Hoge luchtvochtigheid garage; isoleren / ventilatieroosters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasFaller
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:31
Mijn vraag;
Geachte leden!

In onze garage hebben wij een Vulcanus 20x20 schrobput die regelmatig stank geeft en tevens zorgt voor hoge luchtvochtigheid?

Eigenlijk zoek ik een eenvoudige deksel die dicht is waardoor de put nog wel te openen is bij werkzaamheden e.d.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;

Op internet wel diverse gietijzeren en kunststof deksels gevonden zoals de huidige met stortopening, maar geen dichte helaas, is er een alternatief te vinden?

Huidige stortput;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lKqb3H0xKpKbKRytF5VamqHaTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6p8XG93RKCQAjptqp2s0XmC.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wat zit er onder dat deksel? een ronde afvoerbuis? dan drukte ik daar gewoon een dop op, of een reep duct-tape.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15
Is de deksel wegslopen en er bijvoorbeeld een steen/stoeptegel(tje) in stoppen geen optie? Als het nodig is kan je die steen eruit halen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
stank los je op door er een klein beetje olie in te gieten, dat drijft op het water, dan verdampt er niets. hoge luchtvochtigheid van alleen zo een putje lijkt me sterk.
Als je echt een dichte deksel wil zaag je een vierkant stukje betonplex en legt dat in het gat?

[ Voor 22% gewijzigd door No Hands op 21-10-2025 14:40 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:12
Of even langs een lokale ijzerboer gaan en een dikke stalen plaat laten knippen of snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36
Van Vulcanus in ieder geval niet die zijn al jaren failliet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:57
Ik denk dat er onder het rooster een "sifon-dop" op de ronde buis hoort zodat je een waterslot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasFaller
No Hands schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:39:
stank los je op door er een klein beetje olie in te gieten, dat drijft op het water, dan verdampt er niets. hoge luchtvochtigheid van alleen zo een putje lijkt me sterk.
Als je echt een dichte deksel wil zaag je een vierkant stukje betonplex en legt dat in het gat?
Bedankt voor de reactie, er ligt nu een rubberen mat met vloertegel tijdelijk overheen.

De luchtvochtigheid in de garage is gemiddeld gezien zo'n 88%, vrij hoog dus terwijl het buiten ronde 80% schommelt.

De garage van deze twee-onder-een-kapwoning is aan de lengtezijdes grotendeels van kalkzandsteen; scheiding met buren en scheiding met woning zelf welke in het verlengde verder gaat als halfsteensmuur en deze een hoek maakt als achtergevel van de garage. De deuren zijn twee vrij traditionele openslaande met enkelzijde glas en een loopdeur (met ventilatierooster) achteraan in de halfsteens muur.

Nou hebben wij ook open stootvoegen voor ventilatie onderin de halfsteensmuur aan de achterzijde. Heb niet het idee dat ze werkelijk bijdrage aan een beter en droger klimaat in de garage, kan ik ze dichtmetselen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdsU2WeGJpk1FKYlQPN38rUblAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZoTebt7K2w3WkZb3i0zrLPH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasFaller
Mijn vraag;
Veel gereedschap en spullen in onze garage corroderen extreem en er is met enige regelmaat lichte geurvorming.

De garage van deze twee-onder-een-kapwoning is aan de lengtezijdes grotendeels van kalkzandsteen; scheiding met buren en scheiding met woning zelf welke in het verlengde verder gaat als halfsteensmuur langs de woning, en deze een hoek maakt als achtergevel van de garage. De deuren zijn twee vrij traditionele openslaande met enkelzijde glas en een loopdeur (met ventilatierooster) achteraan in de halfsteens muur.

De luchtvochtigheid in de garage is gemiddeld gezien zo'n 88%, vrij hoog dus terwijl het buiten rond de 80% schommelt.

Nou hebben wij ook open stootvoegen voor ventilatie onderin de halfsteensmuur aan de achterzijde (zie bijgevoegde foto). Heb niet het idee dat ze werkelijk een positieve bijdrage leveren aan een beter en droger klimaat in de garage, kan ik ze dichtmetselen?

Daarbij de vraag of openingen tussen plafond en kalkszandsteen / halfsteensmuur op te vullen zijn met purschuim of dit af te raden is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdsU2WeGJpk1FKYlQPN38rUblAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZoTebt7K2w3WkZb3i0zrLPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4xNO5xdOi_0HfKtlwJbz1pT5IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kflu0yEdrSiY0gdrVCMbRHON.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-10 17:08
Gezien de luchtvochtigheid binnen de garage hoger is dan buiten, zou je zeggen dat je te weinig ventileert.

Als je naden en kieren gaat dichten, zul je nog steeds een manier moeten vinden om vocht juist af te voeren.
Dit doe je door ventilatie of door het plaatsen van een ontvochtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:00
Controleer de muren op optrekkend vocht. Dat draagt bij aan de luchtvochtigheid in de garage en raak je niet kwijt door alleen te ventileren. Vaak is het voegwerk onder de bestrating in belabberde staat en zuigt het vocht uit de grond op.

Als je de bestaande ventilatie gaat dichten zal het probleem alleen maar groter worden, zeker omdat de luchtvochtigheid binnen nu al hoger is dan buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasFaller
wvdveer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:32:
Controleer de muren op optrekkend vocht. Dat draagt bij aan de luchtvochtigheid in de garage en raak je niet kwijt door alleen te ventileren. Vaak is het voegwerk onder de bestrating in belabberde staat en zuigt het vocht uit de grond op.

Als je de bestaande ventilatie gaat dichten zal het probleem alleen maar groter worden, zeker omdat de luchtvochtigheid binnen nu al hoger is dan buiten.
Achter de achtergevel van de garage staat een blokhut, ertussen een smalle steeg waar goed ventileert maar geen of weinig zon komt, bijgevoegd een afbeelding, sprake van optrekkend vocht?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90lKGNKHOox789Ln4AAG8md2-nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxtE1PojTsnTSeMXg8nhxDgP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
ThomasFaller schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Achter de achtergevel van de garage staat een blokhut, ertussen een smalle steeg waar goed ventileert maar geen of weinig zon komt, bijgevoegd een afbeelding, sprake van optrekkend vocht?[Afbeelding]
Meten is weten, maar gezien de verkleuring van de stenen en het voegwerk denk ik dat daar wel wat vocht in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:41
wvdveer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Meten is weten, maar gezien de verkleuring van de stenen en het voegwerk denk ik dat daar wel wat vocht in zit.
Welk Voegwerk ? :+

Leen of koop een vochtmeter en meet op diverse plekken binnen en buiten / laag en hoog op de muur. Je krijgt dan wat meer beeld bij waar eventueel vocht zich in de muren bevind. Een keer als het al 2 dagen droog is en een keer na een regenbui geeft soms ook wat inzichten.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Denk dat de afwatering / infiltratie van regenwater in die steeg ook te wensen overlaat. Daar zal wel een dun laagje zand en aangereden bouwgrond onder zitten i.p.v. een gebroken puinlaag en een flink pakket zand.
Overigens is verwarmen én correct ventileren zowat de enige mogelijkheid om de boel een beetje droog te krijgen. En wat anderen ook al zeggen, meten is weten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30
stoken dat is het enigste wat helpt tegen vocht.
Zeker als het buiten zo hoog is.
of een luchtontvochtiger plaatsen.
De (buiten) muren inpregneren kan wellicht wel meehelpen het vocht buiten te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-10 17:23
Ik had ook vochtproblemen in de schuur, dezelfde die jij omschrijft. Enkelsteens, geen isolatie en ook enkel ventilatie via open stootvoegen. Allerlei plannen gemaakt omdat iedereen roept 'isoleren' of 'stoken', maar uiteindelijke oplossing was het beperken van vochtdoorslag via de stenen.

Muur geïmpregneerd en de problemen waren opgelost. Gewoon zelf gedaan. Uiteraard blijft het een ruimte zonder verwarming, dus je kunt er geen zaken opbergen die niet tegen vorst kunnen.

Maar elke ruimte is anders. Op jouw foto lijkt ook veel optrekkend vocht te zien en ligt het straatwerk tégen de gevel aan. De boel is zó nat dat er zelfs mos op groeit. Wellicht kun je daar de afwatering verbeteren en ook iets aan dat optrekkende vocht doen. Als je de ventilatie dichtzet, zonder de oorzaak van vochtdoorslag aan te pakken dan kan dat vocht er niet meer uit: dan maak je het dus alleen maar erger.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Stom op 22-10-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
Als je roest op gereedschap tegen wilt gaan moet je ook gaan verwarmen. In onverwarmde garages / schuren fluctueert de temperatuur te vaak waardoor condensvorming ontstaat op voorwerpen die kouder blijven dan de lucht in de schuur. Dit zal blijven gebeuren, ook als je het vochtprobleem oplost.

Enige manier om dat tegen te gaan is het oplossen van het vochtprobleem, isoleren, ventilatie afstemmen en verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wvdveer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:44:
Als je roest op gereedschap tegen wilt gaan moet je ook gaan verwarmen. In onverwarmde garages / schuren fluctueert de temperatuur te vaak waardoor condensvorming ontstaat op voorwerpen die kouder blijven dan de lucht in de schuur. Dit zal blijven gebeuren, ook als je het vochtprobleem oplost.

Enige manier om dat tegen te gaan is het oplossen van het vochtprobleem, isoleren, ventilatie afstemmen en verwarmen.
Ik heb daar dus helemaal geen last van in onze garage, vloer is beton, de opbouw is hout (niet geinsoleerd), achter het de potdeksel wand heb ik damp folie. 0 roest op gereedschap of anderszins.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasFaller
Mr. Stom schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:35:
Ik had ook vochtproblemen in de schuur, dezelfde die jij omschrijft. Enkelsteens, geen isolatie en ook enkel ventilatie via open stootvoegen. Allerlei plannen gemaakt omdat iedereen roept 'isoleren' of 'stoken', maar uiteindelijke oplossing was het beperken van vochtdoorslag via de stenen.

Muur geïmpregneerd en de problemen waren opgelost. Gewoon zelf gedaan. Uiteraard blijft het een ruimte zonder verwarming, dus je kunt er geen zaken opbergen die niet tegen vorst kunnen.

Maar elke ruimte is anders. Op jouw foto lijkt ook veel optrekkend vocht te zien en ligt het straatwerk tégen de gevel aan. De boel is zó nat dat er zelfs mos op groeit. Wellicht kun je daar de afwatering verbeteren en ook iets aan dat optrekkende vocht doen. Als je de ventilatie dichtzet, zonder de oorzaak van vochtdoorslag aan te pakken dan kan dat vocht er niet meer uit: dan maak je het dus alleen maar erger.
Binnenkort maar eens mee bezig hopelijk, welk middel heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-10 17:23
ThomasFaller schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Binnenkort maar eens mee bezig hopelijk, welk middel heb je hiervoor gebruikt?
https://www.aquaplanshop....n-waterafstotende-coating
Je moet de muur wel eerst schoonmaken. Ik heb het stappenplan gevolgd, met gebruik van enkel een hogedrukreiniger en zonder andere (chemische) reinigers.

Overigens is dit middel ook te koop bij de lokale bouwmarkt, bijvoorbeeld Praxis, daar is het goedkoper (o.a. met de 'keuzekorting'). Je hebt ook vele andere merken die vast ook goed werken, maar dit is wat ik heb gedaan.

Aangebracht met een zo'n plantenspuit die je handmatig op druk moet pompen: https://www.gamma.nl/asso...ukspuit-2-liter/p/B501252

Daarna vaak de deur open van de schuur op 'droge' dagen en een weekend lang de elektrische terrasverwarmer binnen gezet. Toen was het vocht eruit.

Al met al waren dit de kosten niet en de meest voordelige eerste poging. Bij mij bleek het daarna meteen opgelost, dus de verdere maatregelen als isolatie en verwarming konden direct in de ijskast :9. Ik hoef nooit te verwarmen en geen roest, schimmel of muffigheid meer.

Let op dat jij waarschijnlijk ook onder het maaiveld aan de slag moet. Ik zou in elk geval de bestrating een klein stukje van de muur af leggen en daar een klein strookje (<5cm) grind hanteren zodat er geen plas water tegen de muur ligt.

[ Voor 27% gewijzigd door Mr. Stom op 22-10-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Aanvulling: Wat voor product je ook gaat gebruiken voor de waterafstotende werking, het aanbrengen ervan kan alleen op een relatief droge ondergrond, anders kan het product zijn werking (indringen in het oppervlak) niet doen. Wat dat betreft zou ik nu de muur goed schoonmaken, de afwatering in de steeg verbeteren, wachten tot het voorjaar op een langere droge periode en dan pas aanbrengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-10 16:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

daar hoort een waterslot in zoals @AtRi al aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://www.drainagebuizen.nl/media/catalog/product/cache/5a5b37792e92a40a5175673d0eba8c65/s/c/schrobput_2.png

zo'n zwart ding zoals hier.
Waar woon je? ik heb er nog eentje liggen afkomstig van een put die ik weggehaald heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoerdfoto op 22-10-2025 15:35 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb beide topics even samengevoegd :)

Tweakers Discord

Pagina: 1