Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Maurice EVO
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-11 23:49
Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het maken van de juiste keuzen voor mijn nieuwbouwwoning.

Ter illustratie mijn situatie:

Nieuwbouwwoning aangeschaft die eind van het jaar wordt opgeleverd. Deze woning is uiteraard gasloos en gaat verwarmd worden met een Mitsubishi Electric Ecodon warmtepomp van 6 KW met 190 liter boiler. Deze boiler is erg krap naar mijn mening (ik heb in mijn huidige woning een 300 liter warmtepompboiler staan, daar heb ik qua volume veel meer vertrouwen in), maar dat is mijn vraag in deze niet dus daar open ik iets anders voor ;)

De nieuwbouwwoning wordt met de algemeen bekende isolatiewaarden geisoldeerd:

Dak: 6,3
gevel: 4,7
Vloer: 5,0

De woning is vrijstaand en heeft een 88m2 vloeropvlak beneden en 70 M2 vloeroppervlak 1e verdieping. Verder nog een zolder, via vlizo, die niet verwarmd hoeft te worden maar deze heeft ook een vloeroppervlak van 18M2. Totaal dus 176 M2 vloeroppervlak dus zou de warmtepomp naar mijn mening meer dan voldoende moeten zijn om dit warm te krijgen en houden.

Wij laten echter, als optie, nog een "garage" aanbouwen (origineel wordt huis zonder garage opgeleverd, maar met buitenberging) van 3,05M breed en 8,4M lang. Deze enkelsteens garage wordt vanuit de bouw als volgt geisoleerd:

Vloer: 5,0 (zelfde vloer gebruikt als rest van de woning
dak: 3,5

Zoals je ziet, geen gevelisolatie en is (voor het grootste gedeelte, klein stuk grenst aan de woning) enkelsteens.

Deze garage gaat echter niet gebruik worden als garage maar wordt, aangezien hij inpandig te bereiken is, gebruikt als berging en "uitbreiding" op de begane grond.
Daar de garage dus eigenlijk een "woonbestemming" heeft gekregen willen we deze natuurlijk nog gaan isoleren en vervolgens ook verwarmen.

Om de gevel geisoleerd te krijgen ga ik gebruik maken van PIR platen met Fermacell plaat. Aangezien we geen oneindige dikte kunnen plaatsen (garage is al smal, anders blijft niets meer over) voorzie ik 2cm ventilatielatten, 7CM PIR, 1CM Fermacall waardoor de dikte in totaal 10 CM zal bedragen. Hierdoor is er een Rc waarde van 3,2 (afgerond) te verwachten. Niet spectaculair, dat begrijp ik, maar gezien de beperkte ruimte die we willen prijsgeven aan isolatie toch nog een redelijke nette waarde.

Met deze maatregelen zouden we toch een redelijk goed geisoleerde ruimte kunnen krijgen, welke we dan met lage temperatuur kunnen gaan verwarmen.
We willen dan ook graag vloerverwarming in laten aanleggen, zodat we de ruimte continu behaaglijk kunnen houden. Het hoeft er echt geen 24 graden te worden, maar een 18-20 graden (gelijk aan woonkamer) zou al behaaglijk genoeg zijn!

Het slijpen van de vloerverwarming zou niet zo heel moeilijk moeten zijn (er komt nog een zandcement dekvloer in van 7 cm), maar waar ga ik de warmte vandaan halen?
Naar mijn idee zijn er 2 opties:

1. Warm water van hoofdleiding pakken van de vloerverwarming (even ervan uitgaande dat dit kan en ik deze in de garage gelegd krijg).
2. Aparate (monoblock) warmtepomp installeren t.b.v. de verwarming garage.

Welke van deze 2 opties zou het beste zijn?

In mijn ogen, voordeel/nadeel optie 1:
Voordeel: Goedkoopste oplossing, geen aparte aanschaf warmtepomp nodig
Nadeel: Krijg ik het warme water in de garage voor voeding verdeler (dat moet nog blijken, mogen binnenkort gaan kijken), heeft de warmtepomp dan nog voldoende vermogen over om de hele boel warm te krijgen (dus inclusief garage).

In mijn ogen, voordeel/nadeel optie 2:
Voordeel: Warm krijgen is gegarandeert want meer dan voldoende vermogen.
Nadeel: Kosten, is de pomp (kleinste monoblock die ik vond is bijv. 4 kw) wellicht niet veel te zwaar en komt hij zijn vermogen wel kwijt (anders veel starts en stops).

Wellicht dat er een tweaker aanwezig is die mij zou kunnen adviseren/duiding kan geven.

Alvast dank!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:06
Optie 1 maar dan wel in een vroeg stadium, anders lukt het trekken van de cv leidingen misschien niet makkelijk. Beter nog gewoon deze 2 groepen op de bestaande verdeler maar dat zal wel een gepasseerd station zijn.

Je hebt geen recht op subsidie voor een warmtepomp, een airco is een stuk goedkoper en beter te regelen, maar wel andere warmte.

10% extra vloeroppervlak is niet significant voor de capaciteit van de warmtepomp. Vooral als het geen 24 graden hoeft te worden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Maurice EVO
Beste busscherski,

Dank voor je reactie!

Zelf had ik ook de indruk dat de warmtepomp die extra meters wel verwarmd zou krijgen. De vraag is echter, waar haal ik het water vandaan.

Volgende week woensdag kunnen we gaan kijken, hopelijk zien we dan al wat meer, omdat de vloerverwarming er dan al in ligt.
De verdeler zit helaas niet in de buurt van de garage, dus daar een extra aansluiting oppakken zal wellicht lastig worden. Nu loopt de garage naast de bijkeuken, maar ik weet niet of het verstandig is om daar een lus op te pakken en door te trekken naar de garage. Ik ben bang dat we dan teveel meter slang aansluiten op 1 "groep" en dat we dan alsnog niet alles warm krijgen. Dus de vraag gaat worden wat mogelijk is.

Wellicht blijft dan alleen nog een extra warmtepomp over, maar ik weet niet of die dan niet een overkill is qua vermogen. Maar een warmtepomp kan normaliter zo ver terugmoduleren dat hij uiteindelijk zijn warmte kwijt zou moeten komen, wellicht nog een optie. Dat hier geen subsidie op zit en dus volledig uit eigen beurs moet komen is dan vervelend maar als het niet anders kan dan moet het maar.

Ik weet wat te doen, ga volgende week eens goed kijken en hopelijk zijn we wat mogelijkheden! Mochten er nog meer opmerkingen of tips zijn dan verneem ik het graag.

• busscherski
Precies naast de verdeler boor je 2 gaatjes in de vloer zodat je 2x een geisoleerde 20 mm meerlagenbuis door de kruipruimte naar de nieuwe verdeler in de garage kunt trekken. Alternatief is 4 buizen van 16 en de verdeler gewoon naast de bestaande (of de bestaande vervangen door een grotere).

Een L/W warmtepomp voor de garage alleen lijkt me niet verstandig. Weinig kans dat een volgende bewoner die gaat vervangen zodra dat nodig is. (meer een verborgen gebrek dan dat het iets toevoegt wellicht)

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 30-10-2025 20:28 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
busscherski schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:20:
Precies naast de verdeler boor je 2 gaatjes in de vloer zodat je 2x een geisoleerde 20 mm meerlagenbuis door de kruipruimte naar de nieuwe verdeler in de garage kunt trekken. Alternatief is 4 buizen van 16 en de verdeler gewoon naast de bestaande (of de bestaande vervangen door een grotere).
Lijkt me een prima idee.
Een losse monoblock voor alleen die garage heeft teveel vermogen om fatsoenlijk te kunnen draaien, die gaat waarschijnlijk enorm pendelen. Een kleine airco zou wel kunnen maar dan mis je het comfort van VVW.

• busscherski
Klopt, al heb je met koelen juist meer comfort met een airco.

• Maurice EVO
Dank voor de reacties!

@busscherski,

Helaas kan ik niet naast de huidige verdeler 2 gaatjes boren richting de garage via de kruipruimte. Niet dat het geen goed idee is, maar ik heb simpelweg geen kruipruimte...
Het huis staat op palen, op de palen is een fundament gestort en daar rechtstreeks op liggen de geisoleerde vloerdelen.

Dus vandaar ook mijn initiële reactie hoe dan het water in de garage te krijgen. Liefst heb ik ook geen airco, als het kan via vvw aangezien die warmte vele malen prettiger is dan van een airco. Maar als het niet anders gaat dan zal er wellicht toch een airco moeten komen, zou een eigen warmtepomp voor de garage idd niet zo een best idee blijken.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Wij hadden een vergelijkbare casus met onze woning. Uitkomst: er komt een airco.
Doorslaggevend hierin was het feit dat de vloeren en muren bij ons bij de bouw van de "garage" al afgewerkt waren. Was dat niet het geval van was er via de dekvloer ook nog wel het eea te regelen als ik de installateur mocht geloven. Wellicht biedt dat voor jou nog mogelijkheden.

Spel en typfouten voorbehouden

• busscherski
O zonder kruipruimte wordt het misschien ook wel lastig om een eigen elektragroep voor de airco te regelen, of voor de laadpaal etc.

• Maurice EVO
@FredvZ ,

Ik denk ook, de reacties lezende en zelf nog nadenkend, dat er weinig anders rest dan een airco te plaatsen. Het is in ieder geval zeker beter dan niets en prima bruikbaar, alhoewel ik toch liever een verwarming (en klein beetje koeling had gewild) via de vloer had gewild. Maar wat niet gaat dat gaat niet.

@busscherski ,

Ja, helaas geen kruipruimte dus de optie hebben we gewoonweg niet.
Gelukkig heb ik dan wel geen problemen voor elektra te trekken aangezien ik in de meterkast een extra mantelbuis de garage heb laten trekken met diameter 75mm. Hier moet eenvoudig een elektrabuis in te trekken zijn. Wellicht opent het nog mogelijkheden om via deze mantelbuis 2 geisoleerde 16mm buizen de garage in te krijgen daar de vloerverdeler dichtbij de meterkast zit. Maar misschien ben ik alleen maar aan het mijmeren en moeten we het bij een airco houden :)

• busscherski
Dat lijkt me een 10x beter idee dan een eigen L/W warmtepomp voor de garage.

https://www.technim.nl/in...rd-blauw-lengte-10-meter/

20 mm is beter maar weer minder buigzaam. 16 gaat ook werken als de twee garage groepen ieder iets korter zijn dan in de woning.
Je zou twee van deze samen met de geplande kabel en een 5x6 mm2 kabel voor de laadpaal (als dat handig is) kunnen trekken.

• Maurice EVO
@busscherski ,

Dank weer voor je antwoorden.

Ik ben het met je eens dat het de meest elegante oplossing is mocht het mogelijk zijn om een 5×6mm2, data kabel en 2 verwarmingsbuizen door die 75 mm mantelbuis heen te laten trekken. Makkelijk zal het allicht niet gaan, is nogal iets wat je door die mantelbuis moet jassen, maar mocht het passen dan zou ik hier ook zeker groot voorstander van zijn.

We zijn woensdag nog eens gaan kijken en de vloerverdeler zit onder de trap, nog geen 2 meter van de meterkast af waar de mantelbuis zich naar de garage bevindt. Als het een mogelijkheid is om door deze mantelbuis nog, buiten de datakabel en 5x6mm2 stroomkabel, nog 2 geisoleerde verwarmingsbuizen te trekken dan heb ik mijn oplossing klaar denk ik. Eens even gaan afstemmen met de aannemer of dit een werkbare oplossing is.

Alvast weer dank!
Pagina: 1