Toon posts:

Printer installeren lukt niet &printtool doet raar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een printer installeren in Redhat Linux op een pc van een overleden vriend van mij, die ik dus niets kan vragen...

Om te beginnen weet ik niet welke Linux-versie het is, maar als dat van belang is voor de oplossing van dit probleem, kan ik hier wel even over bellen.

'cat test > /dev/lp0' laat de printer even pruttelen, maar er komt niets uit de printer. Zelf heb ik Redhat 7.1 en heb ik de printer met Printtool geïnstalleerd, zonder problemen. Als ik op deze pc Printtool probeer te starten, verschijnt de volgende foutmelding:

Couldn't load dialog.tcl
Start from control-panel or set environment variable
CONTROL_PANEL_LIB_DIR to the control-panel library dir.
(normally this is /usr/lib/rhs/control-panel)

Omdat ik losse tarballs en source files van Printtool in een door de jongen zelf gemaakte dir heb zien staan, heb ik het vermoeden dat hij zelf Printtool heeft geïnstalleerd. Heeft iemand een idee?

De printer is een Epson Stylus Color 300 die is aangesloten op LPT1.

Verwijderd

Je mist een library ofzo....

Probeer eens de RPM van control-panel te installeren. Eventueel de source RPM zelf compilen als je geen redhat hebt :) Je kan de source RPMs van rpmfind.net downloaden.

Je zou ook cups (Common Unix Printing System) kunnen installeren, zie http://cups.sourceforge.net

Verwijderd

Wat bij mij het probleem was dat mijn LPT poort te weinig rechten had.

Verwijderd

Topicstarter
Het is Redhat, dat weet ik zeker, alleen de versie weet ik niet uit het hoofd. De rechten op LPT1, is dat te regelen met chmod 755 /dev/lp0 of zo? De CPanel RPM ga ik zeker proberen :)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

'cat test > /dev/lp0' laat de printer even pruttelen, maar er komt niets uit de printer.
Dat is ook niet gegarandeerd als je rechtstreeks naar de printerpoort stuurt. Is afhankelijk van de printer of ie er wat van bakt.
Omdat ik losse tarballs en source files van Printtool in een door de jongen zelf gemaakte dir heb zien staan, heb ik het vermoeden dat hij zelf Printtool heeft geïnstalleerd. Heeft iemand een idee?

De printer is een Epson Stylus Color 300 die is aangesloten op LPT1.
Installeer de RPM. Die Epson geeft hier geen problemen in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 23:16 schreef igmar het volgende:

Installeer de RPM. Die Epson geeft hier geen problemen in ieder geval.
Ik geloof best dat Printtool het goed doet, daar heb ik ook ervaring mee. Hier wil het alleen niet starten, dus het probleem ligt anders ;) Iig bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op de computer waar de printer aanhangt. Ik heb een nieuwe versie van printtool geinstalleerd, en deze start correct op :)

Ik heb de Epson Stylus Color 300 (Postscript) driver geselecteerd, maar als ik een testpagina wil printen, dan komen er allerlei tekens uit. De postscript-test laat kolommen met cijfers zien (voornamelijk nullen en volgnummers (zoals 1,2,3,4,etc) en de ascii-tests laten allerlei tekens door elkaar zien. Het lijkt er dus op dat de driver niet goed functioneert. Bij het opstarten van printtool kreeg ik een melding over Samba en Ncpfs. Deze waren niet geinstalleerd. De laatste geldt alleen voor netwerkprinters; deze is lokaal. Kan het ontbreken van Samba hier een probleem zijn? En zo niet, weet iemand wat ik nu moet doen? :?
Pagina: 1