Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-10 11:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Hallo, ik sleutel veel aan oudere wagens. Vaak heb ik het idee dat een 3d printer best een uitkomst voor mij kan zijn. Bijvoorbeeld voor mijn campertje, met allemaal broos geworden raamclipjes, kastgreepjes en dergelijke. Deze zijn helaas niet meer verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSwtfZdkYf-gTJGrlfqkDsMHM6s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5O6NX5HxAoIRrRbsSlYnIPoG.jpg?f=user_large

Het gaat dus om redelijk complexe vormen van max 5-10 centimeter breedte. Sommige, zoals de clips van de casette, hebben een veertje erin zitten en een palletje dat ergens in haakt. Maar ook bijvoorbeeld specifieke raamsluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.partsnl.nl/parts/jpg3/56231150.jpg
Overigens, vaak heb ik nog wel een enkel exemplaar liggen om eventueel te scannen.

En bijvoorbeeld later een keer clipjes voor de stang van de motorkap, iets om de standkachel van de trabant te mounten, iets om een zigbee schakelaar op een DIN rail te mounten, zulke dingen. Dus puur utilitair, de print moet wat kunnen verdragen.

Ik weet in de wereld van 3D printers niet echt waar ik het beste kan beginnen.

- Scannen (welke) of alles modelleren (ik heb ooit geprutst in freecad, maar geen giga ervaring)
- Resin of fillament
- Welke printer

Ik snap dat het een beetje een karige topicstart is, maar is er wellicht iemand met een soortgelijke use-case? Ik zou de printer graag in de trappenkast zetten, met een NUCje die hem remote aanstuurt. HA zou helemaal top zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:56
silverball schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:59:

- Scannen (welke) of alles modelleren (ik heb ooit geprutst in freecad, maar geen giga ervaring)
- Resin of fillament
- Welke printer
Scannen zou ik eerst nog even links laten liggen, er zijn online vaak al genoeg kant en klare ontwerpen te vinden, het zal je verbazen wat je allemaal tegenkomt. Ik ben zelf vervolgens met Autodesk Fusion bezig gegaan (gratis versie) om zelf ontwerpen te tekenen, maar dat moet je ook maar liggen.

Resin vs Filament, voor de toepassingen die jij wil zou ik gewoon filament nemen. Resin is vooral mooi voor hele gedetailleerde miniaturen enzo, maar minder sterk en veel gedoe met chemicaliën en een stuk duurder.

Welke printer, blijft bersoonlijk, maar een goed begin zonder te veel gedoe is bijvoorbeeld een Bambu A1, al hebben somige mensen daar wat weerstand tot omdat het een wat minder open systeem is, maar gezien prijs/kwaliteit erg goed en voor de meeste gebruiker meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XnbX
  • Laatst online: 23-10 10:53
Om te beginnen zij resin prints te zwak. Er bestaan wel dure speciale resins die sterk zijn.

Maar voor functionele onderdelen is FDM beter.

Of je moet het uitbesteden en in bijvoorbeeld nylon laten printen op een poeder printer. Dat is volgens mij nog sterker.

Let bij het kiezen van een fdm printer wel op het gebruiks gemak.
Heel veel printers zijn niet gebruiksvriendelijk.
Je zal er veel en vaak aan moeten sleutelen voor dat je überhaupt wat kan printen.
Er zijn wel merken die direct uit de doos printen en geen tussen tijds gesleutel nodig hebben. Op wat onderhoud na. Zo als Bambu printers. Bambu kan je via je telefoon app of via pc laten printen.

Wbt 3d scannen. Vaak hebben scans nog na bewerking nodig. Wat ik ook wel doe is de scan gebruiken als referentie model bij het maken van mijn eigen CAD tekening.
Zo kan je ook beter het onderdeel aanpassen zodat het makkelijk en sterk op een fdm printer gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Tnx, ik laat scannen dan voorlopig even achterwegen.
Invisible_man schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Welke printer, blijft bersoonlijk, maar een goed begin zonder te veel gedoe is bijvoorbeeld een Bambu A1, al hebben somige mensen daar wat weerstand tot omdat het een wat minder open systeem is, maar gezien prijs/kwaliteit erg goed en voor de meeste gebruiker meer dan prima.
Bedoel je open alsin software/ aansturing of de fysieke kant? Ik heb niet perse behoefte om veel aan mijn printer te sleutelen, maar lokaal aansturen zonder cloud is wel een pre.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
silverball schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:09:
Tnx, ik laat scannen dan voorlopig even achterwegen.

[...]

Bedoel je open alsin software/ aansturing of de fysieke kant? Ik heb niet perse behoefte om veel aan mijn printer te sleutelen, maar lokaal aansturen zonder cloud is wel een pre.
Vooral op het vlak van vendor lockin en het gebruik van 3rd party tools, ik weet er ook niet alle ins- en outs van, maar als ik het zo bij jou proef is een Bambu printer een goede keus voor je. Ik heb zelf een Prusa printer die in veel van dat soort opzichten ook prima is, maar net even wat minder gelikt, maar een stuk opener is en in de EU geproduceerd, maar ook een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik ben met 3D printen begonnen met een vraag vergelijkbaar met die van @silverball .
Twee jaar geleden een creality ender 3 gekocht en dat ding bevalt nog prima.
Wat mij tegen is gevallen is het werken met CAD software, een voor mij zeer steile leercurve. Ik ben blijven hangen bij FreeCAD maar kan nog lang niet alles tekenen wat in mijn hoofd opkomt.
Dus mijn advies aan TS is; zorg eerst dat je kan tekenen wat je wil maken en kies dan pas een printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:06

dragonhaertt

@_'.'

Een groot deel van 3d printen is 3d modelleren.
Heb je al enige ervaring in bijvoorbeeld Fusion360 of Solidworks?

3d scannen is niet geavanceerd genoeg dat je daarmee printbare modellen krijgt. Tenzij je alles wat je wil printen kan vinden op een website met 3d modellen zoals Thingyverse of Makerworld zal je toch echt met modelleren aan de slag moeten.

Verder is het misschien nuttig om te bedenken wat je budget is. Een simpele kleine Bambulab printer is redelijk plug-and-play (Bambu A1). Voor het printen van andere materialen, grotere objecten, meerdere filamenten (kleur/support) of zonder cloud zal je iets dieper in de buidel moeten tasten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
dragonhaertt schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:16:
Een groot deel van 3d printen is 3d modelleren.
Heb je al enige ervaring in bijvoorbeeld Fusion360 of Solidworks?

3d scannen is niet geavanceerd genoeg dat je daarmee printbare modellen krijgt. Tenzij je alles wat je wil printen kan vinden op een website met 3d modellen zoals Thingyverse of Makerworld zal je toch echt met modelleren aan de slag moeten.

Verder is het misschien nuttig om te bedenken wat je budget is. Een simpele kleine Bambulab printer is redelijk plug-and-play (Bambu A1). Voor het printen van andere materialen, grotere objecten, meerdere filamenten (kleur/support) of zonder cloud zal je iets dieper in de buidel moeten tasten.
Ik kan redelijke (simpele) modellen maken met FreeCAD, ik heb weleens clips voor mijn zonnepanelen laten maken op basis van een eigen cad tekening, wat ik nu wil is niet ingewikkelder, maar ik ben verre van een expert. Maar ik vermoed dat ik met wat oefening dit wel weer op kan pakken.

Mijn budget is <€1000, ik wil wel iets van kwaliteit in huis halen. Ik hoor om mij heen ook weleens dat bed levelen nogal irritant werk is en dat iets duurdere printers dat kunnen, als dat een optie is dan is dat natuurlijk tof.

Het is een pre dat ik alles via Home Assistant kan aansturen i.p.v. een of andere cloud, maar geen wereldramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:08
silverball schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Het is een pre dat ik alles via Home Assistant kan aansturen i.p.v. een of andere cloud, maar geen wereldramp.
Wat wil je precies aansturen via Home Assistant? Ik ben geen expert in 3D-printen, maar meer dan start-stop hoef je toch niet te doen? Je zult nog steeds handmatig je print uit de printer moeten halen etc.
Ik zou vooral zoeken naar printers die niet cloud-afhankelijk zijn. Als printers een integratie hebben in HA, is dat vaak op basis van een cloud-API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Ik kan redelijke (simpele) modellen maken met FreeCAD, ik heb weleens clips voor mijn zonnepanelen laten maken op basis van een eigen cad tekening, wat ik nu wil is niet ingewikkelder, maar ik ben verre van een expert. Maar ik vermoed dat ik met wat oefening dit wel weer op kan pakken.

Mijn budget is <€1000, ik wil wel iets van kwaliteit in huis halen. Ik hoor om mij heen ook weleens dat bed levelen nogal irritant werk is en dat iets duurdere printers dat kunnen, als dat een optie is dan is dat natuurlijk tof.

Ik heb geen ervaring met andere merken dan Bambu, maar 'aansturen via HA' lijkt me lastig, aangezien je toch het model moet 'voorbereiden' in een slicer. Daar kan je ook parameters finetunen, en direct de printer een opdracht geven om te starten.

Zelf heb ik goede ervaring met Bambu en ook van collega's hoor ik dat de A1 ook prima is voor simpele prints. Je zal een aantal filament types niet kunnen printen op een open printer (ABS/ASA/PET/PPS) maar de standaard PLA en PETG zullen geen probleem moeten zijn.
Ook hoge smalle prints zijn niet heel makkelijk op een bed-slinger zoals de A1.

Voor die prijs is het wel echt een top printertje wat een mooi instapmodel kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
[...]

Ik heb zelf dus de Prusa Mk4S en die kan ik via HA aansturen (of eigenlijk uitlezen, het aansturen van de printer voor wat hij moet printen doe je met een slicer programma zoals Prusaslicer) en die kalibreert altijd voor het printen het bed zodat je die niet handmatig meer hoeft te levelen. De Bambu's levelen volgens mij ook wel zelf, maar weet niet of die aan HA te koppelen zijn.

Als je avontuurlijk bent kan je die Prusa ook als kit kopen wat een paar honder euro scheelt, heb ik zelf ook gedaan en was wel een leuke uitdaging, koste mij misschien drie avondjes.

Wat je ook in overweging kan nemen is of je een open of gesloten printer wilt. Een open zoals de A1 of MK4S zijn prima voor de standaard plastics zoals PLA en PETG, maar wil je bijvoorbeeld ABS kunnen printen heb je een gesloten printer nodig waarbij de temperatuur veel beter geregeld kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
De HA koppeling voor Prusa printers kan vooral handig zijn als je daar automatiseringen aan wilt koppelen. Zo zet ik daar mee mijn huisventilatie automatisch wat hoger zolang ik aan het printen ben en heb ik een RGB lamp in de woonkamer die verkleurd wanneer de print klaar is of een storing heeft, maar het daadwerkelijke aansturen doe je inderdaad via een slicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
CappieL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Wat wil je precies aansturen via Home Assistant? Ik ben geen expert in 3D-printen, maar meer dan start-stop hoef je toch niet te doen? Je zult nog steeds handmatig je print uit de printer moeten halen etc.
Ik zou vooral zoeken naar printers die niet cloud-afhankelijk zijn. Als printers een integratie hebben in HA, is dat vaak op basis van een cloud-API.
Wat ik graag zou willen is dat ik via een webui, liefste HA, de modellen kan invoeren, en kan zien hoe ver de print is. Ik wil niet vanaf mijn computer heen-en-weer wandelen met SD kaartjes.
Invisible_man schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Wat je ook in overweging kan nemen is of je een open of gesloten printer wilt. Een open zoals de A1 of MK4S zijn prima voor de standaard plastics zoals PLA en PETG, maar wil je bijvoorbeeld ABS kunnen printen heb je een gesloten printer nodig waarbij de temperatuur veel beter geregeld kan worden.
Dus als ik het goed begrijp, als ik 'hitte resistent' wil printen, ABS, moet ik een gesloten printer zoeken.

Wat een hoop reacties trouwens in korte tijd, top :D
Invisible_man schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:34:
De HA koppeling voor Prusa printers kan vooral handig zijn als je daar automatiseringen aan wilt koppelen. Zo zet ik daar mee mijn huisventilatie automatisch wat hoger zolang ik aan het printen ben en heb ik een RGB lamp in de woonkamer die verkleurd wanneer de print klaar is of een storing heeft, maar het daadwerkelijke aansturen doe je inderdaad via een slicer.
Dit is natuurlijk dope, en was een van mijn ideeën bij de integratie. In de werkplaats een Zigbee lamp laten knipperen als de print klaar is.

[ Voor 20% gewijzigd door silverball op 22-10-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:48
Bambulab heeft gewoon een programma waar je de modellen kan inladen. Dit gaat niet via home assistant. Wel is er een integratie waar je de status kan zien e.d.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
tlpeter schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:39:
Bambulab heeft gewoon een programma waar je de modellen kan inladen. Dit gaat niet via home assistant. Wel is er een integratie waar je de status kan zien e.d.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Ik begreep de stap 'slicer' niet. Helder !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
silverball schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Wat ik graag zou willen is dat ik via een webui, liefste HA, de modellen kan invoeren, en kan zien hoe ver de print is. Ik wil niet vanaf mijn computer heen-en-weer wandelen met SD kaartjes.
Dat gaat dus niet lukken, maar Bambu en Prusa hebben ook gewoon apps voor op je telefoon. Een Prusa kan je ook lokaal via een webinterface benaderen.
[...]

Dus als ik het goed begrijp, als ik 'hitte resistent' wil printen, ABS, moet ik een gesloten printer zoeken.
Inderdaad, bijvoorbeeld een Bambu P2S of een Prusa Core one.
Wat een hoop reacties trouwens in korte tijd, top :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:48
silverball schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Ik begreep de stap 'slicer' niet. Helder !
Het kan wel meer zoals toch een andere kleur of zelf type filament selecteren voor de print.
Nu de P2S uit is, kun je voor minder geld ook nog de P1S krijgen. Een prima printer voor deze doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 11:45
De printer en software zijn het probleem of de uitdaging niet voor jou. Dat is tegenwoordig gewoon voor onder de 1000,- te scoren en voldoet aan je eisen. Je moet je afvragen hoe je tot de modellen gaat komen die je wilt printen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:14
tlpeter schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Nu de P2S uit is, kun je voor minder geld ook nog de P1S krijgen. Een prima printer voor deze doeleinden.
Normaal zou ik je gelijk geven en adviseren om het geld wat je bespaart in filament te stoppen, maar als ik de P2S en P1S zonder AMS met elkaar vergelijk is het prijsverschil €20 (https://bambulab.com/en-eu/compare)

Beiden mét AMS is het prijsverschil groter, maar dan alsnog "maar" €50. Voor dat geld zou ik adviseren om de P2S te halen (want; beter/nieuwer/langer ondersteund etc).
Tenzij tweedehands geen probleem is, dan kan het prijsverschil doorslaggevend zijn, maar voor dit bedrag zou ik adviseren om de P2S Combo te halen.

* Ik ga er nu vanuit dat P2S Combo de optie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Helder, dus vooral beginnen met de modellen maken/zoeken, en dan eens kijken wat er past. De strijd gaat dus een beetje tussen de bambu P1S/ P2S en de Prusa Core one, de laatste met Temperature Control. Nadeel van de Bambu lijkt te zijn dat ik een Windows and Mac “Bambu Connect” app moet hebben, dus direct een Windows pc voor de aansturing nodig heb.

Ik ga eerst eens beginnen met modelleren. Bedankt voor alle adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Heb je (nog) geen PC voor het maken van modellen dan?
Volgens mij gebruiken de meeste mensen Bambu Studio, die voor zover ik weet ook op Linux ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
dragonhaertt schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:36:
Heb je (nog) geen PC voor het maken van modellen dan?
Volgens mij gebruiken de meeste mensen Bambu Studio, die voor zover ik weet ook op Linux ondersteund wordt.
Jawel hoor, ik zit gewoon op Linux. Ik baseerde mijn informatie op dit artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat het meeste wel gezegd is nu. CAD is de basis die je nodig hebt om goed gebruik te kunnen maken van een 3D-printer. 3D-scannen kan relatief bewerkelijk zijn, zoals dit filmpje van Thomas Sanladerer ook wel laat zien. Je moet ook leren ontwerpen voor het proces van 3D-printen. De video's van Slant3D zijn denk ik heel verhelderend in dat opzicht.
Integratie met HA kan voor veel printers, maar je zal primair met de slicer aan de slag moeten om een model om te zetten naar G-code, de lijst van opdrachten die een printer begrijpt.
Als het gaat om de keus van de printer is er een praktische en een fundamentele. De praktische is vooral de omvang van de objecten die je wil printen, hoe stevig deze moeten zijn en wat je daarvoor wil betalen. Als het gaat om de praktische mogelijkheden, dan is nu zo ongeveer de slechtste tijd om een printer te kopen. We staan aan de vooravond van de transitie naar meerdere printkoppen à la Prusa XL, Snapmaker U1 en straks printers met het Bondtech INDX systeem. Dat zal een paradigmaverschuiving zijn die radicaal andere ontwerpen ontsluit. In vergelijking met printers die maar één filamentsoort kunnen printen vergroot het de vrijheid van de ontwerpen enorm, doordat ondersteuning van overhangende delen tijdens het printen niet langer iets zal zijn dat zo veel mogelijk vermeden hoeft te worden. En je kan nu wellicht aan de slag met filament multiplexers (Prusa MMU, BL AMS, Creality CMS, etc), maar die zijn relatief kostbaar in het gebruik door het verversen van het filament dat bij elke wissel dient te gebeuren, alsmede door de keuze van mogelijke filamentparen, welke beperkt zijn door het feit dat de filamenten niet al te veel van elkaar mogen afwijken qua temperatuurbereik tijdens het printen.
De fundamentele keus is die van een open systeem wil of dat je een gesloten systeem kan tolereren. Ik zou voor een open systeem gaan, maar dat heeft wel vaak een prijskaartje.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:19:
Ik denk dat het meeste wel gezegd is nu. CAD is de basis die je nodig hebt om goed gebruik te kunnen maken van een 3D-printer. 3D-scannen kan relatief bewerkelijk zijn, zoals dit filmpje van Thomas Sanladerer ook wel laat zien. Je moet ook leren ontwerpen voor het proces van 3D-printen. De video's van Slant3D zijn denk ik heel verhelderend in dat opzicht.
Integratie met HA kan voor veel printers, maar je zal primair met de slicer aan de slag moeten om een model om te zetten naar G-code, de lijst van opdrachten die een printer begrijpt.
Als het gaat om de keus van de printer is er een praktische en een fundamentele. De praktische is vooral de omvang van de objecten die je wil printen, hoe stevig deze moeten zijn en wat je daarvoor wil betalen. Als het gaat om de praktische mogelijkheden, dan is nu zo ongeveer de slechtste tijd om een printer te kopen. We staan aan de vooravond van de transitie naar meerdere printkoppen à la Prusa XL, Snapmaker U1 en straks printers met het Bondtech INDX systeem. Dat zal een paradigmaverschuiving zijn die radicaal andere ontwerpen ontsluit. In vergelijking met printers die maar één filamentsoort kunnen printen vergroot het de vrijheid van de ontwerpen enorm, doordat ondersteuning van overhangende delen tijdens het printen niet langer iets zal zijn dat zo veel mogelijk vermeden hoeft te worden. En je kan nu wellicht aan de slag met filament multiplexers (Prusa MMU, BL AMS, Creality CMS, etc), maar die zijn relatief kostbaar in het gebruik door het verversen van het filament dat bij elke wissel dient te gebeuren, alsmede door de keuze van mogelijke filamentparen, welke beperkt zijn door het feit dat de filamenten niet al te veel van elkaar mogen afwijken qua temperatuurbereik tijdens het printen.
De fundamentele keus is die van een open systeem wil of dat je een gesloten systeem kan tolereren. Ik zou voor een open systeem gaan, maar dat heeft wel vaak een prijskaartje.
Tnx. Ik zie dat die Prusa XL op het moment niet te betalen is, als particulier, bedoel je dat die technologie waarschijnlijk door gaat sijpelen in de goedkopere modellen op termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

silverball schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Tnx. Ik zie dat die Prusa XL op het moment niet te betalen is, als particulier, bedoel je dat die technologie waarschijnlijk door gaat sijpelen in de goedkopere modellen op termijn?
De Prusa XL heeft inderdaad wel een prijskaartje waar je even over moet nadenken voordat je tot aanschaf overgaat.
Maar er komt nu dus een volgende generatie van printers met meerdere gereedschappen. De prijs van deze categorie printers zal zeker dalen. Snapmaker is bezig met de U1, een printer van bescheiden formaat waar vier gereedschappen in gaan passen. De U1 zal rond de €1000 gaan kosten. Bondtech, maker van printkoppen heeft in het begin van dit jaar een tipje van de sluier opgelicht rondom INDX, een systeem waarbij alleen de spuitmond wordt gewisseld en de rest van de printkop enkelvoudig wordt uitgevoerd, waardoor de kosten kunnen worden beperkt. Prusa heeft vervolgens een plaatje gedeeld met de INDX op een Core ONE. De Core ONE met INDX zal denk ik, het is natte vingerwerk van mijn kant, zo'n € 1700 gaan kosten. Dat is al relatief betaalbaar voor een printer met meerdere gereedschappen.
Als je dat veel vindt, bedenk dan of het niet beter is zelf ontwerpen te maken en dan de fabricage uit te besteden. Dat kan met commerciële partijen, zoals PCBWay, JLCCNC of Xometry, maar ook met een verzoekje op V&A. Een printer aanschaffen is maar een klein deel van het kostenplaatje. Het kopen van filament, extra spuitmonden en vervangende onderdelen kost ook een lieve duit.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1