Vraag

• Dinsdale
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-11 14:29
Beste mede-Tweakers,

Ik heb een Fritz Mesh bestaande uit o.a. een Fritz!box 4040 (begane grond) en en een Fritz!repeater 3000AX op de eerste verdieping (verbonden met de 4040 via LAN). Verder heb ik een Mele Quieter3Q mini-PC met een Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz adapter.

Als ik de mini PC op de eerste verdieping op een meter afstand naast de 3000AX in dezelfde kamer heb staan, dan wil de PC nog steeds met Wifi 5 (802.11ac) met de 4040 verbinden op de begane grond door de betonnen vloer heen. Wat dit met de snelheid doet laat zich raden. Een apparaat (Mac Studio) wat op nog geen halve meter van de Mini PC staat, verbindt wel met de 3000AX. Hoe kan ik er voor zorgen dat de PC zich met de snellere 3000AX verbindt, of in het algemeen met de snelste Mesh node?

Fritz!Box 4040: FritzOS 8.0
Fritz!Repeater 3000AX: FritzOS 7.58 (up to date)
Mele Mini PC: Windows 11 Pro, 23H2, driver 23.160.0.4 (21-7-25)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het enige wat ik geprobeerd heb is Roaming Agressiveness op 'Highest' zetten en 'Look for other wireless networks while connected to this network' aangevinkt. Dit op aanraden van https://www.thewindowsclu...strongest-wifi-in-windows
Verder strekt mijn Windows kennis zich niet.

Alvast dank voor jullie hulp.

...

Beste antwoord (via Dinsdale op 03-11-2025 14:08)

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-11 16:14
@Dinsdale

Met FRITZ!OS 8.02 kan je de optie Optimize the security settings for Wi-Fi access for increased compatibility with older wireless devices uitzetten en testen of het probleem hiermee opgelost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcRbtxdduoK29x5av83p0DqA3RA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVW0b5sKGWdQaiETf7gMV1zM.png?f=fotoalbum_large

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Zijn je drivers up2date?
Misschien heeft die moeite met de wifi6 van je extender

CISSP! Drop your encryption keys!

• Dinsdale
Dank voor de tip De driver was inderdaad oud (2021) maar de update naar de driver van 2025 bood helaas geen soelaas.

• laurens0619
Is je pc ooit wel succeswel verbonden geweest met de repeater?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
laurens0619 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:27:
Is je pc ooit wel succeswel verbonden geweest met de repeater?
Ja, probeer eens de repeater een ander SSID te geven en kijk of/hoe de mini-PC daarmee dan kan verbinden?

• Dinsdale
The_Doman schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:36:
[...]

Ja, probeer eens de repeater een ander SSID te geven en kijk of/hoe de mini-PC daarmee dan kan verbinden?
Ik moet zeggen dat ik daar in het verleden niet zo op gelet heb, omdat de verbinding toen nog goed was. Dus ik vermoed dat het in het verleden wel verbinding met de 3000AX gemaakt heeft.

Met een nieuwe SSID voor de 3000AX lukt het me wel om een Wifi 6 verbinding t maken met de 3000AX. Dus de mini PC kan het wel blijkbaar.

Als ik daarna de Mesh weer aanzet gaat de mini PC weer vrolijk naar de 4040. :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Dinsdale op 21-10-2025 20:50 ]

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:23
Is het niet zo dat als je een repeater verbindt met een mesh-master, deze de wifi indtellingen van de master overneemt? Heeft de 4040 wifi 6? Zo nee, is er dan uberhaupt een wifi 6 signaal beschikbaar op de repeater?

• Dinsdale
Marco12 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:42:
Is het niet zo dat als je een repeater verbindt met een mesh-master, deze de wifi indtellingen van de master overneemt? Heeft de 4040 wifi 6? Zo nee, is er dan uberhaupt een wifi 6 signaal beschikbaar op de repeater?
Nee, hij neemt wel SSID en password over van de master maar niet de WiFi capaciteiten.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je de 4040 als Mesh master ingesteld en de 3000 als slave. Dan kan je ook niets meer op de 3000 instellen. Als je op de PC dan het wifi netwerk weggooit, herstart en dan opnieuw verbind wat gebeurt er dan?
Waar zie je dat hij met de 4040 is verbonden en niet met de 3000? Ik heb gemerkt dat het niet altijd klopt.
Eventueel alles uitzetten en dan de 4040 vervolgens de 3000 en dan de PC opstarten, wel steeds wachten tot volledig opgestart.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• FRITZ!webcare
@Dinsdale Dit probleem is ons beken, vervelend maar ook op te lossen.

Werk svp de stappen uit deze handleiding af.

https://fritz.com/nl-nl/a...de-optimale-Mesh-Repeater

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

• Dinsdale
FRITZ!webcare schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:48:

Je FRITZ! Supportteam
Dank je wel, ik ga hiermee aan de slag en laat weten wat eruit komt!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:59
Je kunt eventueel de sterkte van je Wifi signaal van je 4040 wat terugstellen naar 50% of nog lager. Misschien dat dat het bereik op de benedenverdieping niet ernstig verminderd, maar de ontvangst op de 1e voldoende zwak maakt zodat je PC de 3000AX wel moet gaan gebruiken.

• Dinsdale
FRITZ!webcare schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:48:

Je FRITZ! Supportteam
@FRITZ!webcare
Goed, met enige moeite de betreffende KB artikelen kunnen lezen (foutmeldingen van de Fritz site over 'error in third party application' bij het ophalen van de artikelen). Mijn PC ondersteunt inderdaad 11k en 11v volgens de Fritz UI. En alle adviezen uit het artikel over het optimaliseren van het WiFi netwerk had ik eigenlijk al gedaan: zelfde naam voor 2,4GHz en 5GHz netwerk, geen verborgen SSID, geen moeilijke karakters in de netwerknaam, automatische kanaalkeuze, overnemen van de Mesh instellingen door de repeaters, laatste versie van de software. De repeaters tonen ook netjes het mesh symbool in de UI.

Kortom, eigenlijk ben ik nog geen steek verder. Ik heb de PC inmiddels wel aan de 3000AX gekregen door hem nog dichterbij de repeater te zetten en de 4040 te rebooten waardoor de PC waarschijnlijk wel naar de repeater wilde verbinden, maar dit is niet helemaal zoals ik het zou willen zien. Mocht het ooit weer helder worden 's nachts dan gaat de PC mee naar buiten, gekoppeld aan een telescoop. Dan ligt op een halve meter afstand een 1260E Powerline repeater, maar ik moet er niet denken dat de PC er toch in volhardt om aan een van de apparaten binnen te verbinden. Dan ben ik bang dat 2400 baud de maximale snelheid wordt :'(

Het enige wat nog te onderzoeken valt is de opmerking in het artikel "Wat is Mesh Wi-Fi steering en hoe werkt het?" is dat de Mesh Master een wisselverzoek stuurt maar dat de beslissing om te wisselen bij het Wi-Fi apparaat ligt, dus toch iets in de PC wat niet goed werkt?

• Dinsdale
MOmax schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:04:
Je kunt eventueel de sterkte van je Wifi signaal van je 4040 wat terugstellen naar 50% of nog lager. Misschien dat dat het bereik op de benedenverdieping niet ernstig verminderd, maar de ontvangst op de 1e voldoende zwak maakt zodat je PC de 3000AX wel moet gaan gebruiken.
Dat is misschien wel een goed plan B. Dank voor de tip.

• Dinsdale
Hmmm, kwam dit tegen op een Intel forum:

We are using BTM frame of 802.11v protocol, which allows stations to autonomously associate from one AP to another. However, we have found that wifi cards such as the AX211 and AX201 do not respond to BTM frames for steering.

Helaas geen antwoord van de betrokken Intel engineer.

• laurens0619
Ik zou die steering juist eens uitzetten

• Dinsdale
laurens0619 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:44:
Ik zou die steering juist eens uitzetten
En hoe zou ik dat moeten doen?

• laurens0619
Dinsdale schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:08:
[...]

En hoe zou ik dat moeten doen?
Euh meestal gewoon in de wifi instellingen van je accespoint
Kan bij mijn deco iig wel, zou denken fritz ook?

• Dinsdale
laurens0619 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Euh meestal gewoon in de wifi instellingen van je accespoint
Kan bij mijn deco iig wel, zou denken fritz ook?
Zo niet bij Fritz... Ik kan wel de mesh koppeling uitzetten, en zou ik verwachten dat de mesh steering uit gaat, maar dat staat er niet. Wel iets om uit te proberen wellicht, maar ook wel een stap terug voor alle andere apparaten op het netwerk lijkt me.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:08
Als ik in mijn Fritz.box menu kijke bij thuisnetwerk/mesh dan kan je daar bij mesh instellingen twee dingen aangeven. De eerste is of het de meshmaster betreft. Dat is bij jou volgens mij het geval. De tweede optie is slim netwerk Mesh-apparaten kiezen automatisch de beste verbinding (aanbevolen). Maar ik ga er vanuit dat je dat ook al gedaan hebt. Kon het niet zo snel teruglezen. Misschien moet je die laatste nog eens uit- en aanzetten, zodat alles opnieuw gaat verbinden.

Ik loop even door mijn meshschema en zie dat de P1 meter in de meterkast ook een meshcontact in de keuken kiest in plaats van de de modem in de meterkast. Voor de P1 meter maakt het niet zoveel uit, maar onlogisch is het wel.

Het beste lijkt mij om de mini-alsnog te verbinden via een kabel met de Fritz!Repeater 3000AX. Dat heb ik thuis ook met enkele apparaten waar ik geen wifiverstoring mee wil hebben. Het gaat maar om een meter toch?

Mocht ik nog iets bedenken dan laat ik het uiteraard weten.

Emos

• Dinsdale
Emos schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:47:
Als ik in mijn Fritz.box menu kijke bij thuisnetwerk/mesh dan kan je daar bij mesh instellingen twee dingen aangeven. De eerste is of het de meshmaster betreft. Dat is bij jou volgens mij het geval. De tweede optie is slim netwerk Mesh-apparaten kiezen automatisch de beste verbinding (aanbevolen). Maar ik ga er vanuit dat je dat ook al gedaan hebt. Kon het niet zo snel teruglezen. Misschien moet je die laatste nog eens uit- en aanzetten, zodat alles opnieuw gaat verbinden.

Ik loop even door mijn meshschema en zie dat de P1 meter in de meterkast ook een meshcontact in de keuken kiest in plaats van de de modem in de meterkast. Voor de P1 meter maakt het niet zoveel uit, maar onlogisch is het wel.

Het beste lijkt mij om de mini-alsnog te verbinden via een kabel met de Fritz!Repeater 3000AX. Dat heb ik thuis ook met enkele apparaten waar ik geen wifiverstoring mee wil hebben. Het gaat maar om een meter toch?

Mocht ik nog iets bedenken dan laat ik het uiteraard weten.
@Emos
Ik zie bij mij geen tweede voor slim kiezen in Mesh Settings? Ik draai Fritz!OS 8.0.2, en jij?

Kabel is binnen wel een optie, buiten wat lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvqck9xDmQm0h5_na-6MUyxXBz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0yKz1ZEqRvnVN2DSFR2q9or.png?f=fotoalbum_large

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:08
@Dinsdale: Ik heb firmware v8.20 draaien op mijn 7590AX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVJB4VopOa2Uw7fdfYhkaDL5m6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwvH1Yry31Fh09Q36PCz6TLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Emos

• Dinsdale
@Emos Ah, de 4040 krijgt dus blijkbaar deze functionaliteit niet meer.

Acties:
  • Beste antwoord

• FRITZ!webcare
@Dinsdale

Met FRITZ!OS 8.02 kan je de optie Optimize the security settings for Wi-Fi access for increased compatibility with older wireless devices uitzetten en testen of het probleem hiermee opgelost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcRbtxdduoK29x5av83p0DqA3RA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVW0b5sKGWdQaiETf7gMV1zM.png?f=fotoalbum_large

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

• Dinsdale
FRITZ!webcare schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:36:
@Dinsdale

[Afbeelding]

Je FRITZ! Supportteam
@FRITZ!webcare
Het lijkt erop dat dit geholpen heeft. Ik had de PC op 40cm afstand van de 3000AX staan en weer werd er verbinding met de router beneden gemaakt, 12 Mbit/sec. Daarna deze setting veranderd en de PC opnieuw gestart. Nu heb ik een 1.9Gbit/sec verbinding met de 3000AX! Kun je uitleggen wat deze setting precies doet en waarom het onder 'Security' staat?

Vriendelijke groet,
Tom

• FRITZ!webcare
Beste @Dinsdale

Wat goed dat je computer weer verbinding kan maken.

De optie garandeert dat ook oudere apparaten die geen PMF (Protected Management Frames) ondersteunen een verbinding via Wi-Fi kunnen maken.

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Pagina: 1