© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Vraag
Alle reacties
En voor hoe vaak heb je dit nodig? Ik zet in geval van nood wel een hotspot aan op mijn telefoon en hang mijn powerbank eraan. Maar gezien dit eens in de 4 jaar gebeurd voor gemiddeld 2uur vind ik het persoonlijk zonde van mijn geld.
Antwoord op je vraag, de glasvezel pop heeft noodstroom voor een paar uur. Daarna valt deze uit of moet er een nood aggregaat geplaatst worden en vraag me af of dat gebeurd.
Maar wat is praktisch gezien je doel eigenlijk, korte fluctuaties overbruggen of dagen off-grid leven maar wel internet hebben?
[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 23-10-2025 18:52 ]
Als internet echt belangrijk voor je is zou ik eerder iets zoeken met een simkaart van een concurrerende provider.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
op die lokatie internet / telefoon via DSL / PTSN
TV via de kabel
Mobiele dekking vanaf een dak lokatie voor toen de tijd Tmobile & Vodafone en een mast lokatie voor KPN & Tele2.
storing deels opgelost... vaste verbinding van KPN en TV van Ziggo hebben er toen nog uren uit gelegen..
T-Mobile en Vodafone lagen er ook direct uit (geen noodstroom)
KPN en Tele2 bleven wel "in de lucht" maar Tele2 netwerk was verder onbruikbaar (mogelijk door dat de microwave link(s) deels er uit lagen en de overigen overbelast
of het nut heeft? Nee.. maar als je wel wat wil zou ik eerder kijken of je een powerbank met passtrough kan inzetten.. is vast stukken goedkoper
404 Signature not found
Op zich een goede suggestie om een powerbank te overwegen. Maar wat ik mij afvraag is of zo'n powerbank dan niet ongeveer even duur zal zijn als een UPS met vergelijkbare capaciteit?SMSfreakie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:02:
laatste keer dat ik een stroomstoring mee maakte, is inmiddels wel enkele jaren geleden.
op die lokatie internet / telefoon via DSL / PTSN
TV via de kabel
Mobiele dekking vanaf een dak lokatie voor toen de tijd Tmobile & Vodafone en een mast lokatie voor KPN & Tele2.
storing deels opgelost... vaste verbinding van KPN en TV van Ziggo hebben er toen nog uren uit gelegen..
T-Mobile en Vodafone lagen er ook direct uit (geen noodstroom)
KPN en Tele2 bleven wel "in de lucht" maar Tele2 netwerk was verder onbruikbaar (mogelijk door dat de microwave link(s) deels er uit lagen en de overigen overbelast
of het nut heeft? Nee.. maar als je wel wat wil zou ik eerder kijken of je een powerbank met passtrough kan inzetten.. is vast stukken goedkoper
[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 23-10-2025 19:22 ]
© ocf81 1981-infinity
nu zal je dat ding ook na een paar jaar wel vervangen moeten, maar bij een UPS moet je de accus ook vervangen
404 Signature not found
In de afgelopen jaren meerdere malen meegemaakt dat de stroom uitviel, al is het maar voor 10 minuten of een uur of 2, maar glasvezel internet bleef altijd werken. Synology stuurt dan automatisch een email dat hij op UPS is gaan werken, dus ook op afstand weet ik dan dat de stroom eruit ligt, maar de camera’s blijven opnemen en internet blijft werken. Voor de kosten van zo’ ding (150 euro oid?) was het mij het absoluut waard, al is het maar dat ik gewoon met de laptop op de bank Netflix kan kijken als de stroom eruit ligt en m’n Synology NAS niet crashed maar netjes kan afsluiten.
Een vervangende loodaccu in de UPS was na 5 jaar iets van drie tientjes.
Een vrij grote Anker 256Wh powerbank heb ik ook, maar die werken niet als een UPS. Ze kunnen geen melding aan de apparaten erachter geven en zijn niet bedoeld om 24/7 op te laden, vol te blijven & stroom door te geven. Ze lopen langzaam leeg, moeten opnieuw ingeplugd worden etc. Een UPS is echt andere functionaliteit dan een powerbank.
© ocf81 1981-infinity
Buiten een powerbank kun je ook zoeken naar dc-ups.
https://www.routershop.nl...n-4g-router-met-sfp-83201
Wanneer je internet uitvalt ongeacht de reden neemt automatisch je 4G kaart het over binnen 30 seconden.
Kan eventueel ook doen met deze of andere.
https://www.routershop.nl...ulti-wan-vpn-router-68959
Dan heb je beide scenario’s afgedekt.
Dank voor de suggestie. Ik denk dat ik beter voor een WAN-kaart of USB-apparaat kan gaan, dan lukt het me tenminste om de filtering van het interne netwerk op lijnsnelheid te blijven doenjoke_name schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:49:
Je kan ook zoiets overwegen.
https://www.routershop.nl...n-4g-router-met-sfp-83201
Wanneer je internet uitvalt ongeacht de reden neemt automatisch je 4G kaart het over binnen 30 seconden.
Kan eventueel ook doen met deze of andere.
https://www.routershop.nl...ulti-wan-vpn-router-68959
Dan heb je beide scenario’s afgedekt.
© ocf81 1981-infinity
Nou prikkelt mij toch echt de vraag: Why?ocf81 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:01:
Ik heb nu is al een paar UPS'en voor mijn rek, waar o.a. mijn router, servers en het overgrote deel van mijn netwerkapparatuur in hangt. Ik ga nu mijn werkplek, te weten: poortverdeler, scherm en switch; voorzien van een UPS om ook dat stukje zeker te stellen. Dan zijn zeg maar de essentiële zaken geregeld voor het geval dat de stroom onverhoopt toch uit zal vallen. Wifi is niet belangrijk, want dat is eigenlijk alleen voor bezoekers. Maar in de meterkast is dus nog niks geregeld. En als ik dan de antwoorden van hier lees, dan is het nut dus ook beperkt en kan ik beter een draadloze terugvalmogelijkheid regelen en dan hopen dat die wel blijft werken.
Het mooiste zou zijn een deftige thuis accu met een of andere omvormer ertussen lijkt mij.
Nee
Zodat de zelfgehoste diensten mogelijk nog even in leven kunnen worden gehouden in het geval van een storing. De batterijen in het rack kunnen de boel ca 40 à 60 minuten in de lucht houden als de belasting niet te groot is. Maar bij een korte storing kan het dan genoeg zijn om niet uit de lucht te gaan.John Doos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:38:
[...]
Nou prikkelt mij toch echt de vraag: Why?
Ja, maar dat is voor mij nu niet haalbaar, want ik woon op 2 hoog en er is geen ruimte voor zo'n accu-installatie in de meterkast op de BG. Ik betwijfel ook of de eigenaar er mee akkoord gaat.John Doos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:38:
Het mooiste zou zijn een deftige thuis accu met een of andere omvormer ertussen lijkt mij.
© ocf81 1981-infinity
Als die zelfgehoste diensten zo belangrijk voor je zijn dat je deze maatregelen treft en er geld op stuk slaat, zou het dan niet het overwegen waard zijn om colocatie in een datacenter af te nemen? Een datacenter heeft veel meer redundantie dan jij in een (huur)appartement kunt krijgen.ocf81 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 01:16:
[...]
Zodat de zelfgehoste diensten mogelijk nog even in leven kunnen worden gehouden in het geval van een storing. De batterijen in het rack kunnen de boel ca 40 à 60 minuten in de lucht houden als de belasting niet te groot is. Maar bij een korte storing kan het dan genoeg zijn om niet uit de lucht te gaan.
Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt, maar een relatief betaalbare voor wat meer hobbymatig gepiel: Coloclue.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Gelukkig hebben wij in NL een goede infrastructuur waarbij stroom onderbrekingen niet heel vaak voorkomen, mocht je een hogere SLA willen halen denk ik niet dat thuis hosten überhaupt een optie is.
Vergeet niet dat een UPS op zich ook een SPOF is, z'n ding kan ook stuk. Dan kom je al snel in een rabbit hole terecht van dual UPS/PSU setups terwijl je waarschijnlijk gewoon een VM kan huren voor een paar euro per maand. (high) availability is met dat betreft gewoon een b*tch.
[ Voor 16% gewijzigd door MasterL op 24-10-2025 10:05 ]
tuurlijk het gebeurt zeker.. maar weegt het op?
404 Signature not found
Laatst viel ook bij een zelftest de UPS compleet uit en wou met de huidige load (10%) ook niet meer aan. Voordat ik er achter was dat de UPS echt defect was en niet de batterij.....
UPS kan ook defect gaan en gebruikt ook de enige extra energie, vergeet dat niet.
Op zich een redelijke suggestie om eens te kijken naar colo. Echter zou het verhuizen van mijn serverparkje maandelijks ca €400 gaan kosten en dan kan je, denk ik, beter zelf de benodigde UPS-en aanschaffen en hopen dat er geen brand komt. De kostenplaat was ook een van de redenen om in eerste instantie thuis te hosten. De clan had soms niet voldoende inkomsten en dan moest ik sowieso al bijspringen als iemand die al werk had en ik vond het wel leuk om iets met hosting te doen. En zo begon het avontuur. Het huren van een vergelijkbare server van zelfs de goedkoopste serverboeren is veel duurder. Kan ik met minder af? Zeker. En het is nu ook weer niet zo dat het coûte que coûte zo moet zijn dat er met negens aan zekerheid gewerkt wordt. Soewieso gaan de UPS-en het niet lang genoeg uitzingen om meer dan een half uur de boel van prik te voorzien, dus het is vooral een voorziening om veilig en gecontroleerd af te sluiten. Maar het is wel fijn om daar dan een bericht van te krijgen.jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
Als die zelfgehoste diensten zo belangrijk voor je zijn dat je deze maatregelen treft en er geld op stuk slaat, zou het dan niet het overwegen waard zijn om colocatie in een datacenter af te nemen? Een datacenter heeft veel meer redundantie dan jij in een (huur)appartement kunt krijgen.
Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt, maar een relatief betaalbare voor wat meer hobbymatig gepiel: Coloclue.
© ocf81 1981-infinity
Maar dat was spanje, echter zijn er toen wel meer vragen gesteld hoe dit in nederland zit:
https://community.kpn.com...-een-stroomstoring-634418Als KPN-monteur hebben we toegang tot de wijkcentrales (POP, Point of Presence), bij AON-glasvezelverbindingen – welke tegenwoordig steeds vaker worden omgezet naar XGS-PON. In deze POP’s is altijd een noodstroomvoorziening aanwezig. Onder de vloer staan 48V accu’s klaar, die bij stroomuitval automatisch alle apparatuur tot zo’n vijf uur draaiende houden. (bron) Afhankelijk van de grootte van de centrale kan dit wellicht iets verschillen. Ik zou me dus geen zorgen maken 😉
https://www.midden-braban...an-Midden-BrabantGlas.pdf
Dus samengevat lijkt het mij wel nuttig de mediaconverter op de ups te zetten
Natuurlijk niet gegarandeerd dat het blijft werken maar het is dus ook niet gegarandeerd dat het gaat uitvallen
[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 24-10-2025 10:52 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Wij hebben een kantoor in Boskoop, daar zijn ze door de hele omgeving aan het graven geweest en binnen 3 jaar is 4 keer de kabel (op telkens andere locaties) gebroken door werkzaamheden/verzakking.SMSfreakie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:18:
vraag is hoe vaak heb je nou last van een rotte kabel.. of hoe vaak graaft iemand door een kabel?
tuurlijk het gebeurt zeker.. maar weegt het op?
Overigens is de stroom daar ook een stuk instabieler, de UPS daar grijpt bijna maandelijks wel even in voor een paar tellen.
Op andere locaties ook wel eens storing door ongedierte gehad en hoe ironisch genoeg, brand in de UPS.
Voor thuis heb ik ook jaren lang een UPS gehad voor mijn infra (i.v.m. smart home) en NAS (uitvoering: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker)) ik heb vaker uitval gehad door een versleten accu (iedere 3/4 jaar) dan door dat de stroom is uitgevallen.
Uiteindelijk besloten geen UPS meer te gebruiken.
[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 24-10-2025 11:01 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Goed om dat terug te lezen, dan weet ik dus waar ik als ODF klant aan toe ben.MasterL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:03:
IMO zonde van tijd/moeite en geld. Ik heb wel aan lokale (glas)projecten gewerkt waar de apparatuur wel meerdere uren in leven werden gehouden d.m.v. UPS met een dark fiber naar datacenters die natuurlijk fatsoenlijke stroom infra hebben maar dit is meer uitzondering als regel. Privé.. Laatste keer dat er een regionale stroomstoring was draaide mijn server/routers vrolijk verder maar Ziggo en Odido (ODF) lagen eruit en tevens was 4/5G onbruikbaar. Inderdaad bij een storing in de straat en je POP staat in de straat ernaast tja.
Dat verschilt per gebruiksscenario. Ik zou dan honderden €uro's per maand kwijt zijn. De UPS'en zijn ook meer voor dataintegriteit dan voor uptime, maar het is wel fijn dat, als er iets gebeurt, je nog even kan babbelen met het internet voordat de boel zich afsluit. Ik had bedacht dat het ens in de ca vijf jaar preventief vervangen van de accu's al wel een hoop gezeur zou moeten voorkomen.MasterL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:03:
Gelukkig hebben wij in NL een goede infrastructuur waarbij stroom onderbrekingen niet heel vaak voorkomen, mocht je een hogere SLA willen halen denk ik niet dat thuis hosten überhaupt een optie is.
Vergeet niet dat een UPS op zich ook een SPOF is, z'n ding kan ook stuk. Dan kom je al snel in een rabbit hole terecht van dual UPS/PSU setups terwijl je waarschijnlijk gewoon een VM kan huren voor een paar euro per maand. (high) availability is met dat betreft gewoon een b*tch.
[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 24-10-2025 10:56 ]
© ocf81 1981-infinity
Oke maar je realiseert je dat dit ver boven de nominale situatie is?nihilissimis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:08:
Zeker heeft dat zin. Bij ons in de straat is de stroom afgelopen jaren een aantal keer uitgevallen (graafwerkzaamheden, rotte kabel). Ik heb de ONT verplaatst naar de meterkast en daar hangt ook de router die ook de Accesspoints via PoE van stroom voorziet. Alles hangt aan een dikke UPS en we konden thuis gewoon doorwerken. Altijd was de stroomstoring binnen 4 uur weer opgelost en dat trekt de UPS makkelijk.
Kijk het ligt er natuurlijk aan wat je host, als jij een GPU render farm host ja dat gaat in de papieren lopen.ocf81 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:55:
[...]
Goed om dat terug te lezen, dan weet ik dus waar ik als ODF klant aan toe ben.
[...]
Dat verschilt per gebruiksscenario. Ik zou dan honderden €uro's per maand kwijt zijn. De UPS'en zijn ook meer voor dataintegriteit dan voor uptime, maar het is wel fijn dat, als er iets gebeurt, je nog even kan babbelen met het internet voordat de boel zich afsluit. Ik had bedacht dat het ens in de ca vijf jaar preventief vervangen van de accu's al wel een hoop gezeur zou moeten voorkomen.
Een (B)SMTP of (static) webserver heb je voor een paar euro per maand. Je betaalt links of rechtsom voor de resources en niet alleen in de zin van een VM/bandwidth maar ook in stroom of je dit nou thuis host of in een colo, als je dit serieus wil doen moet je alles door berekenen. Met betreft ODF pin me er niet op vast, wellicht is het in jouw situatie anders en dit was een hele grote storing waar ik over praat in
waarschijnlijk een andere regio, ik weet niet hoe het bij jou zit.
Als je het hebt over data integriteit oké prima koop een UPS voor een clean shutdown, raid controllers met BBU etc (of no cache). Ik kijk bij deze vraagstelling toch echt naar availability, realiseer je wel dat 99.8% per jaar uptime/availability/SLA betekent dat er 17h+ downtime per jaar mag zijn. 99.7% per jaar zit je al over een dag (24h). Heb je gemiddeld over een jaar een dag uitval zowel van internet en/of stroom? Ik denk het niet, waarschijnlijker zijn problemen met hardware/software/onderhoud. Vandaar ook mijn opmerking (high) availability is met dat betreft gewoon een b*tch. Dit is dus waar je een beslissing moet maken, ga ik voor de 99.7% uptime.. Of ga ik clusters bouwen met multi ISP (BGP) setups etc? IMO persoonlijk voor een self hosted single server zou ik best kunnen leven met een dagje downtime per jaar.
Een mogelijk scenario is dat je bv inbraakbeveiliging hebt die beelden of berichten stuurt. Anders hoeven ze de stroom maar uit te schakelen en ze zijn klaarJohn Doos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:38:
[...]
Nou prikkelt mij toch echt de vraag: Why?
Heel tof, ik snap je helemaal. Ik doe ook aan 'selfhosting', zowel colo als thuis. Voorheen een volledig 46U rack thuis, maar dat heb ik afgeschaald vanwege alle bijkomende factoren (geluids- en hitteproductie, de ruimte die het innam, etc).ocf81 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:48:
[...]
Op zich een redelijke suggestie om eens te kijken naar colo. Echter zou het verhuizen van mijn serverparkje maandelijks ca €400 gaan kosten en dan kan je, denk ik, beter zelf de benodigde UPS-en aanschaffen en hopen dat er geen brand komt. De kostenplaat was ook een van de redenen om in eerste instantie thuis te hosten. De clan had soms niet voldoende inkomsten en dan moest ik sowieso al bijspringen als iemand die al werk had en ik vond het wel leuk om iets met hosting te doen. En zo begon het avontuur. Het huren van een vergelijkbare server van zelfs de goedkoopste serverboeren is veel duurder. Kan ik met minder af? Zeker. En het is nu ook weer niet zo dat het coûte que coûte zo moet zijn dat er met negens aan zekerheid gewerkt wordt. Soewieso gaan de UPS-en het niet lang genoeg uitzingen om meer dan een half uur de boel van prik te voorzien, dus het is vooral een voorziening om veilig en gecontroleerd af te sluiten. Maar het is wel fijn om daar dan een bericht van te krijgen.
Wel vraag ik mij af hoe je het hebt ingericht - als je colo vierhonderd euro kwijt bent én het 40 tot 50 minuten kan doordraaien op de UPS, klinkt het alsof je enorm veel UPS-backup hebt of wellicht (no offense) wat minder praktisch hebt ingericht.
Oh en heb je een CO2 blusser in huis, mocht het nodig zijn?
Maar goed, weer ontopic:
- Welke glasvezeltechniek zit er op jouw aansluiting? Is dat AON of GPON/XGS-PON? Dat speelt ook zeker mee, AON is actief, waar GPON/XGS-PON passief zijn.
- Wil je dat de systemen zichzelf zo snel mogelijk afsluiten bij een stroomonderbreking of het zo lang mogelijk rekken?
- Heb je nagedacht over een scenario waarbij je een deel van de systemen zichzelf laat uitschakelen bij een stroomonderbreking - om de "core" zo lang mogelijk up en running te houden?
Het is vooral hardware die op consumentenspul is gebaseerd, meestal oude PC's van mij, of daarvan is afgeleid, zoals de X470D4U borden. Soms met een BMC op het moederbord. Kijk even in mijn inventaris om een idee te krijgenjurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:15:
[...]
Heel tof, ik snap je helemaal. Ik doe ook aan 'selfhosting', zowel colo als thuis. Voorheen een volledig 46U rack thuis, maar dat heb ik afgeschaald vanwege alle bijkomende factoren (geluids- en hitteproductie, de ruimte die het innam, etc).
Wel vraag ik mij af hoe je het hebt ingericht - als je colo vierhonderd euro kwijt bent én het 40 tot 50 minuten kan doordraaien op de UPS, klinkt het alsof je enorm veel UPS-backup hebt of wellicht (no offense) wat minder praktisch hebt ingericht.
Maar het zit dus voornamelijk in 4U kasten (allemaal inter-tech, omdat het anders te duur is), omdat je dan ook gewoon oude hardware kan hergebruiken en het niet zo in de papieren loopt. Dat is ook onderdeel van de ontstaansgeschiedenis. Het grootste probleem is eigenlijk dat ik uit mijn geheugen loop. Ik gebruik eigenlijk relatief weinig CPU in verhouding tot het geheugengebruik. De ruimte die 15U aan hardware inneemt kost echter een lieve duit als je dat ergens anders gaat stallen. Maar los van of colo die uptime garandeert is er ook nog het feit dat ik eigenlijk alles nu op de NAS doe. Lokale bestanden heb ik eigenlijk niet meer. Het netwerk is ook 10GbE, waardoor dit gewoon heel fijn werkt. Ontvlechten is voor mij gewoon niet zo realistisch. Maar het is dus wel fijn om, als het even kan, de lijn in de lucht te houden.
Staat al een tijdje op de nog te doen lijst, ook omdat ik veel met 3D-printers doe. Misschien maar eens werk van makenjurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:15:
Oh en heb je een CO2 blusser in huis, mocht het nodig zijn?
Het gaat om XGS-PON.jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:15:
Maar goed, weer ontopic:
- Welke glasvezeltechniek zit er op jouw aansluiting? Is dat AON of GPON/XGS-PON? Dat speelt ook zeker mee, AON is actief, waar GPON/XGS-PON passief zijn.
- Wil je dat de systemen zichzelf zo snel mogelijk afsluiten bij een stroomonderbreking of het zo lang mogelijk rekken?
- Heb je nagedacht over een scenario waarbij je een deel van de systemen zichzelf laat uitschakelen bij een stroomonderbreking - om de "core" zo lang mogelijk up en running te houden?
Als het om het afsluiten gaat, dan is het doel zo netjes mogelijk afsluiten. Er staan qua UPS-en nu twee 2kVA en één 1kVA eenheid en die houden de NAS en de servers wel even in de lucht bij matige belasting. De kern is het netwerk, de primaire NAS en één server die relatief weinig prik nodig heeft, suni, waar de kerndiensten zoals home assistant en syncthing op draaien. Het is echter wel handig dat de game servers eerst even een berichtje rondsturen naar de gebruikers dat door overmacht de boel even off-line gaat, en dat dan statussen etc kunnen worden opgeslagen. Dat is ook waar de originele vraag uit de OP vandaan komt. Als veiligheidsmarge houd ik dan een paar minuten aan voordat de afsluiting van die zaken begint. Als dat is afgerond vervalt ook de grootste belasting op de stroomvoorziening. De rest kan dan iets langer doordraaien. Via Proxmox kunnen, zolang de primaire NAS blijft draaien, ook de overige VM's naar de machine worden verhuisd die heel weinig prik nodig heeft, als ze daar niet al op draaien. Ik zet nu nog alles met de hand uit, maar dat zou ik eigenlijk moeten automatiseren.
Daar heb je zeker een punt. Ik heb in de 10 jaar dat ik hier nu woon slechts één keer een onderbreking gehad, welke was gepland en korter durde dan dat de UPS er over deed om leeg te raken, maar zonder game server VM's aan te hebben. Nu er meer kans op storingen is volgens de netbeheerders ben ik echter wel even een tweede keer naar mijn opstelling aan het kijken om te zien of ik er niet iets aan moet veranderen.jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:15:
Ook kun je jezelf afvragen hoe waarschijnlijk het scenario is. Ik hou zelf statistieken bij van al het verbruik. En sinds ik hier woon (2012) is er maar één keer een stroomonderbreking geweest, door kortsluiting binnenhuis. Dan een UPS kopen voor de potentiële onbereikbaarheid van de uplink (door stroomstoring) voelt in mijn specifieke geval als een probleem vinden voor je oplossing.
© ocf81 1981-infinity
Ik denk dat een slot op de meterkast goedkoper is...Orky Rulez schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:41:
[...]
Een mogelijk scenario is dat je bv inbraakbeveiliging hebt die beelden of berichten stuurt. Anders hoeven ze de stroom maar uit te schakelen en ze zijn klaar
(al kunnen ze ook gewoon de camera's afplakken of ouderwets een bivakmuts opdoen...)
Now it makes senseocf81 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:05:
[...]
Het is vooral hardware die op consumentenspul is gebaseerd, meestal oude PC's van mij, of daarvan is afgeleid, zoals de X470D4U borden. Soms met een BMC op het moederbord. Kijk even in mijn inventaris om een idee te krijgen
Maar het zit dus voornamelijk in 4U kasten (allemaal inter-tech, omdat het anders te duur is), omdat je dan ook gewoon oude hardware kan hergebruiken en het niet zo in de papieren loopt.
En ik zie ook niet direct een reden in om te moeten consolideren of ingrijpende wijzigingen aan te brengen. De hardware die je nu hebt is lekker zuinig, maar ook nog redelijk te upgraden. Bijvoorbeeld qua geheugen, Suni heeft nu 128GB geheugen, die kan omhoog naar 256GB (RDIMM) of 512GB (LRDIMM).
En als Elephant, net als Moose, TrueNAS draait, die kan ook virtualiseren. Met redelijk wat geheugen zou je daar ook wat VMs op kunnen draaien. Of gebruik je het RAM volledig voor ZFS caching?
Zie overigens net dat Hetzner goedkope colo doet, maar is een pokke-eind en lijken niet aan 10Gbit te doen
Zou ik zeker aanraden. Ga dan voor een CO2 blusser en geen poeder- of schuimblusser omdat die funest zijn voor je apparatuur. Wellicht valt er dan nog wat te redden.Staat al een tijdje op de nog te doen lijst, ook omdat ik veel met 3D-printers doe. Misschien maar eens werk van makenEr is overigens wel een brandblusser op de gang van het appartementencomplex.
Maak je gebruik van een ONT? Dan zou je die op een kleine, desktop-ish UPS kunnen aansluiten. Of wellicht nog beter, je trekt de aansluiting door tot je rack en monteert het daar af (met SFP+ in je eigen device of ONT naar rack). Hoef je geen extra UPS aan te schaffen om toch die resiliency te hebben.Het gaat om XGS-PON.
Linkje naar een goede video van Jeff Geerling.Ik zet nu nog alles met de hand uit, maar dat zou ik eigenlijk moeten automatiseren.
Ik snap je. Blijft echter vooralsnog een hypothetisch iets. Persoonlijk zou ik gewoon even afwachten wat het gaat doen, voordat je hier geld tegenaan gooit.Daar heb je zeker een punt. Ik heb in de 10 jaar dat ik hier nu woon slechts één keer een onderbreking gehad, welke was gepland en korter durde dan dat de UPS er over deed om leeg te raken. Nu er meer kans op storingen is volgens de netbeheerders ben ik echter wel even een tweede keer naar mijn opstelling aan het kijken om te zien of ik er niet iets aan moet veranderen.
Of gewoon die beelden offsite repliceren, danwel in een wolkje elders opslaan.jongetje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat een slot op de meterkast goedkoper is...
(al kunnen ze ook gewoon de camera's afplakken of ouderwets een bivakmuts opdoen...)
Het idee is dat de VM's via iSCSI en NFS worden voorzien van opslagruimte. De NAS fysiek houden heeft daarom zijn voordelen. Suni is de terugvalmachine voor als het in de zomer te warm wordt of als de stroom uit\valt. Dan kan de rest van de VM-servers uit als dat moet. Via de clusterfunctie van Proxmox is dat relatief pijnloos te doen.jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Now it makes senseZowel qua aantal rack units als het stroomverbruik. Ik zie redelijk wat mogelijkheden voor consolidatie (bijvoorbeeld Suni en Elephant) - maar zoals je zelf aangeeft, dat kost natuurlijk ook weer geld.
En ik zie ook niet direct een reden in om te moeten consolideren of ingrijpende wijzigingen aan te brengen. De hardware die je nu hebt is lekker zuinig, maar ook nog redelijk te upgraden. Bijvoorbeeld qua geheugen, Suni heeft nu 128GB geheugen, die kan omhoog naar 256GB (RDIMM) of 512GB (LRDIMM).
En als Elephant, net als Moose, TrueNAS draait, die kan ook virtualiseren. Met redelijk wat geheugen zou je daar ook wat VMs op kunnen draaien. Of gebruik je het RAM volledig voor ZFS caching?
Overigens heb ik er net een rondje upgrades op zitten. Suni had vorige week nog 32GiB aan RAM en Elephant was nog een machine met twee E5 2689's aan boord. Sinds Elephant is omgebouwd is het een stukje koeler in huis.
Moose is de terugval NAS voor als Elephant kuren heeft. Ik heb daar al eens (door eigen stomme schuld) op terug moeten vallen, en dat is echt fijn om tot je beschikking te hebben. Consolidatie is energietechnisch wel interessant, maar organisatorisch minder.
Ik heb mijn dépendance in een DC een paar jaar geleden gedag gezegd. Ik had voorheen een kleine machine bij one-provider voor €30/maand, maar toen IPv4 adressen te duur werden en ik gedwongen moest verkassen naar een andere machine wegens vernieuwing van het serverpark bij OP ben ik daarmee gestopt. Sowieso is, als je zelf als zo veel hebt draaien en ook wel enige overcapaciteit hebt, zo'n dependance eigenlijk onzinnig en relatief duur.jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:offtopic:
Zie overigens net dat Hetzner goedkope colo doet, maar is een pokke-eind en lijken niet aan 10Gbit te doen
Ik zie dat er een 12V ding is waarmee ik de ONT zou kunnen voeden. Deze staat nu op de misschien lijst. De ONT staat in de meterkast op de BG, ik woon een paar verdiepingen hoger.jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:
Maak je gebruik van een ONT? Dan zou je die op een kleine, desktop-ish UPS kunnen aansluiten. Of wellicht nog beter, je trekt de aansluiting door tot je rack en monteert het daar af (met SFP+ in je eigen device of ONT naar rack). Hoef je geen extra UPS aan te schaffen om toch die resiliency te hebben.
Ik ga er nog eens over nadenken. Bedankt voor het meedenkenjurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:
Ik snap je. Blijft echter vooralsnog een hypothetisch iets. Persoonlijk zou ik gewoon even afwachten wat het gaat doen, voordat je hier geld tegenaan gooit.
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Dat zal zeker schelen ja. Die twee Xeon E5's voor Elephant, dat is dikke overkill. En die Ryzen die je er nu in hebt zitten ook wel - voor pure bestandsopslag. Het kan wel headroom geven voor een stukje virtualisatie. Ik ben zelf niet bekend met TrueNAS Scale, maar zo te zien doet die ook gewoon virtualisatie. En dat zeg ik puur omdat je daarmee (mogelijk) wat werk kunt offloaden, mocht je tegen een geheugentekort aanlopen.ocf81 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:26:
[...]
Het idee is dat de VM's via iSCSI en NFS worden voorzien van opslagruimte. De NAS fysiek houden heeft daarom zijn voordelen. Suni is de terugvalmachine voor als het in de zomer te warm wordt of als de stroom uit\valt. Dan kan de rest uit als dat moet. Overigens heb ik er net een rondje upgrades op zitten. Suni had vorige week nog 32GiB aan RAM en Elephant was nog een machine met twee E5 2689's aan boord. Sinds Elephant is omgebouwd is het een stukje koeler in huis.
Moose is de terugval NAS voor als Elephant kuren heeft. Ik heb daar al eens (door eigen stomme schuld) op terug moeten vallen, en dat is echt fijn om tot je beschikking te hebben. Consolidatie is energietechnisch wel interessant, maar organisatorisch minder.
Die nieuwere Xeon-D's (uit Suni) zijn voor niet al te zware virtualisatie gigantisch fijne SoC's. Vele malen efficiënter, ook.
OneProvider is puur een reseller. Even uit mijn hoofd, volgens mij was de Amsterdam locatie eerder Leaseweb en is dat nu ook Scaleway geworden (net als Parijs al was). Als je een beetje geluk hebt kun je via hun (OP) soms wel leuke deals vinden - alleen hun klantenservice is zo goed als non-existent (en zij moeten toch ook een deel van de tickets doorzetten naar de boer waar ze het afnemen).Ik heb mijn dependance in een DC een paar jaar geleden gedag gezegd. Ik had voorheen een kleine machine bij one-provider voor €30/maand, maar toen IPv4 adressen te duur werden en ik gedwongen moest verkassen naar een andere machine wegens vernieuwing van het serverpark bij OP ben ik daarmee gestopt. Sowieso is, als je zelf als zo veel hebt draaien en ook wel enige overcapaciteit hebt, zo'n dependance eigenlijk onzinnig en relatief duur.
Prima als je daarvan op de hoogte bent, daar rekening mee kunt houden en beschikt over wat zelfredzaamheid.
Ah, kun je eventueel een kleine UPS kwijt in die meterkast? Wil soms best wel verschillen, wat zo'n meterkast dan is.Ik zie dat er een 12V ding is waarmee ik de ONT zou kunnen voeden. Deze staat nu op de misschien lijst. De ONT staat in de meterkast op de BG, ik woon een paar verdiepingen hoger.
Ik ga er nog eens over nadenken. Bedankt voor het meedenken
De korte versie dan maar:
ZFS is software RAID en dat kan bij tijd en wijlen wel eens flinke uitschieters opleveren. Met 2 NVMe SSD's, 12 SATA SSD's en 8 HDD's kan je toch aardig wat belasting opwekken. Voor iSCSI wil je ook zo veel mogelijk cache. De opslagmachines zijn daarom echt op dat doel toegespitst. Het antwoord op de vraag: "Hoe snel moet de NAS zijn?" is dan ook: "Ja!!!!". In het geval van Elephant MKII* zit er nu 192GiB in, waardoor de geheugentransactiesnelheid wel terugvalt naar 3600MT/s. Door deze trage transactiesnelheid verwacht ik dat de IPC er onder gaat lijden. Om dat op te vangen dus toch wat meer cores,jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Dat zal zeker schelen ja. Die twee Xeon E5's voor Elephant, dat is dikke overkill. En die Ryzen die je er nu in hebt zitten ook wel - voor pure bestandsopslag. Het kan wel headroom geven voor een stukje virtualisatie. Ik ben zelf niet bekend met TrueNAS Scale, maar zo te zien doet die ook gewoon virtualisatie. En dat zeg ik puur omdat je daarmee (mogelijk) wat werk kunt offloaden, mocht je tegen een geheugentekort aanlopen.
Die nieuwere Xeon-D's (uit Suni) zijn voor niet al te zware virtualisatie gigantisch fijne SoC's. Vele malen efficiënter, ook.
* mijn naamgevingsmethode is als volgt: MK x = nieuw moederbord/platform, mod = significante upgrades in apparatuur op hetzelfde moederbord/platform, zoals nieuwe opslagcontrollers, GPU's, NIC's, etc.
Ik ben lang genoeg klant geweest bij OP om in de gaten te hebben hoe zij opereren. De klantenservice is klote, maar de prijs is prima als je je eigen boontjes kan doppen. Het is toch net wat goedkoper dan de meeste andere toko's die dedicated servers aanbieden. (en VM's zijn in termen van prijs/prestaties grenzend aan oplichting)jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:03:
OneProvider is puur een reseller. Even uit mijn hoofd, volgens mij was de Amsterdam locatie eerder Leaseweb en is dat nu ook Scaleway geworden (net als Parijs al was). Als je een beetje geluk hebt kun je via hun (OP) soms wel leuke deals vinden - alleen hun klantenservice is zo goed als non-existent (en zij moeten toch ook een deel van de tickets doorzetten naar de boer waar ze het afnemen).
Prima als je daarvan op de hoogte bent, daar rekening mee kunt houden en beschikt over wat zelfredzaamheid.
Ja dat past wel.jurroen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:03:
Ah, kun je eventueel een kleine UPS kwijt in die meterkast? Wil soms best wel verschillen, wat zo'n meterkast dan is.
© ocf81 1981-infinity
Zoiets:
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant