Scheidingswand 35 graden dak naast trapgat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan0h
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-10 10:23
Beste klussers,

Ik heb vaker een scheidingswand geplaatst, maar ben benieuwd of iemand een idee heeft voor mijn probleem en dan met name qua veiligheid.

De situatie: Ik zou een scheidingswand willen maken op zolder naast mijn trapgat. Dit loopt een stukje in het verlengde van mijn dak (35 graden). Hier moet een werkplek komen. Ik ben bang of het wel een stevige constructie wordt aangezien dit naast mijn trapgat komt.

Ik wil het hekje verwijderen en dan circa 2meter lang een scheidingswand plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3GuOsT4zkiyH2VYp2hrndkd_1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoGZVtU4s6Y9U931RiipQorp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJCU4xjtEopuRulu9P74UvzyEEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcpKXSEmYWwkGotIs56sjeLs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben bang dat als ik onderstaande constructie wil gebruiken de wand staanders niet 'geklemd' zitten en dat dit alleen aan elkaar hangt met schroeven. Dan lijkt mij dat bij een val of beuk tegen de wand je zo in het trapgat ligt. Een ligger aan de bovenkant en deze op 35 graden laten zagen lijkt mij ook niet een hele goede stevigheid geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acwArtPTX_r_Tl885-piJ6-Y3_Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x9zX1HVDr8Wk2xgbrZNI3r9E.png?f=user_large

Iemand suggestie hoe ik dit het beste kan doen, of gewoon doorgaan zoals ik zelf dacht en er flink veel schroeven in draaien?

Opbouw:
-SLS
- Steenwol
- Underlayment (optioneel)
- Gips

Alvast dank voor eventuele tips.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:44
Dat stukje onder helling is toch maar een halve meter en je kan de rest haaks bevestigen op het horizontale dak? Dan zou ik me daar echt niet te druk om maken.

Je kan die laatste staander bevestigen tegen de verticale muur waar je traphekje nu ook in zit, dan blijft alles zeker goed zitten. Dan zou ik me over dat klein schuin stuk geen zorgen maken en de volgende verticale staander tegen het verticaal stukje van de dakkapel zetten. Anders zit er ook 60cm of iets tussen 2 verticale staanders, dus dan moet je zelfs niet bevestigen tegen het schuin gedeelte

Rood horizontaal boven en beneden kan je bevestigen aan de huidige constructie.
Blauw is de eerste staander verticaal die je ook bijkomend kan vastmaken bovenaan aan het verticale stuk eventueel.
Oranje zet je vast tegen de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWb4978CjRzQirBlVQDQU_1amrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/smx1mj4A0nrmnNRcqXVXakuu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door sonina op 22-10-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan0h
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-10 10:23
sonina schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:43:
Dat stukje onder helling is toch maar een halve meter en je kan de rest haaks bevestigen op het horizontale dak? Dan zou ik me daar echt niet te druk om maken.

Je kan die laatste staander bevestigen tegen de verticale muur waar je traphekje nu ook in zit, dan blijft alles zeker goed zitten. Dan zou ik me over dat klein schuin stuk geen zorgen maken en de volgende verticale staander tegen het verticaal stukje van de dakkapel zetten. Anders zit er ook 60cm of iets tussen 2 verticale staanders, dus dan moet je zelfs niet bevestigen tegen het schuin gedeelte

Rood horizontaal boven en beneden kan je bevestigen aan de huidige constructie.
Blauw is de eerste staander verticaal die je ook bijkomend kan vastmaken bovenaan aan het verticale stuk eventueel.
Oranje zet je vast tegen de muur.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Ik vind dit al top. Daarom mijn vraag op dit topic, maar het lijkt zo simpel .Mijn brein werkte anders, maar dit lijkt me inderdaad een goede oplossing.

Het kleine stukje hellend dak is inderdaad maar 37 cm, dus dan bevestig ik daar aan de bovenkant niks.

Dank!