Indeling kluswoning, input gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stageloper
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-10 21:00

Stageloper

Ik doe ook maar wat

Topicstarter
Goedenavond allen,

Mijn partner en ik hebben een (klus)woning gekocht van 100 jaar oud, wij krijgen de sleutel begin volgend jaar en ter voorbereiding daarop ben ik wat ideeën aan het uitdenken voor wat betreft de renovatie + aanbouw. :D

Onderstaande is de huidige situatie (ongeveer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eI7t1lpG6mh5DyIHOd-5ymgFowA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4lcnpEuE1qXK2jogjuPm1dI.png?f=fotoalbum_large

Het eerste idee is om over de volledige breedte een uitbouw te realiseren van zo'n 5 meter diep.
Daarbij zullen we dan het bestaande slaapkamertje aan de voorzijde bij de woonkamer aantrekken. Een kleine berging blijft intact, aangezien daar een toegang zit naar de kelder.

Waar op dit moment de keuken zit willen we dan een slaapkamer + badkamer in een deel van de aanbouw realiseren. In het overige deel van de aanbouw komt dan een woonkeuken met een schuifpui richting de tuin met een kleine bijkeuken voor droger en wasmachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt3VdvxWT1z4WSrMAGvueZdWoDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JhV3BRSDvG6mPywH4grA2w6n.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard komt er nog een architect over de vloer, maar ik vind het leuk om zelf ook even wat te prutsen in Floorplanner.
Op dit moment heb ik dan zoiets in gedachten. Mijn vraag is, zou dit een enigszins logische indeling zijn? Gevoelsmatig is/blijft het wat hokkerig op deze manier omdat de bestaande hal de woning blijft opdelen. Zie ik een (veel) betere indeling simpelweg over het hoofd? Mochten jullie input hebben, dan hoor ik die natuurlijk graag. :*)

Geen koffie = geen inzet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-10 20:12
Heb je al een budget in gedachte wat je beschikbaar hebt.

150k mag je zeker wel aan denken..zo niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Misschien niet geheel onbelangrijk, wat is het budget waar je mee gaat werken en wat moet daar allemaal mee gedaan worden?

Er is een trap, maar slapen en douchen gebeurt nu en in de toekomst beneden?

Wordt de aanbouw 1 verdieping hoog?

Heb je te maken met welstand?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Architect kan hier zeker helpen, nu kom je je woonkamer niet in 😃

En raamwerk visualeren zal veel helpen, bij de hal denk ik gelijk aan in de breedte gaan ipv gehele lengte pakken

[ Voor 46% gewijzigd door SYQ op 23-10-2025 20:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:25
Je keuken zo ver van de woonkamer, lijkt me zeer onhandig.

Badkamer en slaapkamer waar nu de woonkamer staat en dan 1 grote woonkamer / keuken aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:48
Precies, keuken zo ver van de woonkamer is echr jaren 60 en compleet ruk. Die moeten in/aan elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nederland? Check eerst eens https://omgevingswet.over...p-de-kaart/zoeken/locatie

Kijk dan naar:
-bouwvlak
-lokale vergunningsregels
-oppervlakte van de bebouwing versus perceel

Vijf meter uitbouwen is vrijwel standaard vergunningsplichtig.

Daarnaats, check de originele bouwtekeningen (eventueel op te vragen bij de gemeente) wat de dragende muren zijn. Als je uitbouwt over de hele breedte zal je meerdere palen/steunpunten onderweg nodig hebben.

En ik neem aan dat de uitbouw in het vlak achter het huis komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

sonina schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:42:
Je keuken zo ver van de woonkamer, lijkt me zeer onhandig.

Badkamer en slaapkamer waar nu de woonkamer staat en dan 1 grote woonkamer / keuken aan de andere kant.
De keuken is vrij groot dus daar kun je ook de eettafel kwijt en dan is het een woonkeuken.

Ik zou keuken en slaapkamer omwisselen. Een deur van slaapkamer naar badkamer en dan uiteraard geen deur van slaapkamer naar bijkeuken. Hoeven je gasten ook niet door de bijkeuken als ze komen eten.
Eventueel de bijkeuken wat kleiner zodat je die uitstulping niet in je slaapkamer hebt of uitbreiden met een stukje keuken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:32

Fiber

Beaches are for storming.

• Je woonkamer heeft geen deur...
  • Ik zie geen meterkast...
  • Eens over afstand kamer, keuken. Tenzij die keuken een echte woonkeuken wordt en de woonkamer bij wijze van spreken alleen met kerst gebruikt wordt
  • De ramen intekenen is ook wel handig...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12
Om hier een goed beeld van te schetsen heb ik behoefte aan iets meer info. Ramen, positie op het perceel, aan welke zijde zit de tuin, is er alleen een weg aan de voorkant? Oprit? Achterdeur? etc.
pagani schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:49:
Nederland? Check eerst eens https://omgevingswet.over...p-de-kaart/zoeken/locatie

Kijk dan naar:
-bouwvlak
-lokale vergunningsregels
-oppervlakte van de bebouwing versus perceel

Vijf meter uitbouwen is vrijwel standaard vergunningsplichtig.

Daarnaats, check de originele bouwtekeningen (eventueel op te vragen bij de gemeente) wat de dragende muren zijn. Als je uitbouwt over de hele breedte zal je meerdere palen/steunpunten onderweg nodig hebben.

En ik neem aan dat de uitbouw in het vlak achter het huis komt?
In een project als dit moet je jezelf niet al te zenuwachtig maken voor een vergunning. Je vraagt dan alleen een vergunning aan omdat je strijdig bent met het omgevingsplan. Dat wil niet per sé zeggen dat je allerlei berekeningen, sonderingen en milleuscans hoeft te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door BennieWolters op 23-10-2025 20:55 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:32

Fiber

Beaches are for storming.

Kan de voordeur niet naar de kant van de trap? Dan kan een groot deel van die gang weg...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BennieWolters
Ik was met je schets ook even aan het tekenen geslagen, maar in de nieuwe situatie zit de trap ineens in het verlengde van de voordeur, eerst niet. Ook is de slaapkamer in de oude versie 230 cm, in de nieuwe versie is die ruimte ineens 300 cm.

Hier kun je eigenlijk niks mee zo.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BennieWolters schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:54:
Om hier een goed beeld van te schetsen heb ik behoefte aan iets meer info. Ramen, positie op het perceel, aan welke zijde zit de tuin, is er alleen een weg aan de voorkant? Oprit? Achterdeur? etc.

[...]

In een project als dit moet je jezelf niet al te zenuwachtig maken voor een vergunning. Je vraagt dan alleen een vergunning aan omdat je strijdig bent met het omgevingsplan. Dat wil niet per sé zeggen dat je allerlei berekeningen, sonderingen en milleuscans hoeft te doen.
In een project als dit kan het negeren van de vergunningsaanvraag resulteren in het na een jaar weer afbreken van de uitbouw. Tuurlijk, je kan jaren zenuwachtig doen door de boel te negeren, maar vul gewoon het omgevingsloket in.

(Onze gemeente bijvoorbeeld handhaaft hier gelukkig uitstekend op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vergunningsvrij proberen te bouwen zorgt voor meer budget voor de keuken e.d. ik zou dus zeker gewoon uitzoeken wat wel en niet vergunningsplichtig is en proberen vergunnings vrij te blijven, daarbinnen heb je vaak nog veel mogelijkheden om een droomverbouwing te doen. maar ik zou beginnen met een budget ambiteuse plannen hebben een dikke portomonee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
pagani schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

In een project als dit kan het negeren van de vergunningsaanvraag resulteren in het na een jaar weer afbreken van de uitbouw. Tuurlijk, je kan jaren zenuwachtig doen door de boel te negeren, maar vul gewoon het omgevingsloket in.

(Onze gemeente bijvoorbeeld handhaaft hier gelukkig uitstekend op)
Ho even, ik zei niet negeren. Je moet zeker een aanvraag indienen. Maar het is niet dat je dan ineens 25.000 euro op stap bent en een jaar verder. Daar zijn een hoop mensen wel bang voor.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
twain4me schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:44:
Vergunningsvrij proberen te bouwen zorgt voor meer budget voor de keuken e.d. ik zou dus zeker gewoon uitzoeken wat wel en niet vergunningsplichtig is en proberen vergunnings vrij te blijven, daarbinnen heb je vaak nog veel mogelijkheden om een droomverbouwing te doen. maar ik zou beginnen met een budget ambiteuse plannen hebben een dikke portomonee nodig.
Valt mee, de leges zullen ongeveer 1 procent van de casco bouwkosten zijn. Dus zeg 1000 euro.

Als je bezig bent met zo'n ingrijpende aanbouw, dan trek die meter er maar gewoon bij aan.

Met goothoogte van 3 meter kom je toch al nauwelijks uit, dus je bent al gauw in strijd met de omgevingsplannen.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Isolatie overal
Vloerverwarming (op warmte pomp)
Overal extra utpkabels
Zonnepaneeltjes op je dak.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:20
Waarom zou je het niet omdraaien?
Slaapkamer met ensuite waar de woonkamer zit.
Dan kan je aan de andere kant een grote woonkeuken maken.
Mocht je dat niet willen kan je alsnog van de slaapkamer de keuken maken en de rest woonkamer.
Bijkeuken kan misschien iets kleiner maar je moet daar flink rekening houden met ruimte verlies door hoe de deuren draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:35
Stageloper schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:31:
Mijn partner en ik hebben een (klus)woning gekocht van 100 jaar oud, wij krijgen de sleutel begin volgend jaar en ter voorbereiding daarop ben ik wat ideeën aan het uitdenken voor wat betreft de renovatie + aanbouw. :D

Onderstaande is de huidige situatie (ongeveer).
[Afbeelding]
Eens met anderen dat je keuken en woonkamer zo wel erg ver uit elkaar liggen, met de slaapkamer er min of meer tussen in. Dat is niet zo’n logische flow (maar het is jouw huis, dus kijk wat bij jou past).
Ik kom ook niet helemaal uit de maatvoering want die is in je tweede schets net wat anders, terwijl ik me niet kan voorstellen dat je een dragende muur 8 cm wilt opschuiven. Ik heb ook wat zitten schetsen, om te kijken hoe je de keuken dichter bij de woonkamer brengt, zonder het mooie van de uitbouw teniet te doen. Daarbij ben ik uitgegaan van de oude indeling en ik heb gekeken wat dragende muren lijken te zijn, zodat je die constructie een beetje overeind kunt houden.
Het washok is nu ook niet veel meer dan dat, ik weet niet hoe belangrijk je dat vindt. En het toilet naast de trap, maar dat doe je natuurlijk niet als daar een mooie raampartij is.
Verder hoop ik voor jullie dat er een mooie tuin te zien is vanuit de uitbouw, dus wil je daar ook een terras of iets waarbij je makkelijk van binnen naar buiten gaat. Maar is dat zo? Of zit je daar bijna bij de buren en is de tuin meer aan de zijkant?
En nog een vraag: hoe belangrijk zijn slaapkamer en badkamer. Heb je ook nog een bovenverdieping met slaapruimte of wordt dit jullie hoofdverblijf met badkamer als enige in het huis? Een en ander is van invloed op wat er in de badkamer komt, of je die wel of niet wilt combineren met toilet en of washok, en hoe groot het moet zijn.

Om je te verder te inspireren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEL8me51pNbPVk1TyJ1WRZfLaVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQti4Il3jV9wf9nk1kjTHUai.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
Toke_gt schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Eens met anderen dat je keuken en woonkamer zo wel erg ver van elkaar liggen, met de slaapkamer er min of meer tussen in. Dat is niet zo’n logische flow (maar het is jouw huis, dus kijk wat bij jou past).
Ik kom ook niet helemaal uit de maatvoering want die is in je tweede schets net wat anders, terwijl ik me niet kan voorstellen dat je een dragende muur 8 cm wilt opschuiven. Ik heb ook wat zitten schetsen, om te kijken hoe je keuken dichter bij de woonkamer brengt, zonder het mooie van de uitbouw teniet te doen. Daarbij ben ik uitgegaan van de oude indeling en ik heb gekeken wat dragende muren lijken te zijn, zodat je die constructie een beetje overeind kunt houden.
Het washok is nu ook niet veel meer dan dat, ik weet niet hoe belangrijk je dat vindt. En het toilet naast de trap, maar dat doe je natuurlijk niet als daar een mooie raampartij is.
Verder hoop ik voor jullie dat er een mooie tuin te zien is vanuit de uitbouw, dus wil je daar ook een terras of iets waarbij je makkelijk van binnen naar buiten gaat. Maar is dat zo? Of zit je daar bijna bij de buren en is de tuin meer aan de zijkant?
En nog een vraag: hoe belangrijk zijn slaapkamer en badkamer. Heb je ook nog een bovenverdieping met slaapruimte of wordt dit jullie hoofdverblijf met badkamer als enige in het huis? Een en ander is van invloed op wat er in de badkamer komt, of je die wel of niet wilt combineren met toilet en of washok, en hoe groot het moet zijn.

Om je te verder te inspireren:
[Afbeelding]
Dat is al een stuk beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:13

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb een heel snel schetsje gemaakt (ik kan het ook niet veel beter)

Dit zou mijn idee zijn. Niks zo hinderlijk als allemaal hokjes in mijn ogen.
Keuken bij (of in) de woonkamer is een must. (persoonlijke mening, geen wet)
Slaapkamer naast badkamer ook een must.
Niet door halletjes, gangen, overlopen, maar gewoon deur open en naar binnen.
Of gewoon zonder deur en muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7ToYMgtUmLAVfMiP8UYvZouDkQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QqiwBYzTbdWACaYeb6JOSKWc.jpg?f=user_large

Dit is een zeer globaal idee, maar de basis is dat je de verdieping onderverdeel in 2 zones: slaap/bad t.o.v. woon/keuken. Of je de bijkeuken nog verplaatst of kleiner groter maakt, of waar deuren komen heb ik effe niet naar gekeken. Bouwkundig kan bijna alles. Maar alles kost ook geld. Vergis je daar niet. Reken het uit en doe dat x 2. Dan zit je ongeveer goed.

[ Voor 23% gewijzigd door Rzaan op 25-10-2025 17:47 ]

Pagina: 1