Volgorde IDE aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19
Ik wil de volgende IDE apparaten op een zo efficient mogelijke manier aan mijn PC hangen:

-- Harde schijf (UDMA 100)
-- (12/40x) DVD-ROM (UDMA 33)
-- (12/10/32x) CD-Rewriter (UDMA 33)
-- Zipdrive (PIO Mode 0)

De harde schijf mag op UDMA 33 gaan werken, ik wil nu niet zo veel geld uitgeven voor een UDMA-100 kaartje.

Ik heb gelezen dat je de zipdrive het beste apart via een bij te kopen UDMA-66 kabel op je PC kan aansluiten, omdat deze alleen maar PIO Mode 0 ondersteunt. Kan iemand mij iets meer over vertellen (wijze van aansluiten ed.) en wat dan de beste manier is om de apparaten aan te sluiten?

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:02
Op dinsdag 18 september 2001 21:46 schreef TweakersOnly het volgende:
Ik wil de volgende IDE apparaten op een zo efficient mogelijke manier aan mijn PC hangen:

-- Harde schijf (UDMA 100)
-- (12/40x) DVD-ROM (UDMA 33)
-- (12/10/32x) CD-Rewriter (UDMA 33)
-- Zipdrive (PIO Mode 0)

De harde schijf mag op UDMA 33 gaan werken, ik wil nu niet zo veel geld uitgeven voor een UDMA-100 kaartje.

Ik heb gelezen dat je de zipdrive het beste apart via een bij te kopen UDMA-66 kabel op je PC kan aansluiten, omdat deze alleen maar PIO Mode 0 ondersteunt. Kan iemand mij iets meer over vertellen (wijze van aansluiten ed.) en wat dan de beste manier is om de apparaten aan te sluiten?
Ik zou het zo doen:
Primary master: HD
Primary Slave: DVD
Secondary master: CD-RW
Secondary Slave: Zip

Het is nl. belangrijk dat zowel je HD en je CD-RW als master staan, want die verbruiken het meeste bandbreedte, en verder kun je je brander en dvd speler het beste op een apart ide kanaal zetten, dit is nl. beter voor on-the-fly burning.

Succes!

• TweakersOnly
Zo had ik het in mijn oude computer ook geconfigureerd. Een aantal nadelen ondervind ik hierbij:;
-- Wanneer er plotseling veel datatoevoer naar de CDROM is, stopt de computer bijvoorbeeld een aantal seconden met het afspelen van MP3. Dit gebeurt ook wanner ik bv. in Windows verkenner de optie EJECT van de CDROM kies.
-- Wanneer de CDRW met de ZIPdrive wordt gecombineerd, zal de CDRW maximaal 1.2MB per seconde kunnen verwerken (1,2 MB = PIO Mode 1 toch?). Aangezien mijn CDRW 12speed is (dus ong. 1,8MB p/s) kan ik dus nooit op 12 speed branden, maximaal 8 speed dus. Of zie ik dit verkeerd?

Graag had ik toch meer uitleg over een extra UDMA 66 kabel, waarvan ik in de search al een klein beetje gelezen heb. Het is met mbt die kabel het e.e.a. nog niet duidelijk.

Verwijderd

geen udma kabel maar extra ide controllers! bijv fasttrack Ik was bij mij het gezeik ook zat nu zitten ze allemaal als master aan een eigen controller.

• TweakersOnly
Een ander vraagje:

Stel, ik zet de CDRW (UDMA33) als secundair master en de zipdrive (PIO mode 0) als secundair slave. Deze combinatie heb ik in mijn oude computer gebruikt. Wanneer er geen diskette in mijn zipdrive zit, kan ik in Systeemeigenschappen van Windows '98 van de CDRW het DMA enablen. Ook na een restart van Windows blijft deze optie aangevinkt staan. Kan ik hieruit concluderen dat wanneer er geen diskette in mijn zipdrive zit in het secundaire IDE kanaal het UDMA33 protocol wordt gehanteerd, enkel wanneer de zipdrive daadwerkelijk gebruikt wordt, schakelt de secundaire IDE controller over op het PIO MODE 0 protocol.

Weet iemand of bovenstaande theorie juist of onjuist is?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op woensdag 19 september 2001 09:43 schreef DjMark het volgende:

Het is nl. belangrijk dat zowel je HD en je CD-RW als master staan, want die verbruiken het meeste bandbreedte,
Of een IDE device als master ingesteld is of niet heeft niets maar dan ook niets met bandbreedte te maken. Wat wel met bandbreedte te maken heeft is het protocol dat een IDE device maximaal ondersteund (PIO, UDMA, etc.)
Pagina: 1