Nieuwe pc bouwen - advies voor GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:55

RedScorpion

is geen rooie rakker

Topicstarter
Kom er maar niet echt uit. setup samengesteld tvv bestaande verouderde systeem (niet meer compatible voor W11, moederboard nog wel) CPU niet meer -> MSI X370 Gaming Plus icm AMD Ryzen 5 1600X.
Kan dan wel alleen de CPU gaan upgraden, maar aangezien systeem dus al 9 jaar oud is, lijkt het me toch beter om gewoon dan maar een compleet nieuwe op te gaan bouwen, alleen wil ik kijken of ik dit niet overdreven duur kan maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe systeem vooral bedoelt voor media streaming, hier en daar wat photoshop, en lightroom edit, gamen doe ik wel op mijn PS5

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wil systeem gewoon zelf weer keer in elkaar gaan zetten, wel tijd terug dat ik dit gedaan heb, maar verwacht geen problemen hiermee. Liefs hoop ik onder de 1100 te blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2× Kingston Fury Renegade 1TB NVMe SSD die heb ik nog nieuw liggen, keyboard,muis, W11, monitor dat soort randzaken is al aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het is ter vervanging vd bestaande setup, die is ondertussen al weer 9 jaar oud, dus eigenlijk wordt het alles wel vernieuwen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, ben niet merk gebonden

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb nu nog de Chieftec CS-901 black als behuizing, maar die vind ik veel en veels te groot, wil dus wel iets compacter. Ook wil ik nu wel een x wat opbouwen met dus de RGB erin, huidige pc staat verstopt onder het bureau, wil deze nieuwe setup mogelijk toch wel op het bureau gaan neerzetten. Alles wordt aangesloten op een 38" Curved scherm (met usb-c dock) met een resolutie van 3840×1600, waar ook een 2e systeem, nlm de laptop van mijn werk op aangesloten wordt, zodat ik gemakkelijk kan schakelen tussen de 2 systemen. Dus minimaal 1x DP en 1xHDMI is sowieso vereiste

Ga je overklokken?
Nee eigenlijk niet de insteek hopelijk is dat de std. performance gewoon afdoende zal zijn.

Wat verwacht je van ons?Ik ben er wel van redelijk van overtuigd dat deze setup voldoet, zit alleen met de combinatie CPU vs GPU - Zouden jullie hier een betere combinatie voor zien. Heb nlm ook nog zelf de GPU MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G liggen, die werkt nog steeds prima, zou ik dus ook kunnen overzetten maar ook flink verouderd. En als ik toch bezig ben lijkt het mij beter om die ook direct te gaan upgraden. Nu zijn er genoeg 8GB kaarten beschikbaar, maar gaan die afdoende zijn, is een 16GB dan weer niet een overkill (niet echt gamen) en is een 12GB dan een gulde middenweg ?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 214,90€ 214,90
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 169,99€ 169,99
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 277,30€ 277,30
1BehuizingenChieftec Apex Lumo€ 82,52€ 82,52
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB Zwart€ 99,99€ 99,99
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BBEAK2-32€ 159,-€ 159,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,-€ 116,-
Totaal€ 1.119,70

"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:59

Thomg

Aww yiss

Ik zou toch gewoon kijken naar een 5600/5700X en het daar bij laten. Je performance wensen worden prima ingevuld door die upgrade. Dan even dik 10x zoveel neerleggen omdat "moderniseren" vind ik geen goede motivatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion

RedScorpion

is geen rooie rakker

Topicstarter
Alles is wel dik 9 jaar oud, pc kast vernieuwen, zou ook extra geheugen in gaan (nu 16GB-wil naar de 32), dus die kosten komen er sowieso al bij. Daarom nu voorkeur om alles in 1x te upgraden. En wil er dan voorlopig wel weer mee uit de voeten kunnen natuurlijk. :)

[ Voor 16% gewijzigd door RedScorpion op 23-10-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
RedScorpion schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:32:
Kom er maar niet echt uit. setup samengesteld tvv bestaande verouderde systeem (niet meer compatible voor W11, moederboard nog wel) CPU niet meer -> MSI X370 Gaming Plus icm AMD Ryzen 5 1600X.
Kan dan wel alleen de CPU gaan upgraden, maar aangezien systeem dus al 9 jaar oud is, lijkt het me toch beter om gewoon dan maar een compleet nieuwe op te gaan bouwen, alleen wil ik kijken of ik dit niet overdreven duur kan maken.
Ik ben er wel van redelijk van overtuigd dat deze setup voldoet, zit alleen met de combinatie CPU vs GPU - Zouden jullie hier een betere combinatie voor zien. Heb nlm ook nog zelf de GPU MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G liggen, die werkt nog steeds prima, zou ik dus ook kunnen overzetten maar ook flink verouderd. En als ik toch bezig ben lijkt het mij beter om die ook direct te gaan upgraden. Nu zijn er genoeg 8GB kaarten beschikbaar, maar gaan die afdoende zijn, is een 16GB dan weer niet een overkill (niet echt gamen) en is een 12GB dan een gulden middenweg
Bij het kiezen van een GPU is niet alleen de hoeveelheid VRAM van belang maar ook welke generatie videochip er in zit. De 3060 kwam in juni 2021 uit, is dus eigenlijk al een verouderde generatie. Werkt ook nog met GDDR6 terwijl de modernere RTX kaarten al met sneller GDDR7 werken. Ik zou in zo'n geval voor een RTX 5060 gaan met 12Gb GDDR7 Vram, dan kun je voorlopig even vooruit. Nadeel is wel dat deze wat duurder is, maar misschien valt er op Black Friday nog wat te halen.
Je kunt nog besparen door een reguliere luchtkoeler op je CPU te zetten, die zijn wat goedkoper dan de waterkoeler die je nu gekozen hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit is voor jouw gebruik echt zonde van het geld. In een X370 moederbord past prima een Ryzen 5 5600 wat voor €95 een prima upgrade is. Dan daarnaast nog even 16GB ram erbij (precies hetzelfde type/merk als je al hebt) en je bent voor €150 de komende jaren weer prima voorzien. Helemaal eens met @Thomg dus, echt zonde om in plaats daarvan zoveel geld neer te gaan leggen voor iets dat je niet gebruikt!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
DeNachtwacht schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:30:
Dit is voor jouw gebruik echt zonde van het geld. In een X370 moederbord past prima een Ryzen 5 5600 wat voor €95 een prima upgrade is. Dan daarnaast nog even 16GB ram erbij (precies hetzelfde type/merk als je al hebt) en je bent voor €150 de komende jaren weer prima voorzien. Helemaal eens met @Thomg dus, echt zonde om in plaats daarvan zoveel geld neer te gaan leggen voor iets dat je niet gebruikt!
Maar dan blijf je wel met 'oude meuk' zitten.
Iets wat je nu nog niet gebruikt kan over 3 jaar heel anders zijn. En gegeven dat TS zijn oude systeem al 9 jaar oud is denk ik dat hij het nieuwe systeem ook wel 9 jaar gaat gebruiken. Het zou jammer zijn om over (zeg) 3 jaar weer een nieuw systeem te moeten gaan samenstellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Yaksa zou je "oude meuk" even kunnen onderbouwen? Niet om flauw te zijn maar ik citeer even de nieuwste C!T van oktober 2025 waarin ze toevallig een processor round-up vanaf 2017 hebben staan
Wie voordelig uit wil zijn is geinteresseerd in de prijs-kwaliteitverhouding. ... vanuit dat perspectief bezien verandert het beeld volledig. Op de eerste plaats staan de AM4-cpu's .... Ryzen 5 5600, die weliswaar een bescheiden prestatie van 658 in Cinebench levert, maar met prijzen rond €90 onverslaanbaar goedkoop is. .... Voor koopjesjagers zijn de AM4 processoren uit de Ryzen-5000 serie daarentegen de moeite waard, mits je bereid bent enkele compromissen te sluiten met het oudere platform, zoals de beperking tot maximaal PCI-Express 4.0 en DDR4 ram.
Aangezien het moederbord en een deel van het geheugen hier al aanwezig is, en er ook al een GPU is waarvoor dit geen enkel issue is (PCI-e 5.0 is trouwens voor eigenlijk voor geen enkele andere gpu dan de 5090 momenteel nog relevant) is die prijs/prestatieverhouding nog hoger. Kijk even naar zijn wensen/verbruik. Een sterkere cpu is simpelweg helemaal niet nodig en helemaal niet omdat je dan meteen een factor X meer uit moet geven.

En natuurlijk kan het over 3 jaar misschien eens tijd zijn voor in het geheel iets nieuws, maar nog steeds is €150/3 = €50 investering per jaar dan een koopje. En als je hier al 9 jaar mee kan doen zie ik het zomaar gebeuren dat je het hiermee nog 5 jaar uithoudt met dit gebruik. Niet voor niets is de beste basis PC van Tweakers zelf nog steeds op AM4 gebaseerd: Best Buy Guide: De beste basis-pc

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-10-2025 13:57 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
TS werkt ook met Photoshop en Lightroom.
Aangezien foto- en videobestanden (zeker in RAW) steeds groter worden lijkt het mij verstandig om iets aan te schaffen wat in de toekomst ook goed mee kan en er niet nu al van uit gaan dat het gebruik nog tot in jaren hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sorry, maar ik vind je echt overdrijven, ik lees
hier en daar wat photoshop, en lightroom edit
op een 9 jaar oude pc.

Met een cpu upgrade van maar liefst 4 generaties ga je met zulk licht gebruik echt wel een wereld van verschil zien. Tel daarbij op dat, stel TS gaat voor een build met een 7700 cpu ipv 5600, dan heb je dus +/- 110 cinebench single-core performance ten opzichte van 90. Kortom je gaat 10x zoveel betalen om er een heel systeem omheen te bouwen voor 15-20% meer performance. Dat systeem is echt niet heel veel toekomstbestendiger dan een AM4 upgrade.

Ik zou als ik TS was lekker hiervoor gaan als het bij dit gebruik blijft, want er is nog iets anders: hiermee houd je het inderdaad dan nog wel een jaar of 3-4 uit tot AM6 op de markt en betaalbaar is, zodat je dán een goede upgrade kan doen naar AM6. Nogmaals; we hebben het hier over een investering van €150 vs €1200.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion

RedScorpion

is geen rooie rakker

Topicstarter
Ok, even snel gekeken - want pc kast gaat vervangen worden, stel dat ik advies zou volgen van Thomg en de DeNachtwacht. Dan kom ik nu uit op een uitgave van +/- 300 euro uit. Er vanuit gaande dat mijn huidige systeem dus reeds 9jaar oud is, waarbij kans dus groot is dat 1 vd bestaande onderdelen het wel gaan begeven - MB, GPU, dan kan ik daarna alnog aan de gang. Tuurlijk heb ik bijv dan pc kast wel, maar in dit geval lijkt het mij dan beter om toch alles in 1x aan te pakken en dus ook te upgraden ;)

En oke, misschien kort door de bocht "hier en daar wat photoshop"...gebruik deze juist steeds vaker net als de lightroom (AI ed)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 97,85€ 97,85
1BehuizingenChieftec Apex Lumo€ 82,52€ 82,52
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 43,90€ 43,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 86,12€ 86,12
Totaal€ 310,39

[ Voor 3% gewijzigd door RedScorpion op 23-10-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja, zelf weten maar de kast hoef je niet te upgraden natuurlijk, en processorkoeling zit er gewoon bij voor precies hetzelfde bedrag: uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed

Kortom de extra investering komt neer op zo'n €190 omdat je toevallig best prijzig DDR4 geheugen hebt. Ik zou zelf gaan voor een kleine upgrade nu zodat je later in 1x goed de overstap kan maken naar AM6. Maar goed het gevoel van een te grote kast doet natuurlijk ook iets... snap ik ook ergens weer.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion

RedScorpion

is geen rooie rakker

Topicstarter
Nee je hebt gelijk hoor - zelf ook zitten kijken of ik gemakkelijk kon updaten - maar nogmaals systeem is reeds 9jaar oud - de onderdelen zullen het niet nog eens 3-4 jaar gaan uithouden die er nu in zitten. Dus daarom is het nu kijken naar "vervanging" in zijn geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja, ik zou zelf er niet zomaar vanuit gaan dat deze onderdelen het geen 3-4 jaar meer uithouden. Als alles netjes onderhouden is kan er ook niet heel veel stuk aan gaan hoor.

Maar goed, nogmaals af en toe weer een upgrade is ook leuk en na 9 jaar mag dat zeker weer een keer natuurlijk.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedScorpion

RedScorpion

is geen rooie rakker

Topicstarter
Zullen ook de BlackFriday - Cyber Monday wel in de gaten gaan houden - misschien heb ik mazzel en scheelt het nog wat euro's :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou in jouw geval eens kijken naar een build zonder GPU. Met de meest moderne processoren heb je interne GPU wat voor jouw gebruik voldoende lijkt. Hiermee ben je €400 goedkoper uit en weer helemaal bij de tijd bijvoorbeed:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 193,99€ 193,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 138,33€ 138,33
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 49,99€ 49,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,59€ 32,59
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 155,33€ 155,33
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 127,90€ 127,90
Totaal€ 783,03

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:59

Thomg

Aww yiss

Zelf vind ik de iGPU van AM5 non G processoren wel iets te basaal en zijn ze makkelijk overwhelmed.
Keukenplanner van ikea in de browser is een stutterfest bijv.

Vind de voorgestelde kast (Lumo) wel echt een bakbeest overigens, maar gezien wat je nu hebt I guess :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion

RedScorpion

is geen rooie rakker

Topicstarter
Staan open voor suggesties natuurlijk - wil wel een x RGB, maar dan ook instelbaar dus de Montech die DeNachtwacht voorstelde valt al af.. evengoed natuurlijk wel gewaardeerd dat overzicht (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Thomg dat is wel een goed punt, dan kom je dus uit op een uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed. Toevallig net eergister de eerste geruchten voor een 9000 serie APU als opvolger, maar voordat die op de markt zijn ben je ook wel weer even verder.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Of misschien zoiets?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 193,99€ 193,99
1MoederbordenMSI X670E GAMING PLUS WIFI€ 184,90€ 184,90
1VideokaartenASRock Intel Arc B580 Challenger 12GB OC€ 248,85€ 248,85
1BehuizingenCougar Airface Pure Pro Zwart€ 60,70€ 60,70
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA€ 107,90€ 107,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 650W€ 84,99€ 84,99
Totaal€ 881,33
+ nog een goede koeler van Thermalright erbij https://www.amazon.nl/The...ichaam/dp/B0CNVFP4JH?th=1

Moederbord heeft vier gekoelde M.2 aansluitingen, heb je ruimte genoeg om te upgraden mogen de huidige twee SSD's niet meer voldoen. Ook lekker veel usb aanslutingen en dergelijke.
De Arc B580 doet het enorm goed in photoshop.
Deze Cougar behuizing komt met vier ARGB PWM fans en een vlotte usb type c poort. De Montech X3 van eerder is ook een leuke optie maar mist wel usb c. Ook is de RGB niet aan te sturen bij de Montech behuizing.
Pagina: 1