Nwe 1440p Desktop - 5080 nu of wachten op 5080 super?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:08
Beste tweakers,

Mijn vrouw en ik gamen samen (zoals BF6, of Anno, AoE, Division 2, WoW, CoD maar ook indie games etc). Met name buiten de zomers om. Het begint nu zo'n beetje weer.

Zij heeft mijn oude PC (1080 Ti) en en die krijgt het nou wel lastig. Het inladen in lobbies of zelfs Windows die de processor te zwak acht voor W11. Maar met name de FPS en toenemende issues met nieuwe titels. Deze heeft zijn tijd inmiddels wel opgebracht en heeft ons veel plezier opgeleverd.

Ikzelf heb sinds een aantal jaar een PC met een 3080 Ti. Deze zal haar PC (1080 Ti) gaan vervangen mocht er een nieuwe desktop komen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De komende jaren probleemloos met nieuwe titels gamen op 1440p met een hoge FPS (100+). We hebben beide 2x 27" 1440p monitoren met 165Hz.

Tweede scherm wordt vooral gebruikt voor discord, twitch of andere simpele programma's. Daarnaast worden de PC's incidenteel als huis- tuin en keuken werk PC gebruikt. Outlook, Excel en andere basisdingen. Niets met grafisch ontwerpen of andere zware programma's.

Wij hechten met name waarde aan stabiliteit en performance. Als ik bijvoorbeeld zou moeten kiezen tussen BF6 op low / 100 fps of ultra / 70 fps dan ga ik voor low / 100 fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Max 2500 EUR.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee, het doel is om een compleet nieuwe PC aan te schaffen en daar 5+ jaar mee te doen. Upgraden, tweaken of overclocken doe ik niet.

Edit: Randapparatuur is er allemaal al

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb goeie ervaringen met ASUS, Gigabyte, MSI maar dit zijn geen 'harde' eisen. Heb altijd Intel als CPU gehad maar hoor zeer goede berichten over AMD Ryzen, ook in de BBG van Tweakers.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Nee, geluids- of verbruiks eisen spelen bij mij geen beslissende faktor. De ASUS TUF 3080 Ti is al zeer dominant aanwezig i.v.m. warmte en geluid, lijkt mij dat dit niet erger kan :D . Daarnaast spelen we met headset.

4K gaming is geen doel, op 27" is deze resolutie te verwaarlozen terwijl het veel meer vergt van de PC. Ook denk ik dat 4K op hoge FPS voorlopig met de huidige beschikbare hardware nog niet haalbaar is als je er 5+ jaar mee wil doen.

Het doel is een solide 1440p PC waar ik weer 5+ jaar 100+ fps (framegeneration niet meegerekend) op 1440p kan gamen op nieuwe gamereleases.

Ga je overklokken?

Nee, naast de beperkte technische kennis voel ik daar weinig voor.

Wat verwacht je van ons?

Ik zie de 5080 voor rond de 1050 euro op dit moment, maar het geheugen van deze kaart valt mij tegen.

Sterke geruchten: NVIDIA komt straks met een 5080 super met 24GB, alleen is nog onbekend wanneer deze beschikbaar zijn. Het doel van NVIDIA zou zijn om de 'normale' 5080 daarmee te vervangen en de prijs hetzelfde te houden. Het doel is om mensen die teleurgesteld zijn in de relatief lage VRAM van de 50 series tegemoet te komen. Deze VRAM zal nodig zijn om de alsmaar toenemende post processing functies zoals framegeneration op te vangen.

De gekozen AMD CPU is bij mij wel een zekerheidje en daar heb ik het extra geld wel voor over.

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen in mijn situatie? Wachten of kopen?

Alvast bedankt en ik ben benieuwd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.069,-€ 1.069,-
1BehuizingenASUS A31 Plus Zwart€ 92,01€ 92,01
1WaterkoelingDeepCool LE240 V2 Zwart€ 55,96€ 55,96
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 155,50€ 155,50
1VoedingenCorsair RM850e Zwart€ 149,50€ 149,50
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 2.248,97

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

PGR

Fast and safe...

Ik zit dezelfde vraag: 5080 nu of wachten op de 5080 Super en ik ga het laatste doen. Die 16GB van de 5080 vind ik echt te weinig. Veel games gebruiken veel grafisch geheugen en als die 16GB te weinig is zul je in moeten leveren op beeldkwaliteit om je fps op peil te houden. Ik zou dus wat onderzoek doen naar het vram gebruik van de games die je speelt. En daarbij wat reserve houden voor toekomstvastheid. En dan kijken of je met 16GB genoeg hebt of wilt wachten op de 5080 Super. (BTW ik gebruik nu een 3080 Suprim 12GB icm 3440x1440 display, en mijn 12GB zit bij de meeste games meteen helemaal vol...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:47
subordinate schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:13:
...
Het doel van NVIDIA zou zijn om de 'normale' 5080 daarmee te vervangen en de prijs hetzelfde te houden. ...
Dit betwijfel ik wel.
Waarom zou Nvidia de prijs hetzelfde houden met 50% meer geheugen?
Andere merken als AMD en Intel hebben ook maximaal 16GB geheugen.
Ik heb zelf een 4080 Super met 16GB op 4K draaien.
Voor 90% van de games is dit (op dit moment) genoeg met raytracing, upscaling, FG en de hele discotent geactiveerd.
Wel net aan... geheugen verbruik zit rond de 12-14GB.
Op 1440 zou je wat minder geheugen nodig hebben.

Ik verwacht echter geen lagere prijs voor de 5080 Super, maar eerder een premium van 100-200 euro.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55
De prijzen van de 5080 Super zullen eerst nog maanden extreem hoog liggen. nVidia is erg goed in zeer weinig beschikbaar maken om kunstmatig de vraag hoger te houden en met veel winst te verkopen. Als je graag wil gamen zou ik nu gewoon wat kopen. Eventueel kan je ook voor de RX 9070 XT gaan voor 640,-, en over een jaartje upgraden naar de 5080 Super.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:33
of over 3 jaar upgraden naar iets wat dan interessant is.
Op 1440P ga je echt de komende jaren nog wel genoeg hebben aan 16GB.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjant2 op 22-10-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:08
@GarBaGe @Dekar

Ik heb aan de hand van jullie comments wat reddit topics gelezen en ik durf wel te stellen dat jullie gelijk hebben. Letterlijk niemand denkt dat de prijzen gunstiger zullen gaan uitpakken na het uitbrengen van die nieuwe kaarten. Men verwacht zelfs maandenlang 'woeker'prijzen door scalpers.

Dit doet mij dan toch wel neigen om er toch een klap op te geven.

@Arjant2 Mja, ik probeer te voorkomen om tussentijds te gaan zitten handelen. Liefst een desktop neerzetten en pas over 5+ jaar weer aanraken.

Hebben jullie nog suggesties voor de andere componenten/behuizing naast de GPU / CPU? Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de rest van de build rechtstreeks uit BBG's of kant-en-klare builds van bijvoorbeeld Azerty overgenomen heb.

Edit: RGB / Glas deert mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door subordinate op 22-10-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:33
Als een pc voornamelijk voor gamen is dan is het meestal zo dat het gunstiger is om nu niet een topmodel te kopen maar 1 of 2 modellen er onder. Die kunnen prima op 1440p de games aan. Over 3 of 4 jaar koop je een nieuwe grafische kaart, wederom niet het topmodel maar daarmee kan je dan weer 3 of 4 jaar vooruit. Game pc's leunen vooral op de GPU. De CPU gaat gerust een jaar of 6-8 mee voor je die eens moet vervangen voor wat snellers. Voordeel daarvan is dat je over 3 a 4 jaar wat snellers kan kopen dan nu een 5080 is. Nu heb je de snelheid niet nodig want een niveau lager kan ook prima 1440p draaien en over 3 a 4 jaar met een nieuwe GPU heb je weer meer fps dan die 5080 tegen die tijd haalt.
Het is het overwegen waard. Zo heb ik het eigenlijk altijd met mijn game pc gedaan. Een GPU is immers plug and play.

Wil je gewoon over 5 jaar wat nieuws dan is voorstel van @Dekar prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Arjant2 op 22-10-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

PGR

Fast and safe...

subordinate schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:14:
@GarBaGe @Dekar

Ik heb aan de hand van jullie comments wat reddit topics gelezen en ik durf wel te stellen dat jullie gelijk hebben. Letterlijk niemand denkt dat de prijzen gunstiger zullen gaan uitpakken na het uitbrengen van die nieuwe kaarten. Men verwacht zelfs maandenlang 'woeker'prijzen door scalpers.

Dit doet mij dan toch wel neigen om er toch een klap op te geven.

@Arjant2 Mja, ik probeer te voorkomen om tussentijds te gaan zitten handelen. Liefst een desktop neerzetten en pas over 5+ jaar weer aanraken.

Hebben jullie nog suggesties voor de andere componenten/behuizing naast de GPU / CPU? Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de rest van de build rechtstreeks uit BBG's of kant-en-klare builds van bijvoorbeeld Azerty overgenomen heb.

Edit: RGB / Glas deert mij niet.
Ik denk (en ben bang...) dat je gelijk hebt over die prijzen. Die zullen zeker niet meteen rond de 1000-1100 euro liggen zoals nu de goedkoopste 5080 modellen. Daar zal zeker in het begin een premie voor schaarste op zitten.

Blijf erbij dat het zinvol is om te onderzoeken hoe het vram gebruik is van de games die je gebruikt. Ik speel zelf Escape from Tarkov, Arma Reforger en MS Flight Simulator. Allemaal vram-eters... Ik zal dus eerder wachten op de 5080 Super dan een tussenstap maken met een gewone 5080.

Als je nu al een x3d processor hebt, dan weet je dat de 9800x3d een uitstekende keuze is. De upgrade naar een x3d processor bracht mij veruit de grootste winst in stabiliteit en fps. De rest van de componenten kan ik niet veel over zeggen.
Pagina: 1