Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
Ik zoek een?
DDR5 64gb geheugenset. Ik was van plan om in Q1 een build te maken maar omdat de DDR5 prijzen op het moment verticaal omhoog gaan trek in het besluit naar voren. Daarbij ben ik heel eerijk een beetje verdwaald geraakt op het DDR5 landschap en zie ik tussen de Mhz, timings, true latency en single/dual/quad rank (e.g. een single stick is direct dual-channel boven een bepaalde groote?) door het bos niet meer. Ik denk een OK set gevonden te hebben maar snap niet helemaal waarom deze zoveel goedkoper is dan de rest op dit moment.

Wat is je budget?
200-250 EUR

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben voornemens de RAM te installeren in een AMD systeem waar hoogstwaarschijnlijk een 9900x3d in gaat. Het systeem zal alleen Microsoft Flight Sim 2024 gebruikt worden, vandaar de voorkeur voor 64gb omdat er veel MSFS gerelateerde software parallel aan de sim zal draaien

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:29
Voor gaming wil je liefst frequentie van 6000 (of meer) met een caa latency van 30 (of lager). Daarbij wil je een AMD overklok profiel (expo).
Meestal werken 2 sticks stabieler op hoge snelheid dan 4 sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
99ruud99 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:29:
Voor gaming wil je liefst frequentie van 6000 (of meer) met een caa latency van 30 (of lager). Daarbij wil je een AMD overklok profiel (expo).
Meestal werken 2 sticks stabieler op hoge snelheid dan 4 sticks.
Dank. Als ik die logica toe pas zeg je eigenlijk dat ik alleen naar sets met 2 sticks met een True Latency van 10 of minder moet kijken (cas latency *2000/ data rate). Maak het dan nog uit als de data rate bij 5600 is maar een lagere cas latency dit compenseert om alsnog op een True latency van 10 uit te komen (of andersom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:29
Ja dat klopt , uiteindelijk gaat het om true latency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
True latency etc. maakt minder uit als je een X3D processor hebt. De extra cache die de X3D processors hebben compenseert enorm voor langzamer geheugen. Dus uiteindelijk ga je eigenlijk geen verschil merken tussen een true latency van 10 of 12 als je de 9900X3D pakt (of een andere X3D).