Ventilatie advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-10 23:13
Ik ben op dit moment met de zolder bezig en bedacht me dat ik nu ruimte zou hebben om een ventilatie te regelen voor de badkamer hieronder, die heeft nu niks op een raam na.

Nu zie ik verschillende opties, een buis door de buitenmuur en dus een enkele ventilator. Zie ik niet echt zitten.

Een inline ventilator die ik uit kan laten lopen in de oude schoorsteen, geen haard, of een pijp in het dak.

Maar als ik die moeite dan doe kan ik beter iets van een Itho Daalderop waar meerderen slangen op kunnen. ik heb alleen geen idee of dit makkelijk door de vloer kan. Anders kom ik ook niet bij de kamers.

Het prijs verschil is ook niet bijzonder groot.

Balans ventilatie of wtw lijkt me alleen vrij onmogelijk of duur. Al ben ik wel bang dat de aanzuiging misschien niet genoeg is om er dan ook echt wat aan te hebben, behalve dan voor een vochtige ruimte.

Wie heeft hier wat ervaringen mee? En misschien een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:53

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb bij mijn moeder zo'n itho box aangesloten en de badkamer droogt nu stukken sneller dan het muur ventilatortje dat er eerst zat. Ook zonder roosters in de ramen trekt het van het niet-luchtdichte huis genoeg lucht weg via de kier onder de deur.

Bedenk wel dat zo'n afzuiger aardig wat warmte lucht weg trekt. Als het ding loopt, wordt het bij haar ook wel snel koud. Niet te veel laten lopen via aansturing zoals een vochtsensor is dan wel lekker.

Welke kamers zou je meer willen doen? Kom je via de zolder bij de keuken of toilet? Hoe gemakkelijk je door de vloer komt, ligt ook wel aan het materiaal waar die van gemaakt is. Beton? Hout?

Zelf heb ik wel WTW aangelegd. Was inderdaad een flinke klus maar zo lekker...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:49
Een eventuele optie (zelf geen ervaring, moet zelf ook hier nog naar kijken want zelfde situatie) zou een decentrale WTW kunnen zijn. Die installeer je per ruimte, maar toch energiezuinig door terugwinnen van warmte.

Zeker als leidingen door je huis lastig is kan het een optie zijn. Of als je echt alleen de badkamer wil doen. Maar zoals gezegd: geen ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 23-10-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
litho box is leuk als je nog meer wil afzuigen dan je badkamer en naar die andere ruimtes ook kanalen kan krijgen. anders is het nergens voor nodig.
zorg vooral dat er onder de deur van de badkamer ook genoeg lucht kan binnen komen om die afzuiger te kunnen laten zuigen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:31
Met de anderen, werk vochtgestuurd of met WTW, anders ga je het niet gebruiken omdat het te koud wordt en kweek je schimmel (en dat kan je nu al perfect, zonder geld uit te geven :+ ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-10 23:13
Enige adviezen over de afzuiger voor alleen de badkamer? ik kwam voornamelijk op het idee omdat die mechanische ventilatie boxen niet spannend veel duurder in aankoop zijn dan sommige enkele ventilators die ik voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:56
No Hands schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:17:
litho box is leuk als je nog meer wil afzuigen dan je badkamer en naar die andere ruimtes ook kanalen kan krijgen. anders is het nergens voor nodig.
zorg vooral dat er onder de deur van de badkamer ook genoeg lucht kan binnen komen om die afzuiger te kunnen laten zuigen.
Heb zelf juist een (tweedehands) Itho box geplaatst achter een bestaande schakelaar. Voorheen zat er een lawaaierige buisventilator, nu een nagenoeg onhoorbare box die ook nog meer afzuigt en daarom op een lage stand staat.

Nu op vakantie erger ik me weer kapot aan het met de lichtknop geschakelde ventilator, vooral in de nacht :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:20
gamerszvidx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:23:
. ik heb alleen geen idee of dit makkelijk door de vloer kan. Anders kom ik ook niet bij de kamers.
Tja, dat hangt er vooral vanaf wat voor vloer je hebt. Houten vloer zal niet zo lastig zijn, beton is wat harder werken.
Ik heb hier een diamantboorservice laten komen om gat te boren (125mm) in onze betonvloer (van zolder naar badkamer, voor afzuiging). Daar begin ik zelf niet aan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:53

Wuursj

want worst is al bezet

gamerszvidx schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:44:
Enige adviezen over de afzuiger voor alleen de badkamer? ik kwam voornamelijk op het idee omdat die mechanische ventilatie boxen niet spannend veel duurder in aankoop zijn dan sommige enkele ventilators die ik voorbij zie komen.
Ja daarom ook zo'n itho box geinstalleerd als badkamer ventilatie bij mijn moeder, ondanks de flinke overkill. Hij hoeft niet op 350m3/u te draaien, met potmeters kan je zowel de lage als de hoge stand zelf instellen.

Doordat de box ook bij haar een eindje verder op zolder staat, hoor je hem nauwelijks in de badkamer zelf. De vorige maakte veel kabaal en zoog nauwelijks. Bij deze hoor je alleen de luchtstroom en verdeeld over twee ventielen valt dat ook nog wel mee. En dat is dus ook nog in te stellen.

Van lage naar hoge stand is goed te regelen via knoppen of sensoren. Waarbij het vermelden waard is dat in mijn ervaring, een externe vocht sensor in de badkamer veel sneller en beter werkt dan de sensor in het ding zelf. Zo'n externe sensor is best duur maar ze komen regelmatig op marktplaats langs. Ik heb er nu twee voor ~35/40 euro euro kunnen kopen. Zo'n sensor kun je meteen als schakelaar gebruiken dus die kan dan achterwege blijven. Hier wordt die manuele knop alleen gebruikt bij een heftige nr. 2 in het toilet, daar reageert de sensor nog niet op :+

Tenminste, bij itho. Met andere merken geen ervaring.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 24-10-2025 16:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1