Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:59
Ik wil een airco op mijn werkkamer. Beneden hebben we reeds een Mitsubishi heavy industries hangen die heel goed bevalt. Het idee is dus om bij ditzelfde merk te blijven.
De slaapkamer heeft al een LG unit. Deze is tenminste 10 jaar oud en heeft een buiten unit op het balkon. De werkkamer unit krijgt ook een buitenunit, ook op hetzelfde balkon.
Met twee units is er niet veel ruimte meer over op dat balkonnetje, dus overweeg ik om een multisplit unit te laten plaatsen om daar tzt ook een nieuwe slaapkamer binnen unit aan te koppelen.

Eén offerte biedt:
  1. Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W
  2. Mitsubishi Heavy buitenunit type SCM 40ZS-W
aan als oplossing.

De tweede aanvraag voor een offerte leverde de kennis op dat "Het is bij Mitsubishi niet toegestaan om maar één binnenunit op een multisplit buitenunit aan te sluiten. "

Ik kan niets terugvinden aangaande minimum aantal verplichte aansluitingen, Is bovenstaand een feit voor deze specifieke combi? Is er een alternatief?

Is er een ondersteunde oplossing voor een toekomstige uitbreiding, of is het mogelijk interessant om direct de LG ook te vervangen (incluis de bijbehorende buiten unit)?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 13:30
De tweede aanvraag voor een offerte leverde de kennis op dat "Het is bij Mitsubishi niet toegestaan om maar één binnenunit op een multisplit buitenunit aan te sluiten. "
Dat is nieuw voor mij, waar staat dat?

Ik heb wel deze info:
https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf

Los daarvan. Waarom niet gewoon nu 2 binnenunits?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De oude single unit niet nu vervangen klinkt als uitstel van executie die later tot veel hogere kosten zal leiden dan nu ook de binnenuit vervangen…

Als het mee zit zijn dezelfde leiding diameters voorgeschreven:-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
@Pvdbogaard Hou je er ook rekening mee dat na 10 jaar de eisen qua geluid wettelijk aangepast zijn?
Bij het plaatsen van een nieuwe airco/warmtepomp gelden sinds 2021 voorschriften waar je aan moet voldoen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
@Ronald De oude LG heeft hele andere vloeistoffen heb ik begrepen. Dus of er nog iets van hergebruik in kan zitten? Wel de strip waarin alles is weggewerkt, maar dat zal niet de grootste kostenpost zijn.
@Yaksa De oude LG buitenunit is behoorlijk luidruchtig, zeker vergeleken met de nieuwe unit van Mitsibushi die de woonkamer voorziet. Een wereld van verschil.
@busscherski Volgens de uitbrenger van de 2de offerte. Als er twee aangesloten zijn, dan kan er natuurlijk wel maar eentje in gebruik zijn. Mogelijk dat daar de tabel op van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je verwijst naar een 4 kW multisplit buitenunit. Als je daar 2 binnenunits van 2.5 kW aan hangt en ze staan tegelijk voluit te koelen dan halen ze (bij bepaalde buiten en binnentemperatuur) ieder nog maar 2 kW
koelvermogen. Zodra een van de twee binnenunits setpoint heeft bereikt zal de andere wel 2.5 kW gaan doen.

Een multisplit kan niet tegelijk met de ene binnenunit koelen terwijl de andere verwarmt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
@busscherski Dus de 4kW is te klein. De werkkamer en slaapkamer zitten naast elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat er een situatie is waar de ene moet koelen terwijl de ander moet verwarmen. Is dit louter theoretisch?
De slaapkamerunit zal voor het overgrote deel als koeler dienst doen. Die op de werkkamer zal zeker ook als verwarmer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik weet niet of een 4 kW unit te klein is. Ik ken de woning niet. En het gedrag van de gebruikers ook niet.
Een klein beetje onderdimensioneren van de buitenunit kan vaak geen kwaad.

Wel opvallend dat je eerst een single split van 3.5 kW deelt en dan een multisplit van 4 kW. Als je 2x een 3.5 kW binnenunit wilt dan moet je volgens de tabel bij MHI toch minstens een 4.5 kW unit hebben. En dan gaan ze uiteraard niet tegelijk naar 3.5 kW. Een 5 of 6 kW buitenunit ligt dan meer voor de hand denk ik.

Tegelijk koelen en verwarmen doe je in een woning typisch niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
Pvdbogaard schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:10:@Yaksa De oude LG buitenunit is behoorlijk luidruchtig, zeker vergeleken met de nieuwe unit van Mitsibushi die de woonkamer voorziet. Een wereld van verschil.
Dat kan, maar dat is slechts een aanname van jouw kant. Meten = Weten.
Met behulp van deze link kun je een programma downloaden waarna je e.e.a. kunt uitrekenen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
@busscherski Een 5-6kW heeft ook weer een hoger minimaal vermogen. Als de zon weg is ‘s avonds/‘s nachts dan is de kans groot dat je het minimale vermogen al niet meer kwijt kan en hij gaat pendelen. Opzich geen ramp, maar constant op een laag pitje draaien is comfortabeler.

Op vol vermogen koelen zal hooguit 15 min. ofzo zijn, komt flinke stoot ijskoude lucht uit dus zal al gauw terugtoeren. Tenzij je het 18° graden wil hebben met 35+ buiten…

Ik zou ook nu gelijk twee units plaatsen, anders heb je 2x kosten van het vacumeren, afpersen etc.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ThinkPad
Klopt in het algemeen wel.
In de tabel die ik deelde is het minimum elektrisch vermogen bij 3.5+3.5 kW tijdens koelen bij de 5 en 6 kW buitenunit 390 W. Bij de 4 en 4.5 kW unit is met 2.5+3.5 het minimum elektrisch vermogen 340 W. Een behoorlijk klein verschil, ik denk niet dat je het verschil merkt. Ook de buitenafmetingen verschillen weinig.
Groter bezwaar vind ik de meerkosten voor een grotere unit. En grotere units hebben een hoger geluidsvermogen bij vollast. (al draaien ze natuurlijk minder uren op vollast)

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 23-10-2025 23:28 ]

Pagina: 1