Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-10 22:04
Hoi, ik dacht een standaard formaat 13 x 18 te bestellen bij profotonet.nl, (profotonet.nl zou dan ook staan voor kwaliteit) zodat ik makkelijker een lijst kan uitzoeken in deze formaat. De foto's die ik had besteld zou 13 x 18 moeten zijn, maar ik kreeg een verkeerd formaat thuis namelijk de breedte 12,7 cm en lengte 17,8 cm.

Nu heb ik eerst een mail verzonden en alles uitgelegd dat ik een verkeerd formaat kreeg, ik kreeg dit als antwoord:

"Bedankt voor je bericht en vervelend dat je een verkeerde formaat hebt ontvangen

Traditioneel worden de afmetingen van fotopapier standaard berekend in inches. Daarom zijn de papierrollen die worden gebruikt voor fotoafdrukken een bepaald aantal inches breed.

Bij Profotonet rekenen we deze maten om naar hele centimeters. Hierdoor kunnen de werkelijke papierformaten iets afwijken van de afgeronde maten die we in de volksmond gebruiken.
"

Ja daar heb ik niets aan, we wonen in europa, zo past die lijst er niet omheen toch? Daarna heb ik gebeld, ze zeiden dan moest ik maar in Adobe Photoshop de foto precies in 13x18 maken en met een kader eromheen maken15x 22 bijvoorbeeld, en dan bestel je bij ons de foto formaat 15x22 en dan krijg je wel precies je formaat 13x18 met daaromheen een witte kader, en dan moest ik het maar zelf uitsnijden thuis.

Ik ziet weten dat dit toch echt omslachtig is. Nu mijn vraag aan jullie is dat overal zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 15:40
Ik vind het verschil tussen gewenst en geleverd minimaal, de uitleg kan ik begrijpen. Ik kom dat in de IT vaker tegen ( nog steeds is de standaard papierformaat Letter voor drivers van HP, zelfs als je in NL werkt ) .
Hamvraag : heb je een probleem met de foto in de lijst ? Of maak je je iets te druk voordat je het resultaat in de lijst ziet ?

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Ik heb de lijst nog niet, maar dat het niet in de lijst zal passen, als ik de lijst online zou bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48
Ik denk dat er wereldwijd geen hele grote lijst van leveranciers is van fotopapier en traditioneel leveren die specifieke afmetingen. Of je het nou in inches of cms wil hebben, het klinkt niet vreemd dat dit niet tot op de mm 13x18cm is. Ik denk dat als ik mijn 30 jaar geleden afgedrukte foto's ga nameten dat ik waarschijnlijk precies die afmetingen ga krijgen, of iets in die richting. Geldt waarschijnlijk ook voor 10x15cm prints en veel andere formaten. Het is niet op de mm precies die afmeting in cms.

Ik zou even kijken wat de afmetingen van je lijst gaan zijn, want de meesten hebben echt wel genoeg marge (rand lijst die over foto heen valt) om een stukje kleiner papier ook prima te accommoderen. Lijstmakers weten best hoe groot foto's meestal worden afgedrukt, dus er is een grote kans dat dit gewoon gaat passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tsja ik herken dit wel. Zit hem vooral in de communicatie. Als ze duidelijk aangeven wat je kunt verwachten, gaat het ook niet fout.

Ik had met Profotonet dit issue: In hun fotoboeksoftware werden de snijranden weergegeven met een rode lijn met ook nog 5 mm marge. Dat wil dus zeggen: kan zijn dat de snijrand 5mm hoger of lager uitvalt. Prima, had ik dus rekening mee gehouden. Vervolgens krijg ik een boek waarbij de snijrand vér (milimeters) buiten de marge zat, waardoor voor mij essentiele informatie afgesneden was en verhoudingen niet meer klopte.
Uiteindelijk hebben ze dit allemaal weer gecorrigeerd voor me en kreeg ik gratis een nieuw fotoboek, maar dit is gewoon erg inefficient en vooral onnodig als ze duidelijker zijn over wat wel en niet mogelijk is en de werkelijke marge in hun specificatie.
Ik had, gezien hun reputatie, dit niet verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
Bij whitewall (https://www.whitewall.com) kan je tot de centimeter bestellen. Zelf nooit uitgeprobeerd of dit ook echt precies is op de centimeter maar misschien de moeite waard om het even na te vragen.

Je kan het daar ook gelijk ingelijst bestellen. Daar zelf wel goede ervaringen mee.

[ Voor 17% gewijzigd door GoTman op 23-10-2025 16:30 ]

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
GoTman schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:26:
Bij whitewall (https://www.whitewall.com) kan je tot de centimeter bestellen. Zelf nooit uitgeprobeerd of dit ook echt precies is op de centimeter maar misschien de moeite waard om het even na te vragen.

Je kan het daar ook gelijk ingelijst bestellen. Daar zelf wel goede ervaringen mee.
Bedankt ik zal ze eens bellen morgen om te vragen of dat ook tot iedere centimeter te bestellen is.
Ik zou graag de fotolijst echt rechtop willen zetten dus niet schuin naar achteren. Heeft iemand zo'n lijst ergens gezien? De meeste leunen helemaal naar achteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Snake_Eye op 23-10-2025 21:12 ]

Pagina: 1