Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caute
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-10 23:44
Hoi allen,

Ben al een tijd bezig met het zoeken naar de optimale oplossing voor mijn situatie. Ik heb een woning uit de jaren '20 (van de vorige eeuw) die beneden vrij goed en boven erg goed is geïsoleerd. De woning wordt nu verwarmd met heteluchtverwarming, een Allure van Brink. Dat systeem werkt op zich goed, maar ik wil van het gas af en overstappen op een warmtepomp, ook omdat ik dan de heteluchtkanalen in de zomer kan inzetten voor koeling, iets dat met name op de goed geïsoleerde bovenverdieping fijn zou zijn.

Nu weet ik dat dit in principe ook kan met een Elan van Brink, maar van de zomer heb ik in Noord-Amerika ook gezien dat erg veel huizen daar verwarmd werden met een warmtepomp waar direct de heteluchtverwarming op aangesloten zit. Zie onderstaand plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZjdf-oW9bJvDjvEwua08D-HrcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htg8MNr7w6DtGfDGOCXwMUWg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DloiBkRSVWWNUc4ye1XzAMO6tAc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdbFxoYaPRKBFdOl577EWJ3d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqAVyRfAbzyg9_IiZVcTrNZ6iS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JItR1UfugLz6CAMlpmWFZTko.jpg?f=fotoalbum_tile
Het lijkt mij de moeite waard om te kijken of zo'n systeem niet hier ook kan. Deze systemen kunnen tot zeer lage temperaturen verwarmen, dus dat moet wel goed kunnen werken.
Lastig is wel dat dit systeem niet in Nederland te koop is en dat Nederlandse installateurs het ook niet kennen.

Wat denken jullie? Is het de moeite waard te kijken of zo'n systeem naar Nederland kan krijgen of moet ik meegaan in wat alle installateurs zeggen en de in Nederland gangbare systemen te gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 16:47
Zelf zo'n systeem naar Nederland halen zou ik nooit doen tenzij je zelf de installatie en onderhoud kan doen en je zelf eventuele problemen bij installatie aan kan. Het is een warmtepomp dus bij zelf moet je een STEK certificaat hebben (vanwege het gebruikte koelmiddel in de wamtepomp) of een monteur met STEK laten komen om het te controleren. En als je het niet zelf kunt dan zal het denk ik lastig worden een installateur te vinden om hem te installeren en onderhouden. TLDR: ik zou me er niet aan wagen, je kunt beter een apparaat nemen waar een bedrijf achter staat wat jou service kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELensink
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:41
Zoek eens op kanaalairco unit. Misschien iets wat je kunt toepassen. Als split unit maar ook als monoblok en dus zelf te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:27
Hier een woning uit 1993,goed geïsoleerd en was verwarmd met een Brink Alure B16.
Zelf vorig jaar ook gekeken naar oplossing, helaas als 1 op 1 vervanging onmogelijk.
Als jij geen geïsoleerde luchtkanalen hebt kun je het vergeten om deze in te zetten.

Hier heb ik toen een proef gedaan met een zware mobiele airco.
Deze aangesloten op de inlaat op zolder.
Uitblaast temperatuur was 9graden.
In de woonkamer was dit al opgewarmd naar 19gr.
En hiermee dik onvoldoende om te koelen.

Om niet het hele huis te slopen toch besloten de gas gestookte hetelucht verwarming als Backup te behouden.
En alle vertrekken te koelen en te verwarming met l/l (airco's)

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub