Voor de hobby, grote harde schrijven (2 max) goedkoop 2nd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Macley
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-11 17:25
Mijn vraag
Ik ben opzoek naar harde schrijven (ik kan maar 2 in duwen bij m'n nas) die qua prijs goedkoop/niet te gek duur (100 euro is b.v. wel de max, kan ook altijd eentje kopen en dan nog een andere als het nodig is). Maar wel zoveel mogelijk opslag heeft, hij hoeft niet 1ste hands te zijn want ik kan altijd nog een backup maken elders, dus het is geen ramp als ik de data weg zou zijn.

Wat is jullie advies van websites om harde schrijven die niet helemaal nieuw zijn, maar veel voor weinig geven?

TLDR

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology NAS DS216j en heb daar twee drive bay's, eentje van 2 en andere van 4TB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op het internet voor tweedehands op marktplaats, ebay, tweakers, tweakers second hand en ook https://cobesu.nl/ . Maar ben wel benieuwd wat mensen die meer verstand hebben van het inkopen van opslag van mening/adviezen erover hebben.

De nas zelf is nog wel prima dus die hoeft voormij voorkeur nog niet te worden vervangen :) wie weet in de toekomst dat ik naar een 4 of groottere bay ooit ga!

Beste antwoord (via Macley op 22-10-2025 21:55)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor €100 per schijf kom je nieuw niet boven de 4TB en 2e hands kom je tot 6-8TB. HDD’s zitten rond de €20 per TB nieuw als je geen gewone desktop schijf wil (ongeschikt voor NAS door trillingen).

Kijk eens rond op de v&a naar WD Red, Seagate Ironwolf / Exos, Toshiba N300 etc.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27

TeeDee

CQB 241

Grappig dat je TLDR bijna langer is dan je OP ;)

Hoe groot wil je gaan. De pricewatch heeft uitstekende filters om te zoeken op HDD's. Of bedoel je SSD's? Geen idee wat er in je huidige NAS kan.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor €100 per schijf kom je nieuw niet boven de 4TB en 2e hands kom je tot 6-8TB. HDD’s zitten rond de €20 per TB nieuw als je geen gewone desktop schijf wil (ongeschikt voor NAS door trillingen).

Kijk eens rond op de v&a naar WD Red, Seagate Ironwolf / Exos, Toshiba N300 etc.

I reject your reality and substitute my own

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren

• Macley
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-11 17:25
@TeeDee oof das waar, is typisch vanmij dat ik het kort wil houden maar toch weer teveel details geef :P
Ben opzoek naar HDD's omdat snelheid niet uitmaakt, ik zag op de price watch wel een aantal opties maar ben benieuwd naar andere mogelijkheden omdat ik bij cosbesu ook wel goeie deals zag die tweakers niet liet zien (correct me if i'm wrong!)
Momenteel heb ik in m'n nas een 4TB en 2TB disk gebundeld als JBOD, maar die wordt aan de krappe kant :)

@nelizmastr Dat is goed advies! dankjewel! Ik zal zeker daar kijken en ook rekening houden idd dat het geen desktop HDD mag zijn maar echt geschikt moet zijn voor een NAS!

@br00ky excuses voor het posten van het topic, had ik het topic niet onder Harde waren Componenten koopadvies moeten zetten? Of stond deze eerst niet daaronder? Als dat het geval is nogmaals mijn excuses!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Macley schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:45:
@br00ky excuses voor het posten van het topic, had ik het topic niet onder Harde waren Componenten koopadvies moeten zetten? Of stond deze eerst niet daaronder? Als dat het geval is nogmaals mijn excuses!
Je topic stond eerst in Opslag en back-up :).
Pagina: 1