Koudebrug stalen ligger beperken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lottehoefnagel
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 24-10 12:51
Hoi allemaal,

We zijn bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe dubbele deur (pui) in de buitengevel van onze woning.

Er is inmiddels een sparing in de buitenmuur gemaakt voor de kozijnen.
Boven de opening ligt een stalen HEA 220 die doorloopt over zowel de binnen- als buitenmuur, met daartussen een spouw.

Het metselwerk boven en naast de balk ligt koud op het staal.
We realiseren ons dat een doorlopende balk over beide wanden niet optimaal is qua koudebrug, maar constructief was dit de beste optie i.c.m. de verdere constructie.

We willen nu vooral voorkomen dat de situatie thermisch te slecht uitpakt.t.

🧱 Opbouw situatie:

- Binnenzijde: voorzetwand met isolatie +/- 100 mm (nog te realiseren)
- Binnenspouwblad: kalkzandsteen (100 mm)
- Spouw (20 mm)
- Buitenspouwblad: metselwerk (later afgewerkt met rabatdelen) (100mm)

Balk: stalen HEA 220, doorlopend over binnen- en buitenmuur
Onderzijde: komt later een nieuwe pui met dubbele deur

Ons idee is om de flenzen van de balk zoveel mogelijk te vullen met isolatie, zodat het staal minder warmte kan afvoeren. Alleen over de onderzijde van de balk twijfelen we nog: daar komt straks de pui tegenaan, dus er is weinig ruimte voor extra dikte.

We overwegen om een 2 cm Wedi-plaat of vergelijkbaar isolerend materiaal tegen de onderzijde van de balk te plaatsen, als thermische onderbreking en afwerking.

❓Vragen:

- Is een Wedi-plaat (ca. 2 cm) aan de onderzijde van een HEA-balk een zinvolle oplossing qua hechting, vochtgedrag en brandveiligheid?
- Zijn er betere of bewezen manieren om zo’n doorlopende stalen balk thermisch te isoleren, zonder de constructie te wijzigen?

Hoe zouden jullie dit detail aanpakken of afwerken, rekening houdend met de pui eronder?

We horen graag jullie ervaringen of tips om de koudebrug zo goed mogelijk te beperken! 🙏

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:19
Ik zou je aanraden om 2 losse L liggers/Lateien te plaatsen. Dan vermijd je de koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wediplaat kan, tip: goedkopere Q-board van hornbach.

Dat is ook mooi damp dicht en kun je direct mooi stuccen. Ik denk dat dit de "dunste" oplossing die er bestaat.

PIR isoleert beter, maar dat heeft nog een afwerklaag nodig. Dan ben je ook af.

Bedenk je wel dat je met 20mm wedi nog niet eens een Rd van 1 haalt. Dat maakt je stalen balk slechter dan triple glas.

Beter _was_ geweest idd twee UNP's of hoeklijnen met een spouw, maargoed daar heb je nu niks meer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-10-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

AtomicShockwave schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:44:
Wediplaat kan, tip: goedkopere Q-board van hornbach.

Dat is ook mooi damp dicht en kun je direct mooi stuccen. Ik denk dat dit de "dunste" oplossing die er bestaat.

PIR isoleert beter, maar dat heeft nog een afwerklaag nodig. Dan ben je ook af.

Bedenk je wel dat je met 20mm wedi nog niet eens een Rd van 1 haalt. Dat maakt je stalen balk slechter dan triple glas.

Beter _was_ geweest idd twee UNP's of hoeklijnen met een spouw, maargoed daar heb je nu niks meer aan.
Rd van 0.6 zie ik voor 20mm. Dat komt overeen met ouderwets dubbelglas, zonder coating/vulling. Was het maar te vergelijken met triple glas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

_ferry_ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Rd van 0.6 zie ik voor 20mm. Dat komt overeen met ouderwets dubbelglas, zonder coating/vulling. Was het maar te vergelijken met triple glas ;)
Ja dat zeg ik, slechter dan :P

Had geen zin om het exact op te zoeken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-10 13:15
Je kan aerogel kopen met een dikte van 2cm. Dit heeft een rd van 1.78. het is duur maar wel het beste en dunste isolatie materiaal met een hoge rd waarde. Wij hebben dit zelf ook gebruikt om een stalen hea balk in te kleden om een koudebrug te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb een slecht beeld van het verhaal maar is het mogelijk een optie om foamglas toe te passen? Dat is juist gemaakt ter koudebrug onderbreking. Volgens mij is perinsul beschikbaar vanaf 5cm blokken.
En volgens mij als je die als blok van 5cm toepast heb je ook een RD van 1.

Dit spul is vaak toegepast bij dorpels, balken, overgang van het 1 naar het andere materiaal. Echt specifiek voor koudebrug onderbreking.
Pagina: 1