aanvoerbuizen onderbrengen en opnieuw doorvoeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40
Lekker vage titel :+

Vanwege een wijziging in de meterkast door het plaatsen van een secundair allocatiepunt, heb ik mijn groepenkasten moeten verplaatsen. Het allocatiepunt _moet_ tegen het primaire punt aan. Dus precies op de plek waar de groepenkast eerst hing.
Sindsdien stoor ik me eigenlijk aan hoe de buizen vanuit het plafond schuin de kast in zijn gefrot. Ik heb het hier en daar ook nog maar net gehaald tot aan de nieuwe positie van de installatie automaten.

Er zullen hier vast mooie bestaande oplossingen voorzijn neem ik aan, in RAL7035 (Hager Vision grijs) waarin ik een soort re-distributie kan maken van alle buizen. En vanaf daar bijv door flexibele buis opnieuw invoer in de Vision kasten.

Ik stel me voor een hele trits rijgklemmen op een rij, eventueel met alle aardedraden reeds gebundeld tot 1 (mag dat?) en het vanaf daar automaat voor automaat weer netjes aanleg naar de groepenkast.

Weet iemand of daar een soort van kant en klare oplossingen voor bestaan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:44:
Ik stel me voor een hele trits rijgklemmen op een rij, eventueel met alle aderdraden reeds gebundeld tot 1 (mag dat?) en het vanaf daar automaat voor automaat weer netjes aanleg naar de groepenkast.
Dus groepenkast uit en dan weer een andere kast in waar alle groepen bij elkaar zitten?
Dat is het niet volgens de norm.
Weet iemand of daar een soort van kant en klare oplossingen voor bestaan?
Dé oplossing is imho de pvc-buizen aanpassen of de groepenkast groter maken of verplaatsen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
FredvZ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Dus groepenkast uit en dan weer een andere kast in waar alle groepen bij elkaar zitten?
Dat is het niet volgens de norm.

[...]

Dé oplossing is imho de pvc-buizen aanpassen of de groepenkast groter maken of verplaatsen.
Ik bedoel dat ik alle kabels meteen aan het plafond in een kast laat komen, op de plek waar het nu ook al zit. Dan kort ik alle bestaande bedrading verder in ( :X ) , steek alles per groep in rijgklemmen, en voer ze op dezelfde wijze daar weer uit, en ga vanaf daar met buizen naar de groepenkast waar de huisinstallatie in zit.

edit:
Alternatief zou zijn ik steek 10 langere buizen bovenin de huidige groepenkast, en laat ze daar in flexibele buis binnenkomen en beugel alles.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Begrijp ik goed dat wanneer ik een extra kast plaats met uitsluitend het doel voor verlengen van de bedrading die binnen de norm valt? (mits gemarkeerd en gescheiden)
Dus verder geen automaten of anderzijds aftakkingen erin.

Toch ook even onderzoeken of het niet gewoon makkelijker is langere uitvoeren te maken die ik met moffen laat overlopen in de flexibele delen. Als dat verlijmd zit is het ook toegestaan als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hadden we maar een manier om met je mee te kijken.... ;) :+

Meestal doe ik in zo'n situatie alles verlengen met 19mm buis waar de 16mm buis in schuift. Als die 19mm lang genoeg is, blijft het perfect zitten.

De 'norm' is helemaal niet zo strikt.
Dus een kast erboven kan prima, rijg klemmen kan ook, als je maar geen groepen aan elkaar knoopt.
Het belangrijkste is: gebruik materiaal dat geschikt is voor wat je wilt, dat het begrijpbaar is voor iemand zonder voorkennis en dat het (aanraak) veilig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TheGhostInc schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:36:
M/n randomreader is kwijt :+

Ja precies. Dus 19mm buisjes bijv 30cm laten uitsteken, vastzetten met 2 etages beugels
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.47439691.jpg?dvid=8

En dan de huidige flexibeke leidingen in de buizen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TheGhostInc schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:36:

Meestal doe ik in zo'n situatie alles verlengen met 19mm buis waar de 16mm buis in schuift. Als die 19mm lang genoeg is, blijft het perfect zitten.

De 'norm' is helemaal niet zo strikt.
Dus een kast erboven kan prima, rijg klemmen kan ook, als je maar geen groepen aan elkaar knoopt.
Het belangrijkste is: gebruik materiaal dat geschikt is voor wat je wilt, dat het begrijpbaar is voor iemand zonder voorkennis en dat het (aanraak) veilig is.
Ik zit net te denken: door buisinvoer te verlengen verplaats ik het probleem alleen maar. De soms nijpend korte bedrading nu moet dan alleen maar een nog langere afstand afleggen.

Het zal toch via een kast moeten en dan vanaf daar 'opnieuw' bedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:32
Kan je niet overschakelen naar een hogere kast zoals Eaton Medusa en het op die manier oplossen? In een Medusa kast zitten 3 rijen, als je dan de automaten op de hoogste rij plaatst heb je minder draadlengte in de kast nodig en wat meer ruimte om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Plank hout er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:04
waar je de kast wil zetten, je meterkast zetten of verhogen tot daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Oilman schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:59:
Kan je niet overschakelen naar een hogere kast zoals Eaton Medusa en het op die manier oplossen? In een Medusa kast zitten 3 rijen, als je dan de automaten op de hoogste rij plaatst heb je minder draadlengte in de kast nodig en wat meer ruimte om mee te spelen.
Heb nog zitten kijken idd om 1 van de 3 2x12 Vision kasten uit te breiden met 1 x 12 er bovenop, en de kabelinvoer daar weer boven te plaatsen. Het staat een beetje stom, maar dan moet intern ook alles weer opnieuw, om dat sommige zaken ook vanaf (of naar) beneden komen (of gaan)

Stel ik maak in de bovenste etage dan een rij rijgklemmen, dan heb ik eigenlijk weer dezelfde 'oplossing' als in de startpost :+

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 25-10-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Waar overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dapdodo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:14:
waar je de kast wil zetten, je meterkast zetten of verhogen tot daar.
wut?

In mijn meterkast moest er een meter tussen. De netbeheerder stelt zeer strikte eisen waar die gepositioneerd moet worden. Als ik de meters beide opnieuw wilde aangebracht hebben, dan hangen daar pittige tarieven aan vast.
Gezien de groepenkasten tegen de meters aan horen te zitten, en ik afhankelijk ben van de lengte van de fasedraden uit de meters, kan ik niet echt bewegen met de groepenkasten tov de meters.
Op de SAP heb ik wel iets overlengte, maar op de PAP meter niet. Daar was immers een meter (op board) tussen gekomen, dus daar is de ruimte wel op.
Dus fysiek met de boel gaan schuiven verplaatst het probleem alleen maar.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 25-10-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:04
paQ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

wut?

In mijn meterkast moest er een meter tussen. De netbeheerder stelt zeer strikte eisen waar die gepositioneerd moet worden. Als ik de meters beide opnieuw wilde aangebracht hebben, dan hangen daar pittige tarieven aan vast.
Gezien de groepenkasten tegen de meters aan horen te zitten, en ik afhankelijk ben van de lengte van de fasedraden uit de meters, kan ik niet echt bewegen met de groepenkasten tov de meters.
Op de SAP heb ik wel iets overlengte, maar op de PAP meter niet. Daar was immers een meter (op board) tussen gekomen, dus daar is de ruimte wel op.
Dus fysiek met de boel gaan schuiven verplaatst het probleem alleen maar.
Al eens van een subverdeler(s) gehoord?
Mijn meterkast incl. kWh en domotica was te groot. Dus deel in de meterkast, deel in de garage en deel naast de warmtepomp.
Dus boven meterkast een hoofdschakelaar en een 4P automaat. Dan met 5x6mm2 ymvk kan je meters verder je subverdeler (zijnde je oude meterkast) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het gaat om de 10 leidingen die uit het plafond in de meterkast komen. Mijn huisgroepen dus. Die kan ik niet even op onderverdelers zetten.
Wp, evse, wpb, accu, pv komt allemaal aan de onderzijde via kelder binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-10-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Over de lelijke buizen. Wat je niet ziet is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jadjong schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

Over de lelijke buizen. Wat je niet ziet is er niet.
Ah op die fiets :p
Zat ook al te kijken naar brede kabel kokers. Maar er lijken geen bochten te bestaan vanaf een bepaalde breedte. Wel vlakkanalen maar dan moet alles eerst los.

Pagina: 1