Kast maken - Vragen over bevestiging & schuifdeursysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rs13678
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-10 05:04
Goedemorgen!

Voor een wand in ons huis willen we over de gehele wand een kast, zoiets als onderstaande schets.

De onderste rij zijn kastjes
De middelse rij zijn de gearceerde vlakken dicht of kastje, de niet gearceerde vlakken zijn open vakken. Voor de TV zit een schuifpaneel wat naar links of naar rechts kan worden geschoven
De bovenste rij zijn de gearceerde vlakken dicht of kastje, de niet gearceerde vlakken zijn open vakken.

In de middelste rij zijn de staanders wat minder diep, zodat het schuifpaneel kan worden geschoven en deze niet uitsteekt.

Mijn materiaal keuze is MDF
Nu heb ik hierover 3 vragen:

1. Om de kabels voor de TV weg te laten lopen, had ik een idee om houten latjes achter de kast te monteren zodat de kast als het ware 5cm of iets van de wand af komt te staan. Ik vroeg me af of dit wel stevig dan is, en hoe je dat het beste kan aanpakken?
2. De TV hangt er in. Stel ik doe wat ik hierboven doe, dan lijkt het me het best dat ik de TV muurbeugel tegen de houten latten aan monteer? Of is dit onverstandig?
3. Ik zit een beetje te worstelen met het schuifpaneel voor de TV. Ik zag laatst dit meubel: https://www.area77.nl/shop/tv-meubels/flatslide-cinewall.
Ik vroeg me af wat je het beste kan doen met dat schuifpaneel en het systeem. Natuurlijk wil je dat het niet te zichtbaar is, dus mijn idee was om in het MDF een gleuf te frezen en in het paneel een sleuf te maken zodat je die kan schuiven. Maar is dit sterk, blijft dit goed, wat kan ik hier het beste doen?

Bedankt alvast voor jullie reactie!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKvCCi9fO_jpqylBwuSMNMX0XOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbU8HOMnAtEs1GUsOeuTjKqU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:08
Als ik die vragen zo zie, ben je dan zeker dat je dit zelf wil maken? Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar sta er even bij stil. Heb je een handige vriend of oom die even mee kan kijken?

Qua afstand van muur: 5cm lijkt me erg veel, maar een van de beste manieren om een TV kastje "zwevend" aan de muur te hangen is een "french cleat", waarbij je ook de dikte van een lat van de muur af blijft (kan je perfect onzichtbaar wegwerken trouwens), dus dat is zeker stevig genoeg. Als je dan nog eens onderaan steunt op een sokkel ben je helemaal stevig.
Je TV muurbeugel kan je met lange pluggen in de muur zelf vastmaken, met een houten lat ertussen is dat perfect stevig. Je kan ook in het "hok" waar de TV komt de muur de achterwand laten zijn (en dan een kabelgoot in de muur zelf wegwerken om die te verstoppen); of in de achterwand voldoende ruimte laten om tot de muur te geraken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rs13678
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-10 05:04
Nu je het zegt, beter inderdaad van niet. 👍