Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen UI Mac OS Dock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• seekwekkeg11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-10 21:14
Ik worstel met het gedrag van de vensters in relatie tot het dock.
Ik wil ten alle tijde het dock zichtbaar hebben; als ik vensters maximaliseer dan verdwijnt het dock toch, wat behoorlijk frustrerend is.
Als ik FN+maximaliseer gebruik, verdwijnt de onderkant van het venster achter het dock. Idem bij command+maximaliseer. Is hier een oplossing voor?

Ik heb het dock al vastgezet (optie automatisch verbergen uit)

Ik gebruik een MacBook Pro 2021 M1 Pro met macOS Sequoia 15.6.

Beste antwoord (via seekwekkeg11 op 02-11-2025 20:17)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@seekwekkeg11 Sleep de vensters gewoon naar de zijkanten om de helft van je scherm te vullen of boven in het midden om je hele scherm te vullen.

Dit zit nog niet zo heel lang in MacOS en gebruik zelf al jaren Bettertouchtool, daar zit ook window snapping in en werkt naar mijn gevoel net iets fijner.

Beste tip die ik je kan geven is om juist met spaces te werken, dan is het eigenlijk alleen nog maar een 3 vinger swipe om naar je gewenste openstaande programmas te gaan.

Zo heb ik in space 1 bijvoorbeeld altijd 2 Finder vensters naast elkaar open staan. In Space 2 Safari, Space 3 Mail, Space 4 Photos enz.

Aanvullend heb ik ook Interactieve Hoeken geactiveerd en aan de rechterbovenhoek Mission Control toegekend. Als ik dus met mijn muis cursor naar de rechterbovenhoek ga, zie ik gelijk al mijn openstaande programmas en spaces en dan kan je ook direct klikken op je gewenste space/programma om daar naar toe te gaan.

Alle reacties

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:58
Gewoon het scherm linksboven zetten en dan uitrekken rechtsonder van het programmascherm zodat het over het scherm is maar het Dock wel blijft staan?

[ Voor 4% gewijzigd door carpebios op 21-10-2025 20:10 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het groene bolletje is (meestal) niet maximaliseren, dat is 'volledig scherm'. Wat het beste werkt is dubbelklikken op de bovenkant van het scherm, dan vult ie bij veel applicaties de beschikbare ruimte. Of het venster tegen de bovenzijde van het beeld 'duwen', zodat ie resized.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• seekwekkeg11
carpebios schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:10:
Gewoon het scherm linksboven zetten en dan uitrekken rechtsonder van het programmascherm zodat het over het scherm is maar het Dock wel blijft staan?
Dit is inderdaad een oplossing maar vereist dat ik dus altijd een reeks handelingen moet uivoeren om vensters op de juiste plek te krijgen: Klikken icm functietoets, linksboven selecteren in opties, vervolgens resizen. Dit zijn simpelweg teveel handelingen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom zoiets eenvoudigs als het ten allen tijde zichtbaar houden van het dock in combinatie met het niet overlappen met vensters niet mogelijk is. Of gebruik ik het simpelweg verkeerd?

• seekwekkeg11
spone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:11:
Het groene bolletje is (meestal) niet maximaliseren, dat is 'volledig scherm'. Wat het beste werkt is dubbelklikken op de bovenkant van het scherm, dan vult ie bij veel applicaties de beschikbare ruimte. Of het venster tegen de bovenzijde van het beeld 'duwen', zodat ie resized.
Met deze opties verdwijnt nog steeds de onderkant van het venster achter het dock.
Bijvoorbeeld: het typvak in whatsapp; de knoppen in outlook om te wisselen van mailbox naar kalender, etc.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:47
Heb je al geprobeerd om het dock ergens anders op je scherm te zetten? Zoals langs de linkerkant? Dan heb je er misschien minder last van.

De UI van een Mac is meer ontworpen op niet beeldvullende vensters, maar als je daar niet van houdt, dan zal je keuzes moeten maken. Ik laat mijn dock gewoon lekker van het scherm wegzakken, zodat ik beeldvullend kan werken (automatisch verbergen). Maar ieder zijn meug.

Acties:
  • Beste antwoord

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@seekwekkeg11 Sleep de vensters gewoon naar de zijkanten om de helft van je scherm te vullen of boven in het midden om je hele scherm te vullen.

Dit zit nog niet zo heel lang in MacOS en gebruik zelf al jaren Bettertouchtool, daar zit ook window snapping in en werkt naar mijn gevoel net iets fijner.

Beste tip die ik je kan geven is om juist met spaces te werken, dan is het eigenlijk alleen nog maar een 3 vinger swipe om naar je gewenste openstaande programmas te gaan.

Zo heb ik in space 1 bijvoorbeeld altijd 2 Finder vensters naast elkaar open staan. In Space 2 Safari, Space 3 Mail, Space 4 Photos enz.

Aanvullend heb ik ook Interactieve Hoeken geactiveerd en aan de rechterbovenhoek Mission Control toegekend. Als ik dus met mijn muis cursor naar de rechterbovenhoek ga, zie ik gelijk al mijn openstaande programmas en spaces en dan kan je ook direct klikken op je gewenste space/programma om daar naar toe te gaan.

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:11
Ik heb precies hetzelfde probleem!
Waar voorheen de onderkant van het venster tot de bovenkant van de Dock kwam wordt deze nu achter het Dock tot de onderkant van het scherm vergroot.

Onwaarschijnlijk irritant en ik vermoed een keuze als gevolg van (het imho enorm lelijke) Liquid Glass.

• seekwekkeg11
Archer_VC10 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:42:
Heb je al geprobeerd om het dock ergens anders op je scherm te zetten? Zoals langs de linkerkant? Dan heb je er misschien minder last van.

De UI van een Mac is meer ontworpen op niet beeldvullende vensters, maar als je daar niet van houdt, dan zal je keuzes moeten maken. Ik laat mijn dock gewoon lekker van het scherm wegzakken, zodat ik beeldvullend kan werken (automatisch verbergen). Maar ieder zijn meug.
Hoe ga je om met het probleem dat als je de muis naar de richting van het dock beweegt (wat zich automatisch verbergt), dat het dock soms niet omhoogkomt en dat je dus gestures moet gebruiken om het dock op te roepen? Vooral dit vind ik frustrerend. Ik heb mijn laptop op een standaard en het touchpad gebruiken is dan niet prettig.

• seekwekkeg11
Greatsword schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:01:

Ik werk graag met 2 vensters per beeldscherm, dit werkt niet lekker met spaces. Maar misschien moet ik hier wat dieper induiken. Je moet dan ook weer gestures gebruiken. Het lijkt wel of dit ontworpen is voor puur laptop (1 scherm + touchpad) gebruik. Dit is niet handig als je een lastopstand gebruikt aan de andere kant van je dominante hand. Het is inderdaad een verademing dat je eindelijk vensters kan slepen en zo het scherm snel kan vullen.

Wat mij betreft is het onvergeeflijk dat het dock nu gewoon weg is als je in desktops/spaces werkt.

Ik heb nu "hot corner" rechtsboven ingesteld als Mission Control. Bedankt voor de tip.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:47
seekwekkeg11 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Hoe ga je om met het probleem dat als je de muis naar de richting van het dock beweegt (wat zich automatisch verbergt), dat het dock soms niet omhoogkomt en dat je dus gestures moet gebruiken om het dock op te roepen? Vooral dit vind ik frustrerend. Ik heb mijn laptop op een standaard en het touchpad gebruiken is dan niet prettig.
Simpele vraag, simpel antwoord: dat gebeurt mij eigenlijk nooit. Ik heb juist vaker dat het dock omhoog komt terwijl ik dat niet wil dan dat het ooit andersom gebeurd. Ik maak ook gebruik van hot corners en heb ook de gesture om meerdere windows van een programma te tonen (drie vingers naar beneden) ingesteld. Ja, de Mac is meer touchpad gericht, maar daar kan je dan ook een hoop mee. Ik heb een magic mouse en twee vingers daarop tappen geeft mij ook mission control, is ook een optie.
Pagina: 1