Advies - Asus 5080 build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Vooral gamen: BF6, iRacing, Factorio zijn mijn top 3 op dit moment. Games zoals RDR2 en The Witcher 3 (schaamrood op de wangen) staan ook op het schema.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

De huidige configuratie zal toch héél kort tegen de maximum gaan zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Randapparatuur gaat mee, de rest is allemaal nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Keuze voor een X3D processor vooral voor iRacing. Binnen dit budget hoort wel een 5080 denk ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Op zich geen specifieke voorkeuren, maar als het binnen één lijn ligt (bv. TUF) zodat het wat samen past vind ik het wel leuk. Geen overvloed aan RGB.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Niet specifiek...

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Even een dubbel check dat ik niets over het hoofd heb gezien, of dat er incompatibele zaken tussen zitten.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 370,99€ 370,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black TG Clear€ 85,60€ 85,60
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 240€ 71,99€ 71,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 144,54€ 144,54
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 147,50€ 147,50
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 2.397,62

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:19
Ziet er goed uit. Waarom persé die ASUS versie? Gainward, Gigabyte of de ASUS Prime is ook degelijk en 't scheelt ruim 200 euro. uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition

Je kan opten voor de 280mm radiator van Arctic. Die koelt een stuk beter. uitvoering: Arctic Liquid Freezer III Pro 280 . Of je neemt een iets grotere case als de uitvoering: Chieftec APEX AIR en gaat voor de 360mm versie.

uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W is goedkoper en beter.

uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray is een hele makkelijke besparing.

En waarom schamen voor The Witcher 3? Goede games zijn tijdloos. Ik heb vorig jaar nog Kingdom Come Deliverance 1 en Dark Souls 3 uitgespeeld, heerlijk toch? Ik vond trouwens RDR2 echt retesaai.

[ Voor 83% gewijzigd door Dekar op 22-10-2025 13:11 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-10 00:32

Bouwer21000

Bigger number better

Memory kan ook 40€ goedkoper: uitvoering: G.Skill Aegis 5 F5-6000J3636F32GX1-IS

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:19
@Bouwer21000 ja betere value idd, maar wel CL36 dus net wat trager.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
Dekar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:50:
@Bouwer21000 ja betere value idd, maar wel CL36 dus net wat trager.
Maakt voor een X3D processor niks uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:13

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De 7800X3D kun je ook in een tray variant kopen, dat scheelt je ruim €50. Daarnaast zie ik ook waterkoeling staan, is dat ook voor de looks? Zo nee; hou het lekker bij een goede luchtkoeler, die zijn voor gaming over het algemeen geschikter én stiller. Niet voor niets betaal je voor top exemplaren gewoon €100.

Daarnaast kan de voeding nog een stukje goedkoper.
uitvoering: NZXT C850 Gold Core

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
De Pop behuizing heeft geen front USB-C, daarvoor moet een extra (duur) kabeltje worden bijgekocht.
Voor een game PC met 360W videokaart zou ik een andere behuizing kiezen met 14cm frontfans, bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2162700;2044132/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:38
Ik neem de opmerkingen mee met betrekking tot de RAM en de voeding en de processor versie.

Aanvullend vraagje, ga ik voldoende ruimte hebben in de case voor de AIO in combinatie met het mobo? Ik vind dat precies moeilijk om in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@UnderAVoidSky als je bij de kasten bij de specificaties in de pricewatch kijkt, kun je de maximale afstand die je hebt voor radiatorfans zien onder radiator: uitvoering: Fractal Design Pop Air Black TG Clear

In dit geval past het dus. Ik zou als je alsnog voor waterkoeling wil gaan alleen wel overwegen toch de overstap te maken naar een kast waarin een 360 radiator past, met bovenstaande info kun je daar ook vrij makkelijk op zoeken. Ook al zijn 240 tegenwoordig stukken beter dan vroeger, alsnog is een 360 gewoon altijd superieur. Als je er dan voor gaat, dan in 1x goed zou ik zeggen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
De 63mm dikke Arctic AIO-koeler hangt voor je moederbord. De max. memory hoogte is 46mm, de Kingston Fury is 35mm dus zou moeten passen. Bovenin past maximaal een 240mm radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Als je graag een Asus build wilt, dan zijn er ook Asus behuizingen, voedingen en fans te vinden. De Asus TUF series staat voor een goede kwaliteit voor een redelijke prijs, maar de TUF RTX 5080 is gewoon té duur. Koop dan een ROG Astral of als je geld wilt besparen de eerder voorgestelde Prime uitvoering.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1