4k game pc +=2500€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altenaatjuhh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 12:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. Allerlei soorten games, van BF6 tot GTA6 wanneer die uitkomt, naar CS2, dota en EA FC 26. Ook heb ik nog een aantal andere games op mijn longlist staan als The Witcher, CyberPunk 2077 etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximaal €2500,- Liefst nog iets daaronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ik game op dit moment op een 2070 i.c.m. een 3700x en ik kan merken dat die het toch wel een beetje moeilijk beginnen te krijgen met sommige games op hogere settings. Deze onderdelen zijn allebei ook al afkomstig uit tussentijdse upgrades, dus de rest van de setup is ook wel een keer aan vervanging toe.

Randapparatuur gaat allemaal mee. Heb net de ASUS ROG Strix XG27UCS cadeau gekregen, dus ik zou graag gebruik maken van de 4k resolutie voor een aantal van de bovenstaande games. Ik verwacht natuurlijk niet dat ik met deze setup in elke game 165hz op 4k ga kunnen spelen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb vooral gekeken naar de BBG 4k setup en een aantal andere forum posts hierzo. Een 5080 lijkt mij voldoende voor een goede 4k setup in combinatie met een Ryzen 7 7700 CPU. Ik zat zelf ook te kijken naar de AMD Ryzen 7 9800X3D, maar gezien de games die ik vooral speel lijkt mij die upgrade niet nodig op dit moment.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Wat betreft RGB hoeft hier van mij geen onnodig budget in te worden gestoken. De behuizing hoeft daarom ook niet perse een glazen zijkant o.i.d. te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Qua geluidsniveau ook geen grote eisen. Hoe stiller hoe beter natuurlijk, maar zolang het geen overdreven veel lawaai maakt is het al snel goed. Zou het ook wel fijn vinden als ik alles eventueel in 1 keer zou kunnen kopen/bestellen bij een winkel als Azerty, zolang dit niet teveel op het budget drukt.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee, niet van plan. Tenzij super eenvoudig en sterk aangeraden natuurlijk.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Graag meningen over het opgestelde lijstje. Zou dit zijn hoe jullie de situatie ook aan zouden pakken? Ook vroeg ik me af of het misschien slimmer zou zijn te wachten tot Black Friday/Cyber Monday. Iemand hier ervaringen mee? Zou dat echt zoveel schelen ten opzichte van het plezier dat ik er deze maand al uit zou kunnen halen :)
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 261,99€ 261,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.250,99€ 1.250,99
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 96,30€ 96,30
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,59€ 32,59
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 149,-€ 149,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 149,40€ 149,40
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 228,99€ 228,99
Totaal€ 2.318,26

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02:37
De boxed 7700 is te duur, voor 170 euro heb je ook de tray variant https://nl.aliexpress.com/item/1005009972717164.html
Moederbord kan naar uitvoering: ASRock B850 Pro-A WiFi of uitvoering: ASRock B850 Pro RS WiFi, heb je meteen Pcie 5.
De RTX 5080 is eigenlijk al behoorlijk duur voor de prestaties die je krijgt. uitvoering: Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix V1 is 100 euro goedkoper. Zit een 3 slot koeler op dus koeling moet geen probleem zijn.
Nog een alternatief voor behuizing uitvoering: Fractal Design Epoch, Black TG Light Tint. Komt met een 20Gb/s type c poort wat ook word ondersteunt door het Asrock moederbord.
Voor dezelfde prijs als de Arctic Freezer heb je ook https://www.amazon.nl/The...oeler-BA120/dp/B0D4DWZMSN van Thermalright. Deze heeft 6 heatpipes ipv de 4 die de Arctic heeft :)
Geheugen kan naar uitvoering: Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA, scheelt weer 30 euro ;)
De RM850x is een goede voeding maar wel erg duur, je kan vergelijkbare kwaliteit krijgen voor minder zoals bijvoorbeeld uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altenaatjuhh
Blijf toch een beetje huiverig over pc onderdelen bestellen via Ali express. Toch niet helemaal een goed gevoel bij. Had uiteindelijk gekozen voor die CPU omdat ik zag dat ze bij Azerty alleen de boxed variant hebben en ik nog twijfel over of ik alles zelf in elkaar wil zetten of dat ik het wil laten doen.

Bedankt voor de suggesties, zal de linkjes eens even een beetje door klikken en wat dingen vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:02
In de upgradekit van Azerty zit ook de Tray uitvoering en dan ben je goedkoper uit: https://azerty.nl/product...sus-7700-combokit/8594188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Of je neemt de nieuwere uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Tray

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@altenaatjuhh ik vind de suggestie van @Miyazono toch wel interessant, hij komt uit een Frans warenhuis dat betekent snellere levering en ook geen risico op invoerbelasting. Zelf heb ik al een aantal keer ook producten retour gestuurd naar AliExpress, zelfs naar China, en dat ging eigenlijk verrassend goed. Je krijgt wel bij goedkopere producten vaker het voorstel om bedrag X terug te krijgen en het product dan niet terug te sturen, maar dat zal met zo'n duur iets als dit natuurlijk sowieso niet spelen. Ik zou het zelf wel aandurven, en voor een 4K game pc is deze processor in ieder geval prima.

Wat nog wel een overweging kan zijn is om even te wachten tot de 5080 Super uitkomt ivm 24GB, die kan op 4K een stuk beter zijn werk doen. Ik heb een 5090 en die heeft het bij sommige 4k/ultra spellen toch al wel zwaar genoeg om niet meer dan 100/110 FPS neer te zetten, de 5080 kan echt prima mee maar wil je straks van GTA6 in full glory genieten dan is die 8GB extra VRAM wel een aanrader.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02:37
Zelf al een paar keer via Ali processors besteld en nooit problemen gehad tot nu toe. Zolang je besteld bij winkels waar de reviews wel goed zitten en het word verzonden vanuit Europa hoef je je eigenlijk vrijwel nergens zorgen over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10 11:24
Waarom 4K? 1440p op 27 inch gamet echt beter en dan kun je flink geld besparen met een 5070 TI.
4k met een 5080 is niet te adviseren of je moet een 9800X3d CPU nemen voor offload.

[ Voor 30% gewijzigd door wvkreg op 24-10-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altenaatjuhh
@Woezik Dat lijkt wel een goede optie inderdaad, helemaal niet gezien. Zou eventueel ook kunnen met de 9700X die @Dekar noemde. Iemand ervaring of die het prijsverschil waard is?

@DeNachtwacht Mhm misschien toch het overwegen waard dan eventueel. Ik las dat de release van de 5080 super nog wel een tijdje duurt toch? En denk dat ik daarmee ook wel een redelijk stuk boven mijn budget uit zou komen. Zeker vlak na release wanneer er nog niet volop aanbod is.

@wvkreg 4k omdat ik de monitor al heb en ik een aantal games toch graag op de hoogst mogelijke kwaliteit wil kunnen spelen. Waarschijnlijk zal ik een aantal games waar ik FPS echt belangrijker vindt wel op lagere resolutie gaan spelen. En is de 5080 echt niet goed genoeg voor 4k? Ik snap dat hij niet oneindig mee zal gaan voor AAA games op de hoogste kwaliteit, maar ik zie dat de 5080 best veel aangeraden wordt voor 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@altenaatjuhh Ik zou rekenen dat de Super snel een euro of 1600-1700 gaat kosten en dat voorlopig ook zo blijft. Zie hoe de 4090 zich ontwikkelt heeft:
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G

Even fors hogere prijzen bij launch, en daarna heel lang stabiel gezakt naar rond €1800-1900. En momenteel staan ze op de V&A nog steeds voor diezelfde prijs (hoewel verkoop ongetwijfeld dan voor €1700-1750 zal zijn). Die kaart zit simpelweg in een gebied zonder concurrentie en dat zal de 5080 super ook zijn, dus als dat je te veel geld is dan kun je er misschien beter nu gewoon voor gaan. Wil je je budget wat oprekken dan is er met wat passen en meten voor +/- €2700 wel een systeem om een 5080 super te bouwen zou ik zo voorspellen. Of je kan natuurlijk nu al voor een 2e hands 4090 gaan.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:04

Major_ton

Shoot!

Ik heb dezelfde Gigabyte RTX 5080 als in het lijstje van de TS en ik draai spellen als Cyberpunk 2077, Star Wars Outlaws en Warhammer 40K Space Marine II op 4K met max settings en Ray Tracing aan zo rond de 80-90 fps. DLSS staat dan op Quality. Ik kijk dus nog niet eens naar optimised settings of DLSS performance. Het zijn spellen waarbij een mega hoge framerate ook niet nodig is, dus ik draai ze op een locked 60 fps met V-Sync enabled. Er is genoeg headroom, de GPU draait niet op 100% load en het systeem is daarmee een stuk stiller. Ik ben benieuwd hoe GTA 6 gaat draaien, maar ik ben er gerust op dat de RTX 5080 (erg) leuk mee gaat komen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Major_ton tuurlijk kan hij nu nog prima mee en is het een beest van een kaart. Maar de eerlijke vergelijking is natuurlijk wel om hem op DLSS DLAA te hebben draaien, dan ga je toch al snel richting 70 en wordt het spannend. Zeker met aankomende zware games als GTA 6 op het wensenlijstje is zo'n super wel iets dat je in de overweging mee moet nemen. Zoals gezegd zit het denk ik vooral in het VRAM dat daar parten gaat spelen (Red Dead Redemption 2 bijvoorbeeld heeft al spikes naar 20GB soms en die zal je goed kunnen vergelijken met GTA 6).

Er is natuurlijk een verschil tussen alles zonder nadenken op ultra willen of toch nog wat willen tweaken (ik zet bijv. antialising vaak uit op 4K en de shadows op medium omdat die beide best intensief zijn en je dat op deze resolutie nauwelijks ziet, maar het wel relatief veel fps oplevert). Maar wil je dat eerste dan is een Super 5080 wel echt simpelweg nodig vrees ik.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10 11:24
Op native performance is de 5080 ongeschikt voor 4k. Als je DLSS wil gebruiken kan het, maar voor competitive games is dat niet aan te raden wegens invoervertraging, de visuele helderheid en de hit registratie. Maar voor casual prima.

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 26-10-2025 11:10 ]

Pagina: 1