + telefoon

En mijn eigen netwerk sluit ik dan aan op de UDM.

Ter vergelijking: ik kon het bijna direct werkend krijgen met:

Glasvezel → Nokia → Sagemcom (telefonie) → UDM → TV ontvanger direct op UDM LAN
(Maar dan is er wel kans op NAT-conflicten.)

Hoe zouden jullie dit het beste opzetten zodat internet, TV en telefonie allemaal stabiel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-10 11:05
je kan op je UDM vlan 300 (uit mijn hoofd) op je Wan aanmaken, daarna zou je internet moeten hebben op je UDM.
maak een IP TV vlan aan, wifi vlan IOT en bedraad en zorg dat die allemaal bij Vlan300 mogen komen en het zou moeten werken.

je hebt dus geen Delta router nodig tussen je fiber converter en je UDM

ben erge benieuwd of het voor je werkt, ik wil dit namelijk ook gaan doen.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan2016
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-10 13:32
Thanks Maubaan,
Echter ik wil ook gebruik maken van de telefoon en UDM heeft geen telefoonaansluiting - Sagemcom wel.

Bovendien denk ik zo het minst hoef in te stellen voor TV en telefoon.
Glasvezel → Nokia → UDM (met DMZ naar Sagemcom) → Sagemcom → TV ontvanger + telefoon
(op mijn UDM heb ik voor eigen netwerk al VLAN voor IoT en Gast)

Wil dit komend weekend proberen vandaar mijn vraag. Als het hier al gezegd wordt dat het niet werkt dan probeer ik iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een ATA kopen zodat je telefonie kunt gebruiken met je eigen router. Die moet je wel even instellen, maar instellingen geeft Delta hiervoor.

Voor internet hoef je alleen VLAN 300 in te stellen en voor TV helemaal niks.