Smart home assistant kitchen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbot10
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:08
Hallo!
Ik ben op zoek naar leuke ideeën voor mijn smart kitchen met Home Assistant.
Ik heb al een smart oven, smart kookplaat en smart vaatwasser. Daarnaast heb ik ook een koffiecorner.

Heeft iemand toffe ideeën of automatiescenario’s om dit allemaal slim met elkaar te laten samenwerken?

Beste antwoord (via stenbot10 op 23-10-2025 22:52)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 17:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zag op YT een vibratiesensor onder het werkblad, die het licht inschakelde (als je vlees/groente snijdt, doe je dat dus nooit in het donker). Heb het nagemaakt, maar de vibratiesensor was niet gevoelig genoeg. Moest echt met een volle vuist op het aanrecht rammen - dat is wat veel moeite om het licht aan te krijgen :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:34
Wat ideetjes uit de losse pols
* Koppelen aan zonnestroom, zodat vaatwasprogramma pauzeert bij onvoldoende stroom (indien de vaatwasser dit ondersteunt) En hervat bij voldoende zon.
* Resttijd vaatwasser op dashbord, evt. Signaal op knipperen met licht indien afgelopen.
* signaal op telefoon bij afgelopen programma of timer oven/kookplaat.
* oven starten bij x minuten van huis (zone instellen)

[edit]
* notificatie als vaatwasser nog niet uitgepakt is na x uur einde programma
* notificatie dat vaatwasser nog niet gestart is om xx:xx uur

[ Voor 15% gewijzigd door breew op 22-10-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbot10
Bedankt voor je ieden als er nog iemand is met meer hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Ga geen dingen doen ‘omdat het kan’. Ga dingen automatiseren omdat het een herhalende/terugkerende handeling is, of omdat het tijd bespaart.

Allemaal automatiseringen bouwen omdat het kan is leerzaam, maar praktisch heb je er niet veel aan.

Een slimme kookplaat (ik heb er ook een)… tsja.. wat wil je daar nou aan automatiseren wat ècht handig is.
Hooguit kan je met je stem een timer instellen ofzo.. maar dat is op de plaat zelf ook zo gedaan. Of je moet willen dat de soep gaat borrelen zodra je de keuken binnenloopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbot10
Ja daar heb je gelijk in ik zoek iets orgineels en er mag best wat moeite in zitten dat maakt het leuk

[ Voor 82% gewijzigd door stenbot10 op 22-10-2025 23:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zag op YT een vibratiesensor onder het werkblad, die het licht inschakelde (als je vlees/groente snijdt, doe je dat dus nooit in het donker). Heb het nagemaakt, maar de vibratiesensor was niet gevoelig genoeg. Moest echt met een volle vuist op het aanrecht rammen - dat is wat veel moeite om het licht aan te krijgen :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
stenbot10 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:58:
Ja daar heb je gelijk in ik zoek iets orgineels en er mag best wat moeite in zitten dat maakt het leuk
Sous vide koken met een draadloze thermometer, en dan je kookplaat het vermogen laten regelen om het water in de pan op de juiste temperatuur te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:57
Thijsmans schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:01:
aah, dat is wel handig als je eerst in het donker je keuken in bent gelopen en je snijplank en groente en mes op de tast hebt weten te pakken je boven de sensor begint te snijden dat je lampje dan aangaat ! 8)7

haha, nee ik snap ook het tweak en speel gehalte wel hoor en ik ben vrij nieuw in de HA wereld, maar ik zie ook veel dingen langskomen die als Mega praktisch worden weggezet terwijl het echt alleen maar spielerij is.

Deze valt daar voor mij ook onder :)

mijn bijdrage:
Edit: De ventilatie / afzuigkap automagisch op laten starten bij het aanzetten van de kookplaat / oven.
Bij het openen van de warme vaatwasser ook de ventilatie / afzuiging even 3 minuten laten draaien om het vocht weg te werken.
Koffie zetten 5 minuten nadat je wekker is gegaan zou voor mij de bom zijn!

[ Voor 15% gewijzigd door Gwindorian op 23-10-2025 11:17 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Gwindorian alle smart home oplossingen zijn in the end niet noodzakelijk. Overigens heb ik globaal licht en werkbladlicht wel gescheiden, dus ik hoef niet in het donker te struikelen richting het messenblok ;) Looplicht gaat aan met PIR en radar (mmwave). Al geef ik toe dat de mmwave sensor ook triggert als de vaatwasser afpompt :o

Om er nog een toe te voegen: een Shelly plug meet het verbruik van de afzuigkap. Als die aangaat, gaat de mechanische ventilatie ook voluit mee (want recirculatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
wat je zou kunnen doen is automatisch een bakkie koffie zetten als je 's ochtends wakker wordt. Dus triggeren op de bewegingssensor in de woonkamr als ToD ochtend is. Je hebt dan wel een Figure3 nodig om je kopje onder de machine te zetten, en die kan dan ook wel even dat knopje indrukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:09
mocht je in een nieuwbouw huis wonen dat luchtdicht gebouwd is en dus geen afzuigkap naar buiten hebben kun je de mechanische ventilatie nog koppelen aan stroomverbruik of aanwezigheid in de keuken. zodat deze 100% gaat afzuigen op het moment dat je aan het koken bent. [conditie]je wil dit overigens niet als het buiten warmer is dan binnen.
Pagina: 1