Beoordeling: bitumen dakbedekking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-10 17:46
Goedemorgen,

Ik zoek een objectieve beoordeling van het bitumen dak dat op onze nieuwe aanbouw is gebrand 2 jaar geleden. Het dak is voorzien van isolatie middels PIR platen en folie aan de warme kant.

Is dit een goed gelegd dak? Moet ik mij zorgen maken en contact opnemen met de aannemer?

Bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6eIRNUhhI-ksuQNIRQ7fSFagxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1p4PRhNsXkEW7LiTkmEgI2v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1vYUlVjEqM5r6gyMtjfaxNmzk0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uR76ETcJYl3VgzUEvrpuTSAe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIKQuefSGM7PNxTVG43-4adx4o4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdUYmgv7yaZPaVo0jxonzUib.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Nou ben ik een leek mbt dakbedekking, maar ik zie veel openstaande randjes op je foto's. Nog geen last van lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
Geen lekkage nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:43
Ik zie blaasjes door ingesloten lucht of vocht. Dat zijn plekken die als eerste stuk gaan. Ze zijn gelukkig niet heel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe ziet het eruit als de zon er een week op heeft gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-10 14:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou het aannemer even vragen. Ik zie vrij veel blazen onder het bitumen. Dat lijkt op vocht of lucht tussen onderlaag en toplaag. Lijkt mij (als leek) in elk geval niet okay, zeker niet bij een vrij jonge uitbouw.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
grimselman schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:49:
Ik zie blaasjes door ingesloten lucht of vocht. Dat zijn plekken die als eerste stuk gaan. Ze zijn gelukkig niet heel erg groot.
Exact. Dat is ook mijn conclusie na wat onderzoek. Het probleem is inschatten op welke termijn deze blaasjes stuk gaan.

Heb je daar een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
Wolly schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:52:
Hoe ziet het eruit als de zon er een week op heeft gestaan?
Heb ik even niet scherp en met de komende winter zal dat ook niet snel gebeuren haha. Ik verwacht meer en grotere plooien gezien het uitzetten van de lucht eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
Question Mark schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:52:
Ik zou het aannemer even vragen. Ik zie vrij veel blazen onder het bitumen. Dat lijkt op vocht of lucht tussen onderlaag en toplaag. Lijkt mij (als leek) in elk geval niet okay, zeker niet bij een vrij jonge uitbouw.
De aannemer geeft aan dat het inderdaad niet mooi is maar dat het functioneel geen probleem moet zijn. Hij beroept zich op de 10 jaars garantie.

Mijn gevoel is dat hij denkt dat de problemen van deze plooien waarschijnlijk >10 jaar zich voordoen waardoor hij geen reparatie verplichtingen meer heeft.

Hij stelde als oplossing voor om er een nieuwe laag overheen te branden. Dit lijkt mij meer een maskering van het probleem ipv een echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:41
Hoe dampdicht is de folielaag aangebracht ?
Zijn de naden tussen wanden en folie butyl afgetaped ? Zijn de naden tussen de folie onderling afgetaped ?

Want het lijkt alsof er behoorlijk wat vocht onder is gekropen of de onderlaag laat los. Direct schadelijk (lekkage) is het niet, maar op termijn gaat dit problemen kunnen geven als de vouwen te scherp worden. Opnieuw overbranden lost niets op.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-10 14:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ewanos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
De aannemer geeft aan dat het inderdaad niet mooi is maar dat het functioneel geen probleem moet zijn.
Ik weet niet of hij dit nu zonder onderzoek al kan stellen... Áls het inderdaad vocht is, dan is de kans aannemelijk dat dit vocht is wat van binnenuit uit de dampremmende laag komt (en dat hoort niet).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
Ik heb toevallig even teruggezocht in de archieven en een foto gevonden van de dag dat het werd gebrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut5E2bX_3CpwOXictVBm0hwkHxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFQhaAG0IhPjLPaSoAlAlghq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:43
Ewanos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Exact. Dat is ook mijn conclusie na wat onderzoek. Het probleem is inschatten op welke termijn deze blaasjes stuk gaan.

Heb je daar een idee over?
Aleen een N=1 ervaring. Ik had ook een aantal van deze blaasjes op mijn dak. Wel minder dan jij. Dat heeft nooit geleid tot lekkage in 15 jaar. Ik heb nooit op dak gelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-10 20:12
Ik dacht maar kan het fout hebben (dat het altijd wenselijk was om bij bitumen dakbedekking grind/stenen erop te hebben liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Orkaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:48:
Ik dacht maar kan het fout hebben (dat het altijd wenselijk was om bij bitumen dakbedekking grind/stenen erop te hebben liggen..
dat was vroeger, toen het los lag. nu is het gebrand aan een onderlaag die mechanisch verankerd is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Tapijtje met sedum er op en je ziet er niks meer van.
Scheelt ook nog 'ns qua hitte in de steeds warmer wordende zomers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
Bedankt voor alle input.

De afdronk die ik proef is dat het niet hoort maar moeilijk in te schatten is op welke termijn dit problemen kan opleveren.

Op de foto van het leggen is een vloerwisser te zien wat mij doet vermoeden dat er water op de isolatieplaten heeft gelegen wat geprobeerd is te verwijderen. Op deze vochtige isolatie is het dak gebrand en dat vocht is gaan verdampen wat nu blazen/plooien veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
Yaksa schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:57:
Tapijtje met sedum er op en je ziet er niks meer van.
Scheelt ook nog 'ns qua hitte in de steeds warmer wordende zomers.
Leuke suggestie hoor en eens. Punt is dat de vraag is of dit een functioneel probleem is en niet optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Ewanos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:45:
[...]Leuke suggestie hoor en eens. Punt is dat de vraag is of dit een functioneel probleem is en niet optisch.
Het ligt er al 2 jaar op en het lekt nog steeds niet, dus ik vraag mij of er überhaubt wel een probleem is. Zo'n sedum dak helpt ook tegen het overmatig warm worden van het bitumen zelf en gaat zo ook de blaasvorming tegen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46

H-W

Mocht je er een pakket sedum op willen leggen, dan wel een wortelwerende laag aanbrengen. Anders heb je alsnog lekkage doordat de wortels door de dakbedekking heen groeien.
Maar het is niet zo'n mooi bitumen dak. Ik zie op de foto van het aanbrengen een afdakje van bouwfolie boven het dak. Was het toevallig een regenachtige dag toen het werd aangebracht? Dat zou de blazen kunnen verklaren, vocht opgesloten in het dakpakket.
Ik zou dit zo niet laten liggen. Als je met dit weer al zoveel blazen ziet, is het een kwestie van tijd totdat met een warme zomerse dag er wat scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:23
No Hands schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

dat was vroeger, toen het los lag. nu is het gebrand aan een onderlaag die mechanisch verankerd is.
Nou ze doen het nog steeds vooral voor bescherming tegen UV-straling behalve als ze APP Bitumen erop leggen is het niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Er zit vocht onder de dakbedekking, zit er wel een dampremmer onder de isolatie?
Grind werd vroeger gebruikt voor mastiek daken als ballast en uv beschermer.
Tegenwoordig met de brandrollen is het alleen maar als ballast.

En voor de sedum adepten, kan de constructie dat wel aan?
Vergis je niet in het gewicht. En sedum moet je ook goed bijhouden.
En als er dan een lek in je dak komt kan je alles er weer af halen.

Als de blazen te groot worden deze wegsnijden en dan repareren.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1