Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilerden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:10
Beste allen,

Na lang onderzoek, is mijn oog gevallen op de Fujifilm X-T50 vanwege zijn lage gewicht, klein formaat, prijs, sensor en fatsoenlijke megapixels. (Al droom ik nog steeds van een SONY A7C2, maar dat is helaas te duur en te zwaar). Wil deze vooral gebruiken op reis, met name landschap / natuur fotografie. Komende reis gaat met een auto en voorheen (hopelijk nog in de toekomst backpack hikes.) Reis graag licht en met zo min mogelijk spullen...

Nu hoop ik dat er nog een mooie Blackfriday deal aankomt om alles nog wat betaalbaarder te maken. Maar omdat dit mijn eerste systeemcamera wordt heb ik natuurlijk ook nog wat accessoires nodig. Hier zou ik graag wat advies van jullie willen krijgen.

Wat ik wil kopen / nodig heb:
- Fujifilm X-T50 Zwart + XF 16-50mm
- Peak design clip om camera aan backpack vast te maken tijdens hikes.
- SD-kaart
- Extra batterij + oplader

Twijfel:
- ^Hoor graag of ik hierboven nog iets mis..
- Ooit is mijn z'n lens protector filter aangesmeerd, die heeft altijd op mijn vorige camera gezeten. Nu vraag ik me af, gebruiken jullie dit ook? Raden jullie dit aan?
- Nd/polarisatie filter. (Niet zo belangrijk, maar misschien wel leuk..)
- Graag zou ik nog een (lichte/pancake) groothoek lens erbij willen (Niet te duur..), hebben jullie hierin nog advies? (Denk bijvoorbeeld aan:
-7Artisans 12 mm f/2.8 (Fuji X)
- TTArtisan APS-C 10mm F/2 Fuji X mount Silver
- Samyang AF 12mm F2 X
- Viltrox 13mm f/1.4
- Er was nog een goedkopere Pancake-lens maar kan deze even niet meer zo snel vinden.. (TTArtisan 27mm F/2.8, misschien?)
- Camerabag? (Al doe ik de laatste jaren mijn camera ook gewoon los in mijn tas, dus twijfel hier ook over, ook als hij aan m'n backpack hangt dan neem ik ook een tas extra mee wat ruimte en gewicht inneemt, maarja, wat als het regent... pfff keuzes)
(Statief hoeft van mij niet, te veel gedoe)

Hoor graag jullie advies hierin en of ik nog iets essentieels vergeet..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:34
-UV lens filter is zeker met reizen niet overbodig, als je een microfiber cloth meeneemt hoef je je geen zorgen te maken over je lens schoonmaken etc
-Van de lenzen die je noemt heb ik alleen de Viltrox 13mm f1.4, wat een super lens is voor astrofotografie of in het donker. Ik denk dat de 16-50 f2.8-4.8 an sich voldoet :)
-Extra filters heb je niet nodig, als je niet teveel losse dingen mee wilt nemen zeker niet
-Met alleen de camera, lens en een extra batterij heb je geen camera tas nodig. Met een filter erop kan je de hele mik zo in je tas gooien :P

Het enige dat je mogelijk vergeet is voldoende kennis hebben over de camera om frustraties te voorkomen, ik raad je het youtube kanaal van Pal2tech aan voor alles over Fujifilm https://www.youtube.com/@pal2tech vooral dingen zoals autofocus zijn niet altijd even makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:41
Klinkt als een ontzettend mooie kit voor je doeleinden. Ik gebruik zelf de XF16-55 en deze focal range is wel echt top voor reizen / hikes. De XF16-50 nooit gebruikt maar schijnt ook een goede lens te zijn!

Voor wat betreft de groothoek, zelf gebruik ik een Sigma 10-18/2.8 - dit is een fijne en lichte lens. Persoonlijk zou ik voor hikes eerder een XF16-50 combineren met wat meer tele (XF50-140 of XF70-300 als je wat lichter zoekt. In de meeste berglandschappen vind ik het nuttiger om pieken te kunnen isoleren dan om enorm groothoek te kunnen schieten. Een tele geeft gewoon een goed beeld van hoe enorm de bergen in de achtergrond zijn. Dit is echter voorkeur, dus kan voor jou anders zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:00
Zelf zweer ik bij een polsband ipv een nekband. Aangezien je al voor Peak Design gaat kan ik je de Cuff aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:21
Ik heb ook de XT-50, het valt mij op dat ik de kitlens nooit pak (ik heb de 15-45mm).
Eigenlijk heb ik alleen de 18mm F2 erop zitten en heb ik de 27mm pancake lens erbij, samen met de 35 mm F2 XC lens die je met cashback voor 84,- euro kon kopen in combinatie.

Een 56mm f1.2 APD heb ik, maar ook deze ligt werkloos in de kast.

Ik merk dat 90/100 foto's alleen de 18mm F2 erop zit bij mij waar ik alles met volle tevredenheid mee doe.
Ik zou de 50-140 nog wel willen kopen, maar die is me net weer te zwaar denk ik.\\

I have the body of a god, shame it's a buddha......