Plinten bevestigen zonder lijm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:03
Ik ben op zoek naar een manier om houten plinten zonder lijm op de muur te bevestigen. Ik moet ze er namelijk over een tijdje weer vanaf halen vanwege wat leidingwerk, misschien kabels en voor schilderen is het ook handiger als het er nog af kan.

Schroeven is natuurlijk een optie, maar dan zie je de schroeven zitten en als je die dichtplamuurt kan je er weer niet bij zonder de schroef vrij te maken.

Ik wil graag houten plinten kopen en die hebben niet zo'n mooi profieltje als sommige merk-MDF-plinten waarmee je met een bijbehorend systeem de plinten vast kunt klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5TjiWcng730QBGDeT-kbpYFAAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtXvUCXIrae4MVG80eu6zDJP.jpg?f=fotoalbum_tile
(Quick-Step)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghfhg8KdA7YC0B-E6tIXqExQS-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69x9kucubJrD9jchvbKVAmmR.jpg?f=fotoalbum_tile
(Hornbach)

Ik wil denk ik wel graag hout, omdat plinten uit ervaring flink wat te verduren krijgen en dan vooral in de hoeken lelijk worden. Bijschilderen van een met folie bedekte MDF-plint is lastig; met hout heb je dat probleem niet.

Heeft iemand toevallig een creatieve oplossing om plinten mooi te bevestigen? Misschien een schroef erin boren aan de achterkant en dan als een schilderijtje ophangen aan een soort haakje in de muur? Of, en ik zeg maar wat, iets met magneetstrips :o ?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:25
Twee zuinige dotten lijm die je eenvoudig kan lostrekken.
Zit toch achter de plint. :-).

Gewoon niet direct hele meters vol smeren?
Kan je later nog definitiever doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

cando heeft een systeem dat je een rondje in de muur boort en de plint hier overheen schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53
Voor het schilderen (van de muur, neem ik aan)? De muur eerst schilderen, dan pas plinten aanbrengen.

Of ook een optie, gewoon expres niet al te goed vastlijmen. Dus in plaats van ^v^v^v^v over de plint heen te zig-zaggen, alleen met wat dotten kit vastzetten. Dan heb je het er zo weer af.

Muur beschadigen bij het weer lostrekken moet je ook weer niet te bang voor zijn, kans is groot dat het achter de plint gebeurt en dan zie je het sowieso niet; indien toch, fix & finish, dicht bij de grond gaat echt niemand het verschil zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
nu leidingwerk en later plinten vastlijmen?

Ik heb de plinten met een paar dotjes (iets meer dan een paar dotjes) high tack kit van den Braven vastzitten. Als ik de plinten uberhaupt loskrijg, gaan er stukken beton van mijn nieuwbouwwoning mee. Dus ik snap je punt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:53
107mb schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:37:
Ik heb de plinten met een paar dotjes (iets meer dan een paar dotjes) high tack kit van den Braven vastzitten. Als ik de plinten uberhaupt loskrijg, gaan er stukken beton van mijn nieuwbouwwoning mee. Dus ik snap je punt.
Stukken stucwerk bedoel je hopelijk, als je het beton er met de plinten aftrekt heb je andere problemen volgens mij ;)

Maar steek er dan eerst een plamuurmes achter? Dit kan echt wel zonder de halve muur omver te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
Wilke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Stukken stucwerk bedoel je hopelijk, als je het beton er met de plinten aftrekt heb je andere problemen volgens mij ;)

Maar steek er dan eerst een plamuurmes achter? Dit kan echt wel zonder de halve muur omver te trekken.
het is natuurlijk gecharcheerd, maar ik heb een plint van 50 cm lengte willen verwijderen, die met drie dotten kit rechstreeks op beton vast zit. De plint zit muur, maar dan ook muurvast. Plamuurmessen, voorzichtig breken met een dunne beitel.... niets lukt. De plinten zijn van hoog (14 cm) hardhout, dus ik wil de boel ook niet echt afbreken. Dus aan de TS: gebruik geen high tack kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
klein spijkertje, wip je ze later zo weer los

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
Je kan ook gewoon een ander soort kit gebruiken die wel redelijk eenvoudig los te trekken is? Waterkit kun je zo weer afsteken, helemaal als je het iets verwarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Magneetjes infrezen, vastlijmen en een paar dunne plaatjes metaal op de muur lijmen. Die steek je er zo weer af.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:12

Wuursj

want worst is al bezet

Blank hout of geschilderd hout?

Bij geschilderd hout:
Spijkertjes met een tacker. Die stop de spijkertjes diep genoeg in het hout zodat je het gaatje gemakkelijker kan dicht plamuren maar je trekt de plint wel gemakkelijk weer van de muur.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 23-10-2025 23:13 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dank voor alle reacties. Ik heb trouwens leemstuc, wat niet zo stevig op de muur zit als gips-stuc. Dus dat is nog een reden waarom ik het niet wil lijmen, ook niet met een klein dotje lijm.

Iets wat niet lijmt maar meer een beetje plakt is ook maar een lapmiddel, vind ik. Magneetjes is wel een grappig idee @FirePuma142. Ze blijven tenminste wel hun kracht houden in de loop der jaren. Maar het precies plaatsen ervan lijkt me potentieel lastig. Plus je moet die magneetstrips o.i.d. verzonken erop plakken, dus dat is aardig wat werk voor elke plint.
MarkyB schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:36:
cando heeft een systeem dat je een rondje in de muur boort en de plint hier overheen schuift.
Deze bedoel je denk ik. Dat is dus een systeem voor MDF. Ik zou niet weten hoe je zo'n precies profiel in je houten plint kunt frezen.

@No Hands @Wuursj Verdiepte spijkertjes had ik nog niet overwogen. Ik ga ze wel schilderen trouwens, dus plamuren kan, maar ik heb alleen geen tacker.

Ik ga er nog eens over nadenken wat nou het handigste is, en als ik de plinten ga plaatsen misschien wat testen met verschillende methoden (ik moet zo'n 40 meter). Mocht iemand anders nog een geniaal idee hebben, laat vooral weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je zou nog kunnen overwegen om een smalle lat aan de wand te boren, hierop dubbelzijdig tape en daar de plint op bevestigen. Nadeel is natuurlijk wel de ruimte tussen plint en muur. ~4 mm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Paar dotjes siliconenkit.
Plakt genoeg, maar je steekt het zo door met een plamuurmes. De keer erna pak je high tack en kit je de plint netjes af met acrylaat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
TimoDimo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:34:

@No Hands @Wuursj Verdiepte spijkertjes had ik nog niet overwogen. Ik ga ze wel schilderen trouwens, dus plamuren kan, maar ik heb alleen geen tacker.

Ik ga er nog eens over nadenken wat nou het handigste is, en als ik de plinten ga plaatsen misschien wat testen met verschillende methoden (ik moet zo'n 40 meter). Mocht iemand anders nog een geniaal idee hebben, laat vooral weten! :)
gelukkig kun je ook met de hand en een hamertje gewoon koploze spijkertjes in je plinten tikken. https://www.gamma.nl/asso...op-rvs-30-stuks/p/B586991
daar is echt geen tacker voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:43
Dubbelzijdige tape een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:48
ik zou niet voor de cando oplossing gaan. Heb het zelf in mijn vorige huis gebruikt maar was geen succes. Lastig op hoogte in te stellen en om nou te zeggen dat het beter zat.... Nee niet echt. Daarnaast zijn de plinten in de bouwmarkt maar 2.40 lang waardoor je altijd in de lengte veel koppelstukken heb. De hoe van de plint is ook niet echt mooi met een cando oplossing. Je moet een hoek uiteindelijk echt verlijmen.

Wat anderen hier ook zeggen ik zou inderdaad kijken naar een oplossing om het lichter te verlijmen en later definitief vast te zetten. (of is gewoon wachten met die plint een optie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-10 14:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TimoDimo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:27:
Ik ben op zoek naar een manier om houten plinten zonder lijm op de muur te bevestigen. Ik moet ze er namelijk over een tijdje weer vanaf halen vanwege wat leidingwerk, misschien kabels en voor schilderen is het ook handiger als het er nog af kan.
Is er een specifieke reden waarom je dit niet eerst doet? Zo heb ik het tenminste wel gedaan. Als je ze eerst op wat voor manier dan ook tijdelijk gaat monteren hou je dubbel werk en kans op beschadigingen.

Leg even wat kabels neer met wat overlengte, schilder je plinten, monteer ze en werk nog een beetje af indien nodig.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:48
We hebben hier wat tijdelijke afwerking met tesa powerstrips vastgezet. Die met zon stukje eraan wat je los kunt trekken. Werkte 5 jaar later verbazingwekkend goed, zonder beschadiging of lijmresten. Zou dat er op een paar plekken achter drukken op de plint, trek je later de plint iets naar voren en trek je die strips weer los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 09:16
Stukjes gecko/nano tape wellicht? Heeft de Action tegenwoordig ook al, en plakt niet door chemicaliën, maar door mechanische nano haartjes. Kan je in principe van ieder oppervlakte weer lostrekken.
Ik had er een lijstje bij een raam op de slaapkamer mee vast zitten voor een paar jaar.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:23
Iets wat niet lijmt maar meer een beetje plakt is ook maar een lapmiddel, vind ik.
Dat zoek je toch ook juist? Iets voor nu tijdelijk en later zet je ze wel echt vast? Of zoek je iets waarmee je de plinten er altijd weer af kan halen? Want in het eerste geval pak je wat dubbezlijdige tape/plakstrips/siliconenkit. In het 2e geval zul je wat verder moeten kijken, maar kun je denken aan plinten die je los kunt halen (b.v. https://www.praxis.nl/teg...wit-240cm-19x79mm/5183524 )

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juicy
  • Laatst online: 17:43
Ik heb mijn plinten met schroeven vastgezet met een "mooie" kop. Deze zijn bijvoorbeeld te krijgen met een afgeronde kop en eventueel ook in verschillende kleuren. Voor mij geen probleem dat ik die soms nog zie op mijn plinten.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Gewoon action hobbylijm gebruiken, valt de plint vanzelf van de muur na half jaartje :)
En als je dan alles af hebt gebruik je gewoon de normale manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Magneetjes is wel een grappig idee @FirePuma142. Ze blijven tenminste wel hun kracht houden in de loop der jaren. Maar het precies plaatsen ervan lijkt me potentieel lastig. Plus je moet die magneetstrips o.i.d. verzonken erop plakken, dus dat is aardig wat werk voor elke plint.
Het hoeft juist niet precies, dat is het mooie. Je ziet er namelijk niets van. Als je het later alsnog wil vastplakken zou ik dit niet doen overigens, dan kun je eerder die paar dotjes siliconenkit gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:59
En een poosje zonder plinten leven is geen optie?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:12
gewoon een paar drupjes lijm of kit op doen :?

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 24-10-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
Gewoon eerst het sloopwerk en dan pas het nette werk ? Dubbelzijdig plakband blijft niet zitten en laat vlekken achter. Kit laat beschadigingen op de plint en/of muur achter, nagels of schroeven idem + het extra plamuurwerk.

Gewoon het grove werk doen, hierna plinten plakken, muur en daarna plinten verfen en dan daarna kit randje. Das hoe het moet. Als je nu al plinten gaat monteren levert dat links of rechts gewoon beschadigingen. En je maakt het jezelf moeilijk in het geheel proces.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 24-10-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jan-man schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:21:
Gewoon eerst het sloopwerk en dan pas het nette werk ? Dubbelzijdig plakband blijft niet zitten en laat vlekken achter. Kit laat beschadigingen op de plint en/of muur achter, nagels of schroeven idem + het extra plamuurwerk.
Wat maakt het eigenlijk uit als plakband of kit wat vlekken achter laat? Dat is achter de plint en uiteindelijk wordt dezelfde plint toch op die plek vast gezet. Nagels en schroeven is wat anders, omdat je dan de plint aan moet pakken, alhoewel je ook die voor nu vast kunt schroeven en de schroeven pas afwerken als ie helemaal klaar is.
Gewoon het grove werk doen, hierna plinten plakken, muur en daarna plinten verfen en dan daarna kit randje. Das hoe het moet. Als je nu al plinten gaat monteren levert dat links of rechts gewoon beschadigingen. En je maakt het jezelf moeilijk in het geheel proces.
Het grove werk eerst doen is natuurlijk beter want een tijdelijke oplossing kost altijd tijd/moeite, maar dat je beschadigingen krijgt die je later nog ziet is gewoon onzin.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
redwing schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Wat maakt het eigenlijk uit als plakband of kit wat vlekken achter laat? Dat is achter de plint en uiteindelijk wordt dezelfde plint toch op die plek vast gezet. Nagels en schroeven is wat anders, omdat je dan de plint aan moet pakken, alhoewel je ook die voor nu vast kunt schroeven en de schroeven pas afwerken als ie helemaal klaar is.

[...]

Het grove werk eerst doen is natuurlijk beter want een tijdelijke oplossing kost altijd tijd/moeite, maar dat je beschadigingen krijgt die je later nog ziet is gewoon onzin.
Heb nergens gezegd dat je zichtbare schade krijgt. Maar zeker is wel dat die kans zeker aanwezig is. Zeker omdat TS leemstuck gebruikt wat nog gevoeliger is.

Heb deze zomer geprobeerd de plinten bij mij netjes los te halen met de juiste gereedschappen. En trok bij meerdere van de dotten lijm gewoon stuc mee. Ook bij het netjes lossteken. Op sommige plekken ook boven de plinten. Nu was bij ons dat geen probleem want de stucadoor kwam toch nog langs. Maar als je ergens een zwakke/slecht hechtende plek hebt trek je als je pech hebt gewoon de ondergrond mee hoe voorzichtig je het ook probeerd.

Wat betreft de lijm en tape resten. Hier hecht de nieuwe lijm minder op. Dus moet je dat ook nog eens schoon maken.

Zie geen enkele reden waarom je eerst de plinten zal doen als je weet dat je binnenkort nog gaat breken. Dan werk je gewoon in de verkeerde volgorde naar mijn inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jan-man schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Heb nergens gezegd dat je zichtbare schade krijgt. Maar zeker is wel dat die kans zeker aanwezig is. Zeker omdat TS leemstuck gebruikt wat nog gevoeliger is.

Heb deze zomer geprobeerd de plinten bij mij netjes los te halen met de juiste gereedschappen. En trok bij meerdere van de dotten lijm gewoon stuc mee. Ook bij het netjes lossteken. Op sommige plekken ook boven de plinten. Nu was bij ons dat geen probleem want de stucadoor kwam toch nog langs. Maar als je ergens een zwakke/slecht hechtende plek hebt trek je als je pech hebt gewoon de ondergrond mee hoe voorzichtig je het ook probeerd.
Maar ik neem aan dat het bij jou gaat om plinten die daadwerkelijk goed vast gelijmd waren. Als je plinten zo vast zet dat ze weer los te halen zijn heb je dat probleem natuurlijk niet.
Wat betreft de lijm en tape resten. Hier hecht de nieuwe lijm minder op. Dus moet je dat ook nog eens schoon maken.
Van een goede tape krijg je geen resten en als je siliconenkit gebruikt kun je makkelijk een paar dotjes gebruiken en de definitieve lijm op andere punten doen.
Zie geen enkele reden waarom je eerst de plinten zal doen als je weet dat je binnenkort nog gaat breken. Dan werk je gewoon in de verkeerde volgorde naar mijn inzien.
Ligt aan de definitie van binnenkort :+ Bij veel mensen zit daar makkelijk een jaar of wat tussen en dan kan ik me voorstellen dat je in die tijd de boel toch al enigszsins netjes wil hebben. Maar wachten blijft natuurlijk wel de beste optie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
redwing schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Maar ik neem aan dat het bij jou gaat om plinten die daadwerkelijk goed vast gelijmd waren. Als je plinten zo vast zet dat ze weer los te halen zijn heb je dat probleem natuurlijk niet.

[...]

Van een goede tape krijg je geen resten en als je siliconenkit gebruikt kun je makkelijk een paar dotjes gebruiken en de definitieve lijm op andere punten doen.

[...]

Ligt aan de definitie van binnenkort :+ Bij veel mensen zit daar makkelijk een jaar of wat tussen en dan kan ik me voorstellen dat je in die tijd de boel toch al enigszsins netjes wil hebben. Maar wachten blijft natuurlijk wel de beste optie.
alleen kan je met siliconenkit daarna nooit meer fatsoenlijk verf op die plint krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TimoDimo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:27:

>>knip<<
Over een tijdje.... Da's nogal een ruim begrip, hè :9

Ik zou er voor opteren om de plinten pas te gaan zetten op het moment dat je klaar bent met ALLE door jou genoemde werkzaamheden, dat zet je meteen aan om er niet al te lang mee te gaan wachten... (meestal).

Ik heb hier 25 jaar geleden een natuurstenen vloer incl. vloerverwarming op de begane grond laten leggen, de plinten staan er nu inmiddels pas gedurende een ruime twee jaar :'( 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Even voor degenen die adviseren om toch te lijmen (of "een beetje plakken zodat het er vanzelf afvalt"). ;) Dat wil ik dus niet. Het moet goed vastzitten en écht demontabel zijn. Een uitzondering is misschien die geckotape waar @aegis3d mee komt. Ik zal er eens naar kijken.

Voor degenen die toch adviseren om de volgorde te veranderen van de werkzaamheden: ik moet de plinten vaker en met meerdere tussenpozen van een jaar of meer eraf kunnen halen. Dit i.v.m. gefaseerde verbouwing van andere ruimten en het leggen van (o.a. speaker)kabels op sommige stukken. En daarbij is het ook gewoon handig als je een keer een andere kleur verf op je muur wilt.

Dus het probleem omzeilen door te wachten met plinten plaatsen graag niet meer bespreken hier. Was ik zelf ook wel opgekomen als dat een optie was :D.

Alleen mechanische oplossingen dus, geen lijm ;)

[ Voor 20% gewijzigd door TimoDimo op 24-10-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TimoDimo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:34:
Even voor degenen die adviseren om toch te lijmen (of "een beetje plakken zodat het er vanzelf afvalt"). ;) Dat wil ik dus niet. Het moet goed vastzitten en écht demontabel zijn.

Voor degenen die toch adviseren om de volgorde te veranderen van de werkzaamheden: ik moet de plinten vaker en met meerdere tussenpozen van een jaar of meer eraf kunnen halen. Dit i.v.m. gefaseerde verbouwing van andere ruimten en het leggen van (o.a. speaker)kabels op sommige stukken.

En daarbij is het ook gewoon handig als je een keer een andere kleur verf op je muur wilt.

Maar graag dus alleen mechanische oplossingen hier, geen lijm of adviezen om te wachten met plinten plaatsen. ;)
Dan blijft er dus eigenlijk weinig anders over dan het plaatsen van wat lange pluggen in de wanden én de plinten vast te zetten met schroeven welke je in voorgeboorde gaten in de plint gaat 'verzinken' (en waarbij je die gaatjes vervolgens dus niet gaat vullen met plamuur om ze onzichtbaar te kunnen overschilderen).

Bij het tijdelijk verwijderen van de plinten schroef je vervolgens wél even een schroef terug in de plug zodat er geen 'rotzooi' in komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 24-10-2025 14:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
No Hands schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

alleen kan je met siliconenkit daarna nooit meer fatsoenlijk verf op die plint krijgen
Waarom zou je de achterkant van een plint willen verven?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-10 08:31
Over MDF: Ik (met kleine kids vroeger) heb overigens weinig problemen gehad met MDF+folie plinten. Ook de plintmakers weten wat plinten veel te verduren kunnen krijgen. De reden plinten vaak van MDF worden gemaakt, is omdat het niet werkt, dus geen spleten vormt of bol gaat staan of een andere kant op.

Anders zelf aan de slag: de beugels van dat mooie plintsysteem kopen, en zelf met de frees aan de lag in hardhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Even voor degenen die adviseren om toch te lijmen (of "een beetje plakken zodat het er vanzelf afvalt"). ;) Dat wil ik dus niet. Het moet goed vastzitten en écht demontabel zijn. Een uitzondering is misschien die geckotape waar @aegis3d mee komt. Ik zal er eens naar kijken.

Voor degenen die toch adviseren om de volgorde te veranderen van de werkzaamheden: ik moet de plinten vaker en met meerdere tussenpozen van een jaar of meer eraf kunnen halen. Dit i.v.m. gefaseerde verbouwing van andere ruimten en het leggen van (o.a. speaker)kabels op sommige stukken. En daarbij is het ook gewoon handig als je een keer een andere kleur verf op je muur wilt.

Dus het probleem omzeilen door te wachten met plinten plaatsen graag niet meer bespreken hier. Was ik zelf ook wel opgekomen als dat een optie was :D.

Dan krijg je de optie die @Will_M geeft, echt schroeven met nette schroeven die je verder niet afwerkt. Of je moet een verwijderbare plint van hout kunnen vinden, maar ik ken alleen de MDF varianten zoals degene die ik eerder linkte.

Je krijgt dan wel sowieso het probleem dat je niet af kunt kitten en daarmee de bovenkant niet 100% goed zal aansluiten op de muur.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

redwing schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Waarom zou je de achterkant van een plint willen verven?
Is voor het uitzicht van de kabels die je er achter door laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FirePuma142 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Is voor het uitzicht van de kabels die je er achter door laat lopen.
Die 'Elfjes' welke de kabels gemaakt hebben, hebben zo ook d'r eigen eisen en wensen, hé 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:35
Zijn stukjes good old zelfklevend klittenband geen optie voor jouw situatie? Geen idee of dat netjes aansluit aan de muur, maar dat vind ik van veel oplossingen anders dan lijm. Je zou een dunne versie kunnen proberen, het hoeft weinig gewicht te verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Een draadje in Bouwen en klussen over dingen bevestigen is niet compleet zonder chemisch anker te noemen, dus bij dezen :+

Gewoon voor een paar dotjes kit gaan. Heb laatst een plintje moeten verwijderen waarmee het vast zat met high tack en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-10 16:05
klemmetjes zijn in theorie leuk maar geen muur is recht en de vloer ook niet. Dus krijg je altijd lelijke kieren.

Gewoon plakken met wat dotjes acryllaatkit en netjes afkitten. Daarna schilderen en kit meenemen.

Als je dan toe bent aan die leidingen trek je het zo los, maak je even schoon met een mesje en plak je het weer terug als je daar klaar voor bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:59
Er zijn afdekkapjes voor schroeven te koop. Op een effen kleur vallen ze na een poosje nauwelijks meer op.
Die voor een torx kop blijven het beste zitten.
Dus pluggen in de muur en met geschikte torx schroeven plinten er op schroeven.
Als je eerst de gaten in de plinten voorboort dan kan je de plek van de pluggen vrijwel perfect overnemen op de muur.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 08:23

Volgens mij had ik nog geen dubbele spijkers langs zien komen. Deze zijn speciaal bedoeld (onder andere) om plinten mee vast te zetten, echter heb je daarvoor wel gipswanden voor nodig. Dat gaat in een normale muur natuurlijk niet lukken. Heb ff snel gezocht je kan ze via bol bestellen ( al wordt het wss alsnog uit china gehaald ):
https://www.bol.com/nl/nl...n-zilver/9300000243048148

Veel ook op ali te koop. Of bouwmarkten in nederland het hebben weet ik niet

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:52
@TS, ik heb het bij 2 huizen gezien, van die mechanische ophang systemen.
en ik zag waar ik al bang voor was. Bij de overgang van plint 1 op plint 2 is het echt drama.
Het ziet er gewoon niet uit omdat je het zo goed als niet uitgelijnd krijgt.

En als je nog zo vaak die plinten moet verwijderen omdat je er bij moet, laat ze dan lekker weg. Het is toch tijdelijk...
Dan zal je tegenargument vast zijn dat het van jezelf moet ivm met je occcp pdahs xxl etc. Maar het is maar net wat je jezelf oplegt. Niet te moeilijk doen, haal niet al dat werk op je hals omdat je voor een ander een mooi plaatje wil afleveren.

[ Voor 38% gewijzigd door barry86 op 24-10-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:48

mjl

Ugh

MarkyB schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:36:
Onlangs ook gebruikt, werkte beter dan ik had verwacht. Met de ‘rondjes’ op strategische plekken geplaatst is zelfs een minder rechte muur of vloer nog super strak (dus geen kieren) de plint er op te krijgen, en je schuift ze met wat kracht ook zo weer los om er eventueel iets achter te stoppen.

Nadeel is dat je moet boren en schroeven, als er geen hout direct achter zit moet je al met pluggen aan de klooi. Verder is er maar beperkte keus qua design en kleur en het blijft mdf met een opgeplakt laagje en lengtes zijn beperkt.

Overgangen tussen plinten los je netjes op door het klem schijfje precies op de naad te plaatsen, beide plinten zitten op dat punt dan strak tegen de muur, je ziet uiteraard nog een naadje maar het loopt wel netjes vlak.

[ Voor 14% gewijzigd door mjl op 24-10-2025 17:25 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
hollandnick schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Volgens mij had ik nog geen dubbele spijkers langs zien komen. Deze zijn speciaal bedoeld (onder andere) om plinten mee vast te zetten, echter heb je daarvoor wel gipswanden voor nodig. Dat gaat in een normale muur natuurlijk niet lukken. Heb ff snel gezocht je kan ze via bol bestellen ( al wordt het wss alsnog uit china gehaald ):
https://www.bol.com/nl/nl...n-zilver/9300000243048148

Veel ook op ali te koop. Of bouwmarkten in nederland het hebben weet ik niet
Samen met klittenband van @Toke_gt is dit weer een nieuwe inderdaad! Op sommige plekken heb ik gipsplaat, maar niet overal. Misschien zou het ook kunnen met een plug van de juiste grootte waar je zo'n dubbele spijker in drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
He wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Dank voor alle reacties! Toch leuk om zo'n verzameltopic te hebben met allerhande bevestigingsmethoden voor plinten. :henk

Kort samengevat kun je dus "vastnagelen" of "plakken". Als je nagelt (schroeven/spijkeren) zit het natuurlijk goed vast en dat heb je echt nodig als je muur krom is.

"Vastnagelen":
  • Schroeven verzinken en dopje voor (torx)schroeven in dezelfde kleur op plaatsen
  • Mooie schroeven nemen die gezien mogen worden
  • Kleine spijkertjes zonder kop
  • Dubbele spijkers speciaal voor plinten
  • MDF-plintsysteem waarbij je een profiel uitfreest (lijkt me heel moeilijk)
"Vastplakken":
  • Gecko/nano-tape
  • Magneetstrips verzonken in de plint en de muur
  • Klittenband op dezelfde manier
  • Siliconenkit of een niet te sterke dubbelzijdige tape die er zo weer vanaf kan
Laat even weten als ik je methode gemist heb.

Het probleem met plakken is natuurlijk dat het alleen zorgt dat de plint op zijn plek tegen de muur blijft. Als de muur iets scheef is kun je hiermee niet zorgen dat de plint een beetje meebuigt.

Ik denk dat ik eerst maar ga proberen om de plakmethoden toe te passen, is lekker makkelijk. En als het dan niet goed zit vanwege een niet rechte muur op bepaalde plekken, dan probeer ik een van de nagelmethoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor de tape oplossing geen ik al best wat dingen met tapijt tape van de Lidl gedaan.
Lichtschakelaars van kaku, plafondplintjes in de bijkeuken vóór de spijkertjes er bij gingen, de voetenmat in de gang, cpu koeler op een 486 (i know)

Zolang je het niet mechanisch gaat belasten blijft dat spul erg goed zitten en kan ook weer zonder resten los.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:25
Is smeltijm / hotglue al geopperd? Geen chemische aantasting, dotjes pulk je zo weg. Lengtes van 240cm zijn nog prima snel in te dotten, grotere dotten hebben langere verwerkingstijd.
Pagina: 1