advies verwarmen geisoleerd tuinhuis 30m2 airco of ...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-10 15:42
Hoi,

ik heb een tuinhuis gebouwd voor extra ruimte. we missen een beetje een kamer voor bijv. logies en ik had een sauna project wat ruimte nodig had.

ik heb inmiddels een houten tuinhuis van 30m2, massieve 44mm balken met tand en groef verbinding, en overal geisoleerd met 7 cm PIR platen met waterdichte afwerking van felsplaten. het tuinhuis heeft 8m schuifpui met dubbelglas maar geen HR++, ik denk dat dit isolatietechnisch de zwakste plek is.
Het tuinhuis staat achterin de tuin, heeft krachtstroom (voor de sauna), een eigen meterkast, water en staat 25m van het huis af.

Nu de reden van deze topic, ik twijfel over hoe ik het tuinhuis wil verwarmen.
Initieel was het plan om te verwarmen met een airco. ik heb namelijk geen afgifte systeem en eigenlijk ook geen wens om dat aan te leggen.
eveneens zou een airco ook we lekker zijn in de zomer als er logies zijn natuurlijk.

Ik hoorde van een collega dat een airco een minimale verwarming temperatuur heeft van meestal 17 graden.
eigenlijk wilde ik het tuinhuis op 10 of zlefs 5 graden houden.
verder heb ik weinig ervaring met airco's dus ik dacht hier even kennis en ervaring in te winnen wat een goed idee is.

alvast bedankt, alle input is welkom.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Beste antwoord (via Baapje327 op 22-10-2025 07:23)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan prima met airco. Er zijn genoeg airco’s die een anti vorst stand hebben en dan inderdaad op 10 graden verwarmen.

Tot een jaar geleden had ik hier een Haier hangen die er een apart knopje voor had op de afstandsbediening. In het L/L topic heb ik wel meer merken voorbij zien komen die zo’n functie hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan prima met airco. Er zijn genoeg airco’s die een anti vorst stand hebben en dan inderdaad op 10 graden verwarmen.

Tot een jaar geleden had ik hier een Haier hangen die er een apart knopje voor had op de afstandsbediening. In het L/L topic heb ik wel meer merken voorbij zien komen die zo’n functie hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
Het tuinhuis heeft geen massa en zal dus geen warmte op kunnen nemen, dientengevolge zal het in koude nachten heel snel afkoelen. Je kunt de lucht die er in zit wel opwarmen, maar zodra de verwarming uit is koelt het behoorlijk snel weer af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Glashelder schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:33:

ok top, ik ben wel gecharmeerd van daikin (ook omdat ze heel efficient zijn) , enig idee of die dit kunnen?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Yaksa schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:33:
Het tuinhuis heeft geen massa en zal dus geen warmte op kunnen nemen, dientengevolge zal het in koude nachten heel snel afkoelen. Je kunt de lucht die er in zit wel opwarmen, maar zodra de verwarming uit is koelt het behoorlijk snel weer af.
ja ik weet het, maar ik weet ook niet echt wat ik daaraan kan doen. opzich vind ik het niet storend dat de airco continu draait als dat nodig is om de temperatuur te behouden in het tuinhuis.

ik heb ook nog zitten denken over een kleine houtkachel, maar dat is weer niet lekker stuurbaar als ik een weekje op wintersport ben, en doet natuurlijk ook niks in de zomer om te koelen. vandaar ook de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Baapje327 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:35:
[...]

ok top, ik ben wel gecharmeerd van daikin (ook omdat ze heel efficient zijn) , enig idee of die dit kunnen?
Daikin heeft heel veel types…

Overigens zou ik uitkijken met Daikin en verwarmen. Tot voor kort waren de prestaties onder het vriespunt niet geweldig. Met recente series is dat beter geworden maar zou uitkijken dat je niet een oud model laat installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
Baapje327 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:39:
[...]ja ik weet het, maar ik weet ook niet echt wat ik daaraan kan doen. opzich vind ik het niet storend dat de airco continu draait als dat nodig is om de temperatuur te behouden in het tuinhuis.
Daar zouden de buren wel 'ns heel anders over kunnen denken....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ok top, mitsubishi beter?

daikin perfera leek mooi, maar ik sta open voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Yaksa schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Daar zouden de buren wel 'ns heel anders over kunnen denken....
het is ver van de buren, die zullen er geen last van hebben.

Pagina: 1